Ideale inrij-leeftijd/sportleeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Ideale inrij-leeftijd/sportleeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:19

Hallo bokkers,

Hier op bokt wordt vaak gediscussieerd over wat nu de juiste leeftijd is om een paard te beleren. De ene begint al met 2½ jaar, terwijl een ander persoon het paard uit laat groeien en pas begint na het 4e jaar. Maar daarintegen wordt een paard wat 8 jaar oud is, alweer gezien al 'te oud' voor de echte wedstrijdsport. Dus waar liggen de prioriteiten nu? Bij het jeugdig inrijden en uitbrengen op wedstrijd zodat het paard een evt lange carriere kan hebben? Of het paard uit laten groeien, rustig aan beleren en met 7 jaar uitbrengen op wedstrijd.
Vooral de meer beenbelastende sporten (springen, SGW) vragen het het meest van de benen van de paarden. IMO lijkt het dan ook dat een paard van 7 meer kan hebben dan een paard van 4.
Een springpaard van een jaar of 7 à 8 zonder ervaring wordt snel gezien als minder, omdat er rustig aan mee is gedaan, of er gewoon nog niet aan toe is gekomen. Maar wil dat zeggen dat dit paard minder springt dan die 4 jarige die op dat moment alles goed doet?

Misschien een lang en beetje ingewikkeld verhaal, maar mijn punt wordt wel redelijk duidelijk. Hoe denken jullie hier over?

Alicia2u

Re: Ideale inrij-leeftijd/sportleeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:36

Het paard geeft zelf aan wanneer hij ergens klaar voor is. Mijn paard is ingereden toen hij bijna 4 was, maar heeft vervolgens wel meer dan een half jaar stilgestaan. Toen ik hem kocht zijn we dus gewoon van voren af aan begonnen en ik heb zeker een jaar uitgetrokken voor de dressuurmatige basis. Niet dat we niets anders doen; we maken regelmatig buitenritten en losspringen gaat zo goed dat ik binnenkort wel eens een enkel sprongetje on het zadel wil maken, niet te hoog, gewoon relaxt. Ik wil volgend jaar dressuur starten en tegen het eind van het buitenseizoen eens springen. Over twee jaar kijken we of hij klaar is voor de cross. Dan is hij ook bijna 7, maar dan weet ik wel dat hij een goede basis heeft gehad.
Een keertje springen en een cross hindernis meepakken met een jong paard moet kunnen, maar dat is wat anders dan elk weekend swg wedstrijd of een springparcours rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:16

Tja moeilijk, wil je ermee de GP in? Meestal is dit niet het geval dus ja als je lang plezier van je paard wil hebben, dan vind ik 3-3.5 voor KWPN en 4 voor een fries een mooie leeftijd om in te rijden.

Die van mij ben ik op 4 jarige leeftijd mee begonnen, en alles bij elkaar in 2.5 jaar training met tussenpozen Z1 met winst (paard is nu 8 jaar). Ik vond het hard genoeg gaan hoor Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:28

Starbreeze schreef:
Tja moeilijk, wil je ermee de GP in? Meestal is dit niet het geval dus ja als je lang plezier van je paard wil hebben, dan vind ik 3-3.5 voor KWPN en 4 voor een fries een mooie leeftijd om in te rijden.

Die van mij ben ik op 4 jarige leeftijd mee begonnen, en alles bij elkaar in 2.5 jaar training met tussenpozen Z1 met winst (paard is nu 8 jaar). Ik vond het hard genoeg gaan hoor Lachen

Ook om GP te bereiken kan je gerust met 3.5 pas aanrijden hoor.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:29

Verschilt per paard. Ijslanders bijvoorbeeld zijn laatbloeiers, en dat merk ik ook duidelijk. Een paard moet er individueel gezien klaar voor zijn, en niet afgerekend worden op algemene leeftijd.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:15

Mijn paard hebben we licht beleerd met 4, daarna een veulen bij gefokt en toen weer opgepakt. Toen was ze ongeveer 5½ dat ik echt met haar aan de slag ben gegaan. Ze was als 3-jarige ook een erge puber, nog langs niet uitgegroeit, en erg smal. Het wachten en het veulentje hebben haar erg veel goed gedaan. Maar als je nu zegt van ik heb een 7 jarige en je zegt dat je er nog nooit mee het parcours bent in geweest wordt je zo vreemd aangekeken. Terwijl ik denk dat een paard niet gebonden is aan leeftijd qua stoppen, maar wel qua inrijden

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:56

laatst liep er hier nog een meid rond die haar paard op 2 1/5 jaar heeft ingereden, inmiddels nu Z2 rijdt, maar dat vind ik toch echt te vroeg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:45

LDRD schreef:
Starbreeze schreef:

Ook om GP te bereiken kan je gerust met 3.5 pas aanrijden hoor.

