Instructeurs die geen zin hebben in een goede uitleg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Instructeurs die geen zin hebben in een goede uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:33

Hoe denk jij hierover?

Dat ze op een manege (zeg niet alle omdat ik ze niet allemaal ken) niet tot in de details ingaan en niet alles even goed uitleggen, waardoor kinderen verkeerde manieren aanleren was mij al lang duidelijk.

Maar als je priveles krijgt op een (eigen)paard dan, verwacht je toch wel dat je goede instructies krijgt ed.

Ik rij nu al 12 jaar paard (8 jaar op een manege en daarnaast bijrijdpaarden en eigen paard en priveles gehad van diverse instructeurs/instructrices) en heb vorige week pas voor het eerst gehoord dat mijn stelling niet goed was.

Voorbeeld:
Ik deed altijd de hals overduidelijk naar binnen, zo is het mij geleerd en nooit afgeleerd. Maar dat blijkt dus helemaal niet goed te zijn. Dat is een lengtebuiging en geen stelling. Hierdoor kan of zal het paard alleen maar over de buitenschouder weglopen en maak je kans op taktfouten. Stelling is dus dat de kaak tot de oor(nog iets)klieren (of iets dergelijks haha) iets naar binnen buigen.

Dit vertelde dus mijn huidige instructrice. Ik weet zeker dat zij het juiste verteld. Ze heeft net de 2e fase (geloof ik) van orun afgerond. Ze had een deel uit haar theorieboek laten lezen en daar wordt het netjes uitgelegd, hoe het wel moet.

Maar waarom hebben al die instructeurs mij dat nooit verteld? Dat is toch stom Verward En het waren echt niet de goedkoopste en niet de onbekendste..

Ik ben benieuwd waar ik verder nog tegenaan zal lopen. Het moeilijkste is natuurlijk om alles weer af te leren en het op de goede manier te doen.

Dressuurenzo

Re: Instructeurs die geen zin hebben in een goede uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:38

De orun gehaald wel of niet kan me gestolen worden want ik ben laatst nog naar de cursus voor de derde fase mee geweest en dan vraag ik me echt af wat sommige mensen daar doen?

Maar goed, om op je onderwerp te komen, er zijn veel manieren om stelling etc te rijden en ik merk dat veel mensen met stelling inderdaad de hele hals naar binnen gooien bedoelen terwijl dit inderdaad lengtebuiging is. Vroeger is mij ook anders geleerd. Ik merk nu wel dat als je van de betere instructeurs leshebt je altijd weer bij de basis uitkomt en die is overal hetzelfde namelijk zoals je nu beschrijfd dat je nieuwe instructrice verteld. Maar goed dat is mijn ervaring.

Voor mij was de verandering gemakkelijk, je hoort heel veel nieuwe dingen maar als je deze toepast en uitprobeerd merk je dat veel dingen waar je in vastliep geen probleem meer zijn. Gewoon goed luisteren naar wat je uitgelegd krijgt en hier mee verder gaan.
Veel succes en plezier met je nieuwe instructrice

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:09

Rij je in en groep of is het een privéles? Bij een privéles zou je toch denken dat de instructeur/trice goed op je houden en stelling etc. zou kunnen letten. En ik vind het raar dat je het zo laat hoorde. Idd wat joycie17 zegt: info uitproberen en toepassen. Ik ben nu zelf erg met mijn houding bezig.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:14

Het inbuigen van de gehele hals is ook geen lengte buiging, dat is het verbuigen van de hals.
Lengtebuiging zit in het lichaam van het paard en ontstaat door een vermeerderd ondertreden van het binnenachterbeen.
Stelling heeft je instructrice wel correct omschreven gucci_girl

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:24

Toen ik nog in de les van de ponyclub reed, had ik een hele goede instructrice. Die had dus wel oog voor dit soort dingen, maar de rest van de groep was het absoluut niet met die manier van lesgeven eens en ze is gewoon weggepest. Wat doe je dan in een les? Laat staan bij een ponyclub...

