Chelsje @ work aan de dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

Chelsje @ work aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:30

Gisteren heb ik mijn paardje chelsea (4 jaar) gelongeerd met de dubbele longe, dit doe ik ongeveer 3 keer per week. Ik vind het heel leuk om te doen, omdat je eigenlijk gewoon aan het rijden bent, maar dat het paard dan geen "last" heeft van de ruiter op zn rug.

Als je wat kwijt wil, tips/opmerkingen zijn welkom!

Joyce (LaFunkyJazz) superbedankt voor het maken van de foto's!!

De foto's (er zitten geen foto's bij van het losstappen/draven, die waren niet zo boeiend) :

Afbeelding
zo, alles zit vast

Afbeelding
hier iets te diep, maar wel lekker voorwaarts

Afbeelding
heerlijk ruim en ontspannen drafje

Afbeelding
volte wat kleiner en de achterhand er wat meer onder proberen te krijgen

Afbeelding

Afbeelding
galopje

Afbeelding
lekker drafje op de andere hand

Afbeelding

Afbeelding
lang, laag en ruim... lekker afbouwen

Afbeelding
der lieve koppie Kusje
Laatst bijgewerkt door tisje op 27-05-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Re: Chelsje @ work aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:32

Ah wat een mooie pony! Clown
Laatst bijgewerkt door Dewii op 27-05-07 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:34

thanx Bloos
het is trouwens een e-pony (1,55 m)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:36

Afbeelding

Even je ene foto die het niet deed Lachen
Het is een zéér mooie pony!
Ziet er netjes uit met 2 lijnen, ik moet het nog leren (moet van mn instructrice Knipoog ) maar het lijkt me zó moeilijk!!

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:38

ah dankje!
ik heb het ook van mn instructrice geleerd, in het begin vond ik het zó moeilijk, ik zat constant in de knoop, nu gaat het makkelijk! het is het echt waard om te leren, superleuk en leerzaam om te doen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:41

Ja, ook om de achterhand te trainen.. Maar mijn paard heeft een hekel aan longeren, dus ik doe nu loswerken en handtraining, en dat moet straks dus met twee lijnen..
Maar mijn paard zal er dus gretig gebruik van maken, als ik in de knoop zit Knipoog *geen longeercirkel ofzo, dus hij kan makkelijk weg Knipoog *

Maar ik vind het echt een geweldig mooi beest om te zien! Lovers

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:12

Sorry, maar ik vind het niet zo'n prettig beeld om te zien. Op één foto na loopt hij constant achter de teugel.
Ik zou je adviseren om het katrol systeem dat je gebruikt af te schaffen, dat is alleen maar noodzakelijk in het enkele geval dat je paard zich zeer sterk maakt, en uitbreekt.
Zoals je zelf al zegt: lange lijnen is net als rijden...je rijd toch ook niet met alleen een slof? Dus gewoon de lijn direct naar je hand,is mijn advies.

Wel mooi beestje om te zien Lachen

Isis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:17

Hier ben ik het mee eens!
Met dit systeem dwing je je pony echt naar beneden!

Nee, ben hier ook zeker geen fan van!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:19

Zoals je de lijnen nu hebt, is het een slof. Het paard loopt zo lekker maar eigenlijk continu met spanning. Af en toe even ontspannen. In feite wordt je paard "in de krul gedwongen"
Dit is denk ik niet de bedoeling van de lange lijnen? Ik zou ze gewoon aan de bitringen doen en dán ermee bezig. Dan moet je d'r netjes naar beneden vragen en dán is het ook pas "alsof je rijdt"

Nu "rijd" je haar met slof, weet zeker dat dat niet is wat je wil Lachen

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:36

Ik geef haar genoeg ruimte om omlaag te gaan, ze loopt (naar mijn mening) ontspannen, inderdaad ze loopt wel wat achter de teugel, dit probeer ik eruit te rijden door haar meer voorwaarts te laten gaan. op een groot deel van de foto's hangen de lijnen ontspannen, het is niet zo dat ik haar met de teugels in de krul trek.

