buitenteugel strakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HoofBeat

buitenteugel strakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:50

hoi!

nou ik begin meteen maar. ik rij op 2 verschillende nouja, "manege's" en bij een heb ik opeens gehoord dat de buitenteugel altijd iets korter moet. is dit waar want bij de andere manege heb ik dit nog nooit gehoord, Cool het lijkt me dan ook dat je je paard belemmerd in de mond Bloos

Verosjaak

Re: buitenteugel strakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:53

uhm, dit slaat dus nergens op (sorry) je geeft mee en begrensd. Het ligt er dus maar net aan op welke hand je rijd. Als je een volte op gaat geef je hem aan de binnenkant de ruimte (door je teugel van zijn nek af te halen) en begrens je aan de buitenkant (door je teugel tegen de hals aan te houden).

Vind het moeilijk uit te leggen dus misschien dat iemand het beter kan zeggen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:53

Volgens mij moet je een paard altijd op twee gelijke teugels rijden om het paard rechtgericht te hebben. (Uitzonderingen daar gelaten)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:55

Lovely1; precies, een rechtgericht paard (en dat is iets waar we allemaal naar streven volgens mij) heeft gelijke aanleuning op beide teugels. Dus de buitenteugel heb je niet korter of strakker oid.

ColoradoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:56

Ik heb ook altijd geleerd dat de buitenteugel iets strakker moet. Ik heb er verder eigenlijk nooit over nagedacht.
Ik wacht het antwoord ook even af Cool

Ok, ik zie nu het bericht boven mijn bericht. Ik zal het eens even voorleggen aan degene waar ik les van krijg Lachen
Laatst bijgewerkt door Colorado op 21-05-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:56

Ir111 schreef:
Lovely1; precies, een rechtgericht paard (en dat is iets waar we allemaal naar streven volgens mij) heeft gelijke aanleuning op beide teugels. Dus de buitenteugel heb je niet korter of strakker oid.

wat ik bedoelde maar dus verkeerd en moeilijk uitgelegd Vork alleen als je een volte opgaat geef je met de ene teugel wat mee en begrens je met de ander zodat het paard de wending kan maken

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:57

Hebben ze je niet uitgelegd waarom je buitenteugel wat strakker moet? Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat als je altijd je binnenteugel strakker hebt, je dan je paard of pony scheef rijdt. Als je nl. zo een volte rijdt, dan buigt je paard of pony alleen met zijn hals naar binnen, maar zijn lichaam buigt niet mee. Als je de volte rijdt met binnebeen en buitenteugel, dan moet het paard of pony zijn hele lichaam gaan buigen op de volte en niet alleen zijn hals. Als het goed is, hebben ze je dan ook verteld dat je met je binnenbeen naar de buitenteugel toe moet drijven en wanneer je dat moet doen. Of niet?

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:57

Bij ons op de manege wordt dat ook gezegd.. Maar alleen tegen de beginners..
Die hebben al moeite met alles dus de rondjes op de hoefslag gaat dan beter door de buitenteugel ietsjes korter te houden..

Dit word uiteraard naarmate ze langer rijden meer met de benen opgelost, maar van een beginner kan je niet verwachten dat hij gelijk goed met z'n benen kan sturen.. Die hebben al moeite genoeg om netjes met het paard mee te bewegen..

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:03

hhhmmm... gemengde meningen. maar bedankt! kan ik hier uit opmaken dat je buiten teugel alleen wat strakker moet op de volte? of heb ik het weer verkeerd begrepen...? of is het iets waar iedereen anders over denkt? niet een manier is de goede manier natuurlijk...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:05

weet je wat, vraag het anders aan je instructrice. Aan op de volte sturen gaan aardig wat hulpen vooraf, zowel handhulpen als beenhulpen die je moet combineren

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:06

@agnes: nee nooit vertelt waarom, maar bedankt voor de duidlijke uit leg!
@chitra nee ze zeggen het niet alleen tegen beginners..

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:07

Bij het sturen van figuren is het belangrijk dat je met TWEE teugels stuurt ipv één dit is een veelgemaakte fout. Je moet op figuren niet je buitenteugel strakker houden maar mee sturen Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:12

Bedoelen ze niet dat je "contact" moet houden op de buitenteugel? Als je je paard nageeflijk wilt rijden, houd je contact op de buitenteugel en "speel" je met de binnenhand. Als je paard dan nageeft, moet je inprincipe zelfs je binnenteugel helemaal los kunnen laten, en als je dan"contact houd via de buitenteugel blijft je paard daar netjes lopen....

