Eerst op voorhand, dan op achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Eerst op voorhand, dan op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:16

Hallo,

Ik rijd een paard die bij de eigenaresse echt heel leuk loopt. Maar als ik erop 'klim' wordt dat totaal anders. Hij neemt me in de maling, houd zijn kop omhoog, hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt. Nu wil degene waarvan ik les krijg dat ik hem eerst strak van voren neem, zodat hij inbuigt (in de krul dus!) en hem dan van achteren eronder zet en van voren weer loslaat. Dan loopt hij wel ontspannen

Gisteren deed ik het op deze manier en na een kwartier/halfuur had ik hem heel fijn aan het lopen.

maar nu wil ik jullie mening horen. Nogwel dit: ik heb eerst 3 maanden alleen op de achterhand geprobeerd maar hij doet net of hij gek is en als hij straks goed reageerd en me niet meer in de maling neemt (want dat is hij aan het doen!) gaat hij weer alleen op de achterhand

VValar

Re: Eerst op voorhand, dan op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:41

Een paard even aanpakken wanneer hij jou in de maling neemt is imo niets mis mee. Zeker wanneer je weet dat het paard prima kan lopen. Wanneer je eenmaal naar de ontspanning toe rijdt kun je je handen weer ontspannen. Dus niet handen vast zetten en in de krul trekken, maar je kunt best even wat meer doorvragen als hij je in de maling neemt.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 20:47

VValar schreef:
Een paard even aanpakken wanneer hij jou in de maling neemt is imo niets mis mee. Zeker wanneer je weet dat het paard prima kan lopen. Wanneer je eenmaal naar de ontspanning toe rijdt kun je je handen weer ontspannen. Dus niet handen vast zetten en in de krul trekken, maar je kunt best even wat meer doorvragen als hij je in de maling neemt.

Dat heb ik de laatste paar keren ook al geprobeert maar ik moet ze echt vastzetten, flink spelen (hard), dan gaat hij naar beneden. Maar loopt hij eindelijk, dan loopt hij ook goed

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:52

Ik ga met VValar mee. Je paard even aanpakken kan geen kwaad en is soms nodig. Zolang het altijd maar tot doel heeft naar ontspanning te rijden.

Je handen vast zetten en flink spelen, klinkt mij wel een beetje als zagen eerlijk gezegd. Op deze manier gaan veel paarden wel naar beneden. Je instructrice zegt ook dat je dit moet doen? Als je deze hulpen iets minder sterk laat komen en wat meer geduld hebt (en uiteraard goed voorwaarts blijven rijden) lukt het dan ook niet?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:46

Marcato schreef:
Ik ga met VValar mee. Je paard even aanpakken kan geen kwaad en is soms nodig. Zolang het altijd maar tot doel heeft naar ontspanning te rijden.

Je handen vast zetten en flink spelen, klinkt mij wel een beetje als zagen eerlijk gezegd. Op deze manier gaan veel paarden wel naar beneden. Je instructrice zegt ook dat je dit moet doen? Als je deze hulpen iets minder sterk laat komen en wat meer geduld hebt (en uiteraard goed voorwaarts blijven rijden) lukt het dan ook niet?

na 3 maanden wilt mijn instructeur dat ik het zo doe. Hij heeft de laatste 2 lessen op de volte een keer meegerent, hoofd naar beneden gespeeld/gezaagd en dan kan 'meneer knol' wel opeens op mijn hulpen reageren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:51

Laten we het anders zeggen: dan heeft meneer knol zoveel pijn dat hij niet anders durft dan reageren.
Als het alleen maar zo zou kunnen, zou paardrijden voor mij niet hoeven