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:11

tjah ik heb leren op een manege te rijden...
heb er 2 jaar gelest, heb ondertussen nu privé les...
en nu komen heel wat dingen boven water (handen, houding, stelling etc,)
wat er dus bij mijzelf ingeslopen is...

de ene instructeur kijkt weer naar hele andere dingen dan de ander! en in groepslessen krijg je zowiezo minder aandacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:55

gucci_girl schreef:
Voorbeeld:
Ik deed altijd de hals overduidelijk naar binnen, zo is het mij geleerd en nooit afgeleerd. Maar dat blijkt dus helemaal niet goed te zijn. Dat is een lengtebuiging en geen stelling.

Dan begrijp je het nu ook nog niet.

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:59

misschien warenn er andere dingen die er moesten gebeuren.
bv. je zit enz. en buizen van paard enzo, (ik weet neit hoor maar dat kan toch misschien)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:02

Ten eerste is lengtebuiging iets totaal anders dan overdreven stellen Knipoog

Maar om terug ontopic te komen. Bij veel instructeurs is het waarschijnlijk onkunde. En bij een aantal 'luiheid'. Daar kun je lang en breed over praten, het is natuurlijk nooit goed als zo iemand les staat te geven. Merk je dat je niet vooruit komt met je instructeur of ben je niet tevreden over de uitleg. Zoek dan een ander. De simpelste en meest logische oplossing lijkt mij.

Een goede instructeur wilt imo juist de ruiter en het paard motiveren om vooruit te gaan door bewuster te gaan paardrijden. Dat lukt niet zonder o.a een goed onderbouwde uitleg. Het is de kunst de ruiter te leren om zelf met probleemsituaties om te kunnen gaan, creatief naar oplossingen te zoeken, bewust na te denken over de (spier)training van het paard, de bewegingen van het paard, de reactie van het paard. Pas als je een ruiter zover krijgt dat het zelfstandig ook het paard kan verbeteren ben je goed bezig als instructeur. En dan is het ook veel interessanter lesgeven. De combinatie groeit zienderogen, is gemotiveerder en dat is natuurlijk véle male prettiger werken voor iedereen. Voor paard, ruiter én instructeur.

Tuurlijk is de ene combinatie fijner les geven dan de ander. De een heeft meer talent, een kwaliteitvoller paard, luistert beter en/of dezelfde ambitie als de instructeur. Maar een goede instructeur weet imo élke combinatie, of dat nu recreatie of een fanatiek wedstrijdruiter is, te motiveren om er een leuke, leerzame en interessante les van te maken.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:12

Solvej schreef:
Ten eerste is lengtebuiging iets totaal anders dan overdreven stellen Knipoog

Ik heb niet gezegt dat lengtebuiging hetzelfde is als overdreven stellen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:42

Of iemand een ORUN of Deurne cursus gevolgd heeft zegt heel weinig. Als je kijkt naar het niveau van theorie en praktijk dan is dat bijzonder eenvoudig en slechts een bescheiden aftreksel van wat je als instructeur/instructrice zou moeten weten. Instructeur of instructrice is een onbeschermde titel die iedereen zich kan aanmeten. In de meeste maneges gaat het om produktie rondjes en niet zo zeer om het feit om mensen echt iets leren. Je leert wel wat, maar in de meeste gevallen leer je op een manege niet goed paard rijden. Als je kijkt naar de salarissen die verdient worden op een manege dan is dat marginale handel, dus als klanten een fijn gevoel hebben en plezier beleven aan paard rijden of wat daar voor door gaat, moet je met een lesje in de week gewoon tevreden zijn. Echte kennis en ervaring wordt steeds schaarser. Een instructeur / instructrice die echt wat kan verdienen of verdient heeft wat in huis en die vind je meestal niet op een manege. We hebben een paar top ruiters in de sport die scoren. Het succes van de breedte sport wordt daaraan opgehangen. Op die manier pik je wat van de handel mee. Of het echt beter wordt is de vraag. Als je het gevoel hebt dat je aanleg hebt voor paardrijden, dan is het beste wat je kan doen, zo spoedig mogelijk een goede instructeur of instructrice zien te vinden. Of je goed zijn moet koppelen aan Orun, Deurne of winstpunten en niveau is een ander verhaal. Bedenk dat als iemand per dag 4-6 uur in een bak lesgeeft, dat dat ook snel leidt tot het afdraaien van standaard verhalen, standaard grapjes enz. Je draait een standaard bandje af tussen de oren. Als je een instructeur of instructrice kan vinden die zich voor je wil inzetten omdat die wat in je vaardigheden of drang om het te leren iets ziet, dan ben je op de goede weg. Als het alleen maar een kwestie is om voor een half uurtje rijden E 10 of E 25 te vangen, dan heb je er weinig aan. Er zijn maneges en stallen waar dat nog bestaat. Het is een kwestie van goed om je heen kijken.

