wanneer kan je goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muiltjuh

wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:17

hooii.. waneer vinden jullie als je goed kan rijden??
natuurlijk als je je paard onder de knie hebt maar ook als je aan de teugel rijd?
groetjes muiltjuh

ShiinexOnly

Re: wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:23

als je intersief wilt gaan rijden natuurlijk als je de pony onder controle heb als je er vertrouwen in heb en de pony ook aan de ruiter zou mooi wezen als die aan de teugel liep als je goede houding heb zoals je benen en je handen als je hem niet aan de teugel trekt, en als je maar plezier heb

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:24

je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:05

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

Hehe die vindt ik eigenlijk wel leuk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik sinds een klein jaar heel goed nadenk over wat ik doe en wat ik beter kan doen. Lees veel en kijk veel. Kwam ik tot de conclusie dat ik er nog lang ben. Nou dat is een flinke domper hoor. Ik vondt dat ik altijd wel goed kon rijden. Viel dus wel even vies tegen. Maar het geeft mij wel de ambitie om beter te worden en het beste en hoogste te halen wat er in mij en mijn paard mogelijk is. Tja wat dat dan wordt is nog even afwachten, maar het besef dat je eigenlijk van alles net even niks weet is niet leuk, maar ik sta hierdoor wel meer open voor andere mensen en hun tips. Ik pak alles mee wat ik pakken kan.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:08

als je in harmonie met je paard rijd. mee kan komen in zijn beweging zodat je paard kan ontspannen

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:53

Als je het niveau van Anky hebt Haha! haha!

Nee, even zonder dollen.. denk als je in rust en ontspanning je paard goed aan het lopen hebt, je mag spreken dat je je paard goed rijdt. "Aan de teugel" is altijd zo'n mooie uitspraak, maar zonder ontspanning heb je geen aanleuning Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:29

KiWiKo schreef:

Bewust onbekwaam. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:33

En in ieder geval je paard zo min mogelijk hindert tijdens het rijden. En niet alleen dat je je eigen paard onder controle hebt, maar ook een ander paard als je daarop zou stappen. Dat je je dus aan kan passen aan het soort paard waar je op zit...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:35

hehe ja dat lijstje ken ik ook
onbewust onbekwaam
bewust onbekwaam
onbewust bekwaam
bewust bekwaam

ghihi maar als je onbewust bekwaam bent Nagelbijten / Gniffelen moet je ook wel wat goed doen, zonder dat je er nog over nadenkt (ofzo)

Maar ik vind als je goed rijdt, dat je goed je paard onder controle kan houden, je een goede zit hebt, waarbij je het paard niet in de weg zit, en zeker ook de rest van je complete houding (eigenlijk alles, maarja, dan was je allang perfect) (**goeed.)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:40

Het is ook andersom. Vork

Onbewust onbekwaam.
Bewust onbekwaam.
Bewust bekwaam.
Onbewust bekwaam.

Dat laatste is inderdaad dat alles gewoon "vanzelf" gaat.
Lijkt me geweldig om mee te maken.

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:41

Als je bewust ben van de fouten die je maakt en daar weer van leert! Pling

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:06

Eerst moet je goed kunnen zitten,dan moet je goed leren 'sturen",daarna moet je alle oefeningen leren op een doorgetraind paard,daarna kun je zelf paarden gaan trainen. En dan kun je goed rijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:41

Melissa24 schreef:
Als je bewust ben van de fouten die je maakt en daar weer van leert! Pling

Ja hier kan ik het wel mee eens zijn

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:48

net als bij danse denk ik als twee lichaamen bewegen als één

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:37

Wat ik om me heen nog wel es zie, echte dressuurruiters, of die er voor door willen gaan, die alleen maar trainen in de bak, die zou ik graag es meenemen naar het bos of strand, kijken wat er van over blijft.........
Ik rijd veel buiten en heb al de nodige noodgrepen meegemaakt, als je dan geen vaste zit hebt en over een beetje lef beschikt, heb je een probleem, denk ik, dus hoe goed je ook in een bak kunt rijden, het is heel anders met een paard in de vrije natuur te rijden, met alle obstakels die je er tegen kunt komen.

