Op 23e begonnen met paardrijden, kan ik nog goed worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crizztel

Op 23e begonnen met paardrijden, kan ik nog goed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:25

Wat vinden jullie?
Ik ben op mijn 23e pas begonnen met paardrijden? (3 maanden geleden)
Kan ik nog goed worden of heb ik daar teveel voor gemist?
En wat kan ik doen om goed te worden?

Ik hoef niet per se op topniveau te rijden maar het lijkt me super om ooit aan dressuur of springwedstrijden mee te doen (nog lange niet nu haha, maar ooit)..
Denken jullie dat dat nog haalbaar voor mij is?

capopjekop

Re: Op 23e begonnen met paardrijden, kan ik nog goed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:26

Ik denk dat wedstrijd rijden best haalbaar is, zeker wel op b en l niveau. Wat je kunt doen om beter te worden? Veel lessen!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:26

Jawel hoor. Je leert het misschien iets minder snel dan als je nog kind bent, maar het lukt wel denk ik. Goed oefenen en dan zal je zien dat het lukt! Veel succes!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:27

ik denk dat als je goed je best doet en lekker oefent je zeker een keer aan een wedsrijdje kan meedoen....maar zoals je al zei ik zou je zinnen niet teveel op een grote wedstrijd zetten..
gewoon lekker doorgaan en kijken hoe ver je komt. het is immers voor de lol:D

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:27

Het leuke aan paardrijden is dat je niet op je 20e al op je top zit. Dus ik denk zeker dat een wedstrijd nog kan komen. Wel is het zo dat volwassenen iets minder makkelijk leren omdat zij wat minder onbevangen te paard stappen. Maar met veel lessen en vooral veel rij-uren moet het zeker goed komen. Succes!

Opatouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:28

Goed je best doen en veel trainen dan lukt het wel en een wedstrijd kan wel hoor en natuurlijk ook lessen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:28

Als je talent hebt zeker! Sjef Jansen was al in de 30 toen ie vor het eerst op een paard zat. Nu kunnen we discussieren over hoe hij rijdt maar hij is in ieder geval de trainer van de dubbelvoudige Olympisch kampioene!!

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:30

Lessen doe ik zoveel als ik kan, ik ben verliefd geworden op het rijden! Go jij! Go jij!
Maar ik bedoel ook andere dingen die ik ervoor kan doen zoals oefeningen (gewoon thuis) oid? Wat doen jullie zoal om beter te worden?

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:31

Tiessie schreef:
Als je talent hebt zeker! Sjef Jansen was al in de 30 toen ie vor het eerst op een paard zat. Nu kunnen we discussieren over hoe hij rijdt maar hij is in ieder geval de trainer van de dubbelvoudige Olympisch kampioene!!

Er is dus nog hoop Tong uitsteken

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:31

Tiessie schreef:

Heeft toch ook nog op grand prix niveau wedstrijd gereden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:34

Jazeker! Maar ik bedoel dat we geen discussies krijgen of men het eens is met zijn manier van het zelf rijden/trainen van een paard.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:08

Crizztel schreef:
Lessen doe ik zoveel als ik kan, ik ben verliefd geworden op het rijden! Go jij! Go jij!
Maar ik bedoel ook andere dingen die ik ervoor kan doen zoals oefeningen (gewoon thuis) oid? Wat doen jullie zoal om beter te worden?

in beweging blijven. Paardrijden is soepel zijn in je bewegingen. Verder: buikspieroefeningen, deze gebruik je veel tijdens het rijden en kunnen altijd een workout gebruiken Knipoog

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:44

Crizztel schreef:

Oefeningen thuis is denk ik lastig, er is niet echt een beweging waarbij je het rijden nabootst ofzo. Maar natuurlijk lekker fit blijven is altijd goed!

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:13

Tuurlijk kan dat! Als je maar de gelegenheid hebt om lekker veel te oefenen komt het vast goed! Veel rijplezier!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:43

Crizztel schreef:
Tiessie schreef:

Er is dus nog hoop Tong uitsteken
ja inderdaad Knipoog Tong uitsteken nouja iig veel oefenen Knipoog !!
succes!! Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 06:00

Ik ben op mijn 21ste begonnen en ben nu 25. Ik rijd nu 4 jr en heb sinds een jaar mijn eigen paard. Ik ga binnenkort met wedstrijden starten. Sommige mensen rijden al veel langer, maar rijden alleen op de manege 1x in de week.
Ik heb maar 1,5 jaar op de manege gereden. Daarna heb ik bijrijdpaarden gehad, waar ik 5x per week op reed en 1x in de 14 dagen priveles op had. Ik heb dus een hele inhaalslag gemaakt.