Een instructeur die zijn vak verstaat legt vaak graag op het goede moment uit. Instructeurs die niet graag uitleggen kan je beter mijden. Er zijn mensen met verhalen en goed praten. Je moet het onderscheid tussen zin en onzin kunnen onderscheiden. Je weet dan met wie je in zee gaat. Daarnaast moet het klikken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:46

Aangezien je als instructeur financieel er voor beloond wordt om je kennis over te dragen aan je leerling vind ik dat je uitleggen moet.
Als je er geen zin in hebt om wat voor reden dan ook dab=n moet je gewoon niet in de bak gaan staan.

Of je doet het goed of je doet het niet.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:49

Ik rijd nu een dikke 7jaar en een half paard, heb dit jaar pas te horen gekregen dat ik verkeerd OPSTAP!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:59

Soet schreef:
Ik rijd nu een dikke 7jaar en een half paard, heb dit jaar pas te horen gekregen dat ik verkeerd OPSTAP!

Maar je bent al wel 7 jaar op het paard gekomen dus zo verkeerd zal dat niet zijn en dat is trouwens nog het minst belangrijke van het rijuurtje

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:27

ik denk dat met verkeerd opstappen bedoeld wordt dat de meeste ruiters niet beseffen dat het paard daardoor schade en/of blessures oploopt. Een goede instructeur legt uit hoe je moet opstappen en waarom en niet anders. De meeste instructeurs in de breedte sport weten dat niet. Opstijgen en afstijgen is daarbij het mmest hachelijke moment. Als er wat gebeurt, dan is het vaak ernstig. Ook voor eigen veiligheid en die van de omgeving hoort een ruiter te weten hoe je opstijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:28

Ik ken maar een paar mensen die GOED opstappen. Bijna iedereen pakt het zadel aan de achterkant beet, ipv aan de voorboom om maar eens een detail van het opstappen te noemen.

Mensen willen over het algemeen niet veel in les investeren. Winstpunten van de instructeur en diploma wordt belangrijk gevonden. Bijna niemand let op de didactische vaardigheden van de instructeur. Tuurlijk zijn kennis van paardrijden (ruiter- en paardenanatomie) en ervaring met paarden ook belangrijk maar als iemand het niet kan overbrengen stopt het toch ook.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:05

Even als opmerking op de vele reacties: Al enige tijd geef ik les en om mij zelf als instructeur beter te maken heb ik ook een opleiding via Orun gevolgd. Ik word er soms een beetje moe van dat ik alsmaar lees dat een instructeur afgerekend moet worden op het niveau dat hij/ zij gereden heeft en welke diploma's diegene heeft. De Orun biedt opleidingen waarin theorie behandeld wordt, die m.i. iedere ruiter zou moeten kennen. Ik ben geen topwedstrijdruiter, heb geen hoge winstpunten gereden en heb maar 1 diploma. Toch bereik ik bij veel van mijn lesklanten (zeg maar alle) rust en ontspannenheid in het rijden. Het gaat er om hoe je het over weet te brengen. Zelf heb ik veel ervaring met jonge paarden en hete, paniekerige paarden. Veel van mijn lesklanten hebben zo'n soort paard en vinden bij mij waar ze naar op zoek zijn. Waat het om gaat is dat je als ruiter een instructeur vind die bij jou en je paard past!