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:39

IK kan goed rijden in de avond Als het donker is met de lantaarnpalen aanzijn en het wind stil is. Ik heb er altijd een hekel aan als er wind is!!
Maar als het egt wind stil is dan is het Heeeeeeeerlijk om te galloperen !! Knipoog

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:48

Ik vind dat je goed kan rijden als je je paard goed kan sturen, paard onder controle hebt, het paard niet in de weg zit en als je dat op meerdere paarden kan, en niet alleen op 1 paard.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:00

Sja, wat noem je goed rijden.. Als je een goede zit hebt, goede houding, niet trekt in de mond en vooral niet dwingen in de krul te lopen! Goed onder controle houden en niet snel in paniek raken (als 'ie er vandoor gaat).

Ik val er niet snel af (stevige zit, op bokkend/steigerend paard). Wat m'n houding betreft meer letten op m'n tenen naar binnen, voor de rest rij ik niet echt dressuur gericht, gewoon recreatief. Buiten heb ik haar ook goed onder controle. En heel belangrijk is denk ik ook dat je niet snel in paniek raakt (als je paard er bv. vandoor gaat en alleen maar harder gaat klemmen)

Edit: ik dacht dat de titel was: hoe goed kan jij rijden Bloos

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:01

Als je bijv. 10 verschillende paarden allemaal lekker aan t lopen krijgt....dan heb je gevoel Vork

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:00

Een mensenleven is te kort om GOED te kunnen paardrijden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:05

Idd kim
Als je weet dat je nog heel veel moet leren Haha!

Als je denkt ik kan goed rijden, dan zit je fout Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:05

Fortuna_love schreef:
IK kan goed rijden in de avond Als het donker is met de lantaarnpalen aanzijn en het wind stil is. Ik heb er altijd een hekel aan als er wind is!!
Maar als het egt wind stil is dan is het Heeeeeeeerlijk om te galloperen !! Knipoog

Ik kan alijd goed rijden als de bak net gesleept en gesproeid is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:49

Uhm.. als paard & ruiter elkaar vertrouwen en het paard ontspannen is met de ruiter, de ruiter zelf ontspannen is dan vind ik vaak al dat je (goed?) kan rijden..
Okay, aan de teugel, perfecte houding enzo telt ook mee, maar ik vind ontspannening & vertrouwen belangrijker Lachen

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:51

Ik denk niet dat er veel ruiters zijn die echt goed kunnen paardrijden. Je moet goed kunnen voelen en zitten. Goed rijden begint i.m.o. met een onafhankelijke zit. Je moet goed kunnen beoordelen/voelen hoe het paard loopt en weten wat je moet doen als het paard minder goed loopt of een probleem heeft. Je moet snel en goed kunnen reageren op datgene wat het paard doet en de hulpen juist doseren. Verder ga ik er wel in mee dat je meerdere paarden goed moet kunnen rijden. Dat je een team met je paard wordt en respect voor elkaar hebt. Weten waar de grens is als je wat nieuws wilt doen. Zorgen dat beide kunnen ontspannen anders kan het paard niet lekker door het lijf lopen en de ruiter niet zitten. En inderdaad beseffen dat je als ruiter nooit bent uitgeleerd en dat het altijd beter kan.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:39

mammaslamma schreef:
Wat ik om me heen nog wel es zie, echte dressuurruiters, of die er voor door willen gaan, die alleen maar trainen in de bak, die zou ik graag es meenemen naar het bos of strand, kijken wat er van over blijft.........
Ik rijd veel buiten en heb al de nodige noodgrepen meegemaakt, als je dan geen vaste zit hebt en over een beetje lef beschikt, heb je een probleem, denk ik, dus hoe goed je ook in een bak kunt rijden, het is heel anders met een paard in de vrije natuur te rijden, met alle obstakels die je er tegen kunt komen.
Dat vind ik nog eens een hele goeie Haha! Weet je hoeveel dressuur miepen (met alle respect) er zijn en die niet eens een rondje om durven met hun paard. Dan mag je nog zo goed kunnen rijden, maar buiten blijft er niks van zgn controle & beheersing over Ach gut