Welke ruiter/amazone traint zichzelf ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sport jij (meer) om beter te kunnen rijden? En een aantal opties van sporten

Nee, ik sport helemaal niet naast het werk met de paarden
17 (8%)
Nee, maar af en toe sport ik wel
17 (8%)
Nee, maar sporten deed ik al minimaal 3 x per week
10 (5%)
Nee, maar ik sport al iedere week, maximaal 2 x per week
5 (2%)
Ja, ik ben meer dan 3 x per week gaan sporten
23 (11%)
Ja, maar ik sport hooguit 2 x per week
9 (4%)
Enige vorm van dansen
10 (5%)
Fitness
15 (7%)
Fietsen
37 (18%)
Hardlopen
25 (12%)
Zwemmen
14 (7%)
Andere sport
16 (8%)

Totaal aantal stemmen: 198

Judje

Welke ruiter/amazone traint zichzelf ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:15

Beste Bokkers,

Aangezien ik voor het eerst twee eigen paarden heb en ik erg veel aan het lezen ben om maar zo min mogelijk fout te doen kwam ik bij het boek 'Training van ruiter en paard' van Lammert Haanstra terecht, nadat ik zijn andere goede boek over longeren uit had.

In dit boek wordt het belang van een getrainde ruiter/amazone beschreven bij het trainen van een paard. Een aantal bekende ruiters en amazones worden hier genoemd, die allen zelf ook aan hun eigen conditie, evenwicht en ritme werken, om zo hun paard beter te kunnen trainen EN om beter te kunnen snappen hoe je je voelt na een training en op deze wijze dus ook beter een training voor een paard kunt uitstippelen, omdat je zo meer 'idee hebt van' het geestelijke en lichamelijke effect van de training van een lichaam.

Nou heb ik dus een aantal vragen voor jullie:
- Wat voor sporten doen jullie naast paardrijden? En hoe vaak per week en hoe lang per keer?
- Doen jullie dat omdat jullie het leuk vinden, of vanwege het belang tijdens het paardrijden?
- Wie van jullie is er gaan (extra) sporten toen hij/zij dit belang voor de paardentraining wist?
- Wat is jullie mening over het belang van zelf een goede conditie en ritme te hebben als ruiter/amazone?

benangelique

Re: Welke ruiter/amazone traint zichzelf ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:17

ik loop hard sinds kort. dit is omdat ik heb gemerkt dat mijn conditie bij intensieve trainingen toch echt te kort schoot / schiet. Als ik niet ziek ben zoals nu, loop ik 3 tot 4x in de week, tussen de 4 en 8 km. meestal.
daarnaast zit ik erg scheef naar links (ingeknikt). door oefeningen die ik van mijn fysio heb gekregen en het versterken van mijn buikspieren, zit ik langzaamaan steeds een beetje rechter. hierdoor hinder ik noob minder.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:20

Sinds 1 oktober doe ik 2 keer in de week aan spinnen. Niet omdat ik het leuk vind, maar omdat ik vind dat ik zelf ook een goede conditie moet hebben, als ik dat van mijn paard ook eis. Mijn conditie is sindsdien heel erg verbeterd.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:21

Ik heb 10 jaar aan atletiek gedaan, maar ben er nu al een tijd vanaf.
Ik merk wel dat het paardrijden iets zwaarder wordt, nu ik niet echt eengoede conditie meer heb. (ben eerder moe, en minder buikspieren enz.)
Zelf wil ik wel weer meer gaan sporten, omdat ik dit el erg belangrijk vind, om conditie te hebben.(vermakkelijkt het alleen maar;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:24

Ik zou graag wel 2x per week een andere sport doen maar dat trek ik echt niet naast mijn baan en mijn paard.

