Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 10:55

Ik ben van mening dat een Slof vriendelijker is dan een elastiek,
met een elastiek zet je het paard gewoon vast.
Met slof ook, maar daar ben je zelf 'baas' over.

Ben benieuwd Lachen .

Spruit

Re: Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:58

Met een elastiek zet je hem niet vast, het heet niet voor niks elastiek. Met een slof heb je het weliswaar zelf in handen, maar in de praktijk zie je vaak verkeerd slofgebruik. En dan is de slof dus een stuk minder vriendelijk. Je hebt uiteraard ook mensen die hem wel goed gebruiken, en dan is het niet zo erg. Maar ik ben eigenlijk over het algemeen niet zo voor het gebruik van hulpteugels, welke dan ook. Knipoog

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:07

Met het elastiek zet je een paard helemaal niet vast. Wel eens aan een elastiek getrokken? Die rekt uit Clown
Wel eens aan een slof getrokken? Die rekt niet uit Clown
Als een paard wil kan ie met elastiek nogsteeds sterrenkijken. Het zal welliswaar geen aangenaam gevoel zijn maar de mogelijkheid krijgt ie.

Het ligt er per paard+ longeur maar net aan wat fijner is voor het paard. Bij het rijden ben ik tegen dit soort hulpteugels.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:21

Ik heb liever een slof, bij goed gebruik kun je die loslaten. Elastiek werkt altijd, ook als het paard goed loopt is er nog steeds druk. Dat staat me tegen bij elastiek: paarden gaan erop hangen (op de slof ook als je heb verkeerd gebruikt, maar dat terzijde). Daarom zou ik voor slof kiezen.

Het beste is natuurlijk geen van beide, maar dat was de vraag niet :p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:50

Alicia2u schreef:
Ik heb liever een slof, bij goed gebruik kun je die loslaten. Elastiek werkt altijd, ook als het paard goed loopt is er nog steeds druk. Dat staat me tegen bij elastiek: paarden gaan erop hangen (op de slof ook als je heb verkeerd gebruikt, maar dat terzijde). Daarom zou ik voor slof kiezen.

Ik sluit me aan bij Alicia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:39

Alicia2u schreef:

Ik sluit me hier ook bij aan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:45

Ik sluit me daar ook bij aan. Bijkomend nadeel bij de elastiek kan zijn dat ze lekker een joekel van een onderhals kunnen gaan ontwikkelen als ze met elastiek toch nog sterrenkijken Knipoog

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:37

Alicia2u schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Als je de elastiek goed vastmaakt, werkt hij niet meer in als het paard met zijn hoofd en hals zakt. Als hij dan nogsteeds inwerkt, heb je hem te strak zitten..
Slof heb je idd zelf vast, dus die kan je loslaten, probleem is dat dat vaak wordt vergeten en dat de slof steeds strakker wordt getrokken als het paard niet snel genoeg nageeft..

maikeltje schreef:
Ik sluit me daar ook bij aan. Bijkomend nadeel bij de elastiek kan zijn dat ze lekker een joekel van een onderhals kunnen gaan ontwikkelen als ze met elastiek toch nog sterrenkijken Knipoog

Ik denk dat je dan (al vóórdat hij de onderhals gaat ontwikkelen) de stiek eraf haalt. Maar idd, sommige paarden gaan er nou eenmaal tegenin..

Ik ben niet persé voor of tegen een van de hulpteugels. Ze hebben allebei hun voor- en nadelen en het scheelt per paard welke hulpteugel je het beste kan gebruiken. Zo kan je ook de touwtjes, bijzetteugels, gogue, chambon en alle andere hulpteugels erbij halen. Ik denk dat dat discussies zijn, waar men nooit over uitgepraat raakt Haha!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:38

Als ik dan zou moeten kiezen, dan kies ik voor de slof. Het elastiek nodigt een paard uit om erin te gaan hangen.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:48

Ik denk zelf dat een elastiek vriendelijker is. Maar als je het op een goede amnier gebruikt is het niet zielig.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:56

Ze zijn beide even vriendlijk Lachen mits ze op de juiste manier gebruikt worden en daar gaan nogal wat discussies over Knipoog
Bij het elastiek heb ik uit ervaring sneller de neiging dat een paard wat wil gaan hangen of te diep wil gaan lopen, dat is het enigste en zo verholpen Lachen

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:04

Ik ben voor de elastiek, als ik moet kiezen. De elastiek moet niet te strak zitten, het is een hulpteugel en niet DE oplossing voor als je paard niet nageeflijk loopt. Als de elastiek goed zit, kan je paard er niet op gaan hangen, dan heb je hem te strak zitten. Verder kun je met de elastiek ook makkelijker de hals wat meer verlengen.
Bij de slof zie ik vaak verkeerd gebruik, vooral als ze er net op zitten, lekker kort de slofteugel vast pakken, zodat je je paard naar onderen trekt i.p.v. naar onderen rijden.

