Hoe krijg je een groot, langgelijnd paard soepel en nageveli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Hoe krijg je een groot, langgelijnd paard soepel en nageveli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:41

Mijn paard vind het erg moeilijk zich te sluiten en daarbij nagevelijk te blijven, voornamelijk in de overgangen terug naar draf, stap of halthouden. Als hij iets moeilijk vind zoals echt op zijn achterbenen gaan lopen of oefeningen snel op elkaar volgend (zoals in een proef) dan komt hij in het ergste geval enorm van de teugel en wordt hij sterk. Als ik dat of door terug naar stap te gaan of door enorm voorwaarts te rijden oplos dan is hij weer ontspannen en nagevelijk maar ik wil graag voorkomen dat hij van de teugel afkomt en sterk wordt.

Wie heeft een goede tip? Ik ga zowieso binnenkort naar een fysiotherapeut.

Kafue

Re: Hoe krijg je een groot, langgelijnd paard soepel en nageveli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:47

overgangen wendingen en dergelijke zou ik zeggen. Het ligt er heel erg aan hoe je paard gebouwd is, maar ik zou proberen te werken aan de ontspanning het VWNW rijden en iets ronder stellen maar vooral ontspanning houden en niet te moeilijk doen.
Paard links rechts stellen zorg dat die soepel is en blijft.
Verder lekker naar buiten rechte lijnen, beetje longeren en heel veel weidegang annex beweging

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:56

Misschien het rijden van veel schijnovergangen, zodat hij meer moet gaan sluiten en krachtiger en sneller wordt in de achterhand? Of een halve volte halve baan rijden, iets dieper instellen, overgang maken en van daaruit over de middellijn weer met impuls wegrijden?
Ik bedenk zo maar wat hoor, misschien doe je dat al lang.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:06

Ik ben in het begin voornamelijk bezig met rond rijden en naar voren. Zolang ik rechte lijnen en grote voltes ontspannen op zijn vier benen rij, is er niets aan het handje. Loopt ie fantastisch met twee hoeven in zijn neus Haha!

Zodra ik wil dat hij echt de hoeken doorgaat, kleinere voltes gaat lopen. Stelling links en vrij vlot daarna rechts vraag hij dan in protest ga door van die teugel af te komen.

Ik begin nu te denken dat hij gewoon te lastig gebouwd is om dit te doen en blijkbaar niet meer van hem kan vragen.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:25

Hoe oud is je paard?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 07:47

Hij is 9

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:54

En hoe hoog is je paard?

Welk niveau (ongeveer) loopt hij?

Op zich is hij wel oud genoeg om lichamelijk wat meer aan te kunnen.

Mijn paard is ook vrij langgelijnd (tuigbloed, zie profiel voor foto's). Hij heeft ook altijd al het meeste moeite gehad met het (door)sluiten. Voor langgelijnde paarden is het (door)sluiten doorgaans het lastigste maar zijn de (lengte)buiging oefeningen juist weer een eitje. (Gaat dit voor jouw paard ook op?).
Ik zou toch wel die oefeningen steeds erbij pakken maar héle korte stukjes. Niet eindeloos op doorgaan. Hele korte stukjes sluiten, dus hooguit 1 of 2 passen en dan weer doorrijden. Veel schijnovergangen maar let erop dat je dit heel kort doet, dus vóórdat hij sterk kan worden rij je er alweer uit.
Verder wordt hij inderdaad eerst sterk maar als hij sterker in zijn lijf is en de oefeningen wat makkelijker voor hem worden, dan zul je gaan merken dat hij op den duur lichter en lichter in je hand wordt. Hij zal denk ik áltijd moeite hiermee blijven houden en je zult er óf enigszins vrede mee moeten hebben dat hij bij de sluitoefeningen wat meer druk op je hand neemt óf je moet er vrede mee hebben en gewoon lekker rechtuit blijven rijden met zijn hoeven in zijn neus.

