Wat is een ophouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

farahpearl

Wat is een ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:29

Mischien een rare vraag maar wat is een op houding?

En hoe maak je er een?

Otje_

Re: Wat is een ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:33

Een ophouding maak je met je hand; Je knijpt zeg maar in je hand en laat hem dan weer los Knipoog Penny? Tong uitsteken

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:36

inderdaad een ''knijpje'' met je hand.

Otje_ ; waar slaat ''penny'' nou weer? vind jou eerder een ''penny'' als iemand gewoon iets wilt weten en jij het er in kleine lettertjes achter schrijft. :s

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:38

Beetje druk geven en weer ontspannen, je kunt het zien als een knijpje

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:41

idd wat mensen hier boven.. ik vind het juist goed dat je het vraagt en vind het gewoon zielig als iemand hier in kleine lettertjes achter schrijft.. schrijf het gewoon niet, dit is nl echt geen penny. en als ze het wel is schrijf het in grote letters dat is nog duidelijker! zielig

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:45

Grappig, ik rij een ophouding nl voornamelijk met m'n zit. Knijp als t ware m'n bibs dicht. Tong uitsteken Evt ondersteund door m'n handen. Maar in principe zou m'n paard op m'n zit moeten reageren.
Jammer dat iedereen alleen maar met de handen werkt!!

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:47

Needje: Klopt, maar ligt er net aan hoe je je paard rijd. Lachen
Naja je weet nu wel wat een ohouding is, dus dat hoef ik neit meer uit te leggen Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:52

Nou, ik mag hopen dat je ten alle tijden je paard probeert te rijden op zit, en niet op handen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:53

Je hebt verschillende soorten ophoudingen Needje! En elke teugelhulp word altijd ondersteund door een zit of beenhulp !
Maar even terug naar TS...je rijd al een heel aantal jaren zie ik in je profiel. Heb je nog nooit uitleg gehad van je instructeurs (trice's) dan??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:59

Dat begrijp ik wel, maar vraag me af of de rest t wel begrijpt. Bloos Aangezien iedereen alleen hand roept....

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:23

De meesten roepen hand omdat ze denken dat ze enkel met de handen rijden. Onbewust werken ze (hopelijk dan toch) wel met de zit, maar daar word je je pas van bewust als je er echt op let, je erin verdiept, ... .
aerdenhout1: ik nam vroeger veel les, ik heb ook nooit uitgelegd gekregen wat het juist is, iedereen ging er maar vanuit dat ik dat al wist. Net zoals dat op sommige maneges geen aandacht word besteed aan de uitleg van alles, waarvoor welke hulpteugels bv dienen (hierdoor zijn er veel mensen die gewoon uit onwetendheid maar een slof gaan gebruiken, het staat gewoon mooi volgens hen). Dat vind ik erg spijtig aangezien er door 1 klein lesje veel onduidelijkheid kan weggewerkt worden!

OP

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:26

Tuurlijk wordt het ondersteund door je zit, bijna alles wat je doet wordt ondersteund door je zit, soms of vaak is het omgedraait

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:13

Een hele ophouding is: halthouden, verrassing of niet?

Elke andere ophouding is een halve ophouding, onder invloed van: gewichts-, been en teugelhulpen. Om het paard voor te bereiden op een nieuwe oefening, tempo te reguleren of opmerkzaam te houden.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:19

'De hulp die je geeft aan je paard als het tempo lager meot of als het halt moet houden'. Bij iedereen is die hulp anders denk ik, het is maar net wat je aan je paard leert. Als je naast je paard loopt is het nog steeds een ophouding imo, en dat maak je neit duidelijk met je zit? Ik werk met mijn stem en handen in het grondwerken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:52

Bij iedereen ZOU de hulp hetzelfde moeten zijn!!! Het is gewoon de basis van alle dressuur! Dus niet op stal 1...trek aan zijn linkeroor dan staat hij stil en op stal 2 trek aan zijn staart en hij staat stil! Alhoewel in bijna alle manege's het "handwerk" op de eerste plaats komt.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:57

aerdenhout1 schreef:
Alhoewel in bijna alle manege's het "handwerk" op de eerste plaats komt.

Daar heb je helaas groot gelijk in... (heb vroeger op verschillende manege's gereden)
Voor mij is een halve ophouding in eerste instantie je paard iets terugnemen op mn zit. Als hij daar niet goed op reageert ondersteun ik de ophouding met mn hand. Uiteraard wel je been erbij houding anders ben je de ontspanning in de rug kwijt.

farahpearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:53

Bedankt!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:54

En een halve ophouding? Kan nu even iemand uitleggen hoe het precies moet. Ik heb vernomen dat een hele ophouding dus eigenlijk: bibs 'dichtknijpen' is en een kneepje met je handen. Moet je er je been aanleggen dan? of niet? en wat is een halve? (sorry, maar bij ons op de manege word het niet goed uitgelegt)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:57

henkb schreef:

Elke andere ophouding is een halve ophouding, onder invloed van: gewichts-, been en teugelhulpen. Om het paard voor te bereiden op een nieuwe oefening, tempo te reguleren of opmerkzaam te houden.

Ik rijd mijn paard in combinatie met gewicht en halve ophouding een tempo lager. Van draf naar galop, van draf naar stap, van stap naar halthouden. Maar zeker niet direct halthouden. Al is rijd ik op dit punt misschien progressief en doe ik het in stapjes.

*ik wou ook evne mijn visie geven Knipoog

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:41

superlise schreef:
Otje_ ; waar slaat ''penny'' nou weer? vind jou eerder een ''penny'' als iemand gewoon iets wilt weten en jij het er in kleine lettertjes achter schrijft. :s

iiCk_angel schreef:
idd wat mensen hier boven.. ik vind het juist goed dat je het vraagt en vind het gewoon zielig als iemand hier in kleine lettertjes achter schrijft.. schrijf het gewoon niet, dit is nl echt geen penny. en als ze het wel is schrijf het in grote letters dat is nog duidelijker! zielig

Ja, het was eigelijk een foute opmerking en ik wil me verontschuldigen tegen de TS; Sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:42

Dat vind ik wel erg tof van je Ja

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:45

Het was gewoon een foute opmerking van mij. Ik denk ook niet altijd na voordat ik iets schrijf/zeg. Knipoog

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:26

henkb schreef:

Hmmm...ik heb altijd geleerd:

Hele ophouding wordt gegeven om bijvoorbeeld een tempo lager te gaan.
Een halve ophouding ter waarschuwing van: Let op! Er komt een nieuwe oefening aan.
Tot nu toe werkt dit uitstekend.

En ohja, vergeet bij halve en hele ophoudingen je beenwerking niet.....

farahpearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:39

bedankt!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:49

ik vraag me af of iedereen dat doet om een paard voor te bereiden op een nieuwe oefening?
Halve ophouding bedoel ik dan