Sorry, dit was een beetje offtopic, maar ik word moe van steeds diezelfde opmerkingen. Overigens reken ik maar 15 euro per les (ongeacht hoeveel tijd we die dag nodig hebben). Ik hoef er dan ook mijn brood niet mee te verdienen, maar geef les omdat ik het onwijs leuk vind mensen te helpen!!
M.i. heeft geld er dus weinig mee te maken.

Klukkie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:25

Ja allemaal leuk en aardig, maar vandaag de dag denkt het gros van de ruiters er zelf ook veel te makkelijk over!!
We zetten een' goeie' instucteur in het midden en we kunnen rijden. En als dat niet werkt zo snel mogelijk naar de volgende instructeur.
Zodra je gaat uitleggen vinden ze het al snel te moeilijk en als een slofteugel niet mag dan maar naar die andere instuctie waarvan het wel mag!!
Ook denkt men dat paardrijden iets is dat je zo even uit je mouw schut ,terwijl het jaren duurt voordat je er een beetje over mee kan praten.
Maar goed de kennis van vandaag de dag word opgedaan uit 'het Bit' en niet meer uit doorzettings vermogen en jaren training.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:42

Jippie schreef:
gucci_girl schreef:
Voorbeeld:
Ik deed altijd de hals overduidelijk naar binnen, zo is het mij geleerd en nooit afgeleerd. Maar dat blijkt dus helemaal niet goed te zijn. Dat is een lengtebuiging en geen stelling.

Dan begrijp je het nu ook nog niet.

Als je commentaar geeft is het wel zo fijn om het te onderbouwen. Hier heb ik niks aan. En ik bedoelde dat je meer de kant op gaat van een lengtebuiging dan een stelling

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:03

Klukkie1 schreef:
Ja allemaal leuk en aardig, maar vandaag de dag denkt het gros van de ruiters er zelf ook veel te makkelijk over!!
We zetten een' goeie' instucteur in het midden en we kunnen rijden. En als dat niet werkt zo snel mogelijk naar de volgende instructeur.
Zodra je gaat uitleggen vinden ze het al snel te moeilijk en als een slofteugel niet mag dan maar naar die andere instuctie waarvan het wel mag!!
Ook denkt men dat paardrijden iets is dat je zo even uit je mouw schut ,terwijl het jaren duurt voordat je er een beetje over mee kan praten.
Maar goed de kennis van vandaag de dag word opgedaan uit 'het Bit' en niet meer uit doorzettings vermogen en jaren training.

Jij scheert alles en iedereen, ONTERECHT, over één kam! Wanneer jij een goede instructeur bent weet jij een ruiter te motiveren om zichzelf, en het paard, te ontwikkelen. Door enthousiasme, kennis en ervaring over te dragen op een lesklant, creeer je een verstandshouding tussen ruiter en instructeur welke bevorderend werkt op de ontwikkeling van BEIDE partijen. De instructeur staat er in principe om de desbetreffende combinatie te verbeteren, maar (onbewust) leert de instructeur er zelf ook dagelijks weer iets van. Wanneer lesklanten, zoals jij dit formuleert, gaan lopen doordat jij zegt dat een slofteugel niet toegestaan is, vraag ik mij af in hoeverre jij dan degene bent die serieus genomen wordt. Een beetje respect richting de instructeur is niet meer dan normaal, aangezien jij degene bent die weet waarover hij praat (anders ben je immers geen instructeur). Gaan ze lopen doordat jij iets niet toelaat (in jouw voorbeeld 'het rijden met een slof') dan waren ze niet zo zeker van jouw kunnen e.d. en moet je misschien toch eerst bij jezelf te raden gaan voordat je anderen iets verwijt.

