Paard blijft lasthouden van overdreven wedstrijdstress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Paard blijft lasthouden van overdreven wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 08:52

Na 1,5-2jaar en ong. min. 1x per maand (met wel tussenstopen van paar maanden) wedstrijd te hebben blijft ze last hebben van overdreven wedstrijdstress....

Dit uit zich in steigeren, bokken, stuiteren, achter loodlijn kruipen of zelfs helemaal niet nageeflijk te rijden.... Ene moment heftig reageren op mijn been, andere moment gewoonweg niet reageren...

Hier werdt t/m L2 nog doorheen geprikt en ging over toen ik ong. bijna of gewoon 2 winstpunten per proef kon rijden.
Nu in het M1 loop ik erop vast.... Tsja ook logisch, stuiterende knol in m1 proef hoort gewoonweg niet!

Maar wat kan ik eraan doen?

Het begint al, als ik ga invlechten (durf het niet dag ervoor ivm schuren), daarna als ze haar transportbeschermers ziet. Ze loopt dan al te snurken...
Met opzadelen is ze redelijk rustig, zodra ik zit begint het huppelen...

Zelf ben ik absoluut niet zenuwachtig, ook niet onbewust. Rij al vanaf mijn 10e ofzo wedstrijden en ben het type van: nu niet, dan volgende keer...
Maar nu begint het toch wel negatieve werking op me te hebben. Thuis rij ik al wissels/appuyementen/eenvoudige wissels, etc. Dus aan haar kunnen ligt het zeker niet!

Urielle

Re: Paard blijft lasthouden van overdreven wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:11

Dat is irritant. Je zou eens kunnen kijken of ze iets minder gestressed is als je REscuedruppels geeft. Verder is het denk ik toch gewoon de kunst om haar zoveel mogelijk bezig te houden zodat ze geen tijd krijgt om te denken aan verzet.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:16

veel doen en bezig houden op het wedstrijdterrein zou ik ook zeggen. Ik herken het probleem wel een beetje, heb een hoog in het bloed staande zenuwpees gereden. Thuis goed te rijden, maar op wedstrijd een bonk stress, de enige oplossing was er anderhalfuur van te voren op te zitten. Moe kreeg ik m toch niet, maar dan was hij in ieder geval handelbaar in de ring.
En veel op andere terreinen rijden/trainen, of doe je dat al? Dus gewoon opladen en ergens anders gaan rijden voor een training. Misschien zelfs een keer invlechten e.d. net alsof je op wedstrijd gaat. En zo de spanning er wat uit proberen te halen door het de normaalste zaak van de wereld te maken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:48

primeval heeft een goedje waardoor je paard rustiger wordt en meer gaat ontspannen. het is geen drugs ofzo en het mag ook bij wedstrijden gebruikt worden. het verhoogd ook je wedstrijd resultaat omdat je paard niet meer gestresst is en veel ontspannender loopt. bij horse and co hadden ze het erover en daardoor weet ik het ook. op www.horseandco.nl kan je er als het goed is wat info over vinden. en anders op de website van primeval. www.primeval.nl
ik heb net even gekeken en het heet primeval stressles. misschien helpt het.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:03

Mijn paard was ook altijd zo op wedstrijden. Rescue druppels ed hadden totaal geen effect. Bij mij had het ook geen zin om er lang van te voren op te gaan zitten, want als het te lang duurde werd ze alleen maar heter. Het was wel de ene keer erger als de andere keer, maar altijd raak. ik heb met haar t/m m2 gereden, waar ze soms dikke winst liep en de andere keer alleen maar aan het stuiteren was. Ik merkte wel dat het rond de hengstigheid veel erger was en ze heeft een tijdje regumate gehad wat in iig daar goed voor hielp.Verder heb ik ook nooit een wondermiddel of tip kunnen vinden helaas.. Succes!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:07

Ik zou de druppels of het middel van primeval eens gebruiken. Dat kan voor haar misschien net dat beetje rust geven dat ze nodig heeft. Verder blijft het een kwestie van oefenen. 2 jaar is nog niet zo heel erg lang.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 12:13

Primeval klinkt goed, zal ik eens naar kijken.

