inrijden op 6-jarige leeftijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm_

inrijden op 6-jarige leeftijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:16

Ik kreeg vanmiddag een mailtje met een link van een site erin.
Ik moet zeggen dat ik altijd op 3-jarige leeftijd al aan de slag ga met longeren en rijden.
Ik schrok hier dus wel een beetje van..
En nu vroeg ik me af wat jullie hiervan vinden. En op welke leeftijd jullie zijn begonnen met het echte rijden.

Hierbij de link http://www.wilderingzadels.nl/view_doc.php?view_doc=31

ratjelover

Re: inrijden op 6-jarige leeftijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:18

Ik vind altijd dat je het per paard moet bekijken. De 1 is eerder 'uitgepuberd' dan de ander.
Maar ikzelf zou op zijn laatst met 5 jaar aan de gang aan.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:19

IK ben begonnen met 3.5 jaar .. tenminste toen heb ik hem proffecioneel laten beleren ..

ik ben van mening dat je paardje alleen maar moeilijker te beleren is als hij wat ouders is ..
ze zijn dan namelijk aan het puberen . rond de 5/6 ..
en ze weten gewoon al veel meer als een jong ding dus pikken ook minder snel dingen van je ..
en laten zich dus niet zo snel *bewerken* weet geen betere naamwoording Clown

ik ga nu even naar de link kijken Clown

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:20

Die van mij was eind vijf toen die werd ingereden. Hij wist wel wat een halster en alles was, maar pas eind vijf zijn ze hem gaan beleren enz

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:42

Ik heb nooit een eigen paard gehad die ik in heb gereden. Wel vroeger voor andere ingereden en ik vind dat je vanaf 3 jaar mag beginnen.. Eerder niet.. wel grondwerk voor die leeftijd trouwens!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:46

Heb mijn paard eind 5jr opnieuw ingereden.
Hij is met 2.5 ingereden geweest daarna naar nieuwe eigenaren gegaan en daar konden ze niks met um. Toen heeft ie tot zijn 5e lekker gestaan Clown

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:47

Ik heb genoeg verhalen gehoord dat de oudere paarden erg vervelend kunnen zijn met het beleren.Ze zijn natuurlijk omdat ze ouder zijn wel sterker!

Die van mij is ook beleerd met 3.Die van mijn zus met 4.Ik heb haar toen het eenmaal goed ging weer een tijd op rust gezet en met andere paarden in de wei,En in de herfst weer opgepakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:56

Ik zou zelf nooit een maximum leeftijd aan houden, maar een minimum leeftijd van 4 / 5 jaar. Zelf eigenlijk het liefst 6 Knipoog

Ouder is beter- maar wie hier heeft er het geduld voor zo lang te wachten? Bijna niemand

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:59

Met 6 jaar erop, raar? Nee hoor. Zou dat eerder doen dan met 3 jaar.

Jonge paarden iets aanleren is vaak makkelijker. Maar dat komt ook omdat die nog weinig slechte gewoontes hebben aangeleerd.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:50

Kocht mijn paard toen ze 5 jaar was en net een maand onder het zadel. Ik vind het ideaal kan lekker met zo'n beesie aan de gang zonder dat je nog echt rekening hoef te houden met groei.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:27

Mijn paard is op bijna 6 jarige leeftijd ingereden. Ik heb mijn pony als 3 jarige zadelmak gemaakt en dat ging iets makkelijker met de dressuur, maar dat kan ook zijn aanleg zijn.
Kan niet zeggen dat ik het een nadeel vind, je kan er idd wat meer mee doen. Het enige waar ik wel eens moe van wordt is het gezeur dat ze "al" 9 is en nog maar L1 dressuur en L springen (en M sgw) is.

