bespiering hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

bespiering hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:16

hey,
mijn paardje heeft een heel dunne nek, en weinig bespiering bovenaan, eerder al naar onderhals toe.
toch loopt hij altijd ontspannen.
dus ik vroeg me af hoe ik zijn bespiering kan verbeteren naar boven toe, en hoe ik zijn nek iets 'dikker' kan krijgen, indien dat mogelijk is.
Mijn instructrice heeft me aangeraden om nu elke keer met driepuntsteugel te rijden(lees vaste slofteugel).
en hem voor de hoeken extra op te vangen zodat hij op zijn achterhand komt, en zo zijn nek kan rekken, bij verkorten en weer doorrijden.
maar ik weet niet of dit eigenlijk wel dé oplossing is.
heeft iemand tips voor me??
alvast bedankt !! Haha!

greetz

P.S.: ik weet niet of dit juist staat, maar ik zou niet weten waar anders Knipoog

HouVanUtopia

Re: bespiering hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:57

veel trainen,,
die nek komt vanzelf wel
die kun je er niet aan krijgen
sommige paarden krijgen geen echte dikke nek en de andere krijgt weer een megaa speknek

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:03

Wat houvanutopia al zegt heel veel trainen. Die nek moet je erop rijden...

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:59

bedankt al, maar wat is een goede manier om die nek erop te rijden.
want ik weet niet of de vaste slofteugel waar ik nu mee rijdt, wel dé oplossing is.
ik weet dat je die nek erop moet rijden, maar ik weet niet goed hoe.
snap je een beetje Tong uitsteken

greetz

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:05

love_bichke schreef:
want ik weet niet of de vaste slofteugel waar ik nu mee rijdt, wel dé oplossing is.

greetz

ja hang er maar een slof aan, daar krijgt hij wel spieren van Scheve mond
je moet gewoon veel trainen en ontspannen, die nek komt er wel, ook zonder slof.
met een slof krijgt je paard later weer allemaal andere mankementen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:08

Ik zou er geen slof aan hangen.
Door gewoon goed te trainen bv. stelling vragen veel voltes etc.
krijgt ie spieren.
Mijn pony had eerst ook geen spieren maar na een paar maanden zag je al verbetering
en nu na een half jaar heeft ie een aardige spiernek. Lachen
Enigste oplossing: TRAINEN TRAINEN TRAINEN

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:46

welmoedz schreef:
love_bichke schreef:

greetz

je moet gewoon veel trainen en ontspannen, die nek komt er wel, ook zonder slof.

ik heb de situatie uitgelegd, dat mn lesgeefster mij die slof had aangeraden.
ik vind het fijn dat je reageert, maar ik zou het toch liever iets minder aanvallend hebben.
je eerste zin vind ik redelijk aanvallend.
dit is niet kwaad bedoeld hoor, maar ikz eg het maar even Knipoog
ik gebruik deze slofteugel ook niet heel vast, maar ik probeer hem 'eraf te rijden'.
zodat hij loslaat op de slof, en dat deze dan ook gaat doorhangen.
maar ik gebruik de slof zowat als steun.
want als mijn paardje iets niet wilt doen zwaait hij zijn hoofd heel erg naar omhoog, daardoor heeft hij ook die onderhalsspieren meer gekweekt dan zijn bovenhalsspieren.
wat ik niet begrijp is, waarom mijn paard mankementen zou krijgen van deze slofteugel, als het slecht zou zijn voor het paard zouden ze het toch niet uitvinden.
ik gebruik deze slof op aanraden en begeleiding van mijn instructrice, dus geen onverstandig gebruik Knipoog
dat even ter verduidelijking Lachen
bedankt toch al voor de reacties Knipoog

greetz

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:56

Juppy schreef:
Wat houvanutopia al zegt heel veel trainen. Die nek moet je erop rijden...

helemaal waar Juppy.... kijk maar naar die van jou.....

v krijgt nu ook mooie hals Haha!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:01

