Hulp nodig!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Hulp nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 09:34

Heeyheey,

Ik ben bezig met het inrijden van een kruising Belg. Heb ervaring met inrijden, laat daar geen twijfels over bestaan, het is niet de eerste keer. Maar deze is echt link.

Informatie: hij is gekocht door de eigenaresse een maand of 3 geleden, is 3,5 jaar en van een africhtingsstal die blij waren dat ze van hem af waren (dit zegt eigenlijk al genoeg maargoed). De africhtingsstal kon er dus waarschijnlijk niet veel mee.

Toen ik daar aankwam vertelden ze hij al wel zadelmak was (vraag niet hoe dat gebeurd is, hij trapt echt gericht, en een Belgenhoef hoef ik niet in mijn lichaam gedrukt te zien). Met hoofdstel vind hij ook goed.

Maar hij kon gewoon níet longeren. Hij kon geen rondje om hun heen lopen, ook niet in stap. Dus had ik het geprobeert, op de loswerk manier, wel aan het lijntje, het is een weide. Het is me gelukt om hem om me heen te kunnen laten stappen op de rechterhand, de linkerhand vind hij moeilijker. Op een gegeven moment is hij er dus achter gekomen dat hij mij dus niet meer achter hem moest laten komen, van daaruit kan ik hem aandrijven. Hij gaat nu gewoon met zn voorhand naar me toe staan, ik kan er niets mee. Hij valt ook aan, dan stuift hij ineens naar voren en als hij probeert te trappen is dat ook echt gericht.

Nu ging het goed, is ze erop gegaan en zodra hij nou stil gaat staan tijdens longeren (ze wil trouwens dat het een leuk buitenrijpaardje wordt, geen dressuur of springen ofzo) dan drijft zij hem aan en loopt hij door. Hij gaat ook, als hij eenmaal wel stilstaat in z'n achteruit.

Nou ben ik op vakantie geweest en heb ik gehoord dat ze verder zijn gegaan met hem, en dat ze met hem naar buiten wilde, maar hij alleen achteruit ging, zweepje erbij, toen ging hij wel, maar daarna weer in een rotgang terug naar huis gegaan. Later ging ze longeren, met iemand erop. Ging hij bokken en viel ze eraf (en goed ook).

Heeft iemand tips??? Het moet gewoon een paardje worden om lekker mee buiten te kunnen rijden, alleen stappen, draven en galopperen. Het longeren hebben we gedaan omdat hij niet snapt wanneer hij moet draven, stil gaat staan en zo gaat hij reageren op de benen, draven = aandrijven, enz. en ook om wat spieren te kweken in de achterhand zodat we peesblessures vermijden.

Dus tips...?

Dobel

Re: Hulp nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:40

o wat naar ik ben ook bezig met een verzorgpony inrijden en was al heel ver totdat ik weg was ging alles goed ik kon het zadel enz. erop leggen en aansingelen en verder was ik nog niet. kom ik weer een keer (ribben gekneusd dus lang thuis gezeten) rent hij weg in de wei, luisterd niet meer naar commandos aan de longeerlijn en ik kan er geen zadel meer opleggen ik ben nu al weken bezig vertrouwen terug te winnen terwijl ik niet weet wat er mee gedaan, gebeurd is iedereen weet namelijk van niets :S

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:13

Ben laatst ook bezig geweest met zo'n pony...
Ben toen twee keer in sloot beland..

Nu gaat het wel erg goed..
wij hebben dit bereikt door heel duidelijk met straffen en belonen(vooral dat als ze het goed doen) te werken..
Maar eerst zijn we nagegaan of er geen lichamelijk belemmeringen waren voor haar gedrag...
dat is wel erg belangrijk...

Maar we zijn gewoon heel duidelijk aan de gang gegaan dat ze alleen nog voorwaarts mag onder het zadel veel overgangen gereden en we hebben een paar keer een ervaren paard meegenomen op een buitenrit...

En helaas hebben we haar een paar keer op de donder moeten geven want denk dat geen ene paardenliefhebber dat graag doet..(pas als je zeker weet dat het paard het uit gemene redenen zo reageerd. dus controleer altijd eerst of ie geen last heeft van de rug mond of dergelijke)
Maar het was voor haar een manier om de ruiter eraf te krijgen door in de sloot te gaan liggen....
wat erg gevaarlijk is zowel voor ruiter als paard...
en nu hebben we eigenlijk geen problemen meer met haar op de weg en op een paar bokkensprongetjes na in de bak is ze daar ook ruimschroots verbeterd..

(gaat over het eerste geval)

bij het tweede geval; denk ik idd.. dat er iets met het vertrouwen is..

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:17

profesionele hulp erbij halen, voor er iemand in het ziekenhuis ligt...............

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:19

lovelucydan schreef:
profesionele hulp erbij halen, voor er iemand in het ziekenhuis ligt...............

Dat lijkt me de enige tip die hier op zijn plaats is. Dit paard heeft geleerd zijn kracht tegen jullie te gebruiken, en dat los je niet 123 op in je eentje.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:38

Bedankt voor de reacties! Dat meisje moest idd naar het ziekenhuis, bekken gekneusd...

