Loopt aan de teugel nu nog voorwaarts tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Loopt aan de teugel nu nog voorwaarts tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 00:36

Mijn paard ben ik na een langdurige blessure weer aan het trainen. Vandaag een proef L2 weer gereden voor het eerst in een half jaar. Inrijden ging super, proef was waardeloos. Meerdere omstandigheden waren hier oorzaak van zoals eerste keer weer starten dus spanning, erg warm weer en te lang moeten wachten, een uur en een kwartier erop gezeten en paard was "op". Ik merk regelmatig dat mijn paard keurig aan de teugel loopt en nageeflijk is maar dan ineens minder voorwaarts wordt. Vooral met doorzitten. Wanneer ik dan been geef ontrekt hij zich uit de nageeflijke houding en gaat wel voorwaartser maar heeft geen mooie houding meer. Wie heeft er tips om dat op te lossen/verbeteren? Met lichtrijden los ik het wel weer op, maar met doorzitten wordt dat voor mij moeilijker.

Nicje87

Re: Loopt aan de teugel nu nog voorwaarts tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 01:07

dan dnek ik dat de oorzaak dus bij jouw licht tijdens het doorzitten... ikd enk dat je na moet gaan wat je anders doet dan tijdens het lichtrijden...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 01:28

Thuis gaat doorzitten eigenlijk wel 8 van de 10 keer goed, maar dat is in een verende bak, op het gras is alles harder en voelt het stugger. Misschien een optie om wat vaker zonder beugels te rijden?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 01:51

oefenen op het gras? zonder beugels Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:45

wat heb je gevoerd voor de wedstrijd en hoe lang van te voren? misschien had je paard net een suikerdip. je zegt zelf dat je het rijden net weer heb opgepakt, ik kan me dus voorstellen dat je paard wat spiermassa heeft verloren. In combinatie met de suikerdip zou dat wel eens de oorzaak van het niet voorwaarts kunnen zijn.
Als je paard minder voorwaarts is met doorzitten dan met lichtrijden, dan is de kans groot je je je bekken te stijf houd met het doorzitten; Je moet net zo meeswingen met je paard als dat je doet als je lichtrijd, anders houd je hem onbewust tegen. Neem wat zitlessen om dit op te lossen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:36

Goede tip, zelf had ik inderdaad ook aan een glucosedip gedacht. Hij heeft precies 2 uur vantevoren krachtvoer gehad en het schijnt precies 2 uur na het voeren te zijn dat er een glucosedip kan voorkomen. Hiervoor heb ik Activit-P gevonden bij de Paardendrogist. Zo'n spuit kost iets van 13 euro en geef je voor de wedstrijd om zo dit te voorkomen. Alleen weet ik niet of dat echt helpt en het is nogal kostbaar om dat elke keer te doen. Hebben hier mensen ervaring mee? Misschien gewoon krachtvoer eerder geven of na de wedstrijd. Zitlessen is een goed idee, dat ga ik doen evenals zonder beugels rijden op het gras. Bedankt voor de tips.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:10

Je kunt beter het krachtvoer 4 uur voor de wedstrijd geven of anders helemaal niet en het pas na de prestatie geven. Je drinkt zelf het sportdrankje ook pas na het sporten. In plaats van krachtvoer kun je wel gewoon hooi geven voor de wedstrijd, daar is de suikerdip en de schommelingen in het glucosegehalte namelijk niet zo hoog. Ik zou geen speciale voersupplementen gaan gebruiken als het zo simpel op te lossen is. Er is geen garantie dat dat werkt voor jouw paard en zoals je al zei; het kost een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:13

Denk je niet verkeerd om?
Citaat:
Wanneer ik dan been geef ontrekt hij zich uit de nageeflijke houding en gaat wel voorwaartser maar heeft geen mooie houding meer.

Eerst komt voorwaarts, dat is het belangrijkste
Dan pas dat koppie naar beneden Lachen

Dus dan maar ff de houding kwijt, als hij maar op je been reageert en voorwaarts is.
De rest komt later Lachen

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:22

ik ga akkoord met runningkawa, wou net hetzelfde zeggen.