Je kan ook het rijden afwisselen met longeren met touwtjes. Het trainen/kweken van spieren gaat niet even snel. Als je je paard netjes ontspannen rijd en een beetje in de lage lijn begint dan komen de spieren vanzelf. Het kan wel een half jaar duren voor je wat bespiering ziet. Het sleutelwoord is ontspanning en daarvandaan ga je verder werken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:12

Met een slofteugel kweek je in ieder geval geen nekspieren. Het ding is niet uitgevonden om het het paard makkelijk te maken, maar om het de ruiter makkelijk te maken Knipoog .
De kans dat je de rug/ hals van je paard met een slof kapot rijdt is heel groot en je leert je paard en jezelf er niet veel mee.
Als je hals wil kweken zal je heel hard ( en je paard ook) moeten werken. Je zal de achterhand moeten gaan trainen, door bijv, veel ophoudingen rijden, zijgangen, schouderbinnen/ buitenwaarts, wegdraven vanuit halthouden, achterwaarts gaan, cavaletti lopen en als je buiten rijdt heuveltjes rijden.
Juist als je die hals erop wil krijgen zal je je daar in het begin niet op moeten focussen. Als je paard zijn achterhand eenmaal goed gebruikt komt de hoofd/ halshouding als het ware van zelf en dan dus ook de spieren. Met simpelweg in de krul rijden ( of dwingen met de slof) bereik je niet wat je wil en is de kans groot dat je paard nog meer onderhals, korte gangen en letsel oploopt.
Dus ding aan de wilgen hangen en als ik heel eerlijk moet zijn; andere instructie zoeken, want deze heeft blijkbaar weinig kaas gegeten van hoe je een paard eerlijk en ontspannen traint.
En voor ik het vergeet: geduld, geduld , geduld, neem de tijd, dit doe je niet in een week of paar maandjes!
Take the time it takes.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:21

Bij mijn paarden is de hals er grotendeels opgekomen door: longeren aan een halster!
Ja. misschien een beetje ongeloofwaardig, maar waar.
Ik had vroeger mijn paard helemaal vastzitten en het probleem was een niet passend zadel.
Dus heb ik een zadel maar aan laten passen naar mijn paard.
In de tussentijd een osteopaat laten komen en die heeft mijn paard helemaal losgemaakt.
Op advies van hem moest ik mijn paard aan een halster gaan longeren en dan moest het paard met de neus over de grond in een sukkeldrafje gaan draven.
Die neus over de grond zorgt ervoor dat het paard de achterhand eronder doet.
Nou ik had nog nooit zo'n gespierd paard gezien.
Het is in het begin heel moeilijk om je paard laag te krijgen, maar zo gauw je paard laag begint te lopen moet je hem aanmoedigen met de stem.
Dat gaat gegarandeerd lukken.
Een slofteugel gebruiken is helemaal geen verkeerde optie en al helemaal niet onder begeleiding van een instructrice.
Zorg er wel voor dat je er effectief mee gaat rijden, maar daar ben ik door je begeleiding niet bang voor.
Heel veel succes! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:37

Veel trainen Knipoog En ook veel rond rijden .. Zoals al wordt gezegd ; de een krijgt sneller een dikkere nek dan een andere, de een heeft het al een ander niet.
Wat voor ras is je paard ?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:32

Trainen! Geen slof, ontspanning is niet af te dwingen en nageeflijkheid ook niet!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Rijden op ontspanning, voorwaarts, neerwaarts, daar is geen slof bij nodig,
en met een dunnere hals duurt het nou eenmaal langer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:51

Ben ik het volledig mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:20

Ik heb een filmpje van jouw paard bekeken op YouTube
( http://www.youtube.com/watch?v=NoW_vywaqjc ) en jouw paard heeft absoluut geen bespieringsprobleem.
Je probleem is rijtechnisch, ook gezien andere berichten die je hier op Bokt hebt staan. Een slofteugel gaat je dus echt niet redden, maar zal jouw probleem eerder verergeren omdat je niet leert om je paard zelf in het juiste frame te rijden.