Je mag wel eens flink doorwerken ja, maar niet door te trekken. Zelf zou ik er flink mijn been aanhouden, veel wendingen en overgangen rijden, en ALTIJD streven naar de lichtst mogelijke teugelhulp. Zet hem eens aan de longe met bijzets, laat iemand hem longeren, en leer je paard van galop naar stap te laten overgaan op je zit. Eens je dat kan, zul je je afvragen waarom je zo hard met je handen was.
Hoe rijdt de eigenaresse hem?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:21

poes schreef:
Laten we het anders zeggen: dan heeft meneer knol zoveel pijn dat hij niet anders durft dan reageren.
Als het alleen maar zo zou kunnen, zou paardrijden voor mij niet hoeven

Je mag wel eens flink doorwerken ja, maar niet door te trekken. Zelf zou ik er flink mijn been aanhouden, veel wendingen en overgangen rijden, en ALTIJD streven naar de lichtst mogelijke teugelhulp. Zet hem eens aan de longe met bijzets, laat iemand hem longeren, en leer je paard van galop naar stap te laten overgaan op je zit. Eens je dat kan, zul je je afvragen waarom je zo hard met je handen was.
Hoe rijdt de eigenaresse hem?

en als je daar 3 maanden mee bezig ben, terwijl meneer knol het best kan, me alleen maar in de maling loopt te nemen, met bijzet netjes loopt, ik hem met mijn zit van gallop naar stap krijg, veel been geef onder het rijden maar er gewoon niet op reageerd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:28

Ik denk niet dat het aan "meneer knol" ligt.
Zoals jij zegt, neemt hij jou in de maling, maar volgens mij geef jij de hulpen gewoonweg niet goed en/of niet op het juiste moment.

Beetje laag om het paard de schuld te geven van je eigen valen.
Je geeft immers zelf aan dat hij het bij een andere ruiter wel kan, dus ligt het aan jou!!!

Een kwartier ot 20 min lopen "zagen" en trekken om 'm in de krul te krijgen, is geen goede manier en heeft niks met rijden te maken. Je zal meer geduld moeten hebben en moeten accepteren dat hij de eerste tijd met z'n kop in de lucht zal lopen. Je leert het alleen maar fout aan op die manier.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 10:08

superwoman schreef:
Ik denk niet dat het aan "meneer knol" ligt.
Zoals jij zegt, neemt hij jou in de maling, maar volgens mij geef jij de hulpen gewoonweg niet goed en/of niet op het juiste moment.

Beetje laag om het paard de schuld te geven van je eigen valen.
Je geeft immers zelf aan dat hij het bij een andere ruiter wel kan, dus ligt het aan jou!!!

Een kwartier ot 20 min lopen "zagen" en trekken om 'm in de krul te krijgen, is geen goede manier en heeft niks met rijden te maken. Je zal meer geduld moeten hebben en moeten accepteren dat hij de eerste tijd met z'n kop in de lucht zal lopen. Je leert het alleen maar fout aan op die manier.

als mijn instructeur het zelf zegt? Zelfs hij vind dat hij me in de maling neemt, hij reageert gewoon weg niet op de juiste hulpen. Dus als ik ze zo doe, en hem daarna op de achterhand rijd gaat het wel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:37

Een paard kan een mens nieteens in de maling nemen,zo denken paarden niet.Ze reageren puur op wat er gebeurd,dus geef jij je hulpen niet goed.En ik zou een andere instructeur zoeken.Oja en volgens mij heeft het niks met achterhand/voorhand te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:19

Carry schreef:
als mijn instructeur het zelf zegt? Zelfs hij vind dat hij me in de maling neemt, hij reageert gewoon weg niet op de juiste hulpen. Dus als ik ze zo doe, en hem daarna op de achterhand rijd gaat het wel goed.

Bij je intructeur doet hij het toch goed?
Dan ligt het dus aan jou.
Het paard neemt de ruimte die hij krijgt.

Dat deze manier werkt, wil zeker niet zeggen dat het de goede manier is. Wanneer je hoger wil komen, zul je tegen deze problemen op lopen. Geen goede basis.