Ja maar niet meer met 5 bv, tenminste dat is wat men zegt. Dat een paard voor zn 8e het meeste leert en dat het darana minder wordt. De mensen die graag heel hoog willen rijdne met hun paard rijden vaak veel jonger in. Dan is het paard later als het GP is op een redelijke leeftijd ook nog verkoopbaar.

Zo bedoelde ik het.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:08

Ik ben zelf van mening, Kijk naar je paard. Is je paard al op 2½jarige leeftijd netjes en goed Qua verhouding kun je beginnen met Longeren enz. is je paard niet af wacht dan alsjeblieft. Is je paard 3 en nog niet af wacht dan, als je niet wacht kun je daar later problemen mee krijden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:11

Ik vind het al helemaal onzin om individueel te beoordelen of een paard ingereden kan worden. Ze groeien enigzins gelijk, wat betekent dat geen paard is uitgegroeid op vierjarige leeftijd. Voor het derde jaar beginnen vind ik al helemaal onacceptabel, en ik kan ook geen enkele reden bedenken waarom dat nodig is.

Vaak hoor ik zwakke argumenten als: "Ik moest wel beginnen, want hij was niet meer handelbaar". Ach, kom op, gooi dat beest de wei in en ga lekker grondoefeningetjes met hem doen.

Ik kan geen andere reden bedenken dan ongeduld van de ruiter.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:13

Stel nou, dat je paard nog niet 'af' is als die 4 is. Ik zou het dan niet in me hoofd halen er een zadel of te gooien etc. .
En idd ongeduld van de ruiter, is vaak het probleem

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:17

Bij ons wordt er toch wel individueel naar de paarden gekeken. Als ze echt goed groeien worden ze rond hun 2,5 zadelmak gemaakt. dat wil zeggen, bekend gemaakt met bv het hoofdstel zonder bit. En een shabrakje wat verder niet vast wordt gemaakt ofzo. Met hun 3 worden ze dan echt ingereden. ( 2 keer in de week longeren met singeltje). Maar als ze laatbloeiers zijn beginnen we gewoon later totdat ze er klaar voor zijn. Ik vind het dus geen onzin om naar de individu te kijken, je kunt ze echt niet over dezelfde kam scheren allemaal.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:19

@ Blacklight, als ze GOED groeien gaan jullie met 2,5 al beginnen? Dat snap ik juist niet, paarden die flink groeien zou ik juist aan de kant zetten. Alle paarden zijn laatbloeiers, je kunt ze zeker niet allemaal over één kam scheren, maar ik probeer duidelijk te maken dat er geen paard is die op 3 jarige leeftijd al is uitgegroeid.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:21

Liins schreef:

en het geld Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:22

Ik denk dat wat Blacklight doet wel goed is want zo zwaar zet ze ze niet aan het werk zo te zien, maar persoonlijk vind ik 4 een fijnere leeftijd.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 11:42

Starbreeze schreef:
Liins schreef:

en het geld Knipoog

Inderdaad.. En daar moeten de jonge paarden vooral onder gelden! Jong beleren, vroeg uitbrengen in de sport, vooral veel pronken en praten over hoe goed het beestje wel niet is, en daarna voor een smak geld verkopen. Als je dit hele proces een jaar of 2/3 verschuift, heb je misschien een iets kortere wedstrijdcarrière. Maar waarschijnlijk is die periode op jongere leeftijd, maar juist ook op oudere leeftijd goud waard voor je paard! (Slijtage e.d)

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:54

Bij ons rijden we altijd paarden in vanaf hun 3e jaar.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:06

Starbreeze schreef:
Ja maar niet meer met 5 bv, tenminste dat is wat men zegt. Dat een paard voor zn 8e het meeste leert en dat het darana minder wordt. De mensen die graag heel hoog willen rijdne met hun paard rijden vaak veel jonger in. Dan is het paard later als het GP is op een redelijke leeftijd ook nog verkoopbaar.

Zo bedoelde ik het.

Ik ken een paard dat is met 5 zadelmak gemaakt, nu 9 en Intermediaire I. Een paard dat met 5 is zadelmak gemaakt, nog een jaar heeft mogen spelen en toch echt bedoeld is voor de GP dadelijk Knipoog

De paarden die ik zadelmak gemaakt heb die bedoeld zijn voor de topsport waren vrijwel allemaal 3,5.