Ik vind het advies van je instructeur dus eerlijk gezegd nog zo handig niet.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:45

welmoedz schreef:
love_bichke schreef:

greetz

ik heb de situatie uitgelegd, dat mn lesgeefster mij die slof had aangeraden.
ik vind het fijn dat je reageert, maar ik zou het toch liever iets minder aanvallend hebben.
je eerste zin vind ik redelijk aanvallend.
dit is niet kwaad bedoeld hoor, maar ikz eg het maar even Knipoog
ik gebruik deze slofteugel ook niet heel vast, maar ik probeer hem 'eraf te rijden'.
zodat hij loslaat op de slof, en dat deze dan ook gaat doorhangen.
maar ik gebruik de slof zowat als steun.
want als mijn paardje iets niet wilt doen zwaait hij zijn hoofd heel erg naar omhoog, daardoor heeft hij ook die onderhalsspieren meer gekweekt dan zijn bovenhalsspieren.
wat ik niet begrijp is, waarom mijn paard mankementen zou krijgen van deze slofteugel, als het slecht zou zijn voor het paard zouden ze het toch niet uitvinden.
ik gebruik deze slof op aanraden en begeleiding van mijn instructrice, dus geen onverstandig gebruik Knipoog
dat even ter verduidelijking Lachen
bedankt toch al voor de reacties Knipoog

greetz[/quote]

sorry was niet zo bedoeld Tong uitsteken
ik ben gewoon tegen de slof omdat je op andere manieren je paard ook bespiering kan geven
volgensmij werkt dat met een slof niet echt Tong uitsteken
maar idd gewoon lekker door trainen dan kom je er wel.
ik zag net dat filmpje van je paard, en hij heeft al aardig wat spieren volgensmij Tong uitsteken

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:09

hey,
ja dat is het rare, op dat filmpje lijkt het dat hij een normale hals heeft.
maar dat zijn allemaal foto's van vorig jaar.
nu heb ik zijn manen laten groeien en valt het echt heel erg op dat zijn hals heel dun is.
ik ga proberen om vanavond foto's te maken.
en dan plaats ik ze hier.
ik ben zelf eigenlijk ook niet zo voor een slofteugel, maar mijn instructrice heeft al zo veel paarden gereden en opgeleerd(zelf rijdt ze haar eigen paard ook met slofteugel, en die heeft wel aardig wat spieren)
dus ik dacht:" nou ja, dan zal ze wel gelijk hebben"
ja, het is voor mij vaak wel een probleem om zijn achterhand er goed bij te houden.
ik weet eigenlijk even niet meer wat ik moet doen Scheve mond
alleszinds al bedankt voor de reacties Knipoog

greetz

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:10

Sonja schreef:
Ik heb een filmpje van jouw paard bekeken op YouTube
( http://www.youtube.com/watch?v=NoW_vywaqjc ) en jouw paard heeft absoluut geen bespieringsprobleem.
Je probleem is rijtechnisch, ook gezien andere berichten die je hier op Bokt hebt staan. Een slofteugel gaat je dus echt niet redden, maar zal jouw probleem eerder verergeren omdat je niet leert om je paard zelf in het juiste frame te rijden.

Ik vind het advies van je instructeur dus eerlijk gezegd nog zo handig niet.

wat bedoel je daar juist mee ??
ik begrijp de uitleg niet zo goed Bloos

greetz

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:16

Sommige krijgen nooit een fatsoenlijke hals zelfs niet als ze GP lopen, dus vergeet het gewoon en zorg dat je beest goed aan het lopen is dat is veel belangrijker dan het plaatje. Als hij weinig hals heeft zal hij in iedergeval nooit een 'kap' ontwikkelen dus meer 'nek' is kansloos en dus ook verspilde moeite. Het enige wat eraan kan komen is de bespiering vanaf de schoft en die ontwikkeld niet eerder dan wanneer hij goed op het achterbeen met oprichting kan lopen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:21

@sizzle: maar nu zeg je eigenlijk dat ik er geen moeite in moet steken om een bredere nek te krijgen, want het zou kansloos zijn.
maar anderen hier zeggen dan dat het wel lukt, maar met veel trainen.

dus als ik het ong. goed heb, zou ik beter de slof eraf laten, hem lekker voorwaarts rijden, dan wordt hij vanzelf ontspannen, en daardoor zal hij spieren kweken.
als ik het nog niet goed heb verbeter me dan hé Haha!