Het wordt zoals ik het vanachter de pc kan beoordelen, wel beter mettertijd maar je zult dit echt moeten trainen met hem. Hij moet er gewoon wat meer moeite voor doen dan een ander paard, maar dit hoeft niet te betekenen dat hij het écht niet kan en dat je nooit een stapje verder zult komen. Het is maar net waar je voor gaat kiezen.

Een fysio kan nooit kwaad natuurlijk. Leg je probleem uit en de fysio zal gaan zoeken of er ergens iets niet lekker zit en deze kan veel ondersteuning bieden bij de oplossing van je probleem.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:00

Op zich zou een langelijnd paard, buigzamer moeten zijn dan een paard wat korter in het lichaam is.
Verder weet ik niet of hij recht in de knie is, makkelijk buigt in de gewrichten? Of hij strak in de lendenen is.
Is het een klassiek type?
loopt hij groot?

Ik zou hem niet op een te kleine volte zetten(niet kleiner dan 15m), dat is nog moeilijker als een paard al niet zo soepel is.
Wel goed opletten dat je zowel links om als rechtsom rijdt en dat regelmatig afwisseld.
Eerst zorgen dat hij goed nageeft, door wendingen te rijden en schoudervoor en wijken voor het been.
Als hij erg groot loopt, moet je het tempo terug brengen en niet teveel voorwaarts rijden, maar veel tempo wisselingen en korte stukjes. Bijv. niet een hele lange zijde recht uit en in het zelfde tempo.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 08:26

Ik vind jullie tips (indus en randy) zeker zinvol! ik ga er zeker mee aan de gang.

Wat meer info: mijn paard is 1.80 grote ruin en is vrij laat ingereden/aangereden dus ca. 3.5 jaar onder het zadel nu. Het is een fijn gebouwd paard met grote bewegingen. Hij is in beginsel correct gebouwd en sterk maar met een kritisch oog is zijn rug te lang en is hij te strak in de lendenen.

Jullie zeggen dat hij door zijn lengte makkelijker moet zijn in lengtebuiging en dat kan ik helaas niet (altijd) be-amen. Althans, hij wil zich dan strak in de kaken maken en hij heeft voornamelijk moeite met omzetten van links naar rechts (en andersom).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:54

Ik kan je aanraden is de hoofdstukken over buiging te lezen uit steinbrecht. das echt heel verhelderend. Een paard zoals jij beschrijft is heel moeilijk te verzamelen!!! Die moet je echt niet te snel willen doen. Je kan galopwerk gebruiken om de achterhand sterker te maken. Pas als de achterhand sterker is kan je meer gaan proberen te zakken. Neem je hoofdhals houding mee als hefboom. Als je het paard hoger insteld kan ie van achter meer zakken.
Zorg dat je alle buigingsoefeningen in de voorwaartse beweging uitvoerd.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:12

@Oosterhof. Ik ga eens op zoek naar steinbrecht.

Jij suggereert dat de achterhand van mijn paard niet sterk zou zijn, dit is niet het geval. Hij heeft een sterke achterhand en zeker in de galop veel afdruk en sprong. Ik zal eens kijken of ik wat 'gangenfoto's' kan vinden en plaatsen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:18

