Mikkie schreef:Ik rijd altijd minimaal 15 minuten voorwaarts neerwaarts. Ik kan me niet voorstellen dat Codex lekker loopt als hij meteen aan de teugel moet komen. het zal misschien ook wel een beetje aan het paard liggen, maar ik heb ook altijd geleerd dat je een paard eerst los en warm moet rijden voordat je hem aan de teugel rijdt. Voor mij werkt dat ook het beste.
Als jij uit bed komt ga je toch ook niet meteen turnen, je moet dan toch ook eerst je spieren los maken?????
IMO kun je je paard niet vw/nw rijden zonder dat hij aan de teugel loopt. Aan de teugel is voor mij een basisvoorwaarde om te rijden, anders kun je nl verder niets. Dus ook de warming up rijd je aan de teugel, anders ben je aan het rondhobbelen. Ik kan me iets voorstellen bij een paar rondjes rondstappen met een losse teugel maar zodra je de teugels op maat neemt wil ik dat mijn paard aan de teugel loopt. Met hals strekken of vrije stap in de ring wil je je paard toch ook aan de teugel hebben!
Wat versta ik dan (heel in het kort) onder aan de teugel: een paard dat ontspannen het bit accepteert, je hand volgt en gehoorzaam is aan zit en been. Kortom een nageeflijk paard, en dat is dus niet per se een afgebogen paard!
Of hij dan vw/nw, laag/diep/rond of hoog ingesteld in de 'proefhouding' loopt is een gevolg van de hoeveelheid impuls en verzameling die je vraagt (heel kort door de bocht!)
Ugh! Ik heb gesproken