Elk paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Elk paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:09

Vind je dat elk paard aan de teugel moet(kunnen) lopen? Dat elk paard eigelijk een goede aanleuning zou moeten hebben? En waarom vind je het niet of juist wel belangrijk? Ik ben benieuwd Knipoog

Muiltjuh

Re: Elk paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:13

hooii... ik vind dat het niet hoef!! alleen als het je paard ontspant maar als het nix doet en alleen maar voor de mooi is vind ik het niet echt heel erg nodig!! het is natuurlijk wel mooi maar als ie dat nou niet kan dan niet... wie is het met mij eens of oneens?? stuur me een berichtje!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:29

Ja het is een deel van de basis om een paard goed te kunnen laten lopen.Een paard wat altijd met z'n hoofd in de lucht loopt krijgt op den duur minstens rugproblemen.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:32

Het is idd wel beter maar vind het niet eens altijd mooier

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:52

een paar die ik ken haflinger kunnen geen eens aan de teugel lopen omdat ie dan te druk wordt

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:19

Ik denk dat dit wel automatisch komt als een paard goed word gereden. Het moet dus niet volgens mij, maar het is gewoon een gevolg.

OP

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:22

het is geen kwastie van mooiigheid als wel dat het paard beter zijn lijf gebruikt als hij gesloten en nageeflijk (door ontspanning en aanleuning) loopt

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:26

een goede aanleuning, ofwel een goed contact in de mond, vind ik veel belangrijker dan aan de teugel te lopen.Mijn paard HAAT dressuur echt! Hij houd zijn neus iets voor de loodlijn en gebruikt nog steeds zijn rug en achterhand heel goed, dat vind ik belangrijker dan aan de teugel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:17

Als het paard mij draagt in het tempo dat ik bepaal. Als hij dat ontspannen en ongedwongen doet. En als hij dat ook nog op zo'n manier doet dat het zo lang mogelijk meegaat (voorhand minder belast). Wie ben ik dan nog om te zeggen hoe hij zijn hoofd moet houden? Wat voegt dat toe? Een winstpunt?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:28

cindysponys schreef:
Als het paard mij draagt in het tempo dat ik bepaal. Als hij dat ontspannen en ongedwongen doet. En als hij dat ook nog op zo'n manier doet dat het zo lang mogelijk meegaat (voorhand minder belast). Wie ben ik dan nog om te zeggen hoe hij zijn hoofd moet houden? Wat voegt dat toe? Een winstpunt?

Als jou paard zo loopt als jij zegt, dan loopt hij dus nageeflijk.

Ik vind het wel belangrijk dat een paard, zoals de ts het zegt, aan de teugel loopt.
Ze moeten op die manier hun rug gebruiken om het gewicht van de ruiter te dragen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:51

Nageeflijk, het accepteren van het bit. Maaitjuh, vind jij goed lopen= aan de teugel? Goed lopen = hoofd op de loodlijn? Verklaar je eens nader. Ik heb nooit het nut van diep lopen geweten. Omdat ik zelf niet gemerkt heb dat het positieve resultaten oplevert. En omdat ik nooit een goed onderbouwde mening voor deze stelling gehoord heb. De meningen die ik gehoord heb en zo nog weet:

-'Het is goed voor de rug (ofzo')
-'Hoofd laag = ontspanning.'

Tegen:
'Lastigere ademhaling' (zit wel wat in)
'Paard kan lastiger oprichten' hypothese van mezelf, ooit wel eens een discussie over gestart maar er is me niets duidelijker geworden
-Drang en druk leidt tot spanning, dat is mijn gevoel erbij, weet ook niet hoe waar dat is.

Wie vertelt mij dan wel waarom paarden beter lopen als ze aan de teugel lopen? Ik ben er niet tegen dus kan gewoon een normale discussie starten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:53

Ik vind dat het wel moet kunnen, niet zozeer de term aan de teugel lopen, maar ieder paard zou nagefelijk moeten kunnen lopen. Dit om een goed ruggebruik te hebben en het paard te trainen in de juiste spieren die hij nodig heeft onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:55

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:59

Inderdaad RK. Daar had ik het laatst ook weer gelezen en zij vertelt het heel duidelijk en helder.

