3 jarige 'Zorame' @ work ( 1e keer @ bokt )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

el_1986

3 jarige 'Zorame' @ work ( 1e keer @ bokt )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 11:35

naar aanleiding van dit topic dan nu voor de eerste keer Zorame aan het werk.
viewtopic.php?f=119&t=772324

Deze foto's zijn erg slecht qua kwaliteit ( met de gsm gemaakt ) maar om jullie een beeld te geven hoe het nu gaat wil ik ze toch plaatsen.
Reacties/ commentaar is welkom, maar hou het vriendelijk we moeten alletwee nog veel leren!
Zorame is een ruin van 1.75 hoog en is net 3 jaar.
Dit is de ongeveer de 7e keer dat ik erop zat. Hij wordt 1x in de week een half uurtje gereden.
Mijn eigen leerpunten:
* rechtop blijven zitten
* Teugels iets losser latenzodat het paard zelf kan lopen ' omdat hij nog erg jong is'
* hakken omlaag houden ( normaal heb ik mijn beugels 1 gaatje langer )
Ik heb zelf altijd op een manege gereden, of bij mensen thuis. Maar dit is de eerste keer dat ik zelf een paard mag beleren!

Zorame met het poetsen:
Afbeelding

dan maar meteen een foto in de 'enge' hoek. en een mooi stamoment Knipoog
Afbeelding

een foto in de draf. hier zie je al dat ze redelijk omlaag loopt
Afbeelding

Afbeelding

Hie zie je dat ze ook zondat dat er iemand aan de teugels 'hangt' zelf haar nek al mooi begint te buigen. Alleen jammer dat ze haar oortjes naar achteren heeft
[url=http://imageshack.us][img]
http://img527.imageshack.us/img527/6007/dsc08279fk6.jpg[/img][/url]

en als laatste nog een foto van zijn fans die al op hem aan het wachten zijn na het rijden Tong uitsteken
Afbeelding

Nou, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Maar houdt er rekening mee dat dit zijn 3e keer alleen in de bak was dus dat het echt moment opnames zijn! Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door el_1986 op 26-05-07 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sentido

Re: 3 jarige 'Zorame' @ work ( 1e keer @ bokt )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:39

ik vind het er al goed uitzien
alleen denk ik dat je al best veel aan de teugels zit voor een paard dat nog maar net 3 is.
ik snap dat je nog niet veel rijdt maar ik zou toch nog even wachten met naar beneden rijden en alles.
maar goed dat is mijn mening
wel erg mooi paard Ja

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:50

Focus inderdaad niet op het in de krul rijden maar op het over de rug heen rijden. Ook omdat je paard heel groot én jong is, is het belangrijk de spieren in de rug enzo niet verkeerd te belasten. Waarom rijd je al met sporen eigenlijk?
Aangezien je er pas voor de 7ende keer op zit kan ik verder nog niet verder oordelen. Hij zal alles namelijk nu nog wel erg spannend vinden en daarom vrij gespannen lopen. Ik ben benieuwd hoe het er over een maandje uit ziet! Veel succes Haha!

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 11:56

ik heb hem gister voor de eerste keer met 'kleine& botte' sporen gereden omdat hij als hij alleen is nog wel eens terug wil vallen. Normaal rijd ik hem altijd zonder sporen. Maar het meisje dat hem in het begin een paar keer heeft gereden heeft hem geleerd alleen met een tik van de zweep in galop te gaan Huilen Ik moest hem eerst dus altijd met zweep rijden
Dit heb ik hem nu afgeleerd en nu gaat hij ook zonder tik van de zweep in de galop. Vandaar dat ik gister mijn sporen omhad omdat dit pas zijn 3e keer alleen in die 'enge grote bak was' om hem dat kleine beetje bevestiging te geven! maar de volgende keer gaan die dingen gewoon weer af hoor Lachen

Maar zoals ik al zei : we moeten alletwee nog veel leren Knipoog

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:03

ziet er goed uit

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:18

Net onder het zadel...geen ervaring met een paard inrijden, maar al wel spoortjes aan omdat hij niet aan het been is??? Vorige amazone gebruikt een zweep, maar dat heb IK hem afgeleerd??? Persoonlijk denk ik dat dit niet echt goed gaat. Hij loopt veel te hoog met zijn hoofd en IK zie eigenlijk geen ontspanning bij dit paard. 3 Jaar...nog volop in de groei ...en dan ook nog eens een hele grote die de lucht in schiet. Ga hier in godsnaam hulp bij zoeken anders is dit paard binnen een jaar kapot! Sorrie, het klinkt een beetje grof, maar ik weet hoe fout dit gaat aflopen! Zoek hulp van een zeer ervaren instructeur of trice. Geen idee of er al iemand helpt, maar die weet dan niet waar hij of zij mee bezig is.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:30

ben het er ook wel een beetje mee eens, dat je 3 jarige er nog erg jong uit ziet. ze is nog veel te iel en te mager. ze zit nog vollop in de groei, net wat aedenhout1 ook zegt.
mijn merrie (zie mijn onderschrift topic) is ook 3 en die laat ik deze zomer nog lekker dag en nacht op de weide, omdat ze nog vollop in de groei is en dit een aanslag op haar botten, pezen etc zou zijn. Waarom begint iedereen zo vroeg? Als het nu een stevig paard zou zijn, oke, maar ik zou haar nu nog lekker t/m september de weide op gooien. Ze is nu zadelmak (ze kent het dat er iemand op haar op een zadel zit) om het zo maar te zeggen. Dan pak je alles begin oktober weer op...
Doe dat alsjeblieft meid! Anders heb je over een paar jaar een paard met veel problemen (of al eerder, omdat jullie beide geen ervaring hebben).