Als een paard "iets" niet doet, wat je vraagt (op jou manier dus) is dat de fout van de ruiter, tenzij het paard lichamelijk niet in orde is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:34

Het kan best zijn dat hij je ondertussen een beetje kent en er wat makkelijker onderuit komt. Maar zagen is IMO nooit een oplossing Op welk niveau loopt het paard met de eigenaresse?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:03

Een paard kan je niet in de maling nemen. Helaas denken mensen dit wel. Zoek uit waar de fout ligt. En heb wat meer geduld.
Is hij wel correct aan het been? Is hij wel recht? Etc etc

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:23

Als jij zeker weet dat je het goed doet (hoe weet je dat eigenlijk zo zeker???) dan zal er toch echt iets met het paard aan de hand zijn (lichamelijk). Maar ik denk dat je eerst even de fout bij jezelf moet zoeken
Citaat:
hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt
wat bedoel je hier bijvoorbeeld mee??? volgens mij loopt je paard niet eens aan de teugel (wat op zich nu nog niet zo erg is), hoe kan je hem dan OP de achterhand rijden???? Ik denk dat je er eerst een stukje ontspanning en vertrouwen in moet gaan rijden. Het komt nogal gespannen op mij over. Ben je bij voorbaat al boos als je erop stapt (lijkt zo omdat je hem meneer knol noemt), dan lukt het natuurlijk ook niet.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 22:20

Cerize schreef:
Als jij zeker weet dat je het goed doet (hoe weet je dat eigenlijk zo zeker???) dan zal er toch echt iets met het paard aan de hand zijn (lichamelijk). Maar ik denk dat je eerst even de fout bij jezelf moet zoeken
Citaat:
hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt
wat bedoel je hier bijvoorbeeld mee??? volgens mij loopt je paard niet eens aan de teugel (wat op zich nu nog niet zo erg is), hoe kan je hem dan OP de achterhand rijden???? Ik denk dat je er eerst een stukje ontspanning en vertrouwen in moet gaan rijden. Het komt nogal gespannen op mij over. Ben je bij voorbaat al boos als je erop stapt (lijkt zo omdat je hem meneer knol noemt), dan lukt het natuurlijk ook niet.

meneer knol noem ik hem altijd al. Dat is omdat hij een beetje een lompe sul is. Het is meer een koosnaampje en nee ik ben niet boos als ik erop stap.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:40

Sow... hoe vallen we de TS aan... Dat kan toch wel wat vriendelijker dacht ik zo!!

Ik kan je verhaal niet precies volgen, en kan daarom geen duidelijk beeld vormen van het probleem. Wil hij helemaal niet zakken? Is hij niet aan het been? Wat bedoel je met op de achterhand rijden? Het is mij iig niet helemaal duidelijk. Heb je misschien foto's?

Zagen is volgens mij ook nooit een oplossing. Ik zou beginnen met je paard goed aan je been en zit te rijden, tegen de hand aan. Ik ken geen enkel paard die daar op den duur niet op gaat zakken. Je rijdt 'm dus van achter naar voor, eerst de achterhand activeren, dan opvangen aan de voorkant (niet door vastzetten, wel teugeldruk houden). Als je dat netjes doet, moet ie vanzelf gaan nageven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:14

Inderdaad ze vallen je zo wel heel erg aan, maar ook al zegt je instructeur het.. Zagen is nooit goed, is zelfs geen noodoplossing.

Ik ben met mijn eigen paardje ook ontzettend lang bezig geweest, hebben haar in Augustus zadelmak gemaakt en ze begint nu pas echt goed over de rug en van achteren te lopen, en ook nu pas dus fijn nageeflijk. Ik heb haar nooit in de krul getrokken, nooit gezaagd, maar gewoon veel geduld gehad.

Daarbij vind ik 3 maanden niet eens lang! Jullie moeten elkaar aan gaan voelen en dat gaat niet als jij hem alleen maar daar beneden in de krul wil hebben.