Pfffffff....... moeilijk uitleggen zo, om op te schrijven bedoel ik Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:14

Lovely1 schreef:
Bij het sturen van figuren is het belangrijk dat je met TWEE teugels stuurt ipv één dit is een veelgemaakte fout. Je moet op figuren niet je buitenteugel strakker houden maar mee sturen Knipoog

Sterker nog, als je je buitenteugel strakker houdt op de volte ga je de andere kant op. Als je je paard echt recht op 2 teugels hebt en je rijdt rechtuit hoef je alleen je buitenteugel toe te staan om de bocht om te gaan. Als je gelijke aanleuning hebt zal hij opdat moment zijn hals aan die kant langer maken en dus de bocht omgaan.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 21-05-07 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:14

en dit vind ik ook zo vaag bitchywitchy: want ik had ook weer gehoord dat je juist ook met je buitenteugel moet spelen (gelukkig rijd ik western, is niet zo ingewikkeld Nagelbijten / Gniffelen )

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:16

BitchyWitchy schreef:
Als je je paard nageeflijk wilt rijden, houd je contact op de buitenteugel en "speel" je met de binnenhand. Als je paard dan nageeft, moet je inprincipe zelfs je binnenteugel helemaal los kunnen laten, en als je dan"contact houd via de buitenteugel blijft je paard daar netjes lopen....

Een recht gericht paard heeft gelijke druk op beide teugels. Dan moet je dus niet je binnen teugel helemaal loslaten. Als je paard in de krul blijft lopen als je dat doet is hij niet nagefelijk aan je hand maar loopt hij in een houdinkje.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:19

Misschien kun je eens op de volgende site kijken. Dat geeft een heel duidelijke uitleg naar mijn mening:
http://www.hoefkatrol.com

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:20

verography schreef:
en dit vind ik ook zo vaag bitchywitchy: want ik had ook weer gehoord dat je juist ook met je buitenteugel moet spelen (gelukkig rijd ik western, is niet zo ingewikkeld Nagelbijten / Gniffelen )

ROFL
Dat western heb ik ook geprobeerd, maar na meer dan 20 jaar dressuur..... Nee, voor mij geen western (al vind ik het wel heel leuk om naar te kijken, en knap wat jullie doen Ja )

Soms speel je ook met beide handen, ligt aan de situatie Haha! Is moeilijk zo uit te leggen. Is makkelijker als je irl in gesprek bent met het liefste nog een ruiter erbij ook Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:20

Ir111 schreef:
BitchyWitchy schreef:
Als je je paard nageeflijk wilt rijden, houd je contact op de buitenteugel en "speel" je met de binnenhand. Als je paard dan nageeft, moet je inprincipe zelfs je binnenteugel helemaal los kunnen laten, en als je dan"contact houd via de buitenteugel blijft je paard daar netjes lopen....

Een recht gericht paard heeft gelijke druk op beide teugels. Dan moet je dus niet je binnen teugel helemaal loslaten. Als je paard in de krul blijft lopen als je dat doet is hij niet nagefelijk aan je hand maar loopt hij in een houdinkje.

Ik zeg ook niet dat je hem los moet laten, ik zeg dat je hem los KAN laten.....

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:21

De buitenteugel heeft veel verschillende functies (verzamelen, voorkomen dat een paard over de schouder valt, stelling mogelijk maken enz.enz.), die allemaal tijdens verschillende stadia van de training van een paard worden gebruikt. Als je in een beginnersles rijdt, kan ik me voorstellen dat je zo je paard beter op de hoefslag kunt houden. Maar dat moet je dan inderdaad even aan de instructeur/-trice vragen, omdat er veel redenen kunnen zijn om je buitenteugel te gebruiken.

En inderdaad is het wel de bedoeling dat je beide teugels op gelijke lengte hebt, of je nou figuren rijdt, of gewoon rechtuit wilt rijden. Dus eigenlijk zou er geen enkele teugel strakker aangenomen moeten worden dan de andere teugel, maar misschien ben je nog niet zover met je rijlessen. Vind je het niet verwarrend om op 2 maneges te lessen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:25

BitchyWitchy schreef:
[Ik zeg ook niet dat je hem los moet laten, ik zeg dat je hem los KAN laten.....

Dan zeg ik nog steeds, als je paard in de krul blijft lopen als je dat doet is hij niet nagefelijk aan je hand maar loopt hij in een houdinkje. Als je paard op teugels gelijke druk neemt dan ben je toch uiterst verwarrend bezig voor hem als je ineens een teugel loslaat?

Dat vind ik net zoiets als een tempo arbeidsdraf rijden, commando voor een heel ander tempo geven en dan verwachten dat hij in arbeidsdraf blijft.