Inrijden doe je altijd met iemand samen, nooit alleen!!! Succes

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:31

Mooi paard, is dit een Oramé? Ik ben het wel een beetje eens met bovenstaande reactie. Focus je niet te veel op het aan de teugel rijden. Daar hoef je echt niet veel aan te doen. Als je hem goed hebt lopen, komt dat vanzelf! Laat hem eerst maar eens goed reageren op je beenhulpen (zonder sporen). Wat overgangen rijden van stap naar draf en andersom. En galop is lastig met jonge paarden, zeker als ze ook nog eens zo groot (en slap) zijn. Als je hem met draven al beter aan het been hebt, is de galop een eitje straks.

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 18:03

ten eerste dit paard is niet van mij.
ten tweede ik heb hulp, en ik rij hem maar een 20min in de week.
zoals ook al te zien is bij een vorig topic. zie ik hem ook liever in de wei staan maar het is niet mijn paard.
En als ik nee zeg dan komt er iemand anders op hem rijden die veel 'pittiger' rijd dan ik. Zij trekt aan de teugels,en rijd hem helemaal in de krul enz!
Ik heb meer mensen gesproken die daar werken maar die zijn veel harder dan mij. die trekken hem meteen vanaf de 1e minuut in de krul. En neej hier ben ik het zeker niet mee eens maar het is nogmaals niet mijn paard!
En erg veel ontspanning is er ook niet omdat hij nog alles interessant vind.
@ pacha normaal heb ik geen sporen om, dit was de 1e keer met.
Galop sla ik ook meestal over, vandaar dat hier dus ook geen foto's van zijn! omdat ik dit vrijwel nooit met hem doe!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:21

hoe kan je hem die galop dan afleren als je nooit galoppeerd en ik ben het met de reactie van sunnymay eens!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:49

Het zijn niet echt duidelijke foto's, maar ik zie geen spanning hoor. Staart hangt er mooi los achter. Dit is geen beeld van een gespannen paard. Wat je zelf al zegt iets meer teugel geven. Anders even een touw om zijn nek, dan kan je je daar aan vast houden als hij even in onbelans raakt, dan zit je hem ook niet gelijk in de mond.

Probeer hem lekker van de hand te rijden en met neusje lekker naar beneden. Hij krult zich nu wat op. Veel overgangen rijden, daar wordt hij mooi van aan het been. Spoortje kan helemaal geen kwaad, als je hem maar niet te vaak gebruikt. Zelf zie ik het liever zonder spoor

Succes

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:02

@ mistral_hvj: ik heb wel eens gegalopeerd met hem, maar ik bedoel dat ik dit niet iedere keer doe! en eerst sprong hij alleen aan met een tik van de zweep, maar hij springt nu ook aan op het been! de laatste 3 weken heb ik geen galop gedaan omdat ik hem nu eerst voorwaarts wil rijden en hem met zijn neus lager wil hebben.
@ winbisches: bedankt voor de reactie!

maar nogmaals dit paard is niet van mij, als het mijn eigen paard was stond die nu nog lekker in de wei een aantal maandjes.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:19

el_1986 schreef:
hallo,
ik zit met een aantal vraagjes, ik ben sinds een paar maanden een paard dat net 3 jaar is aan het rijden. Hij was al 'enigsinds' ingereden toen ik voor de eerste keer op hem klom.
Hij liep toen al vrij makkelijk 'aan de teugel'. Maar ik vraag me nu af of dit wel al echt nodig is? kun je niet beter eerst zorgen dat je paard reageert op je hulpen en dat hij voorwaarts is?
En als hij dit doet pas ervoor gaan zorgen dat hij echt 'mooi' gaat lopen?
En wa raden jullie aan mbt rijden jullie op een paard van 3 jaar wat net onder het zadel is?! ( bedoel dan dus hoelang )
Als er iemand nog verder tips heeft of opmerkingen dan hoor ik het graag?!
-X- elke

Hoe kan ik aan deze begin tekst, van je vorige topic, nu aflezen, dat het paard niet van jou is? Ga niet een heel topic opnieuw lezen!
Daar was je het paard al een paar maanden aan het rijden, zoals je zelf zegt.
Ook al doet een ander het op stal als jij nee zou zeggen... dan maar!
Dan ligt niet de blaam straks bij jou!

