Met slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

Met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 18:55

Hallo bokkers. Ik heb hier een tijdje geleden al een topic over gemaakt, maar ben er niet bepaald wijzer uit geworden Knipoog Nu ik verzorg een friesje. Ik rijd er ongeveerr 2x in de week op. Ik krijg 1x in de maand les en vanaf de grote vakantie om de 2 weken. Nu wil ik ook kunnen trainen als ze er niet is, en we zijn bij haar nu bezig met stelling en buiging. Nu was mijn vraag hoe ik hem leer aan de teugel te lopen. Ik heb geen passoa dus hier kan ik het ook niet mee, ik ken er ook niemand mee. In stap loopt hij best lekker, maar als ik hem in draf zet loopt hij met z'n hoofd waar hij wil. Als hij er vandoor gaat of iets heb ik er ook bijna geen controle over omdat hij het niet gewend is en dan nog harder gaat trekken. Ik rijd met een gewoon trensje en ben niet van plan een zwaarder bit in te leggen. Kan ik dit corrigeren door bv 1x in de 2 weken een halfuurtje met slof te rijden? Ze hebben mij vertelt dat het uit ontspanning moet komen. Nou hij ontspant zich zeker wel, maar toch blijft hij maar lekker naar boven lopen. Op mijn vingers spelen reageert hij niet, hij snapt het helemaal niet. Daarom deze slof vraag, kan ik het zo dan niet corrigeren, hoe dan?

X

Daisies

Re: Met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:37

Het zou kunnen, maar ik denk dat je beter je Fries op een volte kan zetten en zo kan proberen hem nagevelijk te krijgen. Het moet toch vanzelf komen, door goed van achteren naar voren te rijden en hem goed aan het been te rijden.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:40

Dat is nog een probleem Haha! Hij loopt graag voorwaarts, maar hij loopt best aan de voorhand, ik wou hem daarom wat aan de teugel leren lopen zodat ik hem kan verzamelen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:52

Met slof gaan rijden als je zelf je paard niet mooi op aanleunign en nageefelijk kan rijden helpt je alleen maar verder in de problemen. Ik zou wel veel longeerwerk doen en dan je paard bijzetten.

Spelen met je vingers ( het maken van ophoudingen) moet je timen. Het paard moet eerst goed aan je been zijn en goed gehoorzaam zijn (dus niet aan de loop gaan met je)

Veel overgangen rijden en wendingen en daarbij zorgen dat je gelijke druk op 2 teugels hebt en ze goed op je been reageert.

Als je er nu een slof om hangt dan dwing je je paar wel in de krul maar hij geeft dus niet na op je hanf of op je been dus je bereikt er niks mee. Je paard moet op jouw hulpen gaan reageren en een slof zorgt er alleen maar voor dat jij die hulpen niet goed leert geven.

Rijd goed met je been naar je hand en dan door je hand op het juiste moment te openen en te sluiten gaat een paard als het goed is nageven.
Je kunt wel een keer samen met je instructeur met een slof rijden en je daarin laten helpen. Een slof kun je namelijk heel gemakkelijk verkeerd gebruiken dus ik zou daar zo zelf niet mee gaan klooien.

Buiten dat als je een paard niet nejtes nagefelijk kan rijden hoef je aan verzamelen niet te denken. Wat jij omschrijft is niet voorwaarts maar rennerig. Een voorwaarts paard is namelijk van achter uit actief en scherp aan het been, Een rennerig paard loopt gewoon graag snel dat is wat anders.
Eerst de achterhand activeren door veel overgangen en dan krijg je meer nagefelijkheid en niet andersom.

Succes

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:54

Ik zou zeker niet aan een slof beginnen, ik denk dat je met de tips van Riant een heel eind zou moeten komen, ik heb er vrij weinig aan toe te voegen.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:58

Oke, slof dus niet! Bedankt! Maar het is zo, als ik overgangen ga rijden, word hij echt moe, ik krijg z'n achterhand er best moeilijk onder. Als ik een 10 minuutjes overgangen rijd zweet hij al. Als ik dan een zweepje neem, gaat hij als een gek door de bak liggen crossen en mij totaal negeren, hij houd zich dan scherp gericht op het zweepje. Ik ga denk ik zaterdag toch eens oefenen met zweepje, dat heb ik nog niet zo vaak gedaan. Dus misschien snapt hij na een poosje rijden dat als hij goed voorwaarts loopt, ik hem ook niet aan zal raken.

Edit; ik heb ook even een foto toegevoegt wat ik dus bedoel Lachen

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=CBXQ7XTP

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:16

Wartertje schreef:
Oke, slof dus niet! Bedankt! Maar het is zo, als ik overgangen ga rijden, word hij echt moe, ik krijg z'n achterhand er best moeilijk onder. Als ik een 10 minuutjes overgangen rijd zweet hij al.

