Wat te doen als paard op hol slaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crizztel

Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:56

Hoi allemaal,
ik ben Cristel uit Almere en nieuw op dit forum. Ik ben 23 jaar en rijd pas sinds 3 maanden paard.
Ik vind het geweldig!
Ik heb privelessen 2x per week (volgende week 6x Pling ) bij een manege. Nu is 2x een half uurtje te kort om alle vragen te stellen die je wilt dus ik hoop dat jullie mij hier een beetje kunnen helpen (al weet ik dat het in de praktijk altijd beter is).

Nu heb ik een eerste vraag:
Van de week sloeg het paard waarop ik reed op hol. Wat kun je dan het beste met je lichaam doen en hoe reageer je verder? Ik trok van schrik aan de teugels waardoor hij alleen maar sneller ging Huilen , mijn instructrice zei dat je het paard JUIST ruimte moet geven maar dat snapte ik niet..Wie heeft er tips??

Alvast bedankt van een blanco beginner Haha!

Lynn_Nikita

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:00

jezelf zwaar maken, rustig tegen het paard praten en proberen om op een volte te sturen en deze kleiner te maken
vooral niet schereeuwen of trekken, raken ze alleen maar meer van in paniek

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:02

Lynn_Nikita schreef:
jezelf zwaar maken, rustig tegen het paard praten en proberen om op een volte te sturen en deze kleiner te maken

en vooral: achterover zitten. Je hebt uit jezelf de neiging om naar voren te gaan, maar daar gaat het paard alleen maar harder van lopen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:10

Achterover zitten, jezefl zwaar maken. Niet gillen, vastknijpen enz. En met één teugel tegelijk sturen. Aan beide teugels trekken heeft totaal geen zin; het veroorzaakt meer paniek en het paard kan op je hand gaan hangen waardoor hij nog sneller gaat. Gewoon rustig blijven en net doen of dit de bedoeling was helpt bij mij altijd heel goed Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:31

Ogen dicht en bidden Haha!

Wat jij zegt denk ik eerder dat het gewoon even wegrennen was. Idd: zelf eerst concentreren op je zit, ga niet hangen of staan of voorover vallen, zeg duidelijk tegen jezelf diep en rustig zitten, handen laag (!!!), niet trekken, meekijken met je paard en proberen te sturen. Op een volte zetten, blijf zelf heel recht zitten, je hoeft niet bang te zijn om je binnenbeen er zelfs aan te leggen in die wending, je moet je paard weer aan je been zetten. En dan zo rustig ophoudingen maken.

Ikzelf neem nog regelmatig zitles aan de longe en oefen vaak het halthouden vanuit galop op mijn zit, prima manier om vertrouwen te krijgen en te leren waar de rem zit.

Oja en als een paard buiten echt aan de kletter gaat (hoop dat je dat nooit heft mee te maken) dan mag je alles doen wat voor je eigen veiligheid nodig is Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:39

Allemaal goeie tips, maar als je nog niet lang rijdt en je denkt dat het toch even allemaal niet meer gaat en je kunt je de tips op dat moment niet herinneren, grijp gerust het zadel of een pluk manen om jezelf in balans te houden.
In de bak stoppen ze meestal vanzelf weer als ze even wegrennen en dan moet je eerst aan jezelf denken, helemaal als je nog niet zo stevig zit. Dan heb je al je gedachten wel nodig om te blijven zitten en kan ik me zo voorstellen dat je even niet aan handen laag en voltes verkleinen denkt.

Dus vooral terug zitten en zorgen dat je blijft zitten. Als je over een poosje steviger zit en meer ervaring hebt, zullen alle andere dingen ook sneller vanzelf gaan.
Als je paard er dan vandoor gaat, dan ga je bijna automatisch op de oplosingen over, maar dat komt vanzelf wel.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:24

vroeger had ik een pony, maar als die ervandoor stoof reageerde hij juist wel aan de teugels. Maar die is natuurlijk ook minder sterk als een paard
Indd op de volte zetten en die steeds kleiner maken, werkt naar mijn idee het beste (overigens ben ik er zo eens afgekukeld omdat daar toen in het midden van de bak balken lagen Haha!)

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:05

Lynn_Nikita schreef:

Helemaal mee eens!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:12

been geven kan ook helpen, dan rent ie omdat jij het wil, dan heb je hem zo trug.

tenzij hij schrikt, dan zal dat niet zo goed helpen, bedenk wel; sommige paarden doen net alsof ze schrikken Tong uitsteken

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 11:19

Iedereen bedankt voor de tips!
Ik denk dat het dus ook wijsheid is om meer zitlessen te nemen om zo wat zelfverzekerder te worden..

Sanniejj schreef:
been geven kan ook helpen, dan rent ie omdat jij het wil, dan heb je hem zo trug.

tenzij hij schrikt, dan zal dat niet zo goed helpen, bedenk wel; sommige paarden doen net alsof ze schrikken Tong uitsteken

Dat wist ik helemaal niet!
Hoe doen ze dat dan en waarom?? Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:35

Sanniejj schreef:

Paarden doen helemaal niet "alsof". Paarden zijn geen mensen hoor..