Geef je paardje eens lekker lang van voor, drijf hem goed naar voren en houd hem daar voorwaarts. Dan zakt hij vanzelf in zijn hals, want hij gaat je hand opzoeken. Als ie daar dan lekker beneden loopt, kan je je teugels iets oppakken en doe je weer het zelfde en elke keer als hij jouw hand opzoekt en gevonden heeft kan jij je teugels iets korter pakken.

Ik weet zeker dat je paard dan vanzelf heel lekker gaat lopen, zeker omdat hij het wel kan.
Maar als hij het bij de eigenaar het kan wil dat niet zeggen dat jij het ook kan! Zéker niet als je alleen als doel hebt hem in de krul te krijgen, hij zal jou niet begrijpen en gaat jou 'in de maling' nemen, wat dus gewoon onbegrip van hem is, wat jij weer niet begrijpt.. Knipoog

Succes er mee!

En bedenk: Een paard in krul is geen middel, maar een doel.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:32

Carry schreef:
Ik rijd een paard die bij de eigenaresse echt heel leuk loopt. Maar als ik erop 'klim' wordt dat totaal anders. Hij neemt me in de maling,

Hij neemt je niet in de mailing (paarden hebben die eigenschap niet). Hij reageert op jouw hulpen c.q. manier van rijden en onttrekt zich daaraan omdat ze blijkbaar niet prettig zijn.

Carry schreef:
houd zijn kop omhoog, hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt. Nu wil degene waarvan ik les krijg dat ik hem eerst strak van voren neem, zodat hij inbuigt (in de krul dus!) en hem dan van achteren eronder zet en van voren weer loslaat. Dan loopt hij wel ontspannen

Een paard heeft een hoofd en geen kop.
En degene van wie je les krijgt, kun je maar beter de laan uit sturen. Een paard hoor je niet in de krul trekken/zagen.
Het is imo onmogelijk dat een paard na zoveel dwang uiteindelijk ontspant. Lijkt me meer een kwestie van overgeven omdat hij dat getrek en gezaag niet meer aankan.

Wellicht wordt TS hier dan wel aangevallen (ook door mij), maar ze komt op mij nogal respectloos over. Lees bijv.: "Kop omhoog", "hij doet net of hij gek is", "spelen (hard), dan gaat hij naar beneden", "hoofd naar beneden gespeeld/gezaagd", "meneer knol" etc..
TS geeft naar eigen zeggen alle goede hulpen, doet niks fout, ligt allemaal aan "meneer knol".
Ja, het zal wel... Boos!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:23

JoviBan schreef:
Carry schreef:
Ik rijd een paard die bij de eigenaresse echt heel leuk loopt. Maar als ik erop 'klim' wordt dat totaal anders. Hij neemt me in de maling,

Hij neemt je niet in de mailing (paarden hebben die eigenschap niet). Hij reageert op jouw hulpen c.q. manier van rijden en onttrekt zich daaraan omdat ze blijkbaar niet prettig zijn.

Carry schreef:
houd zijn kop omhoog, hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt. Nu wil degene waarvan ik les krijg dat ik hem eerst strak van voren neem, zodat hij inbuigt (in de krul dus!) en hem dan van achteren eronder zet en van voren weer loslaat. Dan loopt hij wel ontspannen

Een paard heeft een hoofd en geen kop.
En degene van wie je les krijgt, kun je maar beter de laan uit sturen. Een paard hoor je niet in de krul trekken/zagen.
Het is imo onmogelijk dat een paard na zoveel dwang uiteindelijk ontspant. Lijkt me meer een kwestie van overgeven omdat hij dat getrek en gezaag niet meer aankan.

Wellicht wordt TS hier dan wel aangevallen (ook door mij), maar ze komt op mij nogal respectloos over. Lees bijv.: "Kop omhoog", "hij doet net of hij gek is", "spelen (hard), dan gaat hij naar beneden", "hoofd naar beneden gespeeld/gezaagd", "meneer knol" etc..
TS geeft naar eigen zeggen alle goede hulpen, doet niks fout, ligt allemaal aan "meneer knol".
Ja, het zal wel... Boos!