Ik begrijp je denk ik niet goed!? Bloos

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:28

BitchyWitchy schreef:
Ir111 schreef:

Ik ben het met BitchyWitchy eens. Ik kan mijn paard volledig laten nageven alleen op de buitenteugel. Ook kan ik haar een volte laten draaien op binnenbeen en buitenteugel, zonder ook maar iets met de binnenhand te doen. Het binnenachterbeen moet het werk doen. Je binnenhand mag met je binnenbeen stelling vragen, maar daarna moet je deze hand ontspannen. Alle druk die mogelijk op de binnenteugel zit, belemmert het ondertreden van het binnenachterbeen. Als een paard volledig recht is, dan is de druk gelijk verdeeld op beide kanten. Een paard wat echter niet recht is (en dat geldt voor heel veel paarden), mag je nooit teveel spannen op de binnenhand, het paard moet zichzelf dragen. En als het paard zichzelf draagt, heeft ie geen steun aan de binnenhand en kun je die dus even los laten, zonder dat het paard anders gaat lopen. Er is dus een verschil.
Als je de binnenhand even los laat, dan heb je nog steeds wel aanleuning via de buitenteugel en jouw binnenbeen, dus de aanleuning is dan niet zoek.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 21-05-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:31

poeh, hier is een hele discussie ontstaan.
jezus wat ingewikkeld allemaal Tong uitsteken
ja, ik zal het vragen maar voorlopig ben ik daar nog even niet. zoals ik al zei ik ben geen beginner maar ook niet super gevorderd. ik vindt het ook al raar dat ze dat zeggen maarja, ik ben geen exper. van alle reacties hier vat ik samen:
voorlopig NIET DOEN.
is dat duidelijk Cool

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:31

Agnes75 schreef:
Alle druk die mogelijk op de binnenteugel zit, belemmert het ondertreden van het binnenachterbeen. Als een paard volledig recht is, dan is de druk gelijk verdeeld op beide kanten. Een paard wat echter niet recht is (en dat geldt voor heel veel paarden), mag je nooit teveel spannen op de binnenhand, het paard moet zichzelf dragen. Er is dus een verschil.

Mee eens, daarom doe ik niets met mijn binnenhand, ik sta alleen toe met de buitenhand. Zeggen we dan niet hetzelfde alleen dan anders?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:31

Ir111 schreef:
BitchyWitchy schreef:
[Ik zeg ook niet dat je hem los moet laten, ik zeg dat je hem los KAN laten.....

Dan zeg ik nog steeds, als je paard in de krul blijft lopen als je dat doet is hij niet nagefelijk aan je hand maar loopt hij in een houdinkje. Als je paard op teugels gelijke druk neemt dan ben je toch uiterst verwarrend bezig voor hem als je ineens een teugel loslaat?

Dat vind ik net zoiets als een tempo arbeidsdraf rijden, commando voor een heel ander tempo geven en dan verwachten dat hij in arbeidsdraf blijft.

Ik begrijp je denk ik niet goed!? Bloos

Ik denk dat we beide wel hetzelfde bedoelen hoor Haha!
Het moet geen actie zijn van "geen gel*l, in de krul"...

Agnes75 legt het wel duidelijk uit denk ik... Veel verschillende functies voor de buitenteugel... Dat bedoelde ik ook met dat ik beter iets kan uitleggen irl. en met een ruiter als voorbeeld.

Ik zit hier op mijn werk, en probeer dus ff tussentijds te reageren. Als ik het allemaal uitgebreid en duidelijk moet uitleggen, heb ik meer tijd nodig, en wordt het ook een heel verhaal vrees ik Knipoog

*edit*
Citaat:
Ik ben het met BitchyWitchy eens. Ik kan mijn paard volledig laten nageven alleen op de buitenteugel. Ook kan ik haar een volte laten draaien op binnenbeen en buitenteugel, zonder ook maar iets met de binnenhand te doen. Het binnenachterbeen moet het werk doen. Je binnenhand mag met je binnenbeen stelling vragen, maar daarna moet je deze hand ontspannen. Alle druk die mogelijk op de binnenteugel zit, belemmert het ondertreden van het binnenachterbeen. Als een paard volledig recht is, dan is de druk gelijk verdeeld op beide kanten. Een paard wat echter niet recht is (en dat geldt voor heel veel paarden), mag je nooit teveel spannen op de binnenhand, het paard moet zichzelf dragen. En als het paard zichzelf draagt, heeft ie geen steun aan de binnenhand en kun je die dus even los laten, zonder dat het paard anders gaat lopen. Er is dus een verschil.
Dat bedoel ik Agnes75!!