ik vind dit stukken beter dan met enkel touwtjes bijzetten, hiermee kan ik constant druk en ontspanning geven. als ze lekker loopt, geef ik haar ruimte om naar beneden te komen en te ontspannen...
met het rijden rij is overigens nooit met een hulpteugel

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:45

rakkertje13 schreef:
Zoals je de lijnen nu hebt, is het een slof.

wat is jou advies om met deze dubbele longe het paard lekker te laten lopen, zonder dat het een slof is?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:47

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:18

Ik ben er bij geweest (fotograaf) en idd Chelsea loopt af en toe achter de teugel. Chels is zelf nog erg zoekende in de aanleuning
De pony is pas 4. Zo zie je als ze meer op eigen benen en ontspannen loopt, ze ook lager en haar rug gebruikt.
Zoals ik nog zei, de pony is zelf nog zoekende!
bijv de ena laatste foto, ja te diep, maar, ontspannen, goed ruggebruik, en een goede actieve draf!
Er word hier niets afgedwongen bij de pony!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:19

tisje schreef:
wat is jou advies om met deze dubbele longe het paard lekker te laten lopen, zonder dat het een slof is?

Als je mijn reactie even goed gelezen had:

rakkertje13 schreef:
Zoals je de lijnen nu hebt, is het een slof. Het paard loopt zo lekker maar eigenlijk continu met spanning. Af en toe even ontspannen. In feite wordt je paard "in de krul gedwongen"
Dit is denk ik niet de bedoeling van de lange lijnen? Ik zou ze gewoon aan de bitringen doen en dán ermee bezig. Dan moet je d'r netjes naar beneden vragen en dán is het ook pas "alsof je rijdt"

Nu "rijd" je haar met slof, weet zeker dat dat niet is wat je wil Lachen

Ik bedoel het ook niet als aanval maar ik denk niet dat je echt doorheb hoe stérk je hiermee in kán werken, zonder dat je het doorhebt en zij er lekker op loopt...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:23

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:27

leuke foto's zeg .. en dat lijkt me idd niet zo gemakkelijk met al die lijnen Tong uitsteken

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:28

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:30

Haha voel je niks verplicht hoor!! Het is jouw paard en jij moet doen wat voor jouw en je paard goed werkt. Lachen !

Ik opper alleen wat je ook nog kan proberen. Ze zal daar zeker anders op lopen denk ik en dan hoop ik in een positieve manier.
Ook in de zin van wat "losser"
Op de manier zoals het topic kan je bijv lekker even binnen of buiten stelling vragen, de volte verkleinen en verruimen. Even vertragen in de pas en weer voorwaarts. Je kan ze zo heerlijk scherp op de hulpen maken, dát soort dingen zijn belangrijk bij een jong paard. Lachen

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:32

ik zie het zeker niet als een verplichting, maar als een tip. ik heb het nooit anders gedaan, ik ga het zeker proberen.
ik ken ook mensen die de bovenste klip onderaan tussen de voorbenen vastmaken, dit vind ik niets..
als iemand anders tips hebt hoor ik het

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:34

De bovenste klip tussen de benen vastmaken is eigenlijk ook net een slof hoor Ja
Je werkt dan zó snel zo supersterk in!
Hang er eens een slof aan (ter vergelijking) en pak hem er heel lichtjes eens bij bij het rijden. Je paard zal meteen zakken, maar niet uit zichzelf .. Lachen
En je wil juist dat je paard nagevelijk wordt.

Is hij onder het rijden wel lekker te rijden dan of af en toe tegen de hand?