Broodje aap dus dat kwaliteitspaarden jonger moeten werken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:22

Dat zeg ik niet...... Lachen maar je weet net als ik dat de MEESTE die bedoeld zijn voor de top op 3-3.5 jaar (<- ik vind dat jong) beleerd worden en niet zoals die uitzondering van jou op veel latere leeftijd. kwestie van geld..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:34

Ik denk dat het probleem idd ligt bij de mode wanneer het paard als "oud"wordt gezien.
Een 10 jarige is tegenwoordig al oud en brengt minder op. Terwijl IK dát juist de leeftijd vind dat je er veel aan heb.
Wanneer deze ervoor relatief weinig heeft gedaan.

Dus als een paard oud is met een leeftijd van 10, dan zul je idd vroeg moeten beginnen met inrijden en wedstrijden.

IK heb liever een paard waar niks mee is gedaan, dan een paard die op 4 jarige leeftijd al wedtrijden heeft gelopen (met een amarteur)
Helaas zie je in de handel/verkoop dat een paard meer waard is met die ervaring.

Persoonlijk zie ik veel paarden die "stuk" gereden worden, dus IK vind die (wedstrijd) ervaring niet positief.

Het verschil met een goede ruiter is dat deze weinig kilometers hoeft te maken voor een nette proef en waar ik dus minder/geen problemen mee heb, als het paard "vroeg" gestart is/wordt.
Maar voor die paarden betaal wel wat meer Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:12

Starbreeze schreef:
Dat zeg ik niet...... Lachen maar je weet net als ik dat de MEESTE die bedoeld zijn voor de top op 3-3.5 jaar (<- ik vind dat jong) beleerd worden en niet zoals die uitzondering van jou op veel latere leeftijd. kwestie van geld..

3,5 Is ook jong, maar (natuurlijk afhankelijk van het paard) vind ik het niet té jong. Daarbij worden de meeste recreatiepaarden of paarden voor de basissport ook tussen de 2,5 en de 3,5 zadelmak gemaakt. Denk dus dat het wat dat betreft niet veel uitmaakt wat het doeleinde van dat paard is.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:16

ik denk wel dat een paard dat met 3 jaar ingereden wordt langer meegaat (misschien wel meer dan 1 jaar) dan een paar dat met 2 wordt ingereden, omdat je dan gewoon echt dingen kapot maakt. JE hoort in dit soort topics vaak mensen die zeggen dat het paard al volgroeid was enzo.. Onzin, een paard ziet er misschien volgroeid uit (in de hoogte), maar de ruggewervels zijn dat echt nog niet goed volgroeid en dat kun je niet zien aan de buitenkant. Dus voor het derde jaar beginnen is volgens mij per definitie schadelijk voor het paard en dus uiteindelijk ook voor de portemonnee van de ruiter...

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:51

je hebt vaak de neiging om een paard wat er nog 'puppyachtig' uitziet wat langer te laten staan dan een paard wat er al echt volgroeid uitziet. Toch zegt dit niks over de ontwikkeling van de gewrichten. Bij geen enkel paard van 3 jaar is het beendergestel en de gewrichten zo sterk als bij een 4-jarige of 5-jarige. Persoonlijk zou ik het liefst wachten tot ze 5 zijn. Ben er ook van overtuigd dat ze dan langer meegaan. Dingen zoals zadelmak maken (het zadel, dus, geen ruiter!) en wennen aan het bit kan al wel veel eerder dat is niet belastend voor het paard. (tenzij je hem een half uur gaat longeren met zn zadel op om te wennen, dan weer wel) Het is waar dat er weinig vraag is naar paarden van 7 jaar met springAANLEG of dressuurAANLEG waar nog weinig mee is gedaan. Mensen verwachten toch dat het paard dan minimaal L-M niveau loopt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:22

Solvej schreef:
Starbreeze schreef:

3,5 Is ook jong, maar (natuurlijk afhankelijk van het paard) vind ik het niet té jong. Daarbij worden de meeste recreatiepaarden of paarden voor de basissport ook tussen de 2,5 en de 3,5 zadelmak gemaakt. Denk dus dat het wat dat betreft niet veel uitmaakt wat het doeleinde van dat paard is.

Ja dat is idd ook zo. Voor friezen is 2.5 echhht te jong, die zijn later rijp.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:21

mijn pony is nu net 3 jaar en echt nog een kleuter kwa bou maar ook kwa omgang.
Ik wacht nog lekker met het inrijden.
Longeren doe ik wel al nou ja,,,, ik laat haar los in de bak en ga met mijn zweep in het midden staan en mevrouw kent alle comado's en luisterd perfeckt.
Wel ben ik 2 keer op haar rug gaan zitten onder het poetsen gewoon spelenderwijs beetje gekriebelt over haar kont en in haar hals en er weer afgestapt.Dit vond ze geen probleem.

Ik vind niet dat je kan zeggen mijn paard is 3 en is klaar om ingeren te worden.