Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ProudJustify schreef:Ik herken het probleem ik heb dit zelf namelijk ook, ik zit niet ongelijk maar zet gewoon meer kracht met rechts en mijn zadel hangt dan ook naar rechts. Ik zit dus eigenlijk zelf een soort van scheef zeg maar. Succes ermee.

Veel oefeningen kun je je paard eerst aan de hand leren. Om een idee te krijgen kun je eens kijken naar deze website www.paardenbegrijpen.nl succes! 

tineke_ schreef:Het kan ook zijn dat je paard aan de ene kant bespierder is, dat heeft mijn pony ook, die gooit ook alle zadels naar rechts (ook met andere ruiter en andere zadels)
Anne_GTI schreef:ProudJustify schreef:Ik herken het probleem ik heb dit zelf namelijk ook, ik zit niet ongelijk maar zet gewoon meer kracht met rechts en mijn zadel hangt dan ook naar rechts. Ik zit dus eigenlijk zelf een soort van scheef zeg maar. Succes ermee.
Dat wordt beugels uit als je je paard hebt losgereden.
, maar ga het zeker eens proberen
Anne_GTI schreef:tineke_ schreef:Het kan ook zijn dat je paard aan de ene kant bespierder is, dat heeft mijn pony ook, die gooit ook alle zadels naar rechts (ook met andere ruiter en andere zadels)
Dan moet je dus gaan werken aan de bespiering van het paard. Doe de wisseltruc en je komt erachter waar je aan moet gaan werken.
Als het aan jezelf ligt kan je zitlessen gaan doen en/of zonder beugels gaan rijden.
Als het aan het paard ligt zul je deze beter recht moeten gaan richten. Wsl. zal je paard ook sterker zijn aan een kant en vaak deze kant willen vastpakken. De kunst is om toch gelijke druk op beide teugels te houden en je paard met je benen de kant op te sturen waar je heen wilt. Daarbij kan het dus zijn dat je met je ene been veel meer in moet werken dan het andere. Verder neem je de goeie kant als uitgangspunt en probeer je het paard niet de "verkeerde" kant op te trekken maar laat je juist de goeie kant iets meer ontspannen waardoor je het paard uitnodigd om de "verkeerde" kant op te buigen. Dit alles natuurlijk met ondersteuning van je benen.
Oefeningen om paard soepeler te maken en recht te richten: achtjes rijden, op de binnenhoefslag rijden, slangevoltes en wijken voor het been.