Hoofd omhoog gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Hoofd omhoog gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 11:21

Ik vraag me af hoe bokt dit zou oplossen:

M'n paard word pas een paar maanden (vanaf deze winter) dressuurmatig gereden en had daarvoor nog nooit een bak gezien. Nu begint hij uiteindelijk (na 20/30min los rijden) al redelijk ontspannen te lopen en zakt daadwerkelijk met z'n hoofd, daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Maar het zijn steeds momenten van eerst 10 seconden, tot nu een half minuut dat hij z'n hoofd beneden houd en daarna hoog hij hem weer omhoog.
Ik snap wel dat het moeilijk voor hem is, maar aan de andere kant kan het ook goed zijn dat hij me in de zeik aan het nemen is.

Vragen aan m'n instructrise gaat niet, want die heb ik op het moment niet. Ben wel bezig een nieuwe te zoeken, maar wil ook niet zomaar van een vreemde gelijk het 1ste antwoord aannemen, daarom vraag ik me af hoe bokt er over denkt.

Wat kan ik doen aan dat omhoog gooien van het hoofd en het langer/constanter ontspannen laag lopen?

ikenindi

Re: Hoofd omhoog gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:23

ik denk dat ze het doet om je iets duidelijk te maken: ongemak of pijn... enk daar maar eens over na...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:28

Laat eerst nakijken of medisch alles in orde is, idd. Daarna lesnemen. Als medisch alles in orde is, lijkt me het een probleem met de aanleuning en eventueel de instelling van de ruiter. Dat kan het beste worden opgelost onder goede begeleiding.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:37

hey, je zou eens met 2 vingers over de rug van je paard moeten wrijven om te zien of hij daar slecht op reageert. langzaam en genoeg druk uitoefenen. als hij vies doet, heeft hij duidelijk een rugprobleem.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:39

eigenlijk is het slecht uitgedrukt. je moet meer duwen. van de schoft naar kruis. en mss is het gewoon omdat je paard dat nog niet gewoon is, dat het wat moeilijk is voor hem. beloon dan de momenten dat hij doet wat je wil en negeer de andere momenten. zeker niet gaan straffen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:41

Toen mijn paard dat steeds deed zat zijn rug vast, dus dat zou je kunnen na kijken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:11

je zegt zelf dat hij nog niet zolang aan het dressuren is,
spieropbouw? niet teveel willen in 1x,
ben blij dat hij af en toe gaat zakken, dan laat hij toch op sommige momenten zijn rug los.

je kan ook je teugels iets korter nemen zodat hij lichte druk in zijn mond heeft als hij omhoog loopt, zodat hij leert dat de druk weggaat als hij zakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:12

Mensen denken al heel gauw dat hun paard hun in de zeik neemt.. maar maar weinig paarden denken echt zo. Haha! Zeker niet wat dit betreft- want voor een paard is het makkelijker om nageeflijk te lopen, en stukken prettiger. Een paard zal ook liever nageeflijk lopen dan niet, dus 'hij wilt niet' of 'hij neemt me in de zeik' is meestal een rijtechnisch probleem bij de ruiter.

Wat doe jij om je paard nageeflijk te krijgen en wat doe je als hij inderdaad zakt met zijn hoofd?

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:52

misschien heeft hij wel een reden waarom die zo doet.
last van zijn rug missgien? of het zadel past niet goed ofzo,verder zou ik gewoon blijven oefenen en snel een instructrice zoeken want dat helpt echt! Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 12:06

@ Rhinoooow: dat zal ik eens proberen.

@ pluche_pluus: ja dat vraag ik me dus af.. hoe snel gaat dat wat betreft spier opbouw enzo. want ik ben ook super blij dat hij steeeds stukjes wel zakt met z'n koppie.

@ WildWings: voorheen is hij al aantal keer met me uit de bak gecrosst (bit vast en rennen maar), dus het kan wel degelijk dat hij me uit probeerd. het is namelijk een behoorlijk eigenwijs paard. ik doe helemaal niks om m'n paard nagevelijk te krijgen. ik rij hem gewoon los (veel voltes en overgangen) en op een gegeven moment zakt hij in z'n hoofd.

