Doorzitten in galop en paard inhouden help??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Doorzitten in galop en paard inhouden help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:47

Haaj,

Ik rijd elke maandag avond op 1 manegepaard, meestal verschillende en ik heb een probleem met goed te blijven zitten in galop. Ik heb de neiging om in de verlichte zit te gaan zitten. En nee sorry ik kan niet zonder zadel ofzoiets doen, omdat ik op een manege paard rijd. Hoe kan ik beter in mijn zadel blijven zitten? Ik weet wel dat je zo ontspannen mogelijk moet zitten netjes naar achteren leunen en je handen recht houden en hakken naar beneden en tene naar binnen.

alvast bedankt groetjes Susanne

astritos

Re: Doorzitten in galop en paard inhouden help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:02

jezelf zo lang mogelijk maken, naar boven en naar beneden. Ontspannen en rechtop.
Probeer het ritme te voelen en te volgen. Soms helpt het om even je ogen dicht te doen, of om mee te tellen in het ritme.
Succes!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:03

astritos schreef:
jezelf zo lang mogelijk maken, naar boven en naar beneden. Ontspannen en rechtop.
Probeer het ritme te voelen en te volgen. Soms helpt het om even je ogen dicht te doen, of om mee te tellen in het ritme.
Succes!

Mee eens!
Mee gaan met je paard! Suc6

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:23

Ik kan ook nooit zo goed blijven zitten, mijn paard gooit belachelijk hoog op in draf en galop, maar mijn ogen dichtdoen durf ik denk ik niet, lijkt me doodeng! Ik blijf dit topic even volgen Lachen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:23

consentreer je heel erg op je beugels dat je daar veel druk op houd met bijde voeten als je netjes achterover zit en goed op je beugels drukt maak je jezelf lang om druk op je beugels te houden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:26

astritos schreef:
Succes!

Jezelf langmaken kan je doen door net te doen alsof je benen heel lang zijn en je de grond wilt raken. Hierdoor ontspan je je bovenbenen en zal het zitten makkelijker gaan. Laat bewust de spieren in je onderrug los en met je kont aan het zadel te plakken. He vergt vooral veel oefening, dus het komt waarschijnlijk vanzelf wel!

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:26

je moet je zelf lang maken en de ritme van je paard aan voelen veel oefenen succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:32

MMMM....druk op de beugels lijkt me niet helemaal het juiste antwoord.
Je zit moet n.l onafhankelijk zijn en als je in je beugels gaat "staan " is dat niet het geval. Probeer eens om een hand in de galop plat achter je zadel te leggen. Maar eigenlijk moet je instructeur hier div. trukjes voor weten! Er zijn er n.l genoeg om een betere zit te krijgen!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:53

aerdenhout1 schreef:
MMMM....druk op de beugels lijkt me niet helemaal het juiste antwoord.
Je zit moet n.l onafhankelijk zijn en als je in je beugels gaat "staan " is dat niet het geval. Probeer eens om een hand in de galop plat achter je zadel te leggen. Maar eigenlijk moet je instructeur hier div. trukjes voor weten! Er zijn er n.l genoeg om een betere zit te krijgen!

niet in je beugels gaan staan er op drukken met je tenen waardoor je je hakken goed uitdrukt en je lichaam lang maakt en beter kunt zitten het is een tip die je niet moet verdraaien Haha! beter lezen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:58

Je beugels zijn eigenlijk alleen maar voor het lichtrijden. Daarbij...als je er op drukt met je tenen dan komt je hak omhoog, of je moet je benen naar voren brengen, wat ook niet goed is natuurlijk. De beste manier om goed te gaan zitten is zonder beugels te gaan rijden.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:12

aerdenhout1 schreef:
Je beugels zijn eigenlijk alleen maar voor het lichtrijden. Daarbij...als je er op drukt met je tenen dan komt je hak omhoog, of je moet je benen naar voren brengen, wat ook niet goed is natuurlijk. De beste manier om goed te gaan zitten is zonder beugels te gaan rijden.