Cindysponys, lees dat stukje eens dan snap je misschien wat ik bedoel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:27

cindysponys schreef:

Idem heer. Ik rijd voornamelik recreatief en vind het al een hele presatie opzich als ik en mijn vp kunnen ontspannen. (licht aan mij niet aan mijn vp)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:03

cha_mira schreef:
een goede aanleuning, ofwel een goed contact in de mond, vind ik veel belangrijker dan aan de teugel te lopen.Mijn paard HAAT dressuur echt! Hij houd zijn neus iets voor de loodlijn en gebruikt nog steeds zijn rug en achterhand heel goed, dat vind ik belangrijker dan aan de teugel.

Ik ben nog nooit een paard tegengekomen die iets "haat" mischien moet jij wat beter je best doen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 18:38

Elisa2 schreef:
cha_mira schreef:

Ik ben nog nooit een paard tegengekomen die iets "haat" mischien moet jij wat beter je best doen?

Ja inderdaad, maar hoe rijd jij dan dressur met je pony, cha_mira? Dwing jij hem dat hij zijn hoofd omlaag doet ofzo?

Wendyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:43

Ik vind dat hij het niet hoeft te kunnen maar het is goed voor allerlei dingen. Voor de spieren o.a. En ik heb mijn pony's vertrouwen gewonnen met dressuur rijden. ze wilde nooit naar me toe komen omdat ik niet consequent met haar omging toen ben ik 6 weken bezig geweest met haar voornamelijk dressuur. En mijn pony vind het gewoon heel leuk om dressuur te rijden.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:45

Ik vindt niet dat hij aan de teugel moet lopen, het ligt natuurlijk aan je rijstijl. Wel KAN elk paard aan de teugel lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 18:48

pressent schreef:
Ik vindt niet dat hij aan de teugel moet lopen, het ligt natuurlijk aan je rijstijl. Wel KAN elk paard aan de teugel lopen.

Ja maar bij pony's die het niet gewend zijn, is het toch wel heel moelijk..

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:51

daar heb je gelijk in, dus eerst moet je gewoon lekker ontspanne rijden. Veel figuren en niet te veel aan dat hoofd denken.
les nemen en als ze lekker los lopen komt die nagefeelijkhied vanzelf

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:59

Ik vind dat elk paard, wat goed gereden wordt, aan de teugel zou moeten kunnen lopen. De juiste aanleuning, die leidt tot het aan de teugel lopen, komt als het paard recht gericht wordt en als de achterhand op de juiste manier geactiveerd wordt. Dan gaat elk paard aan de teugel lopen, ongeacht de bouw etc. De manier waarop een paard aan de teugel loopt, kan wel verschillen. Paarden met een grote kaak zullen het hoofd wat verder naar voren houden dan paarden met een kleine kaak of veel ruimte achter de kaak. Dit wil idd niet zeggen dat ze hun lijf niet goed gebruiken. En minder sterke paarden zullen weer anders lopen dan doorgetrainde paarden die al beter op de achterhand komen enz.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:03

Zolang mijn paard maar ontspant vind ik alles best! Ze loopt lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts....Knipoog Nageeflijk lopen komt wel steeds meer, maar ga haar niet trekken aan de teugel, moet komen door middel van ontspanning Ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 19:04

_Skess_ schreef:
Zolang mijn paard maar ontspant vind ik alles best! Ze loopt lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts....Knipoog Nageeflijk lopen komt wel steeds meer, maar ga haar niet trekken aan de teugel, moet komen door middel van ontspanning Ja

Ja, en been Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:05

hoe bedoel je met been? Dat je zelf been moet geven of dat je paard goed aan het been is?

Mijne is super aan het been, luistert naar de hulpen en heeft een goed achterbeen gebruik. Ze draaft veel ruimer, ze kon eerst namelijk niet draven Knipoog