Ir111 schreef:BitchyWitchy schreef:[Ik zeg ook niet dat je hem los moet laten, ik zeg dat je hem los KAN laten.....
Dan zeg ik nog steeds, als je paard in de krul blijft lopen als je dat doet is hij niet nagefelijk aan je hand maar loopt hij in een houdinkje. Als je paard op teugels gelijke druk neemt dan ben je toch uiterst verwarrend bezig voor hem als je ineens een teugel loslaat?
Dat vind ik net zoiets als een tempo arbeidsdraf rijden, commando voor een heel ander tempo geven en dan verwachten dat hij in arbeidsdraf blijft.
Ik begrijp je denk ik niet goed!?

Ik denk dat we beide wel hetzelfde bedoelen hoor 
Het moet geen actie zijn van "geen gel*l, in de krul"...
Agnes75 legt het wel duidelijk uit denk ik... Veel verschillende functies voor de buitenteugel... Dat bedoelde ik ook met dat ik beter iets kan uitleggen irl. en met een ruiter als voorbeeld.
Ik zit hier op mijn werk, en probeer dus ff tussentijds te reageren. Als ik het allemaal uitgebreid en duidelijk moet uitleggen, heb ik meer tijd nodig, en wordt het ook een heel verhaal vrees ik 
*edit*
Citaat:
Ik ben het met BitchyWitchy eens. Ik kan mijn paard volledig laten nageven alleen op de buitenteugel. Ook kan ik haar een volte laten draaien op binnenbeen en buitenteugel, zonder ook maar iets met de binnenhand te doen. Het binnenachterbeen moet het werk doen. Je binnenhand mag met je binnenbeen stelling vragen, maar daarna moet je deze hand ontspannen. Alle druk die mogelijk op de binnenteugel zit, belemmert het ondertreden van het binnenachterbeen. Als een paard volledig recht is, dan is de druk gelijk verdeeld op beide kanten. Een paard wat echter niet recht is (en dat geldt voor heel veel paarden), mag je nooit teveel spannen op de binnenhand, het paard moet zichzelf dragen. En als het paard zichzelf draagt, heeft ie geen steun aan de binnenhand en kun je die dus even los laten, zonder dat het paard anders gaat lopen. Er is dus een verschil.
Dat bedoel ik Agnes75!!