ik!!! kan links niet loslaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

ik!!! kan links niet loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:05

Iedereen roept altijd mijn paard houdt links vast.
Ik leg het deze keer eens bij mijzelf.
Ik zelf kan links niet loslaten en tja, mijn paardje trekt wel terug.

Ik vind het heel stom, maar ik heb zelf een probleem.
Ik kan mijn linkerhand niet ontspannen.
Rechtsom loopt mijn paard soepel, mooi met steling en alles, maar op de linkerkant blokkeer ik zelf.

Stelling vragen is een ramp. HEt wordt een soort trek wedstrijd en jawel mijn paard wint. Ik moest van mijn instructeur op de volte om hem heen en dan mijn paard met mijn binnenbeen goed naar de buitenteugel drijven (rechts dus) en dan met links stelling vragen en zodra valanda onspande loslaten. Dat lukte dus niet. Ik moest heel links losgooien om te zien dat er niets zou gebeuren, maar ik durfde echt niet.

Mijn vraag is nu, hoe laat je links los? Zeg nou niet, j gewoon loslaten want zo werkt het dus niet.
Wie heeft er tips voor mij. Ik ben momenteel erg bezig met steeds te denken los laten los laten los laten, maar zodra er iets niet helemaal lukt betrap ik me er weer op dat ik links vast gepakt heb, eerste reflex is ook links vastpakken.

Stom want ik heb dat dus nooit gehad. Is er ingeslopen vrees ik.

wie heeft er tips om links meer te ontspannen?

kim1207

Re: ik!!! kan links niet loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:28

tja, als het zo makkelijk was. hebben jullie geen tips hoe je dat beter kunt doen? Ik merk gewoon dat ik steeds links pak.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:51

ik heb het zelf ook maar dan met rechts dus ik ga het even volgen,

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:54

.
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 27-09-23 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:56

vaker oefenen? hoe vaker je het doet hoe meer je er aan went dat het god gaat hoe beter je kan ontspannen zou ik zeggen?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:59

dat is geen kwestie van oefenen, ik zit er al een jaar mee, het wordt wel minder maar het is moeilijk om je te leren ontspannen, daarom kan je het ook niet echt oefenen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:06

noi ik ben benieuwd. Bas, mijn instructeur zei: als je er steeds wanneer je rijdt consequent op let, dan zou je binnen 2 maanden toch wel resultaat moeten gaan zien. Ik vind die tip van belonen door over de hals te wrijven, wel een een goeie, dan moet je wel!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:11

Ik heb hetzelfde, ook op links...

Rijd nu gewoon een kleine volte op links, binnenbeen er goed aan, en buitenteugel goed tegen de hals hand ter hoogte van de schoft. En dan ook goed je hand eraan houden Knipoog
Binnenteugel los, echt los, en op die manier je paard met je binnenbeen tegen je buitenhand aanrijden.... Op die manier nodig je je paard uit de rechterteugel meer aan te nemen Haha!
Pffff........ lastig uitleggen zo Clown

Voor mij werkt dit, wil niet zeggen dat het bij jou ook werkt natuurlijk. Ligt eraan wat jij doet en wat je paard precies doet....

Maar goed, misschien de moeite van het proberen waard toch??

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:15

je paard ruimte geven je handen naar voren doen, kan ook helpen, het paard dat ik rij zit ook links vast maar door een goede instructrice is het helemaal goed gekomen!! Goed je linkerbeen erbij houden en een klopje op zij of haar hals zodat je écht los laat en het is en blijft een kwestie van veel oefenen..

