Wissels: één pas draf ertussen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Wissels: één pas draf ertussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:30

Er stond laatst in de hoefslag (die rubriek met marlies van baalen) een heel stuk over galopswissels.. Nou vond ik dat best interessant, want mijn paard wil dus echt niet omspringen! Het is niet zo dat ze door blijft galopperen of overkruist springt of wat dan ook, maar ze maakt dus echt één pas draf ertussen en dan springt ze in de andere galop.. Scheve mond

Heeft iemand enig idee hoe ik dat krijg afgeleerd?
Ik lees namelijk overal heel veel dingen over problemen met galopswissel maar niemand die dit heeft.. De galop en contragalop zijn naar mijn idee wel prima.. Als ze vrij lopsloopt doet ze het héél soms wel dus ze zou het toch moeten kunnen Haha!

Anoniem

Re: Wissels: één pas draf ertussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:22

Als je je galoppade goed voor elkaar hebt, is het onmogelijk om een drafpas tussendoor te krijgen Verward

Beschrijf eens wat jij doet om een wissel te rijden? (niet alleen jouw hulpen, maar ook wat je met het lichaam van je paard doet en wanneer). Niet omschrijven hoe het moet he, maar echt even in gedachten terughalen en omschrijven wat JIJ doet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:04

kan je al heel makkelijk verzamelen in galop? Hoe verloopt de overgang van verzamelde galop naar verzamelde draf? Hoe gaat het met het schakelen naar voren en terug?
Een goed voorbereide en verzamelde wissel gaat inderdaat onmogelijk met een drafpas. Ik denk dat ie niet voldoende ontspannen is/niet in aanleuning is of onvoldoende sprong heeft.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 08:33

@ Sonja: Moet ik even goed gaan nadenken Lachen Vind dat altijd heel moeilijk als ik naast het paard sta! Maar het is niet zo dat ze echt "uit" galop valt (zoals normaal in galop zeg maar). Ze galoppeert gewoon heel goed door en met flinke sprong en dan maakt ze echt één pas (ook echt niet meer dan met één been dus) en dan springt ze in de andere galop en galoppeert meteen weer goed door met sprong en al..

@oosterhoff: Verzamelen en vooruit gaan prima! Ook terug in draf ed.. Met schakelen heeft ze echt geen enkel probleem en reageert ze echt prima! Ook de sprong is echt voldoende..
Misschien zou dat ontspannen/aanleuning wel kunnen maar vind ik een beetje moeilijk om zo te zeggen.. Normaal is haar aanleuning wel goed, maar die gaat soms wel weg als we proberen een wissel te maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:47

Met 1 been draf? Die vat ik niet, want dat is qua beenzetting niet mogelijk.
Ik ga even uit van een wissel van rechts naar links:

Laatste volledige galoppas in rechtergalop is linksachter, rechtsachter+linksvoor, rechtsvoor *wissel* en vanaf nu wordt het rechtsachter, linksachter+rechtsvoor, linksvoor.

Waar zit die drafpas dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:52

Kun je er misschien een filmpje van maken, want net als Sonja snap ik ook niet hoe er 1 pas draf tussen kan zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:59

Ik heb het vermoeden dat er wat tactverlies is voor of tijdens het moment van de wissel, en dat dat even dat 'lekkeband-gevoel' geeft Haha! maar dat zou kwestie zijn van de basisgaloppade beter maken en de timing van de changementhulp misschien wat verbeteren.

Maar probeer nou eens uit te leggen wat je allemaal doet met je eigen lijf en dat van het paard?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 10:30

De drafpas is dus ipv de wissel Haha!

Ik snap het zelf ook nog steeds niet helemaal wat ze doet hoor.. Zal es proberen een filmpje te regelen Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:41

Ik heb eens een paard op stal gekregen die dat truukje had aangeleerd. Snap wat je bedoeld maar het is helaas heel erg moeilijk om het ze af te leren.
Als een paard los ook maar heel soms wisselt kan het de moeite waard zijn om een keer naar een manueel therapeut te gaan. Vaak hebben ze moeite met wisselen als er iets vastzit in de lendepartij.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 11:07

Dankjewel voor de tip Lachen

Had wel al zo'n idee dat dat heel moeilijk af te leren is.. Want zelfs als je alle hulpen heel goed geeft, blijft ze het doen. Het is inderdaad gewoon echt een truukje Lachen Denk dat het haar misschien ook ooit fout is aangeleerd ofzo.. (ze deed het al toen ik haar kreeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:11

Offfff je slaat zelf en heel eenvoudig klein dingetje over Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:00

Mijn pony doet dit ook vaak... Heel veel oefenen leverde wel een paar correcte wissels op, maar als je hem even zn gang laat gaan zal hij altijd die halve drafpas maken ipv wissel springen.