Je hebt gelijk hoor, maar dan nog. Door aanvallen zal je een probleem niet (helpen) oplossen.
Ze denkt alles fout te doen, waardoor ze alleen maar meer de verkeerde richting in gaat. Door het tegen deel te bewijzen dat het zo wel zou kunnen, maar hoe het nu werkelijk kan wordt niet gezegd.

Imo moet je gewoon uitleggen hoe het wél moet/kan en niet hoe het niet moet/kan. En ook dat doe jij, je zegt alleen wat er NIET moet, maar niet wat er WEL moet. Dit vind ik weer typisch iets, ik weet het wel, maar zeg jou alleen hoe het niet moet en niet hoe wel... Snap je wat ik bedoel?

Je kan heel makkelijk iemand een dieper zwart gat in praten, maar het is veel beter om degene uit te leggen hoe je hem/haar uit dat 'zwarte' gat te halen.
Een paard leer je toch ook niet iets door alleen maar het negatieve aan te wijzen, nee juist alleen door het positieve te belonen. Dat gebeurt naar mijn mening véél te weinig hier op bokt, tegen over andere mensen.

Daarbij, de TS heeft al een grote stap gezet naar mijn inziens. Ze wil iets erg graag het lukt haar niet, dus ze vraagt om hulp. Hoeveel mensen doen dit niet en blijven maar wat aan rotzooien, gewoon omdat ze niet willlen laten blijken dat hij/zij iets niet kan/voorelkaar krijgt?

Dat over respect, daar kan ik wel inkomen. Een paard heeft immers geen kop, maar een hoofd, naar mijn idee noem je een paard niet 'meneer Knol', ook al is het een 'koosnaampje', het is er één waar ik nou niet echt iets in kan vinden...

En veel mensen denken dat wat hun intstructeur zegt goed is. Dat dit belange na niet zo is, blijkt maar weer.. Maar de meeste lesklanten kijken gewoon heel erg op tegen zijn/haar instructeur, hij lijkt zo veel te weten... In dit geval, nee. Stop bij hem en zoek iemand die een paard met rust, geduld, respect behandeld en het positieve beloont. Daar kom je veel verder mee dan met trekken, zagen en weet ik wat nog meer.

Enne JoviBan: Het is absoluut niet aanvallend bedoeld, en ook zeker niet alleen tegen jou. Maar daarbij, jij doet het zelfde als zovele hier op bokt. Zeggen hoe het niet moet, maar vergeten hoe het wel moet...

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:15

als het paard er beter van word... en jij daarna ontspannen kan rijden denk ik dat je straks ook niet meer zo hard in het begin hoeft zijn.
dus misschien is dit wel een oplossing

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:26

fryskhynders schreef:
als het paard er beter van word... en jij daarna ontspannen kan rijden denk ik dat je straks ook niet meer zo hard in het begin hoeft zijn.

Zagen is NOOIT een oplossing!
Paard gaat 'ontspannen' lopen, om onder de pijn uit te komen en zich dus op geeft!

Tsja, als jij zo rijd....

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:35

hallo
we hebben het niet over zagen !!!!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:36

hooooooooo
zo rij ik niet !!!
Nooit
maar ik ga er van uit dat als een instructriece dat zegt en er een vooruit gang is, dat het dan een oplossing is.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:37

Quir schreef:
fryskhynders schreef:

Zagen is NOOIT een oplossing!
Paard gaat 'ontspannen' lopen, om onder de pijn uit te komen en zich dus op geeft!

Tsja, als jij zo rijd....

een paard zal dan nooit ontspannen gaan lopen hoor, zou zich altijd wel ergens vasthouden!
Ik heb het hier niet over zagen!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:42

Ik vind dat je gewoon naar de eigenaresse moet luisteren, als zij wil dat jij haar paard zo rijdt dan rij je haar paard zo. Denk je dat het niet de juiste/vriendelijke manier is, dan moet je een ander bijrijpaard zoeken.