lailapri schreef:leuke paardjes vooral de eerste spreekt mij erg aan. Over je houding, je hebt je benen vrij ver naar voren, hierdoor zal met met lichtrijden terug ploffen in het zadel. Probeer ze vanuit je heup iets naar achteren te leggen, zodat je meer kunt gaan staan en weer zitten ipv omhoog gewipt word en je weer laten vallen. Dit zal voor de pony een fijner gevoel zijn en hierdoor zal het meer in balans kunnen lopen en makkelijker nagevelijk worden. Rij hem hiervoor ook voldoende voorwaarts, merk bij veel pony's hier dat als je voldoende voorwaarts drijft/rijdt en dan hem iets inhoud dat ze gelijk onspannen maar met actieve achterhand, dat wil je immers, dat het paard je meer gaat dragen op de achterhand en als hij dat doet gaan vaak vanzelf het hoofdje mooi erbij, niet andersom.
Dan je handen. Je hebt ze nu zo dat je ze een soort van vast zet. Vergeet niet dan een paard in stap en draf beweegd, ook met hoofd en hals. Je hand moet in deze bewegingen kunnen meebewegen om fijne hulpen te kunnen geven. Zet je je hand vast, zal het paard bij iedere beweging een rukje in de mond krijgen en het hoofd zo houden dat het dat niet krijgt. Dan is ontspanning ook nooit goed mogelijk.
Maakt je rug goed recht van boven tot onder, dus niet hol trekken of voor of achterover gaan zitten en dan je zouders en armen ontspannen laten afhangen.
Dan denk je je in dan je handen drijven op water en buig je deze zover dat er een rechte lijn ontstaat van elleboog tot bitring, als je goed kijkt zie je dat deze nu naar beneden is gebroken. Zo kun je makkelijk meebewegen met je hand, maar ook een ophouding geven waar nodig, makkelijker sturen (probeer daarbij je paard met je binnenbeen naar je buitenhand te drijven ipv te sturen met je binnenhand lukt dit heb je gelijk stelling/buiging).
Nou succes ermee! Oja en je moet natuurlijk niet verwachten dat het allemaal in een keer lukt, probeer ook ding voor ding geleidelijk anders aan te wennen.
Je hebt gelijk hoor, maar ik weet dat ze het op mijn pony wel gewoon goed doet! Mijn pony rijd ze elke week (als het even kan) en dan is er bijna niks op aan te merken. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat op manege pony's moeilijker te rijden is omdat ze niet veel goede ruiters gewent zijn en omdat er veel onervaren ruiters op zitten en omdat ze zelf ook niet veel kunnen. Dus lieve lieve lieke hier kan het dus echt wel! En het is maar een manege les dus ze moet gewoon veel plezier hebben, of niet dan?