(overigens: andere paarden springen wel normale wissels onder mij)

Pony had dit ook zo aangeleerd met springen en deed dus dus volautomatisch zo. Was erg moeilijk om af te leren, omdat hij zich totaal niet bewust was dat hij iets "fout" deed en dus nogal nijdig kon werden als we toch echt iets anders wilden.
Uiteindelijk dus met oefenen, oefenen, oefenen, altijd super geconcentreerd zijn, elke pas rijden en ook alleen werkelijk die wissel rijden als hij in de voorbereiding helemaal goed aanvoelde heeft uiteindelijk toch ervoor gezorgd dat de drafpas verdween..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:03

Ik snap echt niet wat jullie met die halve drafpas bedoelen. Bedoelen jullie niet 'gewoon' dat het paard achter na springt???

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:07

nee, echt niet
ik weet ook niet echt hoe ze t nou precies doen hoor, maar je galoppeert (ze breken af (want anders kan je niet uit galop ineens draven)) maken letterlijk een dribbelpas in draf en springen vervolgens andere galop weer aan.

Het klopt wat jij eerder beschreef dat je met die volledige laatste galoppas geen drafpas er zo makkelijk tussen krijgt, maar die pony liet zich volgens mij in t zweefmoment accuut in draf vallen, zonder dus zn laatste galopsprong correct af te maken...

(uiteindelijk heb je dus gewoon te maken met een moment ongehoorzaamheid aan het been daar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:10

Erger nog, een ernstige tactmatige onderbreking in je galoppade. Maar dat zou niet mogelijk moeten zijn als je je galop goed door kunt sluiten en je wisselhulp op de goede manier en op het juiste moment geeft.
Ik ben nog steeds verrekte nieuwsgierig hoe TS haar hulpen geeft en wat ze met het paard onder zich doet, maar daar komt helaas geen antwoord op.
Toch een 'godzegendegreep-handeling'?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:13

Sonja schreef:
Ik snap echt niet wat jullie met die halve drafpas bedoelen. Bedoelen jullie niet 'gewoon' dat het paard achter na springt???
Nee, het is echt anders. Degene die ik gereden heb maakte een soort van rare pas met de achterbenen die niet bij de linker- noch bij de rechtergalop hoort.
Dit paard was verder 100% goed voor elkaar in de galop en ik heb op andere paarden nooit problemen gehad met de wissels. Denk dat het komt omdat een paard de wissel op een verkeerde manier aangeleerd heeft en zodanig handig is geworden om ze op deze manier te "springen" dat ze bijna niet meer zover te krijgen zijn om het anders te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:15

Tong uitsteken
Ik word hier zooooo nieuwsgierig van! Wie kan het eens filmen???

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:17

Sonja schreef:
Tong uitsteken
Ik word hier zooooo nieuwsgierig van! Wie kan het eens filmen???

Ik ook Koe

*srry, ramptoerist*

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:22

ik heb geen videocamera.. en daarbij is pony momenteel slechts nog op L niveau in training, dus als ik daar nu wissels mee ga proberen gaat dat gegarandeerd niet werken (en komt er terecht een hoop commentaar dat de galop niet voldoende voor elkaar is om wissels te rijden Clown)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:25

Nee, ik bedoel geen wissel. Weet prima hoe het eruit ziet. Bedoel de wissel met drafpas Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:30

ja, dat snap ik Lachen Maar om die te kunnen tonen moet je toch wel enigszins je paard er fijn aan hebben staan. Want je moet toch wel de galop zodanig hebben dat je naar een wissel toe kan rijden (anders kan ik hooguit een dier dat uit elkaar pleurt en en vervolgens aangaloppeert laten zien en dat is niet het probleem van de halve drafpas die we dan vastleggen Knipoog)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:32

Snap je nogsteeds niet Clown
TS rijd toch geen L en heeft haar paard toch wel gewoon voor elkaar ? Bloos Voel me dom Clown

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:34

oooh, sorry!
ik bedoelde: mijn pony deed ook die halve drafpas, dus dat had opzich op video gekund..
maar die is dus de laatste tijd niet meer dan L niveau gereden, dus ik had t over die...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:13

Ik ben nog steeds aan het nadenken hoe ik dat moet uitleggen sonja maar ik zal snel mijn videorecorder gaan zoeken!

Maar het is ook echt heel raar.. Ik heb het ook nog nooit bij een ander paard gehad. Het is ook echt geen scheef omspringen ofzo, ze maakt gewoon een "dribbel". Het voelt ook heel raar maar het is echt gewoon een halve drafpas! Ik zal proberen of ik dit weekend een filmpje kan maken maar omdat ik studentenwedstrijd heb in utrecht weet ik niet of dat gaat lukken.. Zal het iig proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:42

Zijn die paarden wel rad?
Sinds kawa atrose heeft en hij wisselt, lastig uitleggen, maar dat wil ik wel eens filmen, lijkt het net of hij zijn rechter achterbeen een pas overslaat

Hij galoppeert dan linksom kan daar niet meer gemakkelijk terug komen, dus wisselt hij naar rechts en dan lijkt het net of hij met dat rechterachterbeen, een pas overslaat, gewoon als het ware ff in de lucht laat