Hoe goed vind je deze ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Hoe goed vind je deze ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:39

Milou90

Re: Hoe goed vind je deze ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:45

Prachtige paarden en die mannen kunnen vast goed rijden.
Alleen het hele stierengevecht-aspect vind ik minder..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:27

Het is typisch de manier van rijden in Spanje, stang erin,sporen eraan en dribbelen maar, hoe meer actie met de benen, hoe mooier de spanjolen het vinden, er wordt in Spanje alleen met hengsten gereden op Feria's, die showen gewoon mooier en dat is voor de trotse spanjolen waar het om draait.
Mijn P.R.E (andalusier) heeft zijn jeugd in de spaanse bergen doorgebracht, gelukkig ingereden in Nederland, in Spanje hangen ze er direct een stang in, paarden die daar zijn ingereden hebben hier vaak problemen met onze manier van rijden,daar worden ze met haast geen druk gereden, niks in je handen, dat is hier weer anders, ook een trensje is voor hun vreemd.
Ik vind het een fantastisch gezicht, bijzonder hoe de trots voor het land en paard uitgestraald wordt, helemaal in stijl, mooie hengsten, mooie mannen( en vrouwen), alleen of het allemaal rijkunstig even mooi en aardig is, is een andere vraag..............

Stierengevechten vind ik trouwens barbaars, jammer dat ze bestaan!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:34

Ik ben het helemaal eens met mammaslamma, ben nu samen met een vriendin van me een PRE aan het beleren, ook afkomstig uit Spanje, die al 10 jaar oud is. Je hebt echt veel geduld nodig wil je zo'n paard op de rit krijgen. Knipoog

Die hengsten op de foto's zijn wel heel erg mooi Kwijl

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:36

Iig vind ik die paarden ongelofelijk mooi lopen!! Kwijl

Maar ook in shows zie je vaak dat ze met sporen en twee zwepen rijden.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe ze dat gebruiken(veel aantikken of weinig)

Ik ben het ook eens met wat mammaslamma zegt; andere rijstijl!

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:38

ben het met mammaslamma eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:29

Ik vind het bitgebruik afschuwelijk. Met dergelijke bitten met zoveel teugeldruk rijden... yuk!
Maar ja dat vind ik van de reden waarom ze daar rijden ook.

Ik ben er bepaald niet van gecharmeerd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:40

Don_Marcello schreef:
Ik ben in Spanje geweest bij de rejones (stierenvechters te paard)

Wat vinden jullie van de rijkunsten van deze mannen?

http://archief.paardenfoto.nl/070506SpJe/Rejones/

Die "rijkunsten" zijn vanaf deze foto's helemaal niet te beoordelen...

Bovendien is het makkelijk praten als men paarden beoordeeld vanaf een minimale hoeveelheid foto's die gedurende een dergelijk (barbaars) tafereel zijn genomen. Door het showelement, het publiek en de energie die deze uitstraalt, resulteerd dit in paarden die zich, opgezweept door het showelement, de hectiek etc, anders tonen en ook anders gereden worden, dan normaal gedurende de dagelijkse training.

Vanaf deze foto's gezien valt mij eigenlijk voornamelijk de scherpe inwerking met de stangteugel op en het op de VOORhand gereden zijn van de paarden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:32

Ik kom dat ook in de praktijk tegen, mijn eigen anda heeft ook moeite om z'n achterhand te gebruiken, gooit zich graag op de voorhand, schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
Nu ben ik daar veel mee bezig, dus langzaam aan komt er verbetering, maar wel een flinke klus, ik ben net gestart en moet nog een paar punten voor ik L2 kan starten, maar dan kom de aap uit de mouw en zal er veel getraind moeten worden , hij moet meer zakken en daardoor ook meer ruimte aan de voorkant kunnen krijgen om beter te kunnen gaan lopen.
Dit soort paarden kunnen super verzamelen, ook de mijne,passage/piaffe, dan gaat de kont wel naar beneden, maar helaas heb ik die oefeningen niet nodig in de l2, maar gebruik ze wel om hem achter sterker te maken in het trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:08

Die snap ik niet. Dus je paard loopt teveel op de voorhand maar passage/piaffe lukt je wel, en dat gebruik je dan om 'm meer op de achterhand te zetten?
Dat klinkt als de wereld op z'n kop.
Weet je heel zeker dat het piaffe en passage is, en geen dribbelen en zweefdraf?

PaintedPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:33

Nou, ik vind het prachtig. Denken jullie nou echt dat als die mannen hun mooie paarden constant pijn zouden doen, dat ze dan op deze manier voor hun ruiter door het vuur willen gaan? En hoe zou een op de voorhand gereden paard zo verschrikkelijk wendbaar kunnen zijn? Hoe zou je zo'n vertrouwen in en controle over je rijdier kunnen hebben dat je het gevecht met een stier aandurft, zonder dat daar een gedegen rijkunstige opleiding aan vooraf gaat? Hmmmmm...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:00

Sonja schreef:
Die snap ik niet. Dus je paard loopt teveel op de voorhand maar passage/piaffe lukt je wel, en dat gebruik je dan om 'm meer op de achterhand te zetten?
Dat klinkt als de wereld op z'n kop.
Weet je heel zeker dat het piaffe en passage is, en geen dribbelen en zweefdraf?

Inderdaad, dat weet ik zeker...........
Als ik hem verzamel(tijdens les)zakt z'n achterhand, hij gaat dus zitten zogezegd"", als ik hem daaruit naar voren rijd en direct weer terug naar verzameling,gebruikt hij heel mooi z'n achterhand.
Daardoor wordt hij sterker achter en daar kunnen we weer verder mee.
Ik doe dit alleen tijdens les, ga er zelf niet aan rommelen, hij heeft met deze oefeningen niet zoveel moeite, maar om het achterbeen actief te houden tijdens les/oefenen wel, vandaar dat ik veel terug en vooruit rijd.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:09

Ook een op de voorhand gereden paard kan goed snel wenden (ervaring).
Mij valt het op dat de mannen tótáál niet bezig zijn met rijden, maar meer met zwaaien (en blijkbaar een stier??)
Ik vind niet dat het vanaf deze foto's eerlijk beoordeeld kan worden Don_Marcello.

@ mammaslamma ; zulke oefeningen doe ik ook met mijn paard om zijn achterhand te versterken. Het is wel moeilijk, maar het helpt echt! Ik (deed) doe dat ook alleen tijdens les, en verder ook vanuit de achterhand laten vertrekken (van stil naar stap, stap naar draf, etc.) Dat werkt echt goed! Hij is al veel sterker, en doet het nu al meer zelf.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:51

Ik doe het ze in ieder geval niet na Bloos ,
Vind ze niet allemaal even goed rijden maar het verbaast me elke keer hoe de paarden vertrouwen hebben in hun berijder.
Eigenlijk wil ik nooit kijken, maar zodra het op tv is ben ik toch aan de buis geplakt. Vind het enorm spectaculair en gelukkig gebeurt er zelden wat de paarden zijn toch wendbaarder en sneller dan de stier.
Als deze mannen niet goed zouden rijden of het paard teveel tegen zouden houden zouden er meer ongelukken gebeuren denk ik.

mammaslamma schreef:
Het is typisch de manier van rijden in Spanje, stang erin,sporen eraan en dribbelen maar, hoe meer actie met de benen, hoe mooier de spanjolen het vinden, er wordt in Spanje alleen met hengsten gereden op Feria's, die showen gewoon mooier en dat is voor de trotse spanjolen waar het om draait.
Mijn P.R.E (andalusier) heeft zijn jeugd in de spaanse bergen doorgebracht, gelukkig ingereden in Nederland, in Spanje hangen ze er direct een stang in, paarden die daar zijn ingereden hebben hier vaak problemen met onze manier van rijden,daar worden ze met haast geen druk gereden, niks in je handen, dat is hier weer anders, ook een trensje is voor hun vreemd.
Ik vind het een fantastisch gezicht, bijzonder hoe de trots voor het land en paard uitgestraald wordt, helemaal in stijl, mooie hengsten, mooie mannen( en vrouwen), alleen of het allemaal rijkunstig even mooi en aardig is, is een andere vraag..............