Ik vind dat de eigenaar zelf verantwoordelijkheid hoort te dragen om zijn paard eerst nog de wei op te doen. En niet zoals nu al ruim 3 maanden onder het zadel te laten lopen, terwijl deze nog niet uitgegroeid is. En dan op een manier in te rijden, terwijl ze er allen weinig ervaring mee hebben.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:20

Ontspannen vind ik toch ook niet echt het juiste woord.. Spanning hoeft niet altijd boosheid of angst te zijn Knipoog

De strekking van een eerdere reactie vind ik een erg belangrijk punt: "uitzwaren", of te wel "paard worden". 't Is nu nog even een slungel, en beetje rust en tijd willen daar weleens mooie dingen mee doen..

Verder reageer je zelf al op eerder genoemde punten. Wees een beetje voorzichtig in de manier waarop je gebruikt maakt van je teugels: contact is prima, spanning is niet bevorderlijk voor de gevoeligheid.

Enne, wat ging hier mis? Clown
el_1986 schreef:
Reacties/ commentaar is welkom, maar hou het vriendelijk we moeten alletwee nog veel leren!
Zorame is een ruin van 1.75 hoog en is net 3 jaar.
Versus:
Citaat:
een foto in de draf. hier zie je al dat ze redelijk omlaag loopt

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:22

Probeer onafhankleijk met je handen te rijden, ik kan zien dat je er erg op hangt. (NB.: lees niet: trekt). probeer je handen laag te doen en meer naar voren. geef je paard de ruimte om op zijn eige benen te lopen.
het is wat eng in eht begin (zeker als je een paad hebt die veel struikeld zoals die van mij haha)
zeker in het begin kan je beter met zo min mogelijk aanleuning rijden. drijf hem naar voren.
jij gaat nu wennen (of bent gewend) alleen met steun aan je handen te rijden.

ik hoop dat je er wat aan hebt

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:28

@ sunntmay: oh dacht dat ik dat er daar bij had staan... maar bij deze het paard is dus niet van mij
@ whiterose: oops Clown mijn fout het is een ruin
@ mliez88: Bedankt hier ga ik op oefenen

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:33

een foto in de draf. hier zie je al dat hij redelijk omlaag loopt
Afbeelding

@ whiterose --> nu staat het wel goed Knipoog
Laatst bijgewerkt door el_1986 op 27-05-07 00:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:48

Hey, die ken ik!! Soowh wat is die groot geworden zeg!! Haha!
Heb hem een jaar niet gezien, maar toen was die nog niet zo groot.

Ziet er al leuk uit, vind hem alleen nog erg slungelig, maarja je rijdt hem ook maar 1x per week.

el_1986

Re: 3 jarige @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:52

waar ken je hem van dan?? kom je uit de buurt dan?
Laatst bijgewerkt door el_1986 op 26-05-07 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:53

Ik vind hem vreselijk mager

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:56

Ik heb er zelf gereden tot 1 jaar geleden, moest toen stoppen omdat ik heel veel rugklachten kreeg.
Kijk maar in mijn profiel Tong uitsteken

noeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:59

he elke!
dat ik jou hier tegen kom!
Je weet mijn mening er ook over
maar wens je al t succes ermee
groetjes Inge

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 01:05

Ik vind het niet superleuk eruitzien, ondanks dat het een leuk paardje is Vriendjes zijn?

Ik begrijp heus wel dat het jouw schuld niet is dat hij op krap 3-jarige leeftijd al ingereden wordt, maar ik zie hier een slungel van een puberpaard dat bereden wordt door een vrij onervaren meisje met spoortjes en al vrij snel ook nog naar beneden gevraagd wordt waar hij duidelijk niet aan toe is...

Als je sporen om wil, zou ik als ik jou was eerst leren de beugels (veel) langer te doen en zelf op je kont te leren zitten.
Je paard alleen paar proberen de bak door te gaan op je gewicht en je teugels veel losser, laat hem eerst maar zelf evenwicht vinden met een ruiter.
Daarnaast zou ik veel stappen en weinig draven of galopperen.

Maargoed, ik heb misschien afwijkende ideeën ten opzichte van andere mensen...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 01:16

Wauw wat een mooi groot 'steltenpaard' zeg. Haha!
Ik vind trouwens een zweep vriendelijker da sporen.. Lachen

Rijdt zeker wel heel lekker!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:08

Probeer het voorwaarts probleem eerst eens op te lossen met iemand die in de bak staat met een longeerzweep. Been -> geen reactie, been + tikje met de zweep -> geen reactie, tikje met de longeerzweep. Wedden dat hij het zo door heeft? Sporen zijn op je hulp te verfijnen (bijvoorbeeld voor zijgangen), niet om hem meer voorwaarts te krijgen. Mijn pony is ook niet al te voorwaarts, dit komt ook omdat ze het allemaal nog erg moeilijk en zwaar vindt.

Verder vind ik het een leuk peerd, wat een lange benen joh! Wat bespiering zou geen kwaad kunnen, dit kun je ook trainen door af en toe te longeren.