de achterhand stopt niet bij het achterbeen. De aansluiting van de lendenpartij hoort er nog bij. Als deze dus vrij lang is dan zorgt dit voor slapte.
Het onderbeen kan wel heel buigzaam zijn maar het gaat om het heup en knie gewricht. Deze zijn nodig om van achter te kunnen zakken. het van achteren zakken bevorder je door van voor op te pakken dit in combinatie van het prikkelen van het achterbeen met je beenhulp/spoor om van achter meer te gaan doen. (maargoed dat snap je neem ik aan wel) het gaat samen. Oprichting en buiging.
Als je de achterhand gaat belasten door van voren meer op te nemen maar de achterhand nog niet sterk genoeg is dan komt de volledige druk op de lendenwervels terecht. De stuwkracht wordt daarbij direct gebroken door de overmatige buiding van dit deel van de rug. het paard loopt dan alsof hij kruislam is (dit is even erg overdreven) dit ontstaat ook bij veulens die uit een hoge ruif moeten eten. die zijn van achter ook niet voldoende ontwikkeld om de kracht die ontstaat door het opheffen van het hoofd te compenseren.
De oprichting bij een lange, weke en zwakke rug zal dus ontzien moeten worden door een wat lagere instellen. door toch steeds iets oprichting te vragen train je langzaam(!!) de rug en de achterhand en kan hij zakken in de lendenen.
een paard met een kortere rug die wat stug is train je juist door wat meer de oprichting te vragen.
De draagkracht van de rug wordt minder naarmate deze langer is. een paard met een lange rug is dus niet geschikt voor het dragen van grote gewichten danwel langdurig een verzamelde lichaamshouding vol houden.
Daarentegen zal de lange rug door zijn grote mate van souplesse wel alle schokken en stoten breken die hij van zijn eigen ledematen en van de ruiter moet incasseren, en de gangen van zo'n paard zijn dan ook aangenaam en comfortabel op uit te zitten.

Steinbrecht zeg ook nog: De hefboomwerking van de hals is het belangrijkste gereedschap van de ruiter. tern eerste om de daarachterliggende delen te bejeersen. maar ook om de rug doormiddel van belasting voldoende te buigen en zoveel hadrheid weg te nemen dat de ruiter er aangenaam op kan verblijven. Ten slotte ook nog om de achterhand omlaag te brengen en de mate van de stuwkracht te bepalen.

Maargoed het zou inderdaat mooi zijn als je het hele stuk zelf zou lezen das een stuk gemakkelijker.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:41

Ik snap je verhaal maar ik weet niet wat kruislam is Bloos (wel van gehoord maar nog nooit gezien). Kan je uitleggen hoe een paard loopt als hij kruislam is?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:07

Ik heb deze foto's geplaatst om een beeld te vormen van het paard.
Liever geen commentaar op het feit dat ik ter ver naar voren zit, mijn benen te ver naar achter heb, mijn handen niet rechtop en niet hooggenoeg en mijn tenen niet naar binnengedraaid zijn. Haha! Bloos

Afbeelding

Afbeelding

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:13

Nou meis, óf je hebt de foto’s in elkaar gepropt, maar ik vind jouw paard echt niet zo vreselijk lang gelijnd hoor. Hihihi naar mijn smaak zou hij júist wat meer lengte mogen hebben.
Ik denk dat (als ik het naar de foto’s juist beoordeeld heb) een bezoekje van de osteopaat/fysio geen kwaad zou kunnen…

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:19

De lengte gezien van de achterkant van mijn zadel tot aan zijn staart is volgens mij aan de lange (en rechte kant (vooral op foto 2 duidelijk).

Jij zegt dat als jij de foto's juist beoordeeld hebt een bezoekje aan een osteo of fysio geen kwaad zou kunnen. Wat is jouw beoordeling?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:24

Ik vind hem ook niet extreem lang gelijnd. wat ik wel zie is een hele boel spanning in zijn hele lijf. ik denk dat je eerst toe moet naar eerlijk halsstrekken en vervolgens van daaruit moet gaan werken naar het hurken.

Kruisverlamming is een storing in de zenuwgeleiding naar de achterbenen. Hierdoor heeft het paard van voren niet meer de controle over de achterhand. De oorzaak zit vaak ergens in het ruggenmerg en met name op de plek van de lendenen. Het kan komen door overbelasting waaruit beschadiging voortkomt maar ook door bijvoorbeeld een virusinfectie als rhinopneumonitis.
De beweging van de achterhand wordt zwak, ongestuurd en slap. Ze noemen het ook wel ataxie.

Ik wil dus ook niet zeggen dat jou paard dat heeft en als ik het zo zie weet ik dat wel zeker maar door teveel de achterhand aan te spreken als ie daar nog niet aan toe is kan dus wel die beschadiging ontstaan.