Éen lichtpuntje voor jou, het natural horsemanship is langzaam aan op gang aan het komen hier in spanje. Ik ben hier superblij mee. Of we ooit in de arena paarden gaan zien zonder bit betwijfel ik maar je weet maar nooit.

Don_Marcello Prachtige foto´s, en wat een mooi paard heb jij!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:07

mammaslamma schreef:

Idd, al vind ik het rijden erg mooi!
Maar het valt me vaker op dat ieder land wel een beetje verschilt in de rijkunst

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:01

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:07

He jakkie, houden jullie alleen van paarden en niet van andere dieren of zo? Deze was voor mij reden om mij te registreren op bokt Boos! Die paarden zijn prachtig maar dat er mensen foto's willen plaatsten waar ook die zielige bebloede stieren op te zien zijn....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:17

Sorry maar ik kan het geen paardrijden noemen.
Zit hier met tranen in mijn ogen te kijken.
Mensen zijn vreselijk

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:18

Hele mooie paarden, maar vrésélijk.. alles gewoon!
Gelukkig is er ook laatst(?) een stichting opgericht '' Bullfight is Bullshit ''

EDIT : Had de filmpjes nog gezien maar walgelijk.. Arme stiertjes.. Arme paardjes.. Stomme mensen..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:27

Even niet gelet op de stieren, maar wat een fantastisch gezicht deze acrobatische paarden, ik wist al van de mijne dat ze ontzettend wendbaar en beweeglijk zijn, maar dit vind ik heel bijzonder, leer dat je paard maar es.............
En die stieren, dat vind ik ook geen fraai gezicht, maar daar draait het hier in dit topic niet om.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:34

Durf het bijna niet te zeggen maar ik ga toch eerlijk zijn Bloos .
Ik vind het geweldig, kreeg zelfs kippevel!

Ben echt een hele grote dierenvriend, ookal geloven jullie dat na dit bericht niet meer Clown .
Maar het is cultuur en we kunnen er toch niets aan veranderen.
Het is verschikkelijk voor de stieren, hoewel ik mezelf in de maling neem en zeg dat voordat ze de arena inkomen dat ze een supergoed leven hebben.
Moet wel eerlijk toegeven dat ik het alleen kan zien op tv, zou dus nooit van mijn leven een stierengevecht live gaan zien.
Ik blijf erbij dat ik de rijkunst van deze mannen (niet allemaal) bewonder, want daar gaat de discussie tenslotte over.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:35

ach.. ook daar heb je mensen die het echt kunnen, en met respect voor het paard... en de mensen die denken dat ze het kunnen.
Persoonlijk ben ik, mits op de juiste wijze uitgevoerd, erg gecharmeerd van deze manier van rijden.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:45

Het doel heiligt de middelen…. Wil geen ruzie maken kan alleen niet naar de paarden kijken zonder de stieren te zien. Die leiden nog al af zeg maar. Maar je hebt gelijk mammaslamma dat zou een ander topic zijn. Sorry.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:53

ik vind de rijstijl niet zo, maar in elk land heb je goede ruiters en slechte en ik kan al helemaal niet begrijpen dat stierengevechten nog steeds niet verboden is , als het aan mij ligt dan kan ik alleen maar hopen dat de berijders van deze paarden eens goed op de horens worden genomen en het publiek erbij. wie gaat daar nou voor ze lol na kijken traditie of niet

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:03

wie gaat daar nou voor ze lol na kijken traditie of niet[/quote]

Ik ook niet, maar het hoort er nu eenmaal bij in Spanje, hele volksstammen komen er naar toe........
Als ik het commentaar en de uitzinnige menigte hoor, krijg ik ook kippevel hoor, schaam je niet,ik ga er alleen niet naar kijken, ben wel in Jerez geweest, is ook heel mooi, maar ik vind dit pas echte kunst, het rijden in Jerez(hoge school)is meer gelikt en statig, op de videobeelden zie ik meer de echte spanjaarden, het trotse en het samenspel tussen ruiter en paard.