Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:01

Er zijn zoveel verschillende meningen qua western en dressuur.. En toch schijnt het (zeggen ze) hetzelfde te zijn.. Nou heb ik zaterdag als dressuurtutje, voor het eerst een westernlesje meegedraaid, nou dat was wennen hoor hihi! Wilde even wat meningen weten, want kom vooral tot conclusies Haha! dat de westernmensen dressuur een beetje verafschuwen en andersom ook..

Anoniem

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:04

verafschuwen is een groot woord.
Ik vind alleen de engelse rijstijl niet altijd even prettig (*duikt alvast weg*) van die strakke neusriemen en aansnoerriemen zodat het paard de bek niet kan open doen, zulk soort dingen.
Het is gewoon niet mijn rijstijl.

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:06

Ik heb toch andere ervaringen opgedaan. Een serieuze western of dressuur ruiter/amazone/instructeur zal een andere discipline nooit afkraken.
Dressuur ruiters kunnen veel van westernruiters leren met het oog op ontspanning en gehoorzaamheid. Omgedraaid zijn er ook een paar goede zaken door te geven.
Kortom iedere discipline heeft zn goede en minder goede kanten, maar het uitgangspunt (het paard) blijft overal hetzelfde. Iedereen heeft dus meer met elkaar gemeen dan men op het eerste gezicht zou denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:08

Daar heb je zeker gelijk in, ik ben zelf ook bezig met dingen die in de dressuur voorkomen. Maar ik vind de losse teugel (die je na tijden oefening krijgt) toch wel heel mooi.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:10

Verafschuwen vind ik geen goed woord. Integendeel, vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten en je verder niet teveel druk moet maken over de (levens)stijl van een ander. Zolang ze niemand ermee schaden.

Over elke tak van de sport, dressuur, western, springen, draf- en rensport, endurance, military, eventing... etc. etc.. Kun je positieve en negatieve dingen zeggen. En dan ook weer apart over de trainingsstijlen van een bepaalde tak van de sport. Iedere combinatie is anders en iedere combinatie moet je anders beoordelen (let op, beoordelen en veroordelen is een groot verschil!). Wanneer je zwart-wit gaat denken en alles heel kort door de bocht gaat bekijken vind ik dat meer zeggen over de persoon in kwestie dan over de tak van de sport waar diegene iets over zegt.

Iedereen heeft zijn eigen manier van rijden, er zijn zóveel wegen naar Rome. Als je nou eens gewoon iedereen de weg laat zoeken die hij of zij prettig vindt of waarvan hij of zij denkt dat goed is. Wat is dan het probleem?

Koekebakkers zijn er overal! In elke tak.. en over de hele wereld!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:12

nielsd schreef:
Daar heb je zeker gelijk in, ik ben zelf ook bezig met dingen die in de dressuur voorkomen. Maar ik vind de losse teugel (die je na tijden oefening krijgt) toch wel heel mooi.

Een goed gereden dressuurpaard met een correcte aanleuning kun je ook op '2 vingertjes' rijden. Alleen houden wij meer contact. Meer contact wilt niet zeggen meer spanning! Dat is ook wat ik mijn leerlingen probeer bij te brengen. Teugels korter en meer druk op de teugels is een groot verschil. Ook je vingers kun je openen en ontspannen om de druk te regelen Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:13

Wij hebben zowel dressuur- als westernruiters bij mij op de manege, en er zijn overeenkomsten en er zijn verschillen.
Maar soms pikken de westernruiters wat op van de dressuurruiters en soms pikken de dressuurruiters wat op van de westernruiters.
Mijn Haf is een beetje een kruising tussen Engels aan de teugel en neckreining, maar het werkt voor ons wel. Natuurlijk is de een het soms niet eens met de ander maar daarom zijn het ook verschillende rijstijlen, ik ben het ook niet altijd eens met de gemiddelde westernruiters, maar afkraken daar doe ik niet aan.

Er kwam laatst wel een hardcore westernruiter langs die ons dressuurruiters zag rijden, ze bleef maar klagen over het feit dat we ze zo strak vasthadden, zweep blah blah, heb haar uitgenodigd engels op mijn Haf te rijden, en kreeg al snel door dat die 'strakke' teugels die ik zogenaamd gebruikte om mijn Haf in de krul te trekken, helemaal niet zo strak was. Tong uitsteken

Het zijn gewoon twee verschillende rijstijlen, natuurlijk heb je dan de kift, beide zijden zijn er van overtuigd dat ze het goed doen. Haha!

nielsd: mijn neusriem zit absoluut niet strak hoor, alleen omdat het bit dan stil blijft liggen, sperriem idem dito. Krijg er altijd commentaar op dat ze te los zitten, dus het hangt ook van de ruiter af. Knipoog zoals met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:16

http://www.ociocaballo.com/jerez2002weg ... ky/001.jpg
Dit vindt ik toch niet fijn, zo strak die teugels.
En ik neem aan dat dit een correct gereden paard is?