Zweten is niet erg dat zegt niks ove rhoe moe hij is, het is juist belangrijk dat je it dus traint! nu kan hij het 10 minuuten door goed te trainen kan hij het straks 20 minuuten. Je kunt ook na 10 minuten even 5 minuuten stappen en dan nog een keer 10 minuuten oefenen.

Als ik dan een zweepje neem, gaat hij als een gek door de bak liggen crossen en mij totaal negeren, hij houd zich dan scherp gericht op het zweepje.

AHA ! hij is dus eigenlijk helemaal niet moe he hij wil gewoon niet werken hij is dus LUI! Hij acce[teert jouw zweepje en jouw hulpen neit. Daar moet je aan werken. Als hij hard wil dan laat je hem stappen als hij traag wordt laaat je hem doorlopen. Kortom je doet dus precies wat hij niet wil en hij moet beter gaan luisteren

Ik ga denk ik zaterdag toch eens oefenen met zweepje, dat heb ik nog niet zo vaak gedaan. Dus misschien snapt hij na een poosje rijden dat als hij goed voorwaarts loopt, ik hem ook niet aan zal raken.

Edit; ik heb ook even een foto toegevoegt wat ik dus bedoel Lachen

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=CBXQ7XTP

ik kan je foto niet zien maar ik heb even mijn opmerking in jou tekst gezet. Hoop dat je er wat aan hebt

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:42

Je kan hem beter eerst goed longeren met bijzetteugels.
Je moet hem dan laag en rond laten lopen+ voorwaarts, daarmee train je de achterhand goed. Als hij aan de voorhand loopt dan zal hij ook niet goed over zijn rug lopen.
Hij kan dan wel rond lopen , maar niet zoals het moet, dus probeer eens 5 dagen ofzo te longeren dat hij eraan gewend is ..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:49

Het hoort hier eigenlijk niet, denk ik, maar wat kan er allemaal mis gaan met slof??? In veel topics wordt de slof veroordeeld, want bij verkeerd gebruik dan................ Ja wat dan??? Dan trek je hem in de krul, ja en dan............? En in het ergste geval komt het nooit meer goed met het paard? hoezo.................., of ben ik erg blond?

Ik rijd zelf niet met slof , hoor, maar wil het eigenlijk wel eens weten. Haha!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 06:10

@Cyntt: Ik kan niet met bijzet, ik heb dit niet in mijn bezit en ken ook niemand die hem voor een lange tijd kwijt wil. Dit kan dus al niet.

@Riant: Dat ga ik eens uitproberen! Hem gewoon eens flik laten zweten en werken. Ik geef toe, hij is enorm lui. Maar hij liep vooraf altijd voor de kar, en dat vind hij dan wel weer geweldig Haha! Ik geef julie zaterdag een uitgebreid verslag zal ik zo zeggen. Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:24

mag ik vragen hoe groot je bent? en hoeveel ervaring je hebt wat betreft paardrijden? dan kan ik makkelijker een inschatting maken van wat je zou kunnen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:06

Wartertje schreef:
@Cyntt: Ik kan niet met bijzet, ik heb dit niet in mijn bezit en ken ook niemand die hem voor een lange tijd kwijt wil. Dit kan dus al niet.

Dan koop je toch een lang stuk zacht en dik touw dat je gebruikt als bijzet. [hoe simpel kan het zijn.....]

Rijden met slof lijkt me in jouw geval onverantwoord. Longeren met slof is een goede optie maar doe dat niet op eigen houtje. Misschien kun je een keer vaker les halen en een lesje longeren inplannen ipv altijd maar rijden.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:12

@Jippie: Met slof heb ik gereden, ik weet hoe het werkt. Bijzet niet, ik heb geen zin om met vanalles en nogwat zitten klooien als ik niet weet hoe het in elkaar zit. Straks zit er een riempje verkeerd en dan heb ik een probleem Knipoog

oosterhoff schreef:
mag ik vragen hoe groot je bent? en hoeveel ervaring je hebt wat betreft paardrijden? dan kan ik makkelijker een inschatting maken van wat je zou kunnen doen

Ik rijd zo een 5 jaar nu. Ik ben 1.68m groot. Ik heb voorheen 3 jaar op een 'prulmanege' gereden dat niet eens een manege was, dus veel heb ik er niet van opgestoken. Nu ben ik die laatste 2 jaar op een echte manege gekomen en daar gaat het heel goed. Ik ga de achterhand eens een flink staaltje laten werken, ik krijg zaterdag ook weer les. De fries heeft altijd in de kar gestaan, en snapt dus niet veel van rijden Knipoog Hij kan alles wel, maar dat is jaaaaren geleden, dus veel snapt hij er niet van. Hij is ook erg lui, dus wil vaak tegendraads werken.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:03

enig idee hoeveel ie te eten krijgt?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:12

Dont get me wrong: maar hoeveel paardrij-ervaring heb je (gezien de opmerking dat je les neemt)?

Ik heb het net gelezen: ergo

Friezen, evenals tuigers zijn door hun natuurlijke oprichting moeilijk over de rug te rijden.