Ja... en zonder zadel

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:21

Zelfde heb ik ook bij mijn verzorgpaard.
Naar gevoel wil ik de grond raken en probeer daarbij mijn rug te ontspannen. Alleen ga ik hier vaak net te ver naar achteren maar dan blijf ik wel beter zitten Bloos
Ik blijf dit topic iig nog even volgen Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:32

Dus ik moet mijzelf gewoon langmaken, hakken netjes uitdrukken, niet te veel achterover en mijn rug ontspannen en met het ritme mee. Als je met het ritme meegaat moet je toch voornamelijk je heupen en je bekken ontspannen houden en mee laten bewegen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:39

Suusje92 schreef:
Dus ik moet mijzelf gewoon langmaken, hakken netjes uitdrukken, niet te veel achterover en mijn rug ontspannen en met het ritme mee. Als je met het ritme meegaat moet je toch voornamelijk je heupen en je bekken ontspannen houden en mee laten bewegen?

Idd zo wordt het mij uitgelegd. En met het laatste wat je noemt daar heb ik problemen mee Lachen
Maar da's offtopic Lachen

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:44

voor je kijken, proberen op de grond te raken met je voeten, armen onspannen en rustig, heel rustig blijven doen. meegaan met het ritme van het paard. zo lukt het mij altijd. ik doe idd ook wel is mn ogen dicht, als ik het paard heel erg vertouw.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:50

Probeer in je paard te gaan zitten, zo moet je denken als je op het paard zit. Daarnaast jezelf zo lang mogelijk maken en vooral rechtop blijven zitten, ontspannen is overigens ook heel belangrijk. Als je te gespannen zit op je paard dan kun je het paard niet goed voelen en kun je dus ook niet blijven zitten in het zadel. Het is misschien een warrig verhaal, maar ontspanning is het belangrijkste.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 17:56

eliesjj de grond proberen aan te raken met je voeten lijkt mij niet slim ik denk dat ik dan eerder mijn tenen naar beneden druk dan mijn hakken, hakken naar beneden drukken lukt gemakkelijk:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:57

zoals mij verteld word, doen alsof je in een 'luie ligstoel zit'. Oftewel: Relax, en een beetje meer achterover, ontspannen dus. Dan komt het vanzelf.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:09

bizzybijtje schreef:
zoals mij verteld word, doen alsof je in een 'luie ligstoel zit'. Oftewel: Relax, en een beetje meer achterover, ontspannen dus. Dan komt het vanzelf.

is mij op mijn vroege manege ook verteld maar dan ga ik scheef zitten en slap hangen met mijn handen doe ik in een echte luie stoel ook dus geen optie voor mij. Ik ga morgen denk ik rijden bij mijn stage plek en probeer het dan ff uit:)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:09

Hey Hey

Misschien kan je eens met je instructeur op de manege overleggen om een keer een prive zitles aan de longe te nemen? Zodat je je alleen maar op je zit hoeft te concenteren en niet ook nog eens op het paard.

Greetz

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:41

Prive zitles idd en oefenen oefenen oefenen. Ga ook maar eens zonder beugels rijden en dan draf galop overgangen maken: zorg dat je een paard krijgt waar je flink moet drijven en dan heb je de perfect combinatie om goed te leren zitten.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 21:17

Jullie zeggen nu allemaal van prive zitles en zo maar mijn probleem is als ik me op mijn zit ga concentreren dan heb ik geen controle over het paard en zonder beugels rijden vind ik geen optie, want ik rijd op een manege paard en ik ga niet zo 1,2,3 zonder beugels rijden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:57

Jij wilt het toch graag leren?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:11

bij een prive zitles loopt het paard normaal gesproken aan de longe aan de bijzet, natuurlijk wordt er dan een braaf paard gebruikt en hoef je je daarom enkel op je zit de concentreren.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:18

henkb schreef:
Jij wilt het toch graag leren?

ja iik wil graag leren en sla a.u.b. niet zo'n ton aan, ik stel een normale vraag en ja weet dat het goed voor me is maar ik kan nog maar net mijn lessen betalen en nog een les erbij lukt echt niet.