Maar met het zadelmak maken, hij heeft flink lopen trappen, maar toen het zadel eenmaal zat, was hij er ook klaar mee. Nu kunnen we hem gewoon opzadelen en hij doet niks meer...
Met het hoofdstel heeft hij ook flink lopen klooien, maar nu kan je dat ook gewoon indoen... We gaan deze week nog even aankijken hoe het gaat nu ik weer terug ben, maar we hebben er een hard hoofd in. Al blijven we het deze week echt nog proberen...

Zou het misschien kunnen dat als we met hem naar buiten gaan, iemand aan de longe op de fiets, kijken hoe dat gaat, en als het goed gaat zonder longe proberen?

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:44

DeniseES schreef:
Bedankt voor de reacties! Dat meisje moest idd naar het ziekenhuis, bekken gekneusd...

Maar met het zadelmak maken, hij heeft flink lopen trappen, maar toen het zadel eenmaal zat, was hij er ook klaar mee. Nu kunnen we hem gewoon opzadelen en hij doet niks meer...
Met het hoofdstel heeft hij ook flink lopen klooien, maar nu kan je dat ook gewoon indoen... We gaan deze week nog even aankijken hoe het gaat nu ik weer terug ben, maar we hebben er een hard hoofd in. Al blijven we het deze week echt nog proberen...

Zou het misschien kunnen dat als we met hem naar buiten gaan, iemand aan de longe op de fiets, kijken hoe dat gaat, en als het goed gaat zonder longe proberen?

zou ook kunnen.. maar als de mogelijkheid er is zou ik gewoon van kudde instinct gebruik maken en een ervaren paard meenemen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:46

Ow sorry! Maar die gaat ook mee, ze gaan altijd samen naar hun paardjes toe, dus denk dat die ook mee naar buiten is geweest, is vaker gedaan. Maar ik zal het nog even navragen

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:49

DeniseES schreef:
Ow sorry! Maar die gaat ook mee, ze gaan altijd samen naar hun paardjes toe, dus denk dat die ook mee naar buiten is geweest, is vaker gedaan. Maar ik zal het nog even navragen

oke heel veel suc6 ermee... en doe voorzichtig!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:50

DeniseES schreef:

Dat lijkt me een verstandig idee Afbeelding Als je een hoef in je gezicht wilt! Ik zou eerst maar eens zorgen dat je dat paard in de bak onder controle hebt. Nogmaals: haal er professionele hulp bij. Ditmaal waren het 'slechts' gekneusde botten, maar dit kan veel slechter aflopen ( voor zowel paard als ruiter ).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:54

Als de eigenaresse een leuk recreatiepaardje wil zou ik als ik haar was lekker een paardje op leeftijd kopen die al wat gezien heeft van de wereld. Zo'n jong ding die ook al niet de makkelijkste is levert alleen maar ongelukken op.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:59

DIt leuk me geen lekker paard als je gewoon buitenritjeswilt gaan rijden!
Is alles medisch uitgesloten?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 11:03

Ja, volgens de dierenarts is hij medisch helemaal in orde, hij heeft een tijd terug wel droes gehad, maar daar is hij vanaf.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:09

Waarom niet gewoon beginnen met longeren zonder lijn in een longeerkraal. Het paard moet eerst de basis doorkrijgen en geleerd worden wat de ruiter verlangt.
Nu halsoverkop met dit paard aan de longeerlijn naar buiten gaat hopenlijk wel goed, maar geeft nog steeds geen goede basis voor het paard. Ook een paard dat alleen maar strax buitenritjes hoeft te lopen hoort toch te leren wat het stuur is en wat voorwaarts zijn is.
Dit aanleren op de weg hoeft geen probleem op te leveren, maar eerlijk gezegd lijkt het me een onnodig risico om met een paard als dit de basis in de bak over te slaan omdat dat niet wil en maar gelijk op de weg te beginnen..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 11:13

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Het probleem is dat we geen longeerkraal hebben, maar alleen een weide (er wordt aan de bak gewerkt, als die af is zouden we wel een stuk af kunnen zetten en kan ik met hem gaan loswerken) Maar een ander probleem is dat hij aanvalt aan de longe als er niemand op zit. Dus weet ik niet of dit verstandig is om te doen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:08

Lukt het dan ook niet om hem van je af te jagen?

druifje45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:16

DeniseES schreef:
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Het probleem is dat we geen longeerkraal hebben, maar alleen een weide (er wordt aan de bak gewerkt, als die af is zouden we wel een stuk af kunnen zetten en kan ik met hem gaan loswerken) Maar een ander probleem is dat hij aanvalt aan de longe als er niemand op zit. Dus weet ik niet of dit verstandig is om te doen.

Hoi HOi,

Niet om penny achtig over te komen maar heb je al gedacht aan professionele hulp in de richting van iemand in de trant van Monty Roberts? Misschien wil dat nog wel helpen en lukt het inderdaad niet om hem van je af te jagen? Veel succes ermee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:28

Prikpaaltjes om een stuk wei af te zetten. Het missen van een geschikte plek om dit paard op te voeden is natuurlijk wel een heel slap excuus om zomaar aan te prutsen.

