Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:42

Ik heb sinds vorig jaar augustus een haflinger maar met rijden pakt weleens het bit vast en gaat er vandoor. Op zich is dat niet erg, maar hij is echt niet meer te stoppen, zelfs een volte opdraaien lukt niet. Nu heb ik van de vorige eigenaar (verzorgster) de tip gekregen om 'm te rijden met een rolletjesbit. Zij heeft dat ook altijd gedaan en dat ging super, hij ging er nooit vandoor. Nu zou ik weleens willen weten wat hier de voordelen en nadelen van zijn en wie er ervaring mee heeft. Hij heeft nu een dubbelgebroken watertrens met een bol middenstuk, hij loopt hier wel lekker op, knabbelt er goed op maar zodra ie er vandoor gaat dan is ie gewoon niet meer te stoppen. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Spoec

Re: Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:39

Ten eerste; je stopt een paard niet met een bit!
Je kunt er nog zon scherp bit in hangen, als je paard wil gaan, dan gaat ie .

Maar dat even terzijde, een rolletjesbit voorkomt dat je paard zijn bit vast kan pakken.
Ook zorgt het ervoor dat het paard wat meer bezig blijft met het bit, ipv met andere dingen.
Door de rolletjes gaat je paard makkelijker met het bit spelen en blijft zijn aandacht wat makkelijker bij jou.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:51

Ik rij ook met een rolletjesbit. Dit omdat ze dan sneller nageeft en ze haar bit niet meer vast kan pakken. Dit deed ze namelijk ontzettend erg waardoor ik niet meer altijd fijn kon rijden Bloos

Maar het probleem wat jij aangeeft wordt denk ik niet opgelost met dit bit. Als je paard echt vertrekt hou je die echt niet tegen door dit bit te gaan gebruiken. Ik denk dat je dan een andere oplossing moet bedenken Knipoog

Succes ermee!

vester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:02

Ik heb een bit die in het midden helemaal kan draaien.
Mijn paard vind hem zo geweldig, hij loopt er echt veel beter door.
Ik heb er dus een erg goede ervaring mee. Pling

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:12

Ik heb het verkeerd aangegeven misschien, het gaat er mij meer om dat ie het bit niet vastpakt althans niet zo makkelijk. Dat doet ie namelijk als ie er vandoor gaat. Ik weet als ie gaat dan gaat ie, maar ook tijdens het rijden zelf kan die het bit goed beet pakken. Overigens loopt ie wel makkelijk nageeflijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:14

Aub niet doen!

Loslaten leer je een paard door zelf los te laten
En hem aan het been te maken...

Dit is waarom een paard een rolletjesbit loslaat...niet mijn idee van fijn paardrijden:
http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

op wedstrijden is dat bit ook niet voor niets niet toegestaan Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:14

Spoec schreef:

Ik anders wel (niet altijd maar wel vaak). Lachen
En je kunt echt wel verschil merken tussen verschillende bitten, anders hadden ze ook niet verschillende uit hoeven te vinden.

Maar ik vind een rolletjesbit niet helpen, ze kunnen daarmee nog het bit vast pakken.

Ik zou idd ook les nemen of het aan je lesgeefster vragen en proberen zo veel mogelijk op stem terug te rijden en veel overgangen rijden Ja.

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:19

runningkawa schreef:
Aub niet doen!

Dit is waarom een paard een rolletjesbit loslaat...niet mijn idee van fijn paardrijden:
http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/handbatterij/Handbatterij.htm

...ik neem aan dat je niet deze link bedoelt? Knipoog Ik gelooof niet dat er stroom op het bit zal komen te staan...Knipoog

Maar ik ben ook van mening dat je dat vasthouden op een andere manier op moet kunnen lossen, ipv een ander bit gaan gebruiken. Maar ik ben ook van mening dat je íeder paard, gewoon op een bus/watertrensje moet kunnen rijden... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:22

ja die link bedoel ik wel Ja

Helaas wel...
Principe is gewoon precies hetzelfde...

zelfde principe als met zilverpapier op een grijze vulling bijten, wedden dat jij dat zilverpapier ook niet meer vast pakt.... Lachen

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:26

Okey, dan snap ik het nu effetjes niet meer...
Wat werkt dan precies als de accu/batterij?
En dit effect zou je dan toch gewoon met elk bit hebben met 2 verschillende soorten ijzer erin verwerkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:28

2 verschillende soorten metaal die tegen elkaar aan wrijven (daarom heeft het rollen bit ook rollen) zorgen samen met het speeksel voor een onaangename tinteling (denk niet aan eens chok van 220 of zo Lachen Lachen

2 metalen inelkaar verwerkt geven die reactie niet omdat zo het hele bit is, het niet tegen elkaar aan rolt.