Eerst voorwaarts, dan aan de teugel, een paard dat niet voorwaarts is en niet reageert op je been, kan niet aan de teugel lopen.
Dus oefenen op doorzitten, vergeet ff hoe hij loopt, zie dat jij goed zit enhem niet belemmerd in de beweging, dan vooruit en dan pas naar beneden

Kapster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:50

''Aan de teugel''...bah wat heb ik een hekel aan die zin.. een paard rij je nageeflijk, niet aan de teugel.
Maar goed, als ik het zo lees, rij je je paard helemaal verkeerd nageeflijk, het neerwaarts rijden komt pas (op de goede manier) als je voorwaarts rijd.

Dat is net als dat er mensen zijn die zeggen, mijn paard kreeg ik aan de teugel tijdens het halthouden...nou, dan doe je toch mooi iets verkeerd.

Ikheb verder geen reacties gelezen, maar eerst voorwaarts, voordat je neerwaarts gaat, zou je toch als L2 ruiter moeten weten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:32

runningkawa schreef:
Denk je niet verkeerd om?
Citaat:
Wanneer ik dan been geef ontrekt hij zich uit de nageeflijke houding en gaat wel voorwaartser maar heeft geen mooie houding meer.

Eerst komt voorwaarts, dat is het belangrijkste
Dan pas dat koppie naar beneden Lachen

Dus dan maar ff de houding kwijt, als hij maar op je been reageert en voorwaarts is.
De rest komt later Lachen

Precies wat ik wou zeggen. Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 11:53

Kapster schreef:
''Aan de teugel''...bah wat heb ik een hekel aan die zin.. een paard rij je nageeflijk, niet aan de teugel.
Maar goed, als ik het zo lees, rij je je paard helemaal verkeerd nageeflijk, het neerwaarts rijden komt pas (op de goede manier) als je voorwaarts rijd.

Dat is net als dat er mensen zijn die zeggen, mijn paard kreeg ik aan de teugel tijdens het halthouden...nou, dan doe je toch mooi iets verkeerd.

Ikheb verder geen reacties gelezen, maar eerst voorwaarts, voordat je neerwaarts gaat, zou je toch als L2 ruiter moeten weten??

Dat weet ik wel als L2 ruiter, maar L2 is nog niet zo hoog Clown Het probleem is ook dat hij het eerste half uur prima voorwaarts is en keurig nageeflijk aan de teugel loopt, na verloop van tijd "kakt" hij als het ware in. Hij is van karakter ook nog eens flegmatiek. Dus dat doe ik wel goed, maar wat te doen als hij later in de training minder wordt? Lange hals pauzes zijn er wel en ook stap genoeg, een zweep wordt ie panisch van. Ik denk zelf dat het bij mij aan het doorzitten ligt nu ik zelf mijn verhaal lees en goed nadenk. Volgens mij ligt daar het probleem. L1 wordt nog veel lichtrijden gevraagd en L2 bijna niet meer. Dus met jouw tips en de andere genoemde tips ga ik maar eens even flink aan de slag Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:06

Ik heb ook dat ik het paard blokkeer als ik ga doorzitten, ik moet er heel erg aan denken los mee te blijven "swingen" als een paard fijn aan het been en los over de rug loopt, dan kan ik veel makkelijker zitten en gaat het ook veel beter.
Een ontspannen paard is een voorwaarde voor fijn kunnen zitten, en een ontspannen ruiter (en goed passend zadel) is een voorwaarde voor het paard om goed te kunnen bewegen...
Succes!

ps: als je weer moet opbouwen kan het ook een kwestie van er weer inkomen zijn. misschien is je paard nog wat stijf, of niet zo sterk en heeft moeite met heel actief voorwaarts rijden?

Als je het lichtrijdend wel op kan lossen en hem nagevelijk kan houden dan zit het meer bij jezelf.

Ik heb eens een clinic bijgewoond van een grand-prix ruiter, maar die begint ook vanuit de rust, met wachten en nageven en niet te hoog tempo, om later in de training pas meer tempo en "show" te vragen...
Mijn instructrice begint ook met een "ponydrafje" tot het paard los en ontspannen loopt, om het daarna naar meer activiteit en aanspanning te rijden... Deze manier werkte bij mijn pony beter dan eerst voorwaarts en dan nagevelijk omdat hij dat voorwaartse niet goed bij kon benen en daardoor alleen maar strakker werd en slechter voor het been...

Er leiden meer wegen naar Rome...