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:24

Ik heb het ook gehad, en ook nog een hele tijd gedacht dat het aan mijn paard lag echt heel dom. Wat ik ook deed was mijn handen heel erg naar achteren brengen, dat ik ze echt bijna boven heet zadel hield zeg maar en heel breed.
Wat ik eerst heb gedaan is springteugels er aan gemaakt, zodat ik iig gelijke teugels had, makkelijker te zien. (want ik had mijn linker langer dan mijn rechter Bloos ) daarna heb ik in de les een half uur gestapt mijn instructrice riep iedere keer hand naar voren, naast elkaar, meegeven. En dat is echt moeilijk! Ik had steeds de neiging om hem weer naar achteren te trekken en vast te zetten. Voor mijn gevoel had ik mijn linkerhand veel te ver naar voren, maar ze zaten nu eindelijk gewoon op gelijke hoogte Knipoog ) Je hebt dus eigenlijk wel iemand nodig die jou steeds roept dat je je handen goed moet houden. En leer zelf ook na te geven, het is heel moeilijk om te ontspannen, maar als jij je hand mee leert geven ben je denk ik al een heel eind op de goede weg.

Hier een plaatje van mij vorige zomer, misschien herken je dit wel?
--> Klik

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:34

ik heb dit probleem ook gehad ( gaat nu iets beter).
ik probeer niet terug te trekken maar laat het gewoon even voor wat het is, dit is niet makkelijk, maar je moet jezelf dwingen dat mankement even te laten liggen. Dan maakt je paard er ook geen trekwedstrijd van.

als ik voel dat ''ie het bit vast blijft pakken en dus beslist niet loslaat geef ik een klein kneepje.
daar laat ik het ook bij, bij dat kleine kneepje, hoe ik dit dan oplos? ik rij extra actief naar voren en weer terug, door te schakelen in het tempo laat je paard vanzelf wel los, omdat die dan met andere dingen bezig moet zijn en geen tijd heeft om dat bit te pakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:17

haha, herkenbaar, maar bij mij was het nog veel ingewikkelder. Ik had een paard dat links vastpakte, en ik liet lekker los, maar ging steeds meer trekken. Uiteindelijk had ik een paard dat links niet los kon laten en een ruiter die links vastgreep. Netjes op de rechterhand, niets te zien... Maar links om te huilen Tong uitsteken Overigens was bij mij de reden omdat hij linksachter ook niet genoeg onder trad doordat ik vasthield, dus daar is onze manier van oplossen ook op gebaseerd, denk dat je eerst moet weten of dat bij jou ook het geval is.
Met mijn eerste instructrice was het vooral probren het paard los te laten laten, maar dat werkte niet goed (hebben we niet lang genoeg aan kunnen werken.)
Daarna kreeg ik een andere instructrice en daar ben ik mee gaan combineren, waardoor ik leerde los te laten en hij leerde om (weer) los te laten.
Ik moest de rechterteugel aanpakken met halthouden, en dan pas been geven, beetje buitenstelling is niet erg. Dan constant op die buitenteugel, met beetje buitenstelling, instructrice bleef kijken dat ik niet vastgreep, dat lukt bijna niet de eerste keer alleen.
Dan, als je dat een klein beetje doorhebt, constant met links een ophoudinkje geven, en kijken of hij dat accepteert. Anders een tik links bij het achterbeen, dat hij meer onder gaat treden achter. Dan weer een lichte ophouding. Op het moment dat hij los laat in de kaak, meteen belonen met de binnenhand (dus niet de buitenteugel, maar binnenteugel los laten om te belonen). Mijn paard reageert het best op aanraking, anders kan stem eventueel ook wel... Na het belonen dit gewoon af en toe nogmaals proberen..
Deze ophoudinkjes zijn dus om zelf te controleren of het achterbeen ondertreed en of de kaak loslaat. Je bent niet met stelling bezig op dat moment en de buitenstelling moet je accepteren zover.
Pas als hij redelijk los gaat laten ga je aan de stelling beginnen.

