Tijdens het rijden, paard met de binnen hand belonen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Tijdens het rijden, paard met de binnen hand belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 10:37

Heej,

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hier tegen over staan...

Als ik mijn nu nog 4-jarige merrie rijd, waar alles nog bevestigd moet worden. (Alle hulpen van B/L zitten er op, maar nog niet alles is vanzelf sprekend voor haar)
Wil ik haar, als zij iets goed doet, nog wel eens belonen met mijn binnen hand door middel van een klein klopje, of gewoon een keer over haar hals aaien. Ik merk zelf altijd dat zij hier heel trots van wordt en nog beter haar best gaat doen, ook gaat zij dan meer ontspannen en ruimer/losser lopen.
Ik doe het wel bewust met mijn binnen hand, terwijl buiten hand altijd makkelijker lijkt. Maar een paard rij je op buitenhand, dus mag die naar mijn mening niets verbreken.

Ik ben sowieso heel erg van het positieve belonen en het negatieve negeren. In de proef beloon ik haar door middel van stem, maar hier reageerd ze minder op dan een keer een klopje of aai over haar hals heen.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken? Wel of niet doen? En tijdens de proef, mag je dan ook een keer met je binnen hand belonen op momenten dat je paard het goed doet. Geen feiten, maar meningen dus hier over. Knipoog

Ik blijf het sowieso doen, mijn paard reageerd hier heel trots op, dus weet ik zeker dat ze er geen hinder van onder vind en zo blijft het rijden voor haar ook leuk.

Kom maar op met je mening hier over! Knipoog

Novice

Re: Tijdens het rijden, paard met de binnen hand belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:24

Geef ook af en toe een aai met binnenhand, maar gebruik wel veel mijn stem.
Heb geleerd dat stem beter is omdat je de verbinding verbreekt op het moment dat je je hand naar voren steekt terwijl je daar net zo hard mee bezig bent om die verbinding "op 2 teugels" voor elkaar te krijgen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:27

Als je écht héél erg overdreven met je stem gaat belonen:
'JAAAAA GOOOEEDD, JAAA BRAAAAAAAAFFFF'
met ook zo'n lieve toon in je stem, zal ze daar na een tijd ook heel goed op reageren hoor.
Ik ben meer voor het belonen met de stem, omdat je anders weer een 'breuk' legt in het teugelcontact, en dat is zonde van het moment.
Dus als ik jou was, zou ik het bij alleen stem laten, en dan ná het rijden lekker aaien e.d.
Met stem belonen heb ik van mijn instructrice, en je merkt wel dat hij dan zelfverzekerder wordt, en meer zijn best gaat doen etc. Maar dat deed hij ook niet in het begin, dat moeten ze leren, dat een bepaalde toonhoogte (ofzo, ik weet niet waar ze dan op letten) een beloning is.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:27

Ik ben het helemaal met je eens! Lekker belonen, mijn paardje gaat dan ook opeens prachtig lopen.
Hand (binnenhand) vrijgeven is ook helemaal goed. Niet constant natuurlijk, maar af en toe als beloning: perfect.

Helaas mag het niet op wedstrijden, maar ik zou het eigenlijk wel fijn vinden om dat op wedstrijden te zien. Te veel ruiters rijden door het paard voor negatieve dingen te straffen, terwijl ze veel te weinig belonen. Van mij mag dat absoluut veranderen! Haha!

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:36

MissEvil schreef:
Als je écht héél erg overdreven met je stem gaat belonen:
'JAAAAA GOOOEEDD, JAAA BRAAAAAAAAFFFF'
met ook zo'n lieve toon in je stem, zal ze daar na een tijd ook heel goed op reageren hoor.
Ik ben meer voor het belonen met de stem, omdat je anders weer een 'breuk' legt in het teugelcontact, en dat is zonde van het moment.
Dus als ik jou was, zou ik het bij alleen stem laten, en dan ná het rijden lekker aaien e.d.
Met stem belonen heb ik van mijn instructrice, en je merkt wel dat hij dan zelfverzekerder wordt, en meer zijn best gaat doen etc. Maar dat deed hij ook niet in het begin, dat moeten ze leren, dat een bepaalde toonhoogte (ofzo, ik weet niet waar ze dan op letten) een beloning is.

yep zo doe ik het ook en ze reageerd hier goed op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:04

Ja ik zou het wel blijven doen,dan maar ff als je voor de jury langs rijd,dan zien ze het ook niet.Het is iets heel belangrijks wat vaak vergeten word denk ik.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:11

mariettek schreef:
Ik ben het helemaal met je eens! Lekker belonen, mijn paardje gaat dan ook opeens prachtig lopen.
Hand (binnenhand) vrijgeven is ook helemaal goed. Niet constant natuurlijk, maar af en toe als beloning: perfect.