249Folie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:09

Volgens mij moet je het, zoals al een aantal mensen hebben opgemerkt, bekijken vanuit het voorwaarts-neerwaarts. Als je paardje dit in het begin goed doet en het zakt wat in halverwege dan zul je het neerwaarts even moeten laten voor wat het is en jezelf gaan concentreren op het voorwaarts rijden. Jammer als ie z'n koppie dan niet daar heeft waar jij het graag wilt hebben, daar moet je even doorheen kijken. En zolang je dat nog niet goed voor elkaar hebt is het misschien een idee om de wedstrijden even te staken? Veel succes in ieder geval!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:33

Jeskoo schreef:
Kapster schreef:

Dat weet ik wel als L2 ruiter, maar L2 is nog niet zo hoog Clown Het probleem is ook dat hij het eerste half uur prima voorwaarts is en keurig nageeflijk aan de teugel loopt, na verloop van tijd "kakt" hij als het ware in. Hij is van karakter ook nog eens flegmatiek. Dus dat doe ik wel goed, maar wat te doen als hij later in de training minder wordt? Lange hals pauzes zijn er wel en ook stap genoeg, een zweep wordt ie panisch van. Ik denk zelf dat het bij mij aan het doorzitten ligt nu ik zelf mijn verhaal lees en goed nadenk. Volgens mij ligt daar het probleem. L1 wordt nog veel lichtrijden gevraagd en L2 bijna niet meer. Dus met jouw tips en de andere genoemde tips ga ik maar eens even flink aan de slag Haha!

Kan het niet zo zijn dat het paard nog niet lekker over de rug loopt? Loopt je paard vanaf het moment dat je erop zit aan de teugel? Of hoe rij je los? Je moet eerst zorgen dat hij op je been en zithulpen reageert en contoleer dat ook regelmatig. Als hij idd op die manier voorwaarts is dan gaat hij vanzelf je hand opzoeken. Op deze manier is hij ook veel losser in z'n lijf en krijgt hij de kans op eigen benen te lopen. Daardoor zul jij nagenoeg geen problemen hebben als je door gaat zitten en zul je hem ook niet tegenwerken met je zit waardoor hij terug komt in tempo. Rij ook zoveel mogelijk tempowisselingen, ga schakelen om te controleren of ie nog aan je been is en stel hem afwisselend lager en hoger in om te controleren of hij nog je hand wil en kan volgen.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:30

ik had dat probleem ook voorwaarts moet je paard denken dan komt pas de nagefelijkheid zoals hierboven al werdt gezecht dan maar voorwaart en soms niet nagefelijk dat komt wel vooral omdat je pas bezig bent met hm ! Knipoog

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:28

Been, been en nog eens been...ook zou ik vaker gaan doorzitten tijdens de trainingen en dit elke keer een beetje opbouwen tot jullie zover zijn dat het lekker voorwaarts en soepel loopt. Als alles goed is gaat je paard vanzelf neerwaarts als je genoeg contact hebt met de mond van je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:29

Eerst even gaan werken aan de paniek voor de zweep, daarna met zweep rijden en hem attent houden voor het been. Op het moment dat hij inkakt, tikje erbij.
Verder moet je het toch echt voorwaarts blijven oplossen, dan komt de rest vanzelf.

Opatouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:35

Dat is bij mijn pony ook maar ik moet in het begin ( inrijden)
Dus gewoon niet aan zen hoofd komen en hem alleen maar voorwaarts rijden 10 minuten voordat ik de ring in moet begin ik met naar beneden rijden ;; en bij mijn pony help het echt ;; ik heb dit van mijn instructriese miss helpt het ook wel bij jou paardje

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:37

van achter aantikken met zweep of been geven.
van voren opvangen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:31

Na lange blessure weer naar een wedstrijd misschien te weinig conditie opgebouwd en ook veel te lang er opgezeten voor de proef.
geen kans geven om te gaan hangen dus kleine ophoudingen geven en vlot voorwaarts lijk me goed.
en veel overgangen maken zonder je handen te gebruiken en niet laten hangen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:04

Was het niet altijd 1. Voorwaarts 2. Neerwaarts rijden?

Of heb ik het nu verkeerd omdat ik niet de moeite heb genomen het hele topic door te lezen Clown

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:10

Idd eerst voorwaarts/aan de hulpen en dan pas nageeflijk. Zorg ervoor dat je veel overgangen en tempowisselingen rijdt, zo hou je z'n koppie erbij en wordt 'ie waarschijnlijk ook nageeflijk naarmate je bezig bent. Succes he!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:57

Eerstens kan het altijd gebeuren dat het paard niet meer wil als moment supreme aangekomen is, ruiter gespannen, paard gestresst noem maar op. En dan nog te lang ingereden als het paard moe wordt kun je dit dus krijgen.