Dat is hetzelfde als iemand die gaat afrijden voor zijn rijbewijs en nooit de moeite heeft genomen om een rijles te nemen, dan moet je niet verbaasd zijn als het niet lukt. Snap je?

Eerst moeten de omstandigheden kloppen. Begin dan aan de longeerlijn in het afgezette stuk met grondwerk (dat is dus geen longeren). Stappen aan de hand, draf aan de hand. Halthouden als jij het zegt. Op commando pasje achterwaarts.

Veel herhalen en vooral veel de makkelijke dingen die goed gaan herhalen, daarop kun je het paard belonen. Zo langzaam aan kun je dan proberen de lijn elke keer wat te laten vieren. Probeer een paard ook niet binnen een half uur te longeren. Neem er gerust meerdere malen de tijd voor en bouw het op.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:48

Afjagen helpt ook niet, hij is echt nergens bang voor lijkt wel... misschien een paraplu maar dat is ook weer zo hahaha Het is meer een aanvallerd dan een wegrennerd

@Bienotje... wie zegt dat ik aan zit te prutsen...? Ik snap het best als er iets is wat jij niet goed vind, maar omdat dan meteen te zeggen dat ik aan zit te prutsen vind ik een beetje ver gaan. Het is niet mijn paard of mijn grond, dus ik heb daar weinig over te zeggen. Die mensen zijn bij mij gekomen via via, en dat is natuurlijk niet omdat ik een slechte reputatie heb qua paarden inrijden/zadelmak maken enz.

Wel lijkt het me inderdaad een goed idee om overnieuw te beginnen. Even een paar stappen terug.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:33

Nu ja, niet zo´n sterke uitdrukking van mijn kant waarschijnlijk Knipoog

Maar als ik het zo lees krijg ik wel het gevoel dat er nu wat met dit paard aan geprutst wordt, aangezien er hulp is gevraagd om vervolgens op eigen houtje (zonder succes) verder te gaan. Daar is het zo te horen niet beter van gegaan bedoel ik (als het al niet het vertrouwen van dit paard in mensen nog verder heeft beschaamd).

Misschien zou het beter zijn om even te wachten met dit paard werken tot de omstandigheden betreft de bak die ze aanleggen beter zijn bv.

Succes in ieder geval!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:38

DeniseES schreef:

Om even op deze post te reageren (heb de rest nog niet gelezen)
Zou je niet eerst zorgen dat je dat paard in de weide behoorlijk onder controle hebt met rijden en dán pas naar buiten gaat? Lijkt mij dat er maar es eerst voldoende geoefend moet worden met het stuur en de gas en rem. Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:30

Heey, er zat wel degelijk vooruitgang in, ze waren er hartstikke blij mee, maar toen ik op vakantie ben geweest, is het dus fout gegaan... Ik ga ook gewoon verder met waar ik mee bezig was, maar vraag gewoon aan jullie of jullie nog wat tips hebben.

Ik ben nu ook bezig met de basis, maar de eigenaresse wil er graag mee naar buiten, en ik kan moeilijk zeggen dat ze dat niet moet doen, ik help ze alleen maar, het blijft haar paard. Dan kan ik best gaan vertellen dat ze het niet moet doen, maar zelf weet ze het ook niet meer, dus dat zal wel goedkomen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:49

zo...wat een paard....

ik ben op t moment met mijn eigen belgje bezig.m
ze zijn sterk al is die van mij geen kruizing.

maar als ik jullie was opnieuw beginnen.HELEMAAL!!
dit paard heeft totaal geen vertrouwen in de mens dus zal zich altijd verweren!
kon niet opmaken of je een stal hebt,maar begin eens met het vertrouwen winnen van je paard.
-poetsen, aaien ,belonen
dan rustig gaan lopen /staan aan een halster met touw. lopen en belonen.

vertrouwen wederzijds is de basis!!!!
ga daarna pas aan het longeren en rijden etc.

succes...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 06:52

juist men drukt de CNTR ALT DELETE in en begint weer overnieuw.............. wou dat het zo simpel was.

Ik zou er iemand bijhalen die vaker met dit bijltje gehakt heeft, want je gaat nu corrigeren.......... en dat kan vrij lastig zijn.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:36

Alsnog bedankt allemaal voor de reacties!

We gaan nu gewoon aan het vertrouwen werken, echt puur aan het vertrouwen, niks pushen, gewoon lekker met het paard bezig zijn, aan de hand mee laten lopen (zonder dat hij z'n lompe voeten op die van mij zet), staan als wij dat doen, een beetje wederzijds respect opbouwen Knipoog voor hem hebben we dat wel, maar andersom is daar niet zoveel meer van over... Kijken of het dan beter gaat, mocht het niet gaan, dan hebben we nog n back-up adres (stal waar ze o.a. trekpaarden inrijden)

Al denk ik dat het zo wel gaat lukken!