@ tuinkabouter: z'n zadel is een maandje terug gecontroleerd door zadelmaker. dus daar ligt het niet aan. en de instructrise komt ook binnenkort hoor (as zaterdag en donderdag proeflessen). dus daar ben ik zeker druk mee. maar wil gewoon graag meerdere gedachten horen..

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:31

Mijn paard doet dit ook weleens, vooral omdat ze ook pas net leert om nageefelijk te ' moeten' lopen!!! Vaak merk ik dat ze dit doet als ze spierpijn aan het krijgen is of als ze duidelijk geen zin meer heeft! Ik rijd altijd gewoon door en geef er geen aandacht aan als ze netjes loopt dan beloon ik haar en na meestal 10 minuten houd ze er weer mee op!!
Maar je moet wel zeker zijn dat je paard geen rugproblemen heeft en dat je hem verkeerd rijd en dat hij dus degelijk wel pijn heeft op de verkeerde manier! Beetje spierpijn hoort erbij en dat vindt niemand leuk, maar ik begrijp goed wat je bedoelt als je een lekker eigenwijs paard hebt. Maar je 'voelt' zelf meestal wel aan of hij je ECHT in de zeik neemt of dat er iets anders speelt.........

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:42

Mijn paard is ook pas sinds 2 jaar (op 8 jarige leeftijd) in de bak dressuurmatig aan het werk gezet. Nooit dressuurmatig goed doorgereden.
Ik heb dan geen les maar wel genoeg rijervaring maar mijn paard loopt nu nog steeds niet met constante aanleuning en nageeflijkheid. Het blijven ook momenten. Geef het de tijd. Goed belonen als ze wel netjes over de rug lopen en niet teveel op focussen.
Bij mij heeft het ook een tijd geduurd.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:46

hoi,
mijn pony gooit ook steeds haar hoofd omhoog !

ik rij haar nou met touwtjes, en het gaat super. eerst vraag ik haar gewoon naar beneden .. als ze dat goed doet gebruik ik de touwtjes ook niet!
als ze wel weer haar hoofd omhoog begint te gooien dan pak ik wel een beetje de touwtjes er bij.

nou heb ik een paar keer zonder touwtjes gereden en ik merk echt veel verschil! Pling

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:56

@ ju1982, ja precies. ik heb ook het idee dat hij het doet als hij geen zin meer heeft!
@ Story, oke het kan dus nog wel een heel tijdje duren voor hij een constante nette aanleuning heeft.
ik dacht bijna dat het aan mijn paard lag (oke hij heeft z'n bouw niet mee, het is namelijk een tuigpaard), want je ziet altijd van die 3 en 4jarige paarden op foto's die al super net lopen (maar dat zullen ook wel moment opnames zijn)
@ suus_toes, bedoel jij met touwtjes, met slof rijden? want als je gewone touwtjes vast maar, dan neem ik niet aan dat je die 'erbij' kan pakken. maar ik ben absoluut niet van plan met slof te rijden, tenzij m'n instructrise daar een hele goede reden voor zou geven.
wel longeer ik hem met touwtjes om het idee van nagevelijk te krijgen.

edit: ik heb gister overigens naar z'n rug gekeken en zo over z'n rug gedrukt zoals Rhinoooow, maar hij keek er niet op of om naar. er ging 1 oortje naar achter, ff opletten wat ik nou weer aan het doen was en toen was z'n aandacht alweer weg. dus ik neem aan dat hij geen last van z'n rug heeft.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:16

Tuigers zijn inderdaad een stuk langer in hun lichaam en hebben daar soms meer moeite mee. Bij mijn haf staat ook een tuiger en daar duurd het ook gewoon stukken langer bij voordat hij lekker los in zijn lichaam is en nageeflijk gaat lopen.
Succes in ieder geval!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:45

misschien vindt hij het gewoon moeilijk Ach gut of heeft hij ergens last van of zoiets Frusty