Wat je kunt doen zonder te longeren is in lichte springhouding te galopperen en hem dan proberen naar beneden te laten komen door met de handen te spelen. Dat is ook goed voor zijn balans en je belast de rug meteen al niet teveel.

Je kunt wel proberen om de achterhand te laten werken, maar 't punt is de rug moet daarbij dragend werken en omhoog komen. Wanneer je op hem zit en hij moet poepen merk je hoever omhoog de rug kan!

Om deze reden moet je ook de slof niet gebruiken, want dan krijg je de situatie dat hij "kunstmatig" de rug lijkt te gebruiken met het effect dat je na een paar jaar 2 paarden hebt: een voorkant en een achterkant zonder verbinding in de rug (geen goede rugspieren).

Persoonlijk zou ik hem een maandje geven aan die persoon waarvan je les gaat krijgen om de eerste grote stap te nemen met hem, daar hebben jullie het meeste plezier van.
Laatst bijgewerkt door henkb op 19-04-07 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:14

Hij krijgt dagelijks hooi, een hele stapel voor 2 paarde. Dagelijks een kilo brokken. Opzich best weinig vind ik, maar heb er niet veel over te zeggen. Ik kan hem wel wat maisvlokken bijvoeren? Maar dat is eigenlijk voor het andere paardje die ziek is geweest en erg mager is.

@Henk B: Ik kan met hem nog niet galloperen, ik wil hem eerst in draf lekker laten lopen en in stap voor ik verder ga. En als ik al gallopeer bokt hij er me graag vanaf.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:17

een kilo voor een fries vind ik echt heel weinig. het kan dus best zijn dat ie gewoonweg de energie niet heeft om spierkracht op te bouwen en te gaan dragen. Dan kan je aan de gang blijven maar dan kom je niets verder.
Ik denk dat je met jou ervaring heel veel begeleiding nodig hebt om dit op de juiste manier aan te pakken. Lekker veel gaan lessen dus

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:19

Ja ben ik ook van plan Knipoog Maar het is nogtans echt een tonnetje! Hij staat ook 24/24 op weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:22

Niet aan dat krulletje denken
Eerst de rest in orde
Lekker aan het been maken
Terug leren komen op de zit.
Rustiger laten gaan door op een volte te zetten.

Vind jij je beugels overigens niet veel te lang?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:47

Ik vind het lekker zitten, maar het is mijn ook al gezegt! Ik steek mijn benen ook heeel erg naar voren, wat niet op de foto's te zien is. Hier let ik ook op, en ben echt van plan mijn beugels eens wat korter te doen, misschien dat het nog best veel kan schelen.

Avanti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:11

Ik zou zelf niet zo snel beginnen met een slof,
als je het hem/haar nog moet leren is het mischien een id om een dubbek gebroken bitje in te doen
dat licht wat zachter in de mond. verder gewoon gedult hebben denk ik

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 09:16

Nou ik heb dus gisteren weer gereden. Ik heb de riemen en beugels over de flap gedaan (die zaten eronder) en de beugels 2 gaatjes korter. Ik zat er qua benen toen heel netjes op. De les ging vandaag niet door (ze had een gebroken teen) en deze gaat volgende week door. Hij liep gisteren ook netjes naar beneden in stap, dit doet hij zonder iets te doen. In draf ging z'n hoofd wel weer. Ook ben ik niet van plan er een iets scherper bitje in te hangen eerlijk gezegt. Hij luistert hier perfect naar, en dan ga ik niet voor hem alleen aan de teugel te rijden een scherper inhangen. In stap loopt ie mooi, maar dit alleen maar uit puur ontspanning, zo snel als ik de teugels iets strakker neem gooit hij z'n hoofd omhoog.

Avanti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:30

een dubbel gebroken bitje is juist zachter.. als je een enkel gebrkoen trensjein doet en je trekt aan de teugels gaat die in een puntje staan kan vervelend zijn voor een paard

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:30

Wartertje schreef:
Dat is nog een probleem Haha! Hij loopt graag voorwaarts, maar hij loopt best aan de voorhand, ik wou hem daarom wat aan de teugel leren lopen zodat ik hem kan verzamelen.

dat hij op de voorhand loopt is ook het probleem van het niet aan de teugel komen. een paard komt aan de teugel als hij zijn achterhand als aandrijving gebruikt, hij draagt dan het grootste gewicht op de achterhand waardoor hij beter in evenwicht loopt en zodoende de mogenlijkheid heeft om voor "ömhoog te komen"
een paard dat op de voorhand loopt draagt zichzelf niet maar duwt zichzelf naar voren, hierdoor valt hij als het ware van de ene stap in de andere. (je paard struikelt dan ook sneller ) als je dit wilt oplossen met een slof ben je verkeerdom bezig. met je slof vang je het voorovervallen op. maar je moet hem leren op vier benen te lopen. anders trek je hem in de krul ipv dat je hem helpt zijn balans te vinden

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:19

Oke bedankt Knipoog Ik denk dat goed lessen en veel overgangen nu de boodschap zal zijn Haha!