greetz

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:24

love_bichke schreef:
@sizzle: maar nu zeg je eigenlijk dat ik er geen moeite in moet steken om een bredere nek te krijgen, want het zou kansloos zijn.
maar anderen hier zeggen dan dat het wel lukt, maar met veel trainen.

dus als ik het ong. goed heb, zou ik beter de slof eraf laten, hem lekker voorwaarts rijden, dan wordt hij vanzelf ontspannen, en daardoor zal hij spieren kweken.
als ik het nog niet goed heb verbeter me dan hé Haha!

greetz

Een bredere NEK kan nooit, de HALS (onderste gedeelte tot halverwege de kam) kan wel verbeterd worden, maar allen door fatsoenlijke training. Het heeft geen zin om je op 1 onderdeel te focussen. Het komt vanzelf naarmate je niveau hoger wordt of het komt nooit. Met slof ga je het in iedergeval niet bereiken want schoftbespiering komt overwegend vanuit de opriching.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:29

ik heb de afgelopen drie weken stage gelopen op een "pensionstal" waar ze trainen volgens de methode van de akademische rijkunst. Wat mij daar erg duidelijk geworden is dat het paard eerst aan de hand moet kunnen buigen en lopen (lees binnenbeen onder de massa kunnen zetten!) en daardoor alle spieren ontwikkeld. Ik wil absoluut niet zeggen dat je over moet stappen van trainingsmethode, maar handwerk zou erg goed kunnen helpen laat je paard voltes draaien (terwijl jij meeloopt) laat hem zijn binnen achterbeen onder de massa zetten en door die kracht, zal de hals vanzelf meer ontwikkelen!!! Misschien een goeie tip! SUCCES

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:33

sappho schreef:
ik heb de afgelopen drie weken stage gelopen op een "pensionstal" waar ze trainen volgens de methode van de akademische rijkunst. Wat mij daar erg duidelijk geworden is dat het paard eerst aan de hand moet kunnen buigen en lopen (lees binnenbeen onder de massa kunnen zetten!) en daardoor alle spieren ontwikkeld. Ik wil absoluut niet zeggen dat je over moet stappen van trainingsmethode, maar handwerk zou erg goed kunnen helpen laat je paard voltes draaien (terwijl jij meeloopt) laat hem zijn binnen achterbeen onder de massa zetten en door die kracht, zal de hals vanzelf meer ontwikkelen!!! Misschien een goeie tip! SUCCES

maar hoe laat je hem dan zijn been onder de massa zetten ??
idd is dat misschien wel een goede tip Knipoog
alvast bedankt !!

greetz

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:35

De samenvatting:

sappho schreef:
zijn binnen achterbeen onder de massa zetten en door die kracht, zal de hals vanzelf meer ontwikkelen!!!

Citaat:
Het enige wat eraan kan komen is de bespiering vanaf de schoft en die ontwikkeld niet eerder dan wanneer hij goed op het achterbeen met oprichting kan lopen.

Citaat:
gewoon lekker door trainen dan kom je er wel.

Citaat:
Rijden op ontspanning, voorwaarts, neerwaarts,

En het grappige is dat je het antwoord zelf al gaf:
Citaat:
zodat hij op zijn achterhand komt, en zo zijn nek kan rekken

Hoe je een paard op het achterbeen krijgt is niet een kwestie van drie zinnen maar goed les nemen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:37

Mij is altijd geleerd, eerst grondwerk, daarna vwnw en dan pas verzamelen. Als je dat aanhoud, krijgt je paard de goede bespiering omdat hij zelf in balans komt, zijn eigen en daarna zijn ruiter kan dragen en zijn benen goed onder de massa kan brengen.

En de Akademische Rijkunst van Bent Branderup is daar een heeel goed voorbeeld van.

Ik heb het filmpje niet gezien moet ik heel eerlijk zeggen, maar ik ben ervan overtuigd dat je zonder slof kan als je bovenstaande volgt. Soms moet je eerst een stapje achteruit voordat je verder vooruit kunt. Knipoog