Ontopic: Ik denk dat veel instructeurs uit eigen onkunde niet geheel duidelijk zijn tegen lesklanten. Veel lessen kun je beschouwen als 'bezigheidstherapie' doordat er in het midden iemand staat die niet genoeg vermogen in huis heeft om een les te geven zoals deze behoort te zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:21

Daar ben ik het niet mee eens. De fout ligt namelijk in de ogen van heel heel erg veel ruiters altijd bij het paard. Dus als het paard het niet goed doet dan hang je er gewoon een scherp bit in, je doet mega scherpe sporen aan en niet vergeten de slof.

Nu zijn er best wel ruiters waar dit verhaal neit voor op gaat hoor, maar die hoor je niet die nemen aan wat je zegt en lezen tussendoor nog de literatuur. MAar de ruiters waar dit neit voor op gaat verslijten instructeurs nog sneller dan wij de zolen van de schoenen. Die meten kwaliteit aan de naam en faam van de instructeur en vooral belangrijk aan het prijskaartje van hem haar onder het motto hoe duurder hoe beter.

Als dit in jouw omgeving niet opgaat mag je van geluk spreken dan heb je in een motiverende omgevind les. Hier is het gewoon zo met vele ruiters en amazones.
Het heeft dan niet met de kracht tot motiveren te maken of de mate van didactisch uitleggen maar met de inzet van de ruiter en die is soms om te huilen. In vele woordenboeken komt keihard werken, zweten afzien nadenken helemaal niet voor.
Kindlief krijgt een kant en klaar toppaard en dan moet er maar gepresteerd worden.

Ik zie het dus ook zwart wit. En met lesgeven ik geef of goed les met veel inzet of niet, en zo wil ik ook les terug hebben en gelukkig heb ik dat. Ik rijd tussendoor dan zelf ook met hart en ziel zodat er verbetering zichtbaar is. En als ik meen dat mijn lessers er met de pet naar goiien zeg ik dat en als mijn instructrice meent dat ik dat doe zegt ze het ook.

Ik houd van hard werken maar helaas komt dat niet in ieders vocabulair voor.,

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:25

Een ruiter die niet gemotiveerd is, die geef je toch één keer les en daarna nooit meer?Dat is toch zonde van je tijd?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:33

Leuke discussie dit Lachen
Sommige zeggen dat iedereen altijd maar alleen naar de prestaties en diploma's kijken, maar meestal valt het ook goed te merken of iemand het zelf ook kan en als iemand diploma's heeft. Ik zou heel graag willen dat het anders was maar daar heb ik wat mindere ervaringen mee. En dat je daar ook pas achter komt als je een andere instructeur hebt.
Ik heb ook op de manege gehad, dat ze altijd riepen:'Recht zitten hakken naar beneden'. En dat ik nu dus een hele mooie mangeruitertje houding heb. Maar dus niet goed zit, alleen maar recht.

Talented: Ligt er aan hoe het zit als die persoon anders áltijd hardstikke gemotiveerd rijd en wil werken maar een keer z'n dag niet heeft. Zeg je dan ook van nee nu geef ik geen les meer. Of zeg je dat bij mensen die op het begin al op hun paard zitten van:'het is dat het moet'.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:46

Nee, natuurlijk zeg ik dat niet als een ruiter een keer mindere dag heeft. Maar als ik ga lessen, heb ik daar altijd zin in; het is immers leuk om je beesten te verbeteren. Ik zou zou 1, 2, 3 geen reden kunnen bedenken waarom iemand gedemotiveerd de les in gaat. Als het paard/ruiter niet optimaal gepresteerd heeft de voorgaande periode, moet je toch juist super gemotiveerd zijn om eraan te gaan werken? Iemand die zegt "het is dat het moet", kan beter van zijn/haar paard afstappen en rap een andere hobby gaan zoeken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:56

Bij paardrijden gaat het er juist om dat de ruiterverbetert, dan kan het paard tot zijn recht komen. Knipoog