Maar het verhaal is herkenbaar vroeger moest ik altijd doorzitten tijden het in draf rijden. Afijn nieuwe instructrice en ik mocht weer lichtrijden, dit lichtrijden beviel me prima met als gevolg dat ik niet meer door ging zitten totdat ik weer aan de wedstrijden dacht.
Mijn paard waar je altijd redelijk op kon zitten al geeft die wel hoog op peinsde er werkelijk niet meer over om mij te laten zitten. Eerstens die enorme schwung die ik in draf lichtrijden had kon ik niet uitzitten en zodra ik dacht doorzitten trok mijn paard werkelijk waar een hele truckendoos open om mij ook vooral niet te laten zitten.
GEcheckt op andere paarden maar die kon ik prima zitten dus daar lag het dan ook niet aan. In de les moest ik zodra de truckendoos open ging direct weer lichtrijden, meneer won het spelltje dus keer op keer en in training ging ik ook weer lichtrijden.
Helaas is de proef toch echt doorzitten dus maar eens een vriendin erop gelaten. En voila de truckendoos ging bij haar ook open. Achter de teugel kruipen, heel langzaam draven of juist heel snel, telkens aangalloperen, over de schouder wegvallen, kantelen in het hoofd, hoofd omhoog steigeren alles pakte meneer aan, zelf mama s strijkplank werd geimiteerd.
Onze oplossing was omdat we meenden dat de grappenmaker ons werkelijk de gek aan stak een longeeruurtje.. Ik erop zonder beugels en draven maar ik heb me vast moeten houden alles heeft hij weer geprobeerd maar na een uur was het over en kon in goed zitten.#Okee de volgende dag kon ik bijn a niet meer lopen maar het was voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:03

Kafue schreef:
Eerstens kan het altijd gebeuren dat het paard niet meer wil als moment supreme aangekomen is, ruiter gespannen, paard gestresst noem maar op. En dan nog te lang ingereden als het paard moe wordt kun je dit dus krijgen.

Maar het verhaal is herkenbaar vroeger moest ik altijd doorzitten tijden het in draf rijden. Afijn nieuwe instructrice en ik mocht weer lichtrijden, dit lichtrijden beviel me prima met als gevolg dat ik niet meer door ging zitten totdat ik weer aan de wedstrijden dacht.
Mijn paard waar je altijd redelijk op kon zitten al geeft die wel hoog op peinsde er werkelijk niet meer over om mij te laten zitten. Eerstens die enorme schwung die ik in draf lichtrijden had kon ik niet uitzitten en zodra ik dacht doorzitten trok mijn paard werkelijk waar een hele truckendoos open om mij ook vooral niet te laten zitten.
GEcheckt op andere paarden maar die kon ik prima zitten dus daar lag het dan ook niet aan. In de les moest ik zodra de truckendoos open ging direct weer lichtrijden, meneer won het spelltje dus keer op keer en in training ging ik ook weer lichtrijden.
Helaas is de proef toch echt doorzitten dus maar eens een vriendin erop gelaten. En voila de truckendoos ging bij haar ook open. Achter de teugel kruipen, heel langzaam draven of juist heel snel, telkens aangalloperen, over de schouder wegvallen, kantelen in het hoofd, hoofd omhoog steigeren alles pakte meneer aan, zelf mama s strijkplank werd geimiteerd.
Onze oplossing was omdat we meenden dat de grappenmaker ons werkelijk de gek aan stak een longeeruurtje.. Ik erop zonder beugels en draven maar ik heb me vast moeten houden alles heeft hij weer geprobeerd maar na een uur was het over en kon in goed zitten.#Okee de volgende dag kon ik bijn a niet meer lopen maar het was voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Wat betreft eerste alinea, dat komt mij heel bekend voor. Als ik de topicstarter was dan zou ik flink wat wedstrijden gaan rijden zodat de stress ervan af is. Als het na een aantal keer starten niet lukt met voorwaarts rijden, waardoor je gefrustreerd raakt, dan zou ik even zou met wedstrijd rijden en je thuis meer gaan richten op de conditie en op de gehoorzaamheid.