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:31

O, okey, duidelijk Haha!
En tsja...bij deze gedachte zou ik ook zéker voor een ander bit gaan...wat een verschikkelijk pieep bit!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:39

Ik heb dit op aanraden van een meisje die mijn haflinger hiervoor heeft gereden 3 jaar lang. Bij haar liep ie er goed op dus, nooit problemen gehad met 't bit of met z'n tong of wat dan ook. Ook zij heeft van alles uitgeprobeerd om 'm op een gewoon bit te laten lopen zonder beet te pakken met instructie, maar niets hielp. Ook ik heb les en ik word heel goed geholpen ermee, maar het is nog niet steeds niet opgelost. Vandaar dat ik erachteraan ben gegaan naar z'n verleden om erachter te komen of dat ie dit al deed voordat ik 'm kocht. Overigens is ie niet om deze rede verkocht. Hij doet het ook meestal als ik met m'nn fjord de bak in kom en mijn nicht op 'm rijdt. Misschien dat het een soort van blijdschap is ofzo (ik weet het niet, zeg ook maar wat) en heeft ie er een spelletje van gemaakt. Ik had die link al gevonden en heb dat ook goed doorgelezen, ik hoor er verschillende verhalen over dus ben juist benieuwd wie er ervaring mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:43

Waarom denk jij dat hij daar dan wel ineens op loslaat?
Omdat jij RT verbeterd direct bent bij het inleggen van dat bit?

Dat een ander voor je er mee gereden heeft wil niet zeggen dat het het bit zachter maakt
Dat zij het goed deed...

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:54

Ik zeg niet dat ik denk dat ie dan loslaat, vandaar dat ik ook vraag wat de ervaring ermee is. De een zeg dat een paard juist loslaat de ander zegt dat ik het zeker niet moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:06

Ja hij laat idd los...daar hebben die mensen ook gelijk in Ja

Ik geef je de reden waarom hij loslaat Lachen

Aan jou wat je ermee doet..ik wist het wel als het om mijn dier ging Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:18

runningkawa schreef:
Aub niet doen!

http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

Dus eigenlijk geeft dat bit in combinatie met speeksel stroomschokjes??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:09

Ja
iig een nare prikkeling

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:12

lijkt me indd niet eerlijk tegenover het paard om daar dan mee te rijden. Dan heeft de scherpte van het bit in dit geval niet eens te maken met de ruiterhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:13

Waarom denk je dat ze ineens loslaten?
Omdat de ruiter ineens zoveel beter rijdt? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:15

Spoec schreef:

Maar dat even terzijde, een rolletjesbit voorkomt dat je paard zijn bit vast kan pakken.
Ook zorgt het ervoor dat het paard wat meer bezig blijft met het bit, ipv met andere dingen.
Door de rolletjes gaat je paard makkelijker met het bit spelen en blijft zijn aandacht wat makkelijker bij jou.

Mijn ervaring is dat als een paard met zijn bit speelt, helemaal niet bij de ruiter is. Rollerbit heb ik geen ervaring mee, maar het bit van Linda Tellington Jones, schijnt een paardvriendelijk NH bit te zijn. Maar als je een plaatje ziet, vind ik het wel erg dun en westernachtig uitgevoerd.

Zou wel eens willen weten wat de amerikanen van onze bitten denken.

Volgens mij pakken ze een stangetje ook niet snel beet. Dat vind ik vriendelijker, trek je niet door de mond.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:19

heb je een foto russel? Ik ben opzoek naar een dun bit, maar dan vanwege een laaghangend rooster Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:27

Ik ga kijken, moet zeggen dat ik mij rot heb gezocht naar dat op internet, maar ga weer een poging wagen. Wordt vervolgd. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:29

thanx alvast Ja