(springen) crosst op hindernis af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

(springen) crosst op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 09:51

ik ben met mn pony bezig met wat serieus springen.

en het gaat aardig de goede kant op, maar ik heb het probleem dat ik haar niet kan schakelen voor de hindernis, ze stormt er opaf, en vaak ziten we dan te vroeg of te laat in de sprong.
en met de hoogte die we nu springen kan dat nog aardig, maar als we hoger gaan is het wel belangrijk dat ik haar goed onder de sprong kan zetten.

als ik haar rustig probeer te houden dan gaat ze als een dronkenman op af, ze neemt de hindernis nog wel, maar een beetje scheef.

iemand een ander goed idee????

Lucieluffer

Re: (springen) crosst op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:31

Volte rijden van te voren?

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:34

uhm lijkt me niks maar thanks

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:37

Ik zou eens een paar keer richting de hindernis rijden en op het laatste moment afwenden, zodat je paard tot op het laatste moment op jou blijft letten.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:19

Ja precies, als ze hard gaat vlak voor de hindernis onverwacht een volte maken.. Die van mij deed het eerst ook veel.. En gewoon heel veel oefenen Knipoog

_leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:00

Mijn paard deed dit op het begin ook (nu nog steeds wel eens) en hier oefen ik heel veel mee in de les. Je kunt al beginnen met een paar balkjes en er dan voor gaan halthouden, en vervolgens weer wegdraven over de balkjes. Ook overgangen van draf naar stap en vervolgens weer wegdraven werken erg goed. Na een tijdje kun je dan ook met een klein hindernisje gaan werken, en ook een aantal meter ervoor gaan halthouden e.d.
Ook zoals voorgaande al zeiden, voltes voor de hindernis gaan maken werkt erg goed. Of gewoon allerlei figuren om de hindernis heen gaan maken, je pony merkt dan vanzelf wel dat ie niet altijd over de hindernis heen hoeft en blijft dan gewoon rustig. Daarna kun je hem dan idd onverwachts op de hindernis afsturen.
Vooral het begin wat ik vertelde (overgangen naar halthouden e.d.) werken bij mijn paard erg goed.
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:05

Ik zou balken voor en na de sprong gebruiken, en zeker ook aan de slag gaan met in-uitjes. Dan leert 'ie wel op je te wachten.

Vitj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:17

Ik zou het ook doen gelijk Radosny.
Maar ook de methode vn Sonja is goed.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:21

let wel op bij de manier van _leonie dat je geen pony hebt die makkelijk weigerd.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:04

hindernis in de bak zetten en dressuur gaan rijden... je paard zal op jou gaan letten omdat hij niet weet of hij gaat springen of niet.. wanneer hij rustig is en goed op jou aan het letten is kun je hem als beloning over de hindernis laten gaan.. heb ik ook gedaan en dat werkte perfect!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:05

Mijn paard heeft dit ook lange tijd gedaan. De bovenstaande tips helpen goed, met balken ervoor en erachter, in uitjes, enz. Vlak voor de sprong ineens een volte maken als je paard te hard gaat ben ik niet zo voor, zo heb ik het idee dat je je paard alleen maar leert dat hij er bij langs kan als het hem even niet uitkomt.
Ik ging wel gewoon voor de hindernis voltes rijden en als je paard dan rustig galopeert kun je hem vanuit de volte voor de hindernis zetten en er overheen, dan heeft je paard geen kans om hard te gaan.
Mijn paard gaat de eerste paar sprongen nog steeds te hard, maar als het hoger wordt en we hebben al een paar sprongetjes gemaakt, dan kan ik hem goed regelen Lachen Laatst had mijn paard wel weer zo'n crossbui, toen heb ik een driesprong neergezet, dan kan ie moeilijk keihard doordenderen Haha!

Tharouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:20

ja wij hebben ook van zulk soort paarden op stal ,
wat wij dan doen is gewoon eerst met een mooi relaxd grondgalopje door galoperen en dan cavaleties, zodat je mooi kunt schakelen daar tussen . ze mogen dan niet harder gaan. ook overgangen rijden helpt erg goed, dus van galop naar drag vanuit halthouden galopperen en galoperen en dan halthouden.
dan gewoon een mooi lijntje springen en als hij erop af crost gewoon voor de sprong halthouden en naar de sprong ook halthouden, dit werkt echt super. ook in-uitjes springen werkt. ook moet je proberen je paard niet af te drukken voor de sprong, dit doe ik namelijk nog wel eens, maar hem gewoon laten wachten op de sprong, dus hem niet naar voren rijden maar mooi laten wachten ..

veel succes!

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 14:50

hoi allemaal,

heel hartelijk dank voor jullie tips, ik kan hier zekrs wat uit halen om mee tegaan oefenen, vooral de overgangen omdat dit ook al een dressuurtraining voor ons is, haha

thanks

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:39

paard waar ik op mijn manege op rijdt af en toe doet dat ook.. Het beste is dan iid om hem bij het inrijden en tussen door veel langs en om de spring heen rijden. dat hij weet, ik hoef er niet elke keer over als ik in de buurt van de sprong kom.. snapje?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 23:02

Ik zet die van mij op de rem als hij de benen neemt richting hindernis. paar pasje achteruit en dan weer toerijden. Ik persoonlijk hou er niet van om vanuit een (kleine) volte op een hindernis aan tekomen aangezien ze dan sneller uit balans / ritme zijn. Die van mij is nu rustig voor de sprong maar daarna gaat hij wel weer snel..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:36

Voltes rijden voor de hindernis, niet springen maar dat je wel in een zekere manier op de hindernis afrijdt maar niet springt.
In stap naar de hindernis ondertussen een keer laten halthouden (niet vlak voor de hindernis natuurlijk) en vlak voor de hindernis aandraven.