Officieel doe je deze stelling (bijna) alleen met je binnenbeen, maar ik had daar verschrikkelijk veel moeite mee, omdat ik dus meteen de binnenteugel erbij wilde grijpen, dat was ik nou eenmaal gewend!
Toen werd het dus heel veel binnenbeen geven en dan toch af en toe weer die controle voor een ophouding, maar in die ophouding, NOG meer binnenbeen, zodat hij de knik niet alleen in de kaak maakt, maar ook door zijn hoofd een stukje naar binnen te knikken. Daarna weer belonen en accepteren en loslaten.

Daarna ging het bij mij eigenlijk vanzelf, ben er ook pas net mee bezig, dus zou niet weten of er nog een extra stap komt, mijn paard loopt nu lekker los in het achterbeen en dus ook voor een stuk losser.

Houd in de gaten dat de ophouding links een controle middel is en dat links niet vastgepakt word door je paard, maar rechts niet aangenomen wordt (oftewel, jij moet dus meer druk op rechts gaan pakken en minder op links, niet alleen links loslaten).
zelf ben ik een fan van dit in stap doen, constant alleen maar in stap, net zolang tot het automatisch gaat en daarna pas te gaan draven. Eerst ontspanning, dan tempo...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:58

Ik zit zelf ook vast op links, mijn paard zat vast op rechts toen ik hem kreeg, nu op links. Zijn rechterbeen is het zwakkere been, en dus meer stuwend dan dragend, in tegenstelling tot het bovenstaande verhaal.
Ik ben begonnen met zitlessen nemen, want mijn zit is echt dramatisch, al is het al veel meer opgeknapt. Ik heb veel baat gehad bij de dressuurtak van centered riding.
Ik ben begonnen met mijn algehele zit te verbeteren, waardoor beide handen al veel losser zijn in de schouder en elleboog. Meegaan met de beweging van je paard (mond) is erg belangrijk en ik heb zeker twee uur alleen gestapt, zonder nagefelijkheid om die beweging te volgen. Als je aan een kant vast zet, dan bewegen waarschijnlijk beide handen niet genoeg mee, dus werk hier eerst aan.
Daarna zijn we verder gegaan met van achteren naar voren rijden. Meegaan met de beweging van de mond, maar niet actief nagefelijk rijden. Het verlengde van de teugels laten kruisen op het binnenachterbeen, maar handen wel evenwijdig houden. Gewicht op het binnenzitbeenknobbel en de binnenbeugel en draaien om je middelpunt zodat je buitenheup evenwijdig is aan de achouders van het paard. Het paard om het binnenbeen buigen en het buitenbeen gebruiken om het paard actief te houden. Eventueel een lange zweep erbij om het zwakke achterbeen te ondersteunen.
Van hieruit werd mijn paard vanazelf nagefelijn en ter controle kun je belonen met je binnenhand. Natuurlijk blijft het voor beiden moeilijk, maar het belangrijkste wat ik geleerd hebben is me bewust worden van mijn schouder- en elleboogbeweging. Door je handen evenwijdig te houden en naar binnen te plaatsen, is de binnenteugel altijd minder belast dan de buitenteugel.

In het begin zal je paard inderdaad naar buiten kijken, maar dat is een teken dat je niet genoeg gewicht op je binnenzitbeenknobbel hebt en je paard niet genoeg buigt om het binnenbeen (Als linksachter het zwakke been is, zal hij uitzwaaien en moet je met je buitenbeen begrenzen. Als rechtsachter het zwakke been is zal hij naar binnen vallen en moet je het been ondersteunen met de zweep om genoeg voorwaarts te blijven).
Vastzetten van de handen is meestal geen op zichzelf staand probleem en zal waarschijnlijk voortvloeien uit een ander defect in de onafhankelijke zit.