Er langer opzitten heeft idd geen zin, wordt ze of heter en de stress gaat toch niet weg (het is niet van teveel energie). Ook als ik dan klaar ben en zadel gaat eraf lijkt ze wel een oude muts, helemaal op van de zenuwen... Hoofd laag en thuis ook gewoon overdreven rustig...

Ik ga er meestal 30min. van te voren opzitten met 2 proeven, anders 45min. ofzo. Ben dan ook constant bezig, kan eigenlijk amper instappen.... tsja 'instuiteren'....

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:54

misschien iets met kamille geven of in elk geval een kalmerend iets?

SWINGDOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:56

Als je op andere terreinen rijdt als thuis is dan ook zo?

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:59

Misschien moet je inderdaad eens druppels proberen, het lijkt me zo erg vervelend! En als je onderling is ergens gaat rijden is het dan ook ? Of gewoon een keer niet invlechten, doen alsof je geen wedstrijd hebt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:13

De mijne kan dat soms ook doen. (Die wisselt heel erg, de ene keer superbraaf, de andere keer een beetje spanning en soms krijg ik hem gewoon écht de ring niet rond).
Je zou inderdaad eens allerlei dopingvrije middeltjes kunnen proberen, pavo nervcontrol etc.
Met die van mij ben ik ook eens bij een locatie dichtbij gewoon én zaterdag én zondag gegaan. Dan wordt het vaak in de loop van het weekend wel een stuk beter. En dan bijvoorbeel de week ernaar weer naar dezelfde locatie (iets uitzoeken waar veel wedstrijden zijn).
Voordeel daarvan is dat je waarschijnlijk in ieder geval op één of twee plaatsen wel fijn op wedstrijd kan, en je zo kunt afwisselen. Ook invlechten en de trailer zien wordt zo minder stress denk ik en heel de negatieve assocatie met wedstrijden vermindert wat.
Misschien kun je ook eens met de trailer naar het bos gaan, (desnoods ingevlochten) zo leren ze dat op pad gaan ook leuk kan zijn.
Ik heb die van mij ook een tijdje wekelijks ingevlochten (hij raakte van vlechten al zo in de stress, dat hij mij zelfs een keer met krukje en al onderuit heeft gekapt) en dan na het vlechten gewoon thuis rijden of op de wei gooien. Als je met touw vlecht zitten je vlechtjes minder strak en kun je volgens mij best n keer proberen het snachts te laten zitten.
Ergens anders gaan lessen met de trailer zou ook kunnen helpen, of gewoon een paar keer de bak huren bij een manege in de buurt.
Ook heb ik een keer schriktraining gehad in mijn les. Instructrice heel de bak vol gezet met vlaggen, dekens, pionnen en andere enge dingen, en de boel ondertussen verplaatsen. Zo leer je wel op een rustige manier met die spanning om te gaan en ook bepaalde rijtechnische tips hebben toen geholpen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:21

Schriktraining ook vaak gedaan. Zal eens tussendoor vlechten of idd de dag ervoor misschien toch proberen....

Mijn lessen zijn op ander terrein, 1x per week op vast terrein en soms ook ergens anders. Binnenkort misschien nog een andere plek.... Rij ook met slecht weer in bak van kennissen, wij hebben alleen buitenbak.

Met onderlinge had ik oktober zelfs 196 ! Was ook gewoon officieel jurylid.... Het is zo'n muts....

SWINGDOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:01

Okee, misschien is het te imposant buiten wedstrijden gras. Hoop dat het misschien met druppels beter gaat. Succes!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:01

ik ken het probleem. Denk dat je er maar mee moet leren leven. Ik heb zelf ook zo'n paard. Misschien in iets mindere mate gevaarlijk maar wel dat de spanning bij haar een negatief effect heeft op de proef en metname op de tackt in de wendingen bijvoorbeeld. Heel lastig. Ik heb een keer de bach rescueremedie gebruikt en dat werkte echt super ik had er alleen wat teveel ven gegeven dus toen was ze wat te lafjes.

Ik ben niet van plan dat elke keer te gaan geven maar voor eens in de zoveel tijd is het wellicht erg rustgevend.

Overigens ben ik ook nuchter (denk een beetje zoals jij) maar merk ik toch dat als ik bijvoorbeeld HC start of onderling ik toch anders bezig ben. Misschien kan je weer een keer L2 HC starten voor het gemak. En als je dan toch twee proeven rijd kan je ook een keer L2 HC starten en de tweede M1 off.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:14

Anderhalf jaar 1x per maand met rust van een paar maanden betekent eigenlijk dat je paard pas een keer of 15 mee is geweest. Dat is nog niet zo veel.
Ik zou alle onderlinge wedstrijden in de buurt af gaan lopen, evt. gewoon HC starten, en in korte tijd veel ervaring op gaan doen. Of desnoods gewoon 's avonds eens op de trailer zetten en ergens anders gaan rijden. Volledig invlechten ed. hoeft niet om je paard te bedotten. Zet 'm vast op je wasplaats, ga even op een krukje aan z'n manen staan te frutten, en doe de transportbeschermers om. Desnoods ga je een straat verderop bij een vriendin rijden, dat maakt niks uit. Of bij de plaatselijke ponyclub ofzo.
Hou de 'westernterm' hiervoor maar in gedachten, die dekt de lading het meest: Fool 'm, School 'm Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:19

Bedankt voor de tips, toevallig moet ik a.s. weekend weer in de buurt. Ze heeft nu ff (gister en vandaag denk beetje longeren) rust, ff spanning afbouwen. Heb nu druppels van iets, ga die eens proberen, als dat niet werk, ga ik wel andere druppels proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:20

Rescuedruppels van Bach werken goed.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:21

En als je een keer niet invlecht en de transport beschermers omdoet?
Mn oude pony had hier ook last van, als hij was ingevlochten en gewassen wou ie niet meer eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:24

Dan liet ik 'm toch eens een dagje ingevlochten en met transportbeschermers om op stal staan denk ik.

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:26

ja, denk ook dat dat de beste oplossing is.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:33

Het is niet als ze eenmaal 'ingepakt' staat, puur het moment dat ik het ga doen. Als ik haar op stal laat staan zal denk geen effect hebben.
Daarnaast les ik iedere week, gaat ze ook met transportbeschermers op de wagen en lessen; ook snurken, maar dat doet ze dus elke week al.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:42

probeer dan eens van die drie in een beschermers ipv die normale transportbeschermers. Ik kan mijn paard ook niet met normale op zetten dan flipt ze geheid en kom ik helemaal niet aan. nu gebruik ik de drie in een beschermers en springschoenen en is er niets aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:42

Keertje vragen of het mogelijk is om alleen te komen losrijden, zonder je proeven te starten Ja

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:16

Misschien kan je haar eens een keertje helemaal klaarmaken voor 'n wedstrijd en dan gewoon op eigen terrein rijden? Dat je haar helemaal invlecht, helemaal schoonmaakt, je zelf volledig in pak komt en zorgt dat iemand je proef voorleest. Je zal je misschien dom voelen, helemaal klaar voor 'n wedstrijd en dan nergens heen gaan. Maar als ze dan ook gaat stressen, kan je hier thuis aan werken.

Verder ga ik mee met Liek_.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:31

Maak hem eens met alles er op en er aan klaar voor een wedstrijd en ga er eens gewoon lopen aan de hand en een beetje grazen (of is hij dan moeilijk onder controle te houden) en als hij rustig is of word er even losrijden en weer afzadelen en naar huis