Roane; Tuurlijk heb je verschillen in persoon, maar zowat hoorde ik in elke manege dit:'Trekken aan die aansnoerriem'. Nu zullen dit ook niet de beste manege's zijn geweest maar ik vind zo'n strakke teugel gewoon niks.
Bij western gooi je niet gelijk de teugels los, maar je werkt er wel naartoe.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:18

Verafschuwen is misschien ook wel een beetje groot uitgedrukt.. maar ik hoop dat jullie mij snappen, dat ze het niet helemaal eens zijn met de manier van rijden. Ik weet niet goed hoe ik dat moet brengen Clown

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:19

Euh sorry maar ten eerste hangen de teugels op de foto hierboven in een lichte boog, en ten tweede kun je van een foto absoluut niet zien hoeveel druk erop staat. Niet gelijk oordelen dus Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:21

Waar zie jij strakke teugels?

Is dit ook te strak en te gespannen?
Afbeelding
Afbeelding

Je kunt geen appels met peren vergelijken.. Op een manegepaard wordt doorgaans geen dressuur gereden. Dressuur betekend: het gymnastiseren van het paard waarbij bepaalde spiergroepen getraind worden om het paard elastischer en sterker te maken. Met alle respect maar ken geen enkele manege waar dat bij de manegepaarden wordt gedaan. En dat kan ook niet aangezien die paarden door veel verschillende ruiters, op veel verschillende niveau's gereden worden. Daardoor krijgen ze niet de training die nodig is om een goed gereden dressuurpaard te krijgen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:34

Nielsd: die teugels staan op de foto niet strak, wel is er oprichting. Ik vind daar de teugels zeer zeker niet strak gespannen. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:19

@niels, ik weet niet of die teugels strak zijn (moeilijk te zien) maar het geeft ook een onprettig beeld doordat de oren naar achter staan. Toch kun je vanuit zo´n momentopname niet alles zeggen. En ja, ook op dat niveau maakt men fouten. Zal in de Western net zo zijn.

Maar voor beide (lees alle)takken van de sport geld imo: correct uitgevoerd gaat men voor een ontspannen, goed getraind en lekker in zijn vel zittend paard.

Dat er in de dressuur veel geprutst word door wannebee´s en andere mensen die denken dat ze paardenmensen zijn, tja. Kan je niet de gehele dressuurtak voor afkeuren. Er zitten helaas in alle takken van de paardensport zulke mensen. En ik vind het echt heel erg wat ik soms zie. Zag van het weekend een menner die ik het liefste van zijn bok afgeschopt had Boos! ja, ook zij kunnen zagen Boos!

En oh ja, geeft dit een onprettig beeld?
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn (vergeet ik zelf ook wel eens) ook nog een hoop mensen die wel goed met de sport bezig zijn….

Edit, moest even een foto van opzij zoeken Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:33

nielsd schreef:
verafschuwen is een groot woord.
Ik vind alleen de engelse rijstijl niet altijd even prettig (*duikt alvast weg*) van die strakke neusriemen en aansnoerriemen zodat het paard de bek niet kan open doen, zulk soort dingen.
Het is gewoon niet mijn rijstijl.

Eigenlijk... is dit even grote kolder als het fabeltje dat elke westernruiter met gigantische sterren in de flanken van zijn paard schopt, tot bloedens toe Knipoog
Of dat springruiters hun paard trainen door balken met spijkers tegen de benen te slaan tijdens het springen en in de barrage de mondhoeken tot de oren uitrukken, liefst met alle mogelijke soorten vlijmscherpe bitjes.
Of dat SGW-ers geen hart hebben voor hun paard omdat ze ze hun benen laten breken op die vaste hindernissen.
Er zullen ongetwijfeld ook bij western ruiters zijn die je met alle liefde en plezier op dezelfde manier bewerkt zoals zij hun paard rijden, maar daar meet je de sport toch niet aan af?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:40

Western en dressuur lijken op elkaar maar verschillen toch ook weer heel veel... van elkaar leren kunnen we zeker. Dressuur ziet er niet altijd even prettig uit voor een western ruiter.. ik als dressuurruiter vind western er niet altijd even prettig uitzien (stops enz.). Maar ik zal nooit een westernruiter afkraken want ik heb geen verstand van die discipline en kan er alleen maar van leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:07

nielsd schreef:
http://www.ociocaballo.com/jerez2002weg ... ky/001.jpg
Dit vindt ik toch niet fijn, zo strak die teugels.
En ik neem aan dat dit een correct gereden paard is?