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:55

ze doet heel goed haar best, maar ze is nog niet helemaal constant... maar ze is ook nog jong. de dubbele longe ben ik gaan gebruiken om haar achterhand er meer onder te krijgen. dit werk meestal wel goed.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:37

Ik snap het helemaal. Je kan zo op de grond zien wat je paard bijv. fout doet onder het zadel of andersom Lachen
De achterhand gebruikt ze wel goed, maar volgens mij is dat zonder dubbele longe ook wel zo. Lachen

nikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:43

ik ben het niet eens met jou rakkertje13. Ik vind het juisten een hele goede manier en er staat als je het goed doet (en zo als ik het hier op de foto s zie doet zij dat) zeker niet altijd druk op. Je kan je paard ook heel veel ruimte geven. maar je kan ook wat meer vragen. en dan kan met jou manier niet. ik vind ook niet dat het er bij tisje onvriendelijk uit ziet.. paard loopt dan wat te diep maar loopt wel lekker ontspannen. dit zie ik veel liever dan een paard dat met geen mogelijkheid naar beneden wil.. de pony is gewoon nog aan het zoeken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:45

Same here, ik vind Tisje d'r manier veel effectiever dan dat je daar bij jou link ziet.
Jij zegt lange lijnen is net rijden, maar dan rij jij verkeerd, want je hebt benen bij het rijden, zodat je van achter naar voor rijd.
Zo heb je de lijn achterlangs om de eraan te houden en de achterhand te actieveren. En de longe zo voor kun je nog wat vragen, terwijl de achterhand actief blijft, en je dus van achter naar voor blijft werken Lachen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:19

En toch heeft rakkertje gelijk. Knipoog

Deze manier is heel effectief, je krijgt je paard fijn rond, nageeflijk en ontspannen. Maar op momenten dat ze een keer weg loopt, kan je ontzettend hard en sterk in werken. Zeker omdat ze nog zoekende is, mag ze wel de kans krijgen om als ze uit balans raakt zichzelf te verbeteren, zónder ze 'geholpen' wordt door weer omlaag te moeten, want als ze weg loopt, zet je automatisch zonder verkeerde bedoeling druk op de lijnen. Een paard verbeterd zichzelf altijd door hoofd omhoog te doen, als ze weer terug in balans is, komt ze vanzelf weer omlaag. Is dat niet zo, dan heb je wel te inwerking op de lijnen, ookal hangen ze ontspannen, druk hoeft geen getrek te zijn. Knipoog

(Enne natuurkunde gehad? Leer je dat een touw op een bepaalde afstand niet recht getrokken kan worden door de zwaarte kracht op de lijnen in werkt, de lijnen zullen dus altijd in een boogje hangen... Knipoog en ik vind dat de lijnen op geen één foto ontspannen hangen, alleen het stuk tussen hand en de singel, maar tussen de singel, bit ring, singel eigenlijk nooit)

Je 'rijd' nu met een slof zonder teugel. Dus het zelfde als het rijden op alleen een slof teugel.
Enne een slof is een hele gemene teugel, het is niet voor niets dat je er op wedstrijden niet mee mag los rijden. Knipoog

Enne met rijden gebruik je inderdaad je benen, met longeren is dat je zweep en lichaamstaal. En als dit als rijden vergeleken wordt, kan dat ook.

Het is geen aanval, maar een uitleg. Daarbij is het ook nog eens een natuurkundig en theoretisch. Knipoog En ik vind zelf dat ze naar mijn mening te vaak te diep loopt, een 4-jarige zie ik veel liever met het neusje er uit, maar ze loopt inderdaad mooi actief, dus er is niet alleen een rem, maar ook een gaspedaal, en mooi in verhouding, want je paardje is lekker actief!

Ik zou zeker eens proberen om de lijn inplaats van aan de singel aan het bit vast te maken, en als ze eens een keer haar neusje er uit doet. Is niet erg, dat zie ik liever dan er telkens achter.
En je mag haar best eens een keer door vragen, of een keer te diep vragen, geen probleem!

Verder heb je een ontzettend leuk dier, met een leuk gangwerk! Komt helemaal goed!
Succes ermee!

(enne ik bijt niet, wil je alleen maar tip geven, die mag je ook gewoon voorbij laten gaan, en doorgan zoals jij denkt dat het beter is. Succes!)

Edit: Ik kijk nu pas in het topic, ik bedoelde het dus niet zo, ofja wel zo alleen dan de lijn achter de kont door, maar de haken wel aan het bit. Knipoog