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:50

Overdreven loslaten. En heel consuquent blijven. De hele tijd herhalen in je hoofd. Als dat niet lukt opnemen op de computer en dan op je mp3 speler zetten. En gewoon onder het rijden afspelen.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:53

Ik volg dit topic even, ik heb dit probleem namelijk ook.
Ik wil mijn pony stelling vragen, vervolgens komt ze met haar hoofd omhoog.
Het gaat al een stuk beter, maar ik kreeg er gewoon een lamme arm van.
Ze was eerst rechts altijd stugger, maar omdat dat weer goed was, begon ze met links.
Overdreven de teugel los laten, en het wat meer aan de buitenkant zetten.
Dus goed stelling vragen, en dan als ze er in zakt even door de manen strijken of de linkerteugel naar voren.
Zodat ze weet dat ze ook mag ontspannen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:58

Ik denk dat het beter is om voorlopig op een ander paard te rijden tot je zelf weer het goede gevoel te pakken hebt.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:04

jiehaaa schreef:
Ik denk dat het beter is om voorlopig op een ander paard te rijden tot je zelf weer het goede gevoel te pakken hebt.

Elk paard is anders!
Misschien heeft ze wel geen ander paard? Zou iedereen dat zo moeten oplossen?
Ik denk dat je gewoon jezelf moet verbeteren, samen met je pony.
Je kunt wel op een ander paard gaan rijden, maar geen enkel paard rijd hetzelfde! Misschien heeft die ook wel weer wat anders, wat zij dan weer terugneemt naar haar pony!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:18

Je kan beter eerst het goede gevoel terugkrijgen, dan weet je hoe het moet zijn. Als je al zo lang links vast blijft houden wordt het tijd dat je terug naar de basis gaat.
En dan moet je niet op een paard gaan rijden die rechts aanleuningsproblemen heeft, maar op een correct gereden paard gaan oefenen.
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 12-05-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:19

Ldinalover schreef:
jiehaaa schreef:

Ik denk dat je gewoon jezelf moet verbeteren, samen met je pony.

Dat lukt dus duidelijk niet. Doormodderen tot je een ons weegt lijkt me niet de juiste remedie.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:25

@Jiehaa: Das makkelijk als iets niet gaat je eigen pony maar in de wei zetten en geen beweging geven?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:29

haha kom een tijd mijn e pony berijden die klapt achterover als je (vooral) links te veel vast houdt;) leer je het sow af

maar misschien een ei bij je in je hand nemen als je dan teveel vast houd knapt die:P

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:30

Ik heb het zelfde probleem en een ander paard gaan rijden is geen oplossing, deze heb je binnen no time ook vast op links. Je moet gewoon heeel consequent voor je zelf zijn en de houding en stelling even laten voor wat het is. Dat is heel moeilijk en ik vraag me af of je het er helemaal weer uit krijgt. Ik heb er al jaren last van en als het moeilijk wordt pak ik nog steeds vast op links.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:01

ik heb gemerkt dat een goede zitles heel positief kan werken.
zo leer je totaal ontspannen op je paard te zitten-->als dat lukt is het makkelijker om jezelf te betrappen op vastpakken van 1 zijde.

Als het probleem zich vooral voordoet op het moment dat je paard niet wil loslaten ana 1 zijde en zich niet wil buigen om je been.
Vraag ik meestaal om op een volte te rijden, niet te klein, maar wel blijven draaien.
Druk op je binnen zitbeenknobbel, kijken waar je heengaat (dus jouw schouders evenwijding aan die van je paard) en dan duidelijke stelling vragen naar binnen (niet naar achteren), hand weer naar de hals en ontspannen en dit herhalen.
Dit is natuurlijk begeleid van een goed binnen been en begrenst door buiten hand en been.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:19

Ik heb/had ook een 'vervelend links handje'. Wat mij heeft geholpen zijn inderdaad springteugels en een zweepje in m'n linkerhand.

Zag hierboven ook al iets over zitles. Mijn instructrice liet me tijdens de zitles mijn handen ook op de juiste plek houden, alsof ik teugels in mijn handen had.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:22

Tjonge ik wilde hier net een topic over maken..
ik heb het ook op links Knipoog