Helaas mag het niet op wedstrijden, maar ik zou het eigenlijk wel fijn vinden om dat op wedstrijden te zien. Te veel ruiters rijden door het paard voor negatieve dingen te straffen, terwijl ze veel te weinig belonen. Van mij mag dat absoluut veranderen! Haha!

Waar staat dat? Belonen met de stem mag niet op wedstrijd. Onopvallend belonen met je binnenhand (mits je het niet te vaak doet natuurlijk) wordt meestal alleen positief beoordeeld.

Als je paardje goed aan de hulpen staat is je binnenhand even vrijgeven voor een beloning helemaal geen probleem. Zelfs een goede test of je je paard goed voor elkaar hebt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:45

Je mag niet belonen onder de proef, ik heb hier ook al minpunten voor gehad idd.
Overigens blijf ik dat gewoon wel doen, als mijn paard iets heel goeds doet mag hij het weten ook en wat de jury ervan vindt zal me dan echt even een zorg zijn.
Kleine dingen beloon ik met de stem, iets groots met een klopje of kriebel met de binnenhand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:49

Ik heb inderdaad ook al een keer minpunten gehad door belonen.
Maar als ik een beloning nodig vind doe ik het wel. ook al zit ik in een proef.
Maar mijn paard reageert eigenlijk net zo goed op mijn stem.
Ik doe altijd vet overdreven Jaaaa.. goedzo, brrraaaf.. gaa zo doorr...
En dan zie je haar opgloeien van trots...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:52

Je mag inderdaad niet belonen onder de proef, mits je het onopgemerkt doet. Tong uitsteken

Zelf beloon ik ook altijd overdreven met m'n stem en dat helpt meestal wel. Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:06

Belonen met je stem mag niet (stemhulp).
Even onopvallend met je binnenhand langs de hals wel hoor!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:20

Ik doe het ook, belonen met de binnenhand bij m'n jonge paard. En idd, dan voel je ze groeien Haha! Niks mis mee, als je het maar niet middenin een oefening doet want dan wordt het misschien wat verwarrend voor je paard Haha!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:25

Ik vind dat het ook gewoon moet kunnen. Fijn voor je paard en fijn voor jou. Ik heb helaas zelfs al een keer minpunten op een wedstrijd gekregen na het afgroeten. De jury vond dat je proef pas klaar is als je de bak uit bent. Ik vind dat je een paard tijdens een vrije stap best mag belonen. Hij mag het best weten als ik trots op hem ben. Ik ben ook meer van het belonen dan van het straffen. Ik zie genoeg mensen die hun paard nooit belonen of alleen als ze helemaal klaar zijn met rijden, dit vind ik jammer, of het nou een manegepaard is of niet (ik rijd alleen manegepaarden) vind ik dat belonen absoluut belangrijk is.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:33

Cantheon schreef:
Ik vind dat het ook gewoon moet kunnen. Fijn voor je paard en fijn voor jou. Ik heb helaas zelfs al een keer minpunten op een wedstrijd gekregen na het afgroeten. De jury vond dat je proef pas klaar is als je de bak uit bent. Ik vind dat je een paard tijdens een vrije stap best mag belonen. Hij mag het best weten als ik trots op hem ben. Ik ben ook meer van het belonen dan van het straffen. Ik zie genoeg mensen die hun paard nooit belonen of alleen als ze helemaal klaar zijn met rijden, dit vind ik jammer, of het nou een manegepaard is of niet (ik rijd alleen manegepaarden) vind ik dat belonen absoluut belangrijk is.

