Zouden jullie dit doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Zouden jullie dit doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:22

Ik zit al een tijdje met het idee. Eigelijk al een aantal jaar maar het kwam er eigelijk nooit van. Aangezien ik deze zomer 3 maand vakantie heb en het me niet echt lukt om een vakantiejob te nemen ivm studie en stage, dacht ik eraan om eind juni op zoek te gaan naar een jonge pony om dan deze zomer zadelmak te maken, in te rijden en dan eventueel begin oktober te verkopen. Zijn er wel meer mensen die dit doen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Ik heb zelf al meerdere paarden en pony's ingereden maar dan voor andere mensen. Ik vind het leuk om te doen, dus waarom niet als ik toch tijd heb. Weide, stalling,... zijn allemaal geen probleem. En zolang ik uit mn kosten geraak bij de verkoop ben ik al heel tevreden.

Liezel1

Re: Zouden jullie dit doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:22

wat als je hem niet op tijd verkocht krijgt?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:24

Dat lijkt me een flinke gok. Hoe zit je met de kosten van stalling? Dat kan flink aantikken en dan is je winst verkeken. Sowieso is de markt op het moment ernstig oververzadigd en zeker in het najaar zakken de prijzen nog verder. En als het allemaal niet zo vlotjes gaat, de pony krijgt iets, je valt er af en je kan niet verder? Wat ga je dan doen? Het klinkt wel als een leuk idee, maar ik zou er maar heel goed overna denken. Dikke kans dat je langer met die pony blijft zitten dan je wilt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:32

Tuurlijk ga ik er goed over nadenken, alles eens mooi op een rijtje zetten. Is niet iets wat ik overhaast zou doen. Ik heb zowiezo altijd beschikking over weide (eventueel incl verzorging) en qua kosten valt dit goed mee. Medische kosten enzo hou ik rekening mee. Ik studeer zelf voor dierenarts, dus ik ben me wel bewust van al die dingen. Het is ook niet de bedoeling hem op het laatste moment te koop te zetten. Zou een beetje dom zijn denk ik.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:37

Ja hoor, leuk! Deed ik vroeger toen ik nog op school zat ook heel vaak. Mijn vader kocht dan een jonge pony, die beleerden we samen en als hij "klaar" was ging hij weer weg. Ik vond het altijd hartstikke leuk.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:27

Ik zelf b en zo'n mens dat zich aan een paard hecht en zou hem ook niet meer kwijt willen eenmaal, maar ik vind dat het prima kan en als je het leuk vind zou ik het ook zeker doen Ja

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:18

ik zou het ook heel moeilijk vinden als ik hem helemaal zelf beleerd zou hebben om hem dan weer door te verkopen. maar als jij die kans hebt en het lijkt je leuk/ leerzaam, dan zou ik deze kans zeker niet voorbij laten gaan!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:27

't Was voor mij ook altijd wel even slikken als zo'n pony dan weer weg ging, maar ik wist het vantevoren. Dan hecht je je toch op een andere manier. Maar ja, 't blijft wel even moeilijk op het moment dat hij weg gaat. Een troost is dan wel dat je weet dat iemand anders weer heel veel plezier van hem gaat hebben.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:30

Als je dat leuk vind waarom niet? Om geen risico te lopen zou ik proberen vantevoren iemand te vinden die een jonge pony wil, maar geen kennis heeft om het dier zadelmak te maken. Dan kun je diegene er al bij betrekken bij het zadelmak maken en je hebt een gegarandeerde koper

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:55

Inderdaad, als je van te voren/ optijd weet aan wie je hem kwijt kunt na die tijd dat jij hem hebt, lijkt het me heel leuk om te doen! Ik denk alleen niet dat je er veel wist op kunt maken, maar ik heb het idee dat je het daar ook niet voor doet.
Verder zou ik het ook heel moeilijk vinden om hem daarna weer te verkopen aangezien ik ook heel snel gehecht raak aan een dier. Veel succes!

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:59

Ik zou het niet doen. Tenzij je weet wie hem wil kopen, en ik hoop dat je niet te gehecht aan je paard raakt. Want dan kan het moeilijk zijn om hem of haar te verkopen.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:08

sambagirl schreef:
Als je dat leuk vind waarom niet? Om geen risico te lopen zou ik proberen vantevoren iemand te vinden die een jonge pony wil, maar geen kennis heeft om het dier zadelmak te maken. Dan kun je diegene er al bij betrekken bij het zadelmak maken en je hebt een gegarandeerde koper

Idd, dan heb je daar iig al geen zorgen meer over.
Verder, als je denkt alles op een rijtje te hebben moet je het vooral doen!
Leuk!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:10

ja joh gewoon doen. Niet een te dure pony zoeken en als ie nog groen is en jij rijd hem op tot makkelijk te bereiden dan gaat het echt wel goed komen met de verkoop. je moet alleen wel uitkijken dat het geen rotbok is. en je kan beter een 3,5 a 4 jarige kopen dan een jongere pony die niet drie is. Voor het geval ze het in de kop niet aankunnen en jij na die drie maanden dus nog niet klaar bent.