Maar ik maak hier uit op dat je je paard nog niet voldoende onder controle hebt, werk hier eerst aan voordat je gaat springen anders kan het wel eens fout aflopen. (lees: kan!!)

Deze methodes werden bij ons op de springstal gedaan (zeer professionele springstal)

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:10

MysticTinker schreef:
Ik zou eens een paar keer richting de hindernis rijden en op het laatste moment afwenden, zodat je paard tot op het laatste moment op jou blijft letten.

Ik zou hier wel mee oppassen, want als je dit misschien te vaak doet dan zal hij/zij misschien gaan weigeren en dat is ook niet de bedoeling. Dan heb je er nog een probleem bij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:24

heel veel dressuurwerk doen zodat je tempocontrole echt goed is. Sukkeldrafjes aan een lange teugel, overgangen zonder hand, alleen met je zit. Dan hetzelfde werk met wat balkjes in de bak, en ook dan weer werken aan de rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:28

De vorige eigenaresse van mijn paard kwam mij nog wel eens lesgeven, en een vriendin van mij Lachen
Springles met name Knipoog Maargoed, die vriendin van mij had ook een beetje dat probleem. Pony kan hardstikke goed springen, alleen stormde ze ook altijd zo hard op die hindernis af.
Mijn vorige eigenaresse liet haar keer op keer op die hindernis afrijden, ging ze te hard ? Wou ze er weer op afstromen ? Op het allerlaatste moment op een volte zetten, iedere keer opnieuw. Zo letter haar pony beter op, of luisterde ze er beter naar. Na dit meerdere keren te herhalen sprong ze rustig én zeer geconcentreed en heel belangrijk gecoördineert over de hindernis heen. (Die boven de 1 m stond) Terwijl ze daar normaal altijd heel hard op af stormde.
Tuurlijk moet je het zelf weten, maar het heeft bij mijn vriendin wel echt geholpen Lachen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:09

Neraldo schreef:
MysticTinker schreef:

Ik zou hier wel mee oppassen, want als je dit misschien te vaak doet dan zal hij/zij misschien gaan weigeren en dat is ook niet de bedoeling. Dan heb je er nog een probleem bij.

Mee eens... je paard leren weigeren zal vast niet de bedoeling zijn!!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:36

Ik heb dit probleem ook een tijd gehad toen ik nog op mijn pony reed. Ik had haar prima onder controle, behalve voor de sprong, dan vloog ze er als een razende op af.
Wat mij toen goed geholpen heeft, is dat ik haar ongeveer 7 meter voor de sprong gewoon stil moest zetten van mijn instructrice. Je paard moet leren dat jij nog steeds controle hebt, ook voor de sprong. Ze mag pas gaan als jij dat aangeeft, hij moet gewoon wachten, natuurlijk moet je hem niet vast voor de hindernis stil zetten, want zo leer je ze alleen maar weigeren.
Wat ik ook wel eens deed bij lage sprongetjes, is er naar toe stappen en een paar meter voor het sprongetje aandraven.

Het 'even snel voor de hindernis langstrekken' ben ik niet zo voor. Op deze manier leer je je paard niet dat hij moet wachten, het enige wat hij wel kan leren is dat hij ook even snel langs de hindernis kan rennen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:39

Van mijn instructeur moet ik tussen twee hindernissen (2 of 3 galopsprongen er tussen) haar stil laten staan, na een paar keer lukt dat ook echt en reageert ze veel beter

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:45

als ik iets mag zeggen is het niet egt verstandig Knipoog
om naar de hindernis toe te gaan en dan weg sturen!! Duivel
omdat ze dan denken oo als dat ook kan dan doe ik dat altijd!!! Tong uitsteken
Mar misschien helpt uit draf of heel rusig tempo er over heen of er voor stil staan!! Tong uitsteken
of als ze half slaapt en rijd dat ze niet oplet dat je dan ook uit een rustige tempo kan:D
En geef niet alle tuigels uit de handen, want als je een pacourtje springt is het heel onhandig om dan weer te sturen dus je ellebogen zitte meestal naast je buik ong. en dan strek je die nar voor na de hindernis weer naar je buik toe!! Pling snap je het nog !!:D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:47

vlak voor de sprong aandraven is niet handig, dan leer je ze juist dat je mag versnellen op de sprong. Gewoon een stap terug doen en in de dressuur nog meer tempocontrole voor elkaar krijgen. Al het andere zijn trucjes die soms best handig zijn om een klein beetje te corrigeren maar je basis moet al goed zijn.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:55

Lielle schreef:
Gewoon een stap terug doen en in de dressuur nog meer tempocontrole voor elkaar krijgen. Al het andere zijn trucjes die soms best handig zijn om een klein beetje te corrigeren maar je basis moet al goed zijn.

Idd Knipoog Dat was bij ons de oorzaak, ik had mijn paard in de dressuur al niet helemaal onder controle (soms liep mijn paard nogal onder me vandaan Bloos ) laat staan dat we dan controle hadden tijdens het springen. Nu loopt mijn paard (bijna) altijd op mijn tempo en nu kan ik het tempo voor de hindernis ook goed bepalen. Dus terug naar de dressuur..