Heb je even geluk, tegenwoordig is de proef ook afgelopen na het afgroeten! Haha! Bij de oude proeven was dat inderdaad niet zo.....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:39

Onder de proef heb ik er sch**t aan. Ik beloon gewoon. Ik verdien mijn geld er niet mee en ik ga graag met een goed gevoel naar huis. Mijn paard waarschijnlijk ook. Nu doe ik het bij de jonge paarden meer dan bij de geroutineerde paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:40

Edit ik geef hem ook net zo makkelijk op zijn 'flikker' in de proef. Ik zeg het nu wat raar, maar jullie begrijpen wat ik bedoel. Als het nodig is schop ik hem onder de proef ook even aan als hij lui wordt van achter. Om maar een voorbeeld te geven

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:52

Ik heb ook geleerd dat je het beste met je binnenhand kunt belonen. Je paard loopt tenslotte voornamelijk op je buitenhand. Als je je binnenhand dan even naar voren doet, verlies je bijna geen contact.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:32

Je paard is nu gewend om beloont te worden door een klopje, als je hem nou in vervolg gaat belonen met een klopje gebruik dan ook je stem zo van : 'BRAAAAAF' oid. Op een gegeven moment gaat je paard dan begrijpen dat wanneer je dat zegt hij ook trots op zichzelf mag zijn. Op een gegeven moment kan je dan tijdens het rijden het klopje vervangen door je stem. Zodat je tijdens de proef etc. niet het contact met de teugels verliest.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:29

Ik geef ook regelmatig de beestjes die rij een aai met mijn binnenhand, ook tijdens de proef. Niet bij elk onderdeel, maar zo af en toe een snelle aai kan weinig kwaad en als de jury me daarop af zo straffen, jammer dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:42

Ik geef ook regelmatig een aai met de binnenhand, en inderdaad, ze ontspant dan nog meer, en je voelt ze groeien.

ik gebruik trouwens ook de stem om te laten merken dat iets goed is ("mooi")

zoals sommige zeggen dat je contact dan weg is, dat geeft niet, 2 seconden later heb je het terug, endat is gewoon onderdeel van de training.
bv bij het aanspringen vanuit stap naar galop, en z doet de overgang goed zeg ik "mooi", en dan valt ze prompt uit haar galop, en op dat tijdstip geeft dat niet, want ze heeft haar overgang goed gedaan (beetje clickertraining methode, na klik is oefening (galop dus) gedaan)
wil ik dat ze doorgalopeert maar ik er een langere oefening van, bv aanspringen, cirkel galoperen, overgang draf, en dan geef ik haar de beloning.
zelfde met de aai over de hals, als ze haar verbinding effe loslaat, geen probleem, want de oefening was gedaan en daarna begin ik aan de nieuwe oefening (ook al is dat soms hetzelfde)
hopelijk is het niet al te vaag ...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:19

Jaime1 schreef:
Je paard is nu gewend om beloont te worden door een klopje, als je hem nou in vervolg gaat belonen met een klopje gebruik dan ook je stem zo van : 'BRAAAAAF' oid. Op een gegeven moment gaat je paard dan begrijpen dat wanneer je dat zegt hij ook trots op zichzelf mag zijn. Op een gegeven moment kan je dan tijdens het rijden het klopje vervangen door je stem. Zodat je tijdens de proef etc. niet het contact met de teugels verliest.

Ik ga het nog één keer zeggen, belonen met je STEM mag juist NIET tijdens de proef!
Een (subtiel) klopje met de binnenhand is daarentegen geen probleem. Trouwens, als je daardoor je aanleuning verliest doe je iets duidelijk niet goed. TS, gewoon doorgaan met wat je nu doet, zo te horen (ehh, lezen) gaat het prima zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:39

Belonen is het allerbelangrijkste bij het werken met paarden, het is de enige manier om hen duidelijk te maken wat je van ze verlangt. Op zich moet je je paard voor elkaar hebben op de buitenteugel dus kun je gerust die binnenteugel naar voor gooien, das net een mooie beloning. Ik heb hier een trainingsdvd van Anky liggen en daar geeft ze minstens 1 maal per rondje een paar stappen langere teugel, even ontspannen en weer oppakken, en hup zo weer de piaffe in. Dat verlies van contact is dus onzin, als je paard lekker loopt heb je dat zo terug.
Er bestaat trouwens een oefening waarbij de ruiter beide handen langs de hals voorwaarts schuift zonder dat het paard de zelfhouding verliest, werd vroeger wel eens gevraagd in proeven. Even kort de teugel vooruit doen hoeft dus geen effect te hebben op je aanleuning Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:42

Als ik me niet vergis heet dit Uberstreichen..... Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:14

Idd kon er niet opkomen Lachen

LaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:00

ik beloon hem ook met mijn buitenhand Tong uitsteken