LauraEden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:44

Als je het zelf wil zou ik het doen Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:47

jhaa..wil ik ook gaan doen.
1 nadeel. Mensen willen een zo jong mogelijk beesie in de M/Z hebben op dit moment. Dus verkoop jij een 4 jarige die zadelmak is dan is je winst niet echt veel.
Als je een paard voor andere zadelmak maakt schuift dat bijv. 200 euro. Dan is dat ongeveer ook de meerprijs als je een diertje zadelmak verkoopt Lachen

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:35

Ja! leuk, vooral doen maar je moet er wel zeker van zijn dat je alles op tijd afgerond krijgt en niet met een pony zit als je weer moet gaan werken.
Het lijkt me overigens wel moeilijk om dan weer afscheid te nemen omdat je hem zelf beleerd hebt!
Maar als je alles goed geregeld hebt komt je een leuke vakantie tegenmoet!
suc6! x-x-x liza

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:01

ja leuk maar idd als je niet optijd klaar bent en weer moet werken en geen tijd meer hebt ..
stel nou dat het helemaal niet naar wens gaat en he idd moeilijk te verkopen is..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:07

Ik zou het niet kunnen, want ik hecht me aan zo'n dier. Ik heb 1x een pony weggedaan (naar een heel goed tehuis), maar ik doe dat nooit meer. Heb er maanden last van gehad, ook al weet ik dat hij het super heeft. En zeker als je zo'n dier inrijdt, alles leert, krijg je juist zo'n band (althans, ik wel).

Daarbij idd, het barst van de paarden/pony's die te koop staan. Volgens mij zijn er veel te veel en in het najaar/begin van de winter verkoop je ze over het algemeen minder snel. En ik vraag me af of je er echt zoveel aan verdient wat je er in gestopt hebt. Ik denk als je naar een uurloon gaat kijken, dat het dan wel meevalt. Clown

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:10

Lijkt me moeilijk om weer weg te doen als het eenmaal ingereden is, al is het wel heel leuk om te zien hoe een paard van een groentje een mooi paardje wordt waar leuk mee gereden kan worden, maar mede daardoor ga je je hechten. Ik rij ook paarden in, maar voor anderen is dat toch anders, ik heb er een goed gevoel bij dat die mensen zo blij zijn als dat paardje eenmaal netjes loopt. Maar als het paardje gekocht wordt in de buurt, is de kans groot dat jij degene bent die gevraagd wordt voor het rijden als de eigenaar op vakantie is of geen tijd heeft, eventueel bijrijden is ook een optie.

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:15

Is een grote gok!

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:04

ik zou het denk ik niet doen, het is natuurlijk helemaal top ofz. maar misschien kom je opeens toch in de problemen te zitten met kosten of je krijgt hem niet verkocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:06

Inderdaad, een grote gok.
Ik zou voor jezelf even alles op een rijtje zetten, de voor en de nadelen, en of je het echt wil, en ook of je echt echt aankan.
Pas als je zeker weet dat het je gaat lukken, en dat je er de tijd en de zin voor hebt, zou ik het doen. Lachen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:32

Het is behoorlijk riskant
Heb je al hieraan gedacht
-Wat als je hem niet verkocht krijgt (je wilt hem in Juni ongv. kopen . Rond de zomertijd is de markt vaak het best voor het verkopen van het paard. Je wilt hem in het najaar weer verkopen, maar dan is juist de markt het slechtst...)
-Wat als het beest uiteindelijk een vreselijk karakter blijkt te hebben?
-Wat als je een band met de pony krijgt, en hem niet meer kunt verkopen?
-weet je wel heel zeker dat hij meer waard wordt? heb je dusdaning genoeg ervaring om hem in waarde te laten steigen?
-Heb je sowieso wel genoeg tijd om hem in waarde te laten steigen?
-Wat is je 'noodplan' als je hem neit verkocht krijgt

Sommige dingen zijn misschien dubbel, maar toch ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:35

Wat is hier het nut van, alleen omdat het zo leuk is? Dan zou ik het niet doen, voor het zelfde geld is het helemaal niet leuk en wordt je op kosten gejaagd.Waarom ga je niet gewoon paarden van andere mensen in rijden?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:36

heb jaren pony's op die manier gereden, alleen kocht zij e in de winter, we schoren de pony's dan (heel ander gezicht) maakte ze zadel mak en starte deze pony tot L nivuea op wedstrijden.
dan weer verkopen, dat ging heel goed.
vaak beestjes die beetje vertrouwen moesten krijgen. en dan kregen zze bij ons!
als je er handig in bent is het leuk en kan jeer wat aan verdienen.