coli_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:28

Niet te snel willen beginnen. Sommige paarden zijn er op 3 jarige leeftijd nog niet aan toe om bereden te worden.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:33

heb mijn fjord bij 3 ingereden. die was toen al volledig volgroeid. Ik merk nu met mijn friezen dat nu ze 5 zijn er meer klaar voor zijn. Door omstandigheden heb ik ze nog niet helemaal doorgereden wat ik erg jammer vind. Maar merk wel dat ik ze nu ze ouder zijn makkelijker op kan pakken. Voor hun was 3 jaar gewoon nog veel te jong. ze snapten het nog niet helemaal en werden daar erg onzeker van. Na vinden ze het gewoon allemaal heel leuk. en dat werkt toch wel een stuk prettiger.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:21

Mijn pony was 4 jaar toen ik begon met beleren/inrijden. Eerder was hij er niet klaar voor, te kleuterig nog.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:19

Toen ik mijn paard kocht was ze 8 en nog niet ingereden. Clown Op zich niks mis mee hoor. Niet moeilijker als een 3 jarige, waarschijnlijk zelfs veel makkelijker. Het enige probleem dat ik ondervond was dat ze alleen achteruit wilde. Tong uitsteken Het verzorgpaard dat ik daarvoor had, heb ik ingereden op haar 7e, omdat ze een nogal vreemde bouw had voor die tijd.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:20

Ik al met 2.5 jaar of 3 jaar

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:23

4 jaar.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:50

mijn paard was ingereden op der 3e, maar ik ken ook een paard die 5 is en daar zijn ze nu een maand mee bezig onder de man. Het ligt aan het paard zelf. Sommige zijn met 3 jaar nog echte baby's om het zo maar even te noemen,terwijl andere paarden dan al echt volwassen over komen.

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:55

Bij ons worden de paarden ingereden op hun 3e.

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:57

bij ons ook op hun 3e (als ze er goed uit zien en er echt klaar voor zijn,)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:26

Waar rik rijd vanaf de geboorte leren omgaan met halster, voetje geven. Vanaf 3 jaar eens een keertje rondslingeren. Vanaf 3.5 a 4 iets serieuzer longeren, zadeltje erop. Vanaf 4 berijden en dan vanaf 5 meer gaan doorrijden. Dan ben je wel even bezig ja.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:26

met 4.5 jaar met mijn merrie begonnen..pakte het beter op dan mijn ruin op 3.5 jaar, maar ik denk dat het verschilt per paard... Cool

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:54

Wat maakt het uit hoe lang je bezig bent? Ik ben met mijn paard bezig vanaf haar 3e en nu is ze 5 en rijd ik er net een paar maandjes op, ze komt nog niet verder dan stap,draf,galop en halthouden. Ik heb haar van 1 jarige leeftijd en heb al die tijd moeten wachten dus ik heb nu ook absoluut geen haast, ik vind de hechte band met mijn paard belangrijker.
Je kunt beter de tijd nemen, als dat je alles in rap tempo erin wil stampen, rustig aan en goed snappen wat je bedoeld of snel snel en na een tijdje heeft je paard een black out omdat ie alles door elkaar gaat halen en de draad kwijt is.

Kinderen leren op school ook verspreid over heel wat jaren, en word het er ook niet in 2 jaar tijd ingestampt.

Boneless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:49

Mijn paard was ruim 4,5 toen we zijn begonnen met het beleren. Ik heb haar toen als onbeleerd gekocht.

Ik vind ook dat het per paard verschilt en dat je echt moet kijken naar het paard zelf.. Maar zelf zou ik in ieder geval niet eerder beginnen dan 3,5 jaar..

Maargoed, ik denk dat hier al veel discussies over zijn geweest Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:46

Puberen is iets psychisch.....dat heeft eigenlijk niets met "het lichameijk er klaar voor zijn" te maken.

En elk paard ,ongeacht ras, is zo'n beetje op dezelfde leeftijd uitgegroeid.
De enige mensen die dit werkelijk snappen zijn de mensen met ijslanders...daar is het in feite al ingeburgerd om de dieren met 5 a 6 jaar pas in te rijden. (over een grote groep gezien dan he)

Stap je je te vroeg op zo'n paard krijg je de wind van voren Haha!