'Trixen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

'Trixen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 20:17

Ik hoor de term 'Trixen' wel eens waaien. Trixen of trucken... Ik begrijp er uit dat je een waanzinnig spectaculair lopend/springend paard tevoorschijn tovert. Maar dat het rijtechnisch niet helemaal in orde is. Het onderste wordt uit de kan gehaald bij de dieren en ze lopen over de top. Gaaf om te zien, maar niet correct? of mag je best af en toe eens een stukje spectakel uit je paard rijden?

Ik stik van de vragen in ideeën, maar laten we beginnen bij de vraag wat jullie verstaan onder trixen?

DL_

Re: 'Trixen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:18

Ik volg, ben erg benieuwd wat de mede-bokkers hierover te zeggen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:18

ik ook

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:28

Nooit van gehoord, maar klinkt een beetje als een paard heel erg opfokken en gek maken tot hij daardoor z'n benen wel optilt maar z'n lichaam verder niet correct gebruikt ofzo?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:11

hallo.
bij springpaarden doen ze dat wel vaak.
dressuur paarden vast ook wel maar daar weet ik niks van.
bij springpaarden kun je ze exspres een fout laten maken op de hindernis.door b.v een verkeerde afstand te rijden waardoor hij altijd de balk krijgt zeg maar ,(balk omhoog gooien op het moment dat het paard over de hindernis springt)zo zijn er vele manieren(wil niemand op ideen brengen vandaar dat ik niet alles noem) zulke dingen moet je nooit doen ik vind als je zo de aandacht moet trekken of de eerste prijs halen kun je beter wat anders gaan doen,bv tennisen of zo.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:47

Ik ken het wel (gebeurt bij ons op de manege ook bij een paar meiden) en het is idd wat je erover schrijft: rijtechnisch helemaal niet correct gereden, maar wel een paard "spectaculair" laten lopen.
Ik vind het dus helemaal niks.
Ik vind het pas spectaculair als een paard rijtechnisch correct gereden wordt en daardoor spectaculair beweegt. Ja

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:51

Ik dacht eigenlijk dat trixen de stang en trens erin gooien betekend.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:28

Ik weet niet helemaal precies wat het is, maar van WAT ik weet (wat hierboven gezegt word) vind ik het zwaar misselijk. Dit kan toch ook niet beloond worden als je een wedstrijd gaat rijden? Of ben ik nou zo dom?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:30

Ik weet het ook niet

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:30

Dat werd dat vroeger ook wel barreren genoemd... (weet niet of ik het goed schrijf)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:15

ik las hetook in het topic van winston op Haw , nou ben ik ook benieuwd wat dat precies inhoudt...
als ik het zo lees, zijn het mensen die geen geduld hebben

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:19

Vaak vallen de getrixte (veelal spring-)paarden op de keuringen wel door de mand, ze worden vaak getrixt om het op de keuringen net even wat beter te doen dan dat ze gewoonlijk zullen doen.
Gelukkig hebben de jury-leden het snel genoeg door en wordt zo'n paard niet beoordeeld of wordt het paard doorgestuurd naar een herkeuring.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:27

Barreren ken ik wel vanuit de springsport, maar in de dressuur?
Bij het springen kan ik me wel een en ander indenken aan truucen. Maar ik wil eigenlijk even wat meer kijken naar de dresuur.

Haan, kan je zien of een paard getrixt is? wat maakt de paarden anders?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:30

Ik ben ook benieuwd wat het trixen nou precies inhoudt in de dressuur. Inderdaad kan je je bij springen nog wel wat voorstellen, maar hoe kan je een paard nou zo beïnvloeden in de dressuur?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:32

Deze vond ik net op internet

Met de term barreren worden alle kunstmatige methoden bedoeld die worden gebruikt om een paard hoger of voorzichtiger te laten springen in een wedstrijd. Een ruiter kan bijvoorbeeld tijdens het oefenspringen de benen van het paard ergens mee laten aantikken. Barreren is echt nooit en te nimmer toegestaan.

Wordt er geconstateerd dat een combinatie zich hieraan schuldig heeft gemaakt, dan wordt ze ten minste 24 uur uitgesloten van alle wedstrijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:40

Ik heb de term trixen in relatie tot dressuur vooral gehoord mbt bijv. de pavocup: paarden die bijv. de voorbenen richting oren laten wapperen maar niets doen met de achterhand.
Een hele hoop show en poeha maar rijtechnisch niet correct, versta ik eronder.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:48

Kelly_ann schreef:
Barreren ken ik wel vanuit de springsport, maar in de dressuur?
Bij het springen kan ik me wel een en ander indenken aan truucen. Maar ik wil eigenlijk even wat meer kijken naar de dresuur.

Haan, kan je zien of een paard getrixt is? wat maakt de paarden anders?

Het is vaak dat de paarden veel hoger springen dan dat ze normaal zouden doen, normaal gaan ze met de hoeven op plm 5 cm. over het hout heen, en de getrixten tillen de voetjes veel hoger op plm 20 cm. (de centimeters zet ik er even bij voor de duidelijkheid)
Van de dressuur trixen weet ik niet zoveel, ik zie het niet zo vaak als bij de springpaarden (of ik kan het niet goed zien)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:56

Urielle schreef:
Ik heb de term trixen in relatie tot dressuur vooral gehoord mbt bijv. de pavocup: paarden die bijv. de voorbenen richting oren laten wapperen maar niets doen met de achterhand.