Het is natuurlijk een momentopname, dus ik hou een slagje om de arm, maar nee, imo is dit geen correct gereden paard. Foto's eronder laten een veel beter plaatje zien.
Western en dressuur heeft vele overeenkomsten, één daarvan is dat er veel "plaatjesjagers" in meedoen, met als resultaat dat de paarden aan de voorkant de gewenste "krul" hebben, maar dat de achterhand niet meedoet (zoals ook jouw voorbeeldfoto laat zien). Ik kijk altijd naar hoe het paard loopt, zijn lijf gebruikt, dat is voor mij de eerste maatstaf of er goed gereden wordt en dat verschilt feitelijk niet zo heel veel of je nou western, dressuur, spaans, mongools of huis-tuin-en-keuken rijdt. Naarmate het niveau hoger wordt zie je meer verschillen, maar uiteindelijk is dat een kwestie van welk "kunstje" je uitvoert.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:41

Het is allebei paardrijden.

In engels zitten grote verschillen tussen de rijstijlen. In western is dat net zo.
Het grote verschil tussen western en engels is niet het gereden zijn, maar de houding waar je naartoe werkt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:53

Ik denk dat als je je verdiept in de oorsprong van beide disciplies dat je al in de basis een hoop verschillen tegenkomt Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:56

Ik heb wel een paar keer western gereden op het verzorgpaard van een vriendin van mij, maar houd het toch liever bij de dressuur.
Ik vind het erg knap van mensen die westernrijden wat ze allemaal met hun paard kunnen, echt supergaaf! Ja
Maar toch zie ik het paard liever 'in de krul' lopen en de dressuuroefeningen spreken mij meer aan dan de westernoefeningen.
Maar de westernsport verafschuwen, nee dat zeker niet!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:03

SuperPepeijn schreef:
Ik denk dat als je je verdiept in de oorsprong van beide disciplies dat je al in de basis een hoop verschillen tegenkomt Knipoog

dat valt dus erg mee! ik ben van huis uit (om het zo maar even te noemen) een dressuurmiep, maar heb een halfjaar western gereden op een wat ervarener paard en daar heb ik ook les mee gehad.
de basis princiepen liggen best dicht bij elkaar. het grootste verschil vond ik idd het losse en lage rijden van voor, vragen en als hij nagaf meteen loslaten (maar eigenlijk doe je dat bij dressuur ook, maar dan minder drastisch)
ook vond ik het "apart" dat westernruiters heel erg weinig been geven. veel engelse ruiters drijven elke pas, bij western drijven ze pas of geven ze pas een beenhulp als ze iets van het paard gedaan willen hebben, voor de rest hangt het been er een beetje bij.
het paard wat ik nu engels rij heb ik ook op die manier afgericht, ik geef eigenlijk nooit been, alleen als ik iets van haar wil (een overgang, een bepaalde oefening oid) en dat werkt heel goed!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:04

SuperPepeijn schreef:

Hangt ervanaf wat je onder 'basis' verstaat Knipoog
In de echte basis zijn ze nl. gelijk.

't is maar net welk 'plaatje' je t meeste aanspreekt.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:09

Tjah, ik rijd western op een manege, en bij de eigen paardjes rijd ik engels (en tot zover ik kan doe ik me best met dressuur). Ik vind dat er niet zo heel erg veel verschil in zit. Ik zie western hetzelfde als engels alleen dan sneller en je hoeft toch wel ietsje minder te letten op hoe je rijd tenzij je bijvoorbeeld een speciaal western onderdeel doet waar je echt goed op houding moet letten. Ik vind dat een beetje raar als mensen elkaar verafschuwen omdat de één dressuur rijd en de ander western. Maarja, dat is mijn menig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:55

LiSSy schreef:
veel engelse ruiters drijven elke pas, bij western drijven ze pas of geven ze pas een beenhulp als ze iets van het paard gedaan willen hebben, voor de rest hangt het been er een beetje bij.
het paard wat ik nu engels rij heb ik ook op die manier afgericht, ik geef eigenlijk nooit been, alleen als ik iets van haar wil (een overgang, een bepaalde oefening oid) en dat werkt heel goed!

Dat kan goed kloppen want dat is ook een dressuur principe.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:21

Dat is dus precies wat ik bedoel met hoe het engels of westernrijden je geleerd is.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:23

nielsd schreef:
maar zowat hoorde ik in elke manege dit:'Trekken aan die aansnoerriem'. Nu zullen dit ook niet de beste manege's zijn geweest maar ik vind zo'n strakke teugel gewoon niks.

No offence maar ik meen mij te herinneren dat je een eigen paard hebt. Dus wanneer ben jij voor het laatst daadwerkelijk op een manege geweest? Is altijd heel erg makkelijk om een manege overal van te beschuldigen en het gebeurd vooral door ruiters die er in de praktijk nooit komen.

Ik ben wel een echte manegeruiter ben minstens op 6 verschillende maneges geweest en ik heb echt nooit gehoord trek aan die neusriem. Alleen maar dat er nog 2 vingers tussen moeten passen. Bovendien hebben ze op veel maneges helemaal geen aansnoerriemen.

Nu weer On topic. Heb nooit een westernles meegereden of gezien dus kan ook niet goed oordelen over de verschillen. Het spreekt mij gewoon minder aan.

En bij dressuur is het zeker niet de bedoeling om je paard bij elke pas aan te sporen.