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:52

Ga niet meteen van het ergste uit.. Ik heb ook een jong paard dat net onder het zadel is en die doet het ook.. ( ik heb wel prive les) Als een paard net nageefelijk begint te lopen moet hij/zij zijn spieren nog opbouwen en dit kan dus ook tot spierpijn lijden waardoor ze met haar hoofd slaat.. Ook als een paard erg bezweet is doen ze dit of kunnen ze dit gaan doen.. Als JIJ een nieuwe oefening doet ( je lichaam traint) krijg je ook spierpijn en trekt het ook en wil je ook een andere houding aannemen.. Dit heeft je paard uiteraard ook.. Ik zou het dus eerst een tijdje aan kijken.. Is het na van loop van tijd niet minder aan het worden dan pas zou ik de rug ect na laten kijken..
succes er mee

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:54

ik heb vroeger ook een tuiger gehad en nagevelijk rijden is gewoon moeilijker voor ze, van nature lopen ze vanuit de voorhand en spannen ze de buikspieren niet aan, waardoor de rug niet bolt en zolang dat niet het geval is, blijft het nageven moeilijk, veel longeren met touwtjes of pessoa en misschien ook 10/15 minuutjes longeren voor het rijden, zonder ruiter is het een stuk makkelijker om door het lijf te leren lopen, als je er daarna op gaat zal dit vast schelen, succes!

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:47

mijn pony liep ook altijd met haar hoofd omhoog, zij had last van haken, nu loopt ze lekker met haar hoofdje naar beneden, dusmss heeft jou paardje ook haken, succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:54

medische problemen kunnen altijd hoor, maar het meeste van de tijd zijn dit soort dingen gewoon rijtechnisch op te lossen, ookal duurt het misschien even

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:06

kan ook pollenallergie zijn,of last van de vliegen ofzo

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:44

of je paard is aan het wisselen en heeft last van de tanden/gebit..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 07:12

Lindy1982 schreef:
Ga niet meteen van het ergste uit.. Ik heb ook een jong paard dat net onder het zadel is en die doet het ook.. ( ik heb wel prive les) Als een paard net nageefelijk begint te lopen moet hij/zij zijn spieren nog opbouwen en dit kan dus ook tot spierpijn lijden waardoor ze met haar hoofd slaat.. Ook als een paard erg bezweet is doen ze dit of kunnen ze dit gaan doen.. Als JIJ een nieuwe oefening doet ( je lichaam traint) krijg je ook spierpijn en trekt het ook en wil je ook een andere houding aannemen.. Dit heeft je paard uiteraard ook.. Ik zou het dus eerst een tijdje aan kijken.. Is het na van loop van tijd niet minder aan het worden dan pas zou ik de rug ect na laten kijken..
succes er mee

thnx deze post heb ik veel aan! jou paard doet het dus ook, dan zal het inderdaad er wel gewoon aan liggen dat alles nog nieuw en moeilijk is enzo. na een half uur rijden is hij ook vaak al aardig bezweet, dus dat zegt ook wel dat hij hard gewerkt heeft (in het bos staat er niet snel zweet op).

@ sjorsie, ik longeer hem naast het rijden ook regelmatig met touwtjes en dat werkt ook heel goed. daar heeft hij het een stuk minder zwaar mee. (zie onderschrift, Kasper @ longeerwork)

@ rozemisiej, als je goed hebt gelezen loopt mijn paard niet altijd met z'n hoofd omhoog, maar gooit hij hem omhoog. dat is wat heel anders.

@ emaartje, nee mijn paard heeft geen pollenallergie of last van de vliegen. die zijn er nu nog amper waar ik rij.

@ meisje23, het paard is 14 jaar, dus wisselen hoop ik voor hem dat hij dat allang gedaan heeft.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:28

o haha ik dacht dat het om een jong paard ging!
maar dan kan je paard ook heel goed haken hebben, dat had het paard wat ik rijd ook en die zijn nu verwijderd door de paardentandarts, daar kunnen ze ook heel veel last van hebben!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 08:20

oh nou je het zegt, ik dacht het er bij geschreven te hebben, maar dat was ik dus vergeten.
maar ik denk niet dat hij last van z'n tanden heeft hoor..
het zou heel goed dus nog een gebrek aan spieren kunnen zijn.