Ik probeer zoveel mogelijk zonder te rijden, alleen bij het longeren gebruik ik regelmatig de elastiek of een bijzetteugel.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:06

Ddees schreef:
Bij de slof zie ik vaak verkeerd gebruik, vooral als ze er net op zitten, lekker kort de slofteugel vast pakken, zodat je je paard naar onderen trekt i.p.v. naar onderen rijden.

maar daarom is de slof niet slechter Lachen degene die die slof verkeerd gebruiken zijn dan juist de schuldige, omdat hun de slof slecht gebruiken is de slof in het algemeen niet gelijk slecht.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:06

Zoals wat heirboven staat, maakt de elastiek wel een lekkere onderspier aan als het paard in de sterrenhemel kijken.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:08

Voor een niet zover gevorderde ruiter de elastiek (maar wel goed vastgezet) en voor de gevorderde die met de slof om kan gaan de slof.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:19

slof ga je snel verkeerd gebruiken dus geef mij maar een elastiek hoor.

ze kunnen zich ook nog langer maken met het elastiek met mijne heeft het elastiek iig meer geholpen dan een slof(slof gebruikte ik onder begeleiding hoor.)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:20

mensen het gaat er niet over hóe het gebruikt wordt, maar wát diervriendelijk is.
dat iemand een slof verkeerd gebruikt hoeft nog niet te zeggen dát de slof slecht is Knipoog

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:21

tuurlijk niet marieke maar als jij hem verkeerd gebruikt is de slof op dat moment slecht Tong uitsteken

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:22

daar gaat het toch niet om Knipoog ja dán is hij slecht ja, maar er wordt gevraagd wat vriendelijk is, een slof of een elastiek, daar hebben we niks aan van 'de slof wordt vaak verkeerd gebruikt dus ik neem de elastiek"
een elastiek kan ook verkeerd gebruikt worden hoor Knipoog

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:24

casperrr schreef:
daar gaat het toch niet om Knipoog ja dán is hij slecht ja, maar er wordt gevraagd wat vriendelijk is, een slof of een elastiek, daar hebben we niks aan van 'de slof wordt vaak verkeerd gebruikt dus ik neem de elastiek"
een elastiek kan ook verkeerd gebruikt worden hoor Knipoog

maar minder snel, omdat je hem vastzet, laat je hem 1x goed vastzetten zet je hem ook niet strakker, een slof heb je in je handen en kan je meer mee 'spelen' om het zo even te noemen

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:26

ik ga mee met alicia van een stiek worden ze vaak zo taai in de mond. een slof , in goed gebruik, veel minder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:57

ik heb ze liefst geen van beiden , maar moet ik kiezen een slof
elastiek heeft ook bij juist bevestigen wat nadelen
het is te makkelijk om erop te gaan hangen zonder dta de ruiter het doorheeft

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:50

ik vind een elastiek veel vriendelijker , als je het goed gebruikt gaat je paard absoluut niet hangen en krijg je er eigenlijk alleen maar voordelen mee, je moet het elastiek natuurlijk niet super strak zetten want dat is zwaar paard onvriendelijk maar gewoon lekker losjes maar dat het nog wel werkt !
x sharona

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:56

_sharona_ schreef:
ik vind een elastiek veel vriendelijker , als je het goed gebruikt gaat je paard absoluut niet hangen en krijg je er eigenlijk alleen maar voordelen mee, je moet het elastiek natuurlijk niet super strak zetten want dat is zwaar paard onvriendelijk maar gewoon lekker losjes maar dat het nog wel werkt !
x sharona

en wat is dan het nadeel van de slof? Lachen

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:11

ik ga dus ook voor slof.
met slof bepaal jezelf wanneer je druk geeft.
een hulpteugel kan je dus hulp bieden maar ook helpen je paard de vernieling in te helpen. ik vind als je niet correct met een slof weet te rijden je hem er nooit aan moet doen.
een paard in de krul trekken wekt alleen maar blesures op als hij niet over zijn rug loopt.
merendeel hangt mijn slof vrij slap, ik pak hem er alleen eventjes bij als het hoofd echt teveel inneens omhoog wil komen. ik corrigeer en laat los.
wanneer dit gebeurd met een elastiek die goed ingesteld staat krijg je hetzelfde effect. elastiek geeft iets mee waarbij ik met een slof iets harder in kan komen door te blokkeren. dus ja bij juist gebruik is beide vriendelijk maar ook effectief en leerzaam voor het paard. bij verkeerd gebruik is beide zeer onvriendelijk en kan je denk met een slof iets meer schade aanrichten omdat deze meer ruimte geeft om door/strakker te trekken. waardoor het paard zichzelf de vernieling in moet/gaat lopen wanneer het niet over de rug loopt.