Heeft dat paard dan een slecht achterbeen? of wordt het achterbeen slecht vanwege het trixen?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:20

Maar trixen mbt dressuur..?
Is iets minder duidelijk volgens mij..

Maar ik denk: 'over de rand rijden'.. paard kan 'al dat bewegen' rijtechnisch en qua lichaam niet verwerken..maar desondanks laat ie wel een 'spectaculaire draf' zien..
Maar zonder al dat gepush/getrix van de ruiter/amazone, zou ie dat niet kunnen..
Ontspanning/correct rijtechnisch rijden, lijkt me ver te zoeken bij trixen..

Iets in die richting? Blond

Met springen heb ook wel eens gehoord van peesbeschermer met lood oid erin..en zonder die spec beschermers springen ze dus hoger..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:46

Kelly_ann schreef:
Urielle schreef:

Heeft dat paard dan een slecht achterbeen? of wordt het achterbeen slecht vanwege het trixen?

Poeh, dat weet ik eigenlijk niet. In principe van beide een beetje denk ik.
Een paard wat achter al heel sterk is, het achterbeen goed onderplaatst en al echt tot dragen kan komen, moet je ook naar een mooie 'eerlijke' uitgestrekte draf kunnen rijden denk ik.
Bij het trixen loopt het paard feitelijk in steekdraf dan en wanneer de ruiter het paard zou vragen om van achter meer te doen, kan hij van voren gewoon minder spectaculair weg.
Wat niet wil zeggen dat het paard wanneer het gewoon in de training sterker gemaakt wordt etc. etc. geen goed ondertredend en dragend achterbeen kan krijgen in de toekomst.
Zoals ik hierboven ook zei, hoor ik het m.n. bij jongepaardencompetities en die dieren zijn gewoon nog niet altijd zo sterk. Het ene paard zal van achter altijd maar matig blijven, het andere zal met een gedegen training en wat meer tijd wel een prachtig achterbeengebruik kunnen hebben.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:53

Toch zou je logischerwijs denken dat een paard alleen op zo'n spectaculaire manier kan lopen als de achterhand goed tot dragen kan komen. Tenminste dat is wel wat ik altijd heb geleerd.
En het is (denk ik) niet voor niets dat vaak de veelbelovende (jonge) paarden die op jonge leeftijd vanalles winnen, later verdwijnen in de massa. Ze verdwijnen via de achterdeur omdat hun lichaam verpest is, of omdat er gewoon niet meer mee te werken is. De olympiade paarden zijn meestal NIET de paarden die jong al zo veelbelovend waren en op iedere jonge paarden wedstrijd de eerste prijs in de wacht sleepten..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:34

Heeft trixen met dressuur ook niets iets te maken met dat paarden met schoenen worden getraind. Om de benen hoger op te laten tillen? Je hoort toch geregeld dat, dat ook gebeurt. Ook bij GP-ruiters zodat een piaffe/passage een stuk spectaculairder wordt.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:42

Bedoel je niet 'trickriden' of zoiets? Dat is allerlei stunts uitvoeren op je paard. Er langs vanachter of in galop afspringen, er in galop naast gaan hangen, verwisselen naar de andere kant, enz...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:54

Ik weet nog dat er een paar jaar geleden enorme ophef was over een lid van de familie Zoer, die(springsport) een soort kalkoenen/stiften in had gedraaid dat als zijn paard de balk raakte, dat paard dus enorme pijn te vorduren kreeg en zodoende beter zou springen. Toen er controle kwam was hij net bezig die laatste eruit te halen en werd dus betrapt.

Ik denk dat, dat hier ook wel een beetje onder valt, bij ons op stal gebeuren dit soort dingen gelukkig nooit tot zelden (springstal) bij de enkele dressuurruiters zie je het helaas wel voorkomen.

Snap de eer er ook niet van, ik vind het dan echt geen uitdaging meer hoor, als ik in de prijzen val en een goede score rijd wil ik ook zeker weten dat ik het echt verdiend heb en dat je weet dat je er ook echt wat voor gedaan hebt.

Bij ons betekent het woord trixen eigenlijk je paard zo rijden dat die eigenlijk rijtechnisch fout gereden word maar dat het er wel spectactulair uitziet. Een voorbeeld hiervan zijn bij de dressuur hoofd van het paard naar beneden forceren/zagen, het paard loopt dat moment (gespannen) aan de teugel om het zo maar even te noemen, en dan flinke druk met sporen geven waardoor paard vooruit schiet maar wel aan die teugels blijven hangen, je ziet dan bij de beginnende ruiters vaak ohhh en ahh kijk dat paard eens mooi lopen... gelukkig weten de ervaren ruiters wel beter.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:00

Trixen in de dressuursport ken ik wel van naam, vaak bedoelen ze inderdaad voorbeengezwaai zonder goed gebruik van de achterhand, over HP en vooral over Edward wordt gezegd dat ze dat doen, ze hebben altijd paarden die met hun voorbeen tot aan hun oren strekken (veel show etc.).