Als ik jou was zou ik ook even een fisio of misschien nog beter in dit geval een osteopaat ernaar laten kijken.

wat vind je instructrice er van?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:51

Willen jullie onderstaande foto eens beoordelen?

Ik ben met instructie vooral op het voorwaartse en het 'tegen de hand aanrijden' aan het trainen, de basis moet eerst maar eens goed zijn.

Afbeelding

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:58

Daar zie ik een hoop spanning. ik zou trainen op losheid en eerlijk halsstrekken. als ie dat goed doet kan je uiteindelijk ook naar de oprichting werken.
Maar even een osteopaat laten kijken zou denk ik echt geen overbodige luxe zijn.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 15:06

Oosterhoff: met alle respect: wat is de titel van dit topic? Ik ben me er dus van bewust van dat ik teveel spanning heb, anders zou hij niet van de teugel afkomen. Mijn vraag is dus HOE ik mijn paard soepeler krijg. Ik kan met de tips van jou en de anderen zeker een heleboel!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:17

creool schreef:
Oosterhoff: met alle respect: wat is de titel van dit topic? Ik ben me er dus van bewust van dat ik teveel spanning heb, anders zou hij niet van de teugel afkomen. Mijn vraag is dus HOE ik mijn paard soepeler krijg. Ik kan met de tips van jou en de anderen zeker een heleboel!

Tja ook met alle respect maar je vraagt of die foto beoordeeld kan worden dus dan geef ik aan dat ik daar veel spanning op zie. Lijkt me een antwoord op je zelf gestelde vraag nietwaar?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:04

Ik heb inderdaad om je mening gevraagd en die heb ik gekregen. Jij hebt mijn gedachte bevestigd, al weet ik nog niet waar exact de spanning zit en of het spanning is die ik veroorzaak of dat het spanning is dat mijn paard van nature heeft en dat ik daardoor altijd een probleem met losheid zal hebben. Je zegt dat je teveel spanning ziet maar je onderbouwt het niet. Waar zie je die spanning? Hoe zie je die spanning?

Ik reageerde daar trouwens niet op. Je gaat vervolgens verder met: ik zou trainen op losheid en toen dacht ik: Jaha, dat weet ik.... maar ik weet even niet hoe.... Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:10

Ik ga even heel offtopic maar heb een vraagje.....is je paard een afstamming van Creool???

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:11

Okay. Je ziet in die lendenen een bult zitten. het mag wel iets zijn maar zoals ik het op die foto zie is het teveel. Als je paard daar echt behoorlijk vast zit kan je je helemaal lam trainen maar vaak is het makkelijker en sneller om dit te laten behandelen door een osteopaat. Wat ik bedoelde met loshied is niet teveel druk op de teugels nemen maar wel zorgen dat ze nageeft op een gesloten stille hand. het is nogal lastig dit van achter de computer te laten voelen vandaar dat ik vroeg wat je doet met je instruteur.

Wat ik ook zie op foto 1 en foto 3 is dat je misschien wat ver achter in eht zadel zit. dat kan ik van twee moment opnames natuurlijk niet bevestigen maar misschien kan je eens kijken of dat inderdaat waar is.
Wat je ook kan meenemen in je training is lichtrijden vanuit de verlichte zit. dus eerst in de verlichte zit en van daaruit steeds heel zachtjes je zadel toucheren (hoe schrijvje dat) in ieder geval heel zachtjes gaan zitten en dan direct weer staan. Hierdoor ontwikkel je een enrome goede balans die je paard ontlast waardoor hij zich onder jou makkelijker kan ontspannen.
Ook heel belangrijk is dat ie volldig door jou gewicht en zit gecontroleerd is. dus hij moet jou tempo popen zonder dat je enorm met je benen of je handen moet werken.
Hij moet terug komen op je zit das echt heel belangrijk omdat hij dat alleen kan doen door van achter te werken.

Ik denk dat je de rest echt in practijk moet gaan leren voelen naast dat je dus inderdaat steinbrecht heel goed hiervoor kan gebruiken.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:13

je hebt pm Knipoog