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:40

jezelf zwaar maken en achterover gaan zitten
teugels wat loser en een kleine vote gaan rijden

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:40

tantjeuh schreef:
Sanniejj schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, paarden kunnen er echt wel een spelletje van maken en "schrikken" om zo zich van het werk te onttrekken. Maar goed, dat is mijn mening. De mijne ging ook wel eens op hol en dan gaf ik ook been en zodra hij rustiger werd of wilde gaan draven liet ik hem nog een paar rondjes galloperen. Dat werkt prima.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:41

Lucieluffer schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Helemaal mee eens!

inderdad

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:18

Jeskoo schreef:
tantjeuh schreef:
[.quote="Sanniejj"]

Daar ben ik het niet mee eens, paarden kunnen er echt wel een spelletje van maken en "schrikken" om zo zich van het werk te onttrekken. Maar goed, dat is mijn mening. De mijne ging ook wel eens op hol en dan gaf ik ook been en zodra hij rustiger werd of wilde gaan draven liet ik hem nog een paar rondjes galloperen. Dat werkt prima.[/quote]

Idd, jij snapt het Haha!

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:55

Zorg dat je zelf blijft zitten; maak je lang en zwaar, hakken goed uitdrukken, en een beetje trekken aan de teugels en gelijk weer loslaten, en dat herhalen, zodat ie voelt dat jij er nog opzit;) succes ermee!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:17

idd maak je goed zwaar ...diep in het zadel zitten knieen (niet je kuiten) aanklemmen zodat hij wel voelt dat er iemand op zit. kleine kneepjes in de teugels los vast los vast...trekken helpt niet.
blijf zelf vooral lekker ontspannen (nouja als het een beetje lukt dan Knipoog ) en vooral veel succes met alle tips!

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:57

ik hoop dat ik het allemaal onthouden heb op het moment dat het gebeurd hihi..en ach de beste ruiter valt nog wel eens... Haha!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:08

Ach - anders krijg je vast nog wel een tweede gelegenheid om het uit te proberen Knipoog Haha!

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:53

Prrrr schreef:
Ach - anders krijg je vast nog wel een tweede gelegenheid om het uit te proberen Knipoog Haha!

Hahaha ja dat is ook wel weer waar, daar twijfel ik niet aan!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:16

Daar ben ik het niet mee eens, paarden kunnen er echt wel een spelletje van maken en "schrikken" om zo zich van het werk te onttrekken. Maar goed, dat is mijn mening. De mijne ging ook wel eens op hol en dan gaf ik ook been en zodra hij rustiger werd of wilde gaan draven liet ik hem nog een paar rondjes galloperen. Dat werkt prima.

--->

dat is aangeleerd gedrag. schrikken of wegschieten heeft ooit gewerkt om onder lastig werk uit te komen en dan gaan ze dat gedrag herhalen. Ze gaan niet doen als of ze schrikken; maar bv hard rennen om dat je daardoor er vorige keer afviel.
Das niet hetzelfde vind ik. Hij denkt niet: 'als ik nu net doe alsof ik schrik dan hoef ik dat stomme wijken niet te doen'. de redenering is veel eenvoudiger. Het paard linkt gewoon actie aan reactie (ff hard rennen=einde werk).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:28

Ik kende vroeger zelfs een paard dat werkelijk van alles schrok: toen werd ze verkocht aan iemand die er wel mee weg kon en schrikt ze zelden nog + de schrikreactie is 100 keer minder erg. Daar was het een kwestie van geen vertrouwen hebben, paard was gewoon bang als ze bereden werd.
Maar echt alsof doen om je te pesten doet een paard niet.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:10

Als een pony waar ik op rij er écht vandoor gaat, niet iets harder gaat lopen ofzo, zet ik hm meteen op de kleine volte.
Ik denk omdat dat vaak werkt en ik best wel een schijtluis ben..

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:54

Idd, een pony maakt vaakt ergens een spelletje van en schrikt dan zogenaamd.
Als ik mijn pony iets moeilijks wil laten doen gaat hij zijn aandacht altijd ergens anders bijhouden en vooral niet op mij letten. Ook moet ik neit boos op em worden, want dan gaat ie in een keer overal van schrikken.. Dat is dan gwoon om onder het werk uit te komen en dat doen genoeg pony's!

Als je pony der vandoor gaat omdat hij gwoon een spelletje ervan maakt, moet je dit wel tegen houden. Het liefst moet je al voor je pony zijn. Dus hem niet de kans laten geven om er van door te gaan. en als dat niet gelukt is rijd hem dan snel op een voltetje en geef em vooral niet de kans om gwoon lkkr door te galoperen, want daar krijg je vervelende pony's van..Tong uitsteken dit geld dan vooral voor ponys die proberen onder it werk uit te komen.. als je pony fris is, kun je em beter ff lkkr laten uitvliegen dat doe ik meeestal ook dan laat ik em gwoon ff flink galoperen:P

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:33

kynshiri schreef:

dat is aangeleerd gedrag. schrikken of wegschieten heeft ooit gewerkt om onder lastig werk uit te komen en dan gaan ze dat gedrag herhalen. Ze gaan niet doen als of ze schrikken; maar bv hard rennen om dat je daardoor er vorige keer afviel.
Das niet hetzelfde vind ik. Hij denkt niet: 'als ik nu net doe alsof ik schrik dan hoef ik dat stomme wijken niet te doen'. de redenering is veel eenvoudiger. Het paard linkt gewoon actie aan reactie (ff hard rennen=einde werk).

Hier ben ik het ook mee eens probeer hem te leren halt te houden door je knieën en kuiten te sluiten is de zelfde reactie om er niet af te vallen en daarna proberen hem weer voorwaarts te rijden op jou snelheid op holslaan is echt heel hardlopen en voor niets of niemand te stoppen en dan maar hopen dat je blijf zitten en dat hij stopt