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:56

ankem schreef:
Ik ben op mijn 21ste begonnen en ben nu 25. Ik rijd nu 4 jr en heb sinds een jaar mijn eigen paard. Ik ga binnenkort met wedstrijden starten. Sommige mensen rijden al veel langer, maar rijden alleen op de manege 1x in de week.
Ik heb maar 1,5 jaar op de manege gereden. Daarna heb ik bijrijdpaarden gehad, waar ik 5x per week op reed en 1x in de 14 dagen priveles op had. Ik heb dus een hele inhaalslag gemaakt.

Wat jij doet, dat is ook een beetje mijn uitgangspunt..Ik wil op een gegeven moment ook bijrijdpaarden en inderdaad nog af en toe priveles! Je hebt wel gelijk wat dat betreft omdat je dan natuurlijk heel veel rijuren maakt...Ik hoop ook over een aantal jaar mijn eigen paardje te hebben Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:58

Absoluut! Als je niet bang bent en graag wilt kan bijna alles. Koop over aantal jaar dan niet een heel jong paard maar gewoon een wat ouder beestje dat al een hoop kan, dan leer je nog sneller. Gewoon ervoor gaan!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:18

pasdedeux schreef:
Absoluut! Als je niet bang bent en graag wilt kan bijna alles. Koop over aantal jaar dan niet een heel jong paard maar gewoon een wat ouder beestje dat al een hoop kan, dan leer je nog sneller. Gewoon ervoor gaan!

Ik schreef hierboven dus dat ik ook laat ben begonnen. Ik heb voor een Friese merrie gekozen met aardig wat pit en looplust. Ze was 9 toen ik dr kocht en had al L2 gelopen.
We zijn een goede combi. Het fijne aan dit paard is dat er al wat knopjes opzitten (het uitvoeren krijg je niet kado Bloos )en ze een heerlijke veelzijdige merrie is. Ze is verkeersmak, dus naar buiten vormt ook geen probleem.
Ik zag het zelf niet zitten om aan een jonkie te beginnen.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:20

Edward Gal is ook pas ergens midden in zijn tienerjaren begonnen met rijden.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:21

ik ben ook laat begonnen vind ik zelf. ik ben nu 15 en ben op mijn 13e pas begonnen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:40

tuurlijk kun je nog goed worden. niet iedereen begint met 6
ik ben zelf met mn 10e begonnen. kinderen hebben wel een voorsprong omdat die alles makkelijker oppikken. maar als je gewoon goed je best doet kan iedereen het leren.
en met een beetje aanleg/talent al helemaal.
het gaat er toch om dat je het leuk vind, voor de ontspanning. zolang je een paard goed onder controle kan houden is het goed. en dan komt vanzelf de rest wel. Knipoog
ik begin nu pas met het echte rijden, het echte dressuur en spring werk (ben nu bijna 20)
moet dus ook nog heel wat leren. Knipoog

succes! gaat helemaal goed komen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:43

Natuurlijk kan je nog goed worden Lachen Lachen

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:26

Ik ben 6 jaar geleden op mijn 33ste begonnen net paardrijden. Eerst 2 jaar recreatief op een haflinger en toen een paard gekocht waar ik nu in 4 jaar tijd van B naar M2+1 mee ben geworden. Ik wil ook nog zeker verder komen en de Z2 proberen te halen.

Het is misschien wel zo dat je niet meer zo onbevangen op een paard zit maar als je eenmaal het vertrouwen hebt denk ik dat je zeker zo snel leert omdat je er nu heel bewust mee bezig bent.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:30

waarom zou dat niet kunnen? voordeel van ouder zijn is dat je vaal wel serieus mee bezig bent. Ik als kindje vond crossen en gek doen leuke dan serieuze rijden. Voordeel daarvan is wel dat ik nu super evenwicht heb.
veel rijden en oefenen en vooral plezier maken