In mijn vakanties ben ik wel altijd heel actief maar ja, dan rij ik weer geen paard...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:31

Ik wil wel buiten paardrijden om nog een extra sport doen om mijn spiermassa/conditie op te bouwen maar dat kost best veel geld. Ik moet lesgeld betalen, lidmaatschap van de vereniging, startkaart, binnenkort de hoefijzers, proefjes etc. Ik mag dan wel elke dag praktisch rijden, is mn eigen paard niet, maar toch kost het best veel geld.

Ik doe wel elke dag een paar simpele oefeningen. 5 a 10x opdrukken en 10 minuten per dag een bal tussen mn enkels en op een stoel zitten en mn enkels vervolgens recht houden. Is zwaar maar het werkt wel. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:58

Tja, de twee grootste problemen komen alweer naar boven, die de meeste wel herkennen: tijd en geld.

Helemaal als je je paarden elke dag naast het rijden ook nog eens verzorgd en daarnaast ook nog eens een baan hebt of een opleiding volgt wordt tijd toch al vaak een beperkende factor. Is bij mij helemaal bekend.
Tja, paarden, verzorging, wedstrijden, kleding voor wedstrijden en trainingen, bijna alles wat met je paard te maken heeft kost geld, maar als je al een fiets aan huis hebt hoeft dat niks meer te kosten. Hardlopen hoef je ook 1malig maar schoenen voor aan te schaffen. Maarja, al zal het geld geen probleem zijn, dan is het de tijd wel. Dat heb ik zelf ook, helemaal nou ik druk ben met afstuderen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:00

ik skeler erbij. aardig grote ronde(min half uur) daarbij probeer ik alles op de fiets te doen. verder doe ik er geen sporten bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:09

Ik doe geen sporten erbij, maar voor en na het rijden doe ik wel wat stretchoefeningen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:09

Ik ga sinds kort weer 1 * in de week fitnessen, zowel voor de conditie met paardrijden, als algemene conditie.
Ik ben er fanatieker in geworden sinds ik ben gaan crossen, dan moet je toch ook fitter zijn dan met alleen een dressuurproefje.
Je mag niet moe zijn aan de finish, net zo min als je paard.

Liedje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:12

Naast het paardrijden probeer ik zoveel mogelijk op de fiets te gaan ipv met de auto. Ik doe sinds kort ook aan salsa dansen en ben weer begonnen met zwemmen 1x per week.
Zo verbeterd mijn conditie en dat is wel zo eerlijk tegenover het paard, daarvan eisen we ook een goede conditie.
Maar indd tijd is vaak wel een probleem...

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:17

Ik sport verder niet, ben absoluut niet goed in andere sporten dan paardrijden, ben echt zo iemand die vroeger bij gym op school als laatste gekozen werd als er teams gemaakt werden. Cool
Maar dat wil niet zeggen dat ik een slechte conditie heb: ik ga altijd op de fiets naar mn paard (en fiets altijd in een stevig tempo) en wandel ook redelijk veel.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:19

Ík fitness 1 keer in de week en ga regelmatig hardlopen, bovendien fiets ik erg veel.
En op school tijdens saaie lessen ga ik altijd m'n voeten zo ver mogelijk naar binnen zetten en het gewicht op de binnenkant van m'n voet proberen te krijgen, dit vanwege mijn kapstokvoeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:32

Ik rijd de hele dag paard,en loop veel en ren af en toe,meer sporten doe ik niet.Mischien zou ik eens moeten gaan hardlopen,maar eigenlijk heb ik een prima conditie.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:36

Ik ga vaak hardlopen.
En fiets elke dag heen en weer naar school (17km heen, 17km terug), en zwem 1x per week, bij reddingsbrigade.
Doe verder eigenlijk alles op de fiets.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:43

Ik rij 6 dagen per week.
Ik skeeler bijna elke dag..
Ik zwem 1 keer per week..
Ik fiets naar school, maar dat is niet zo ver uhm.. ongeveer 3 km heen en 3 terug.. Bloos Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:47

Ik fiets (race) 3 keer per week. Omdat ik het zelf wel okay vind voor de afwisseling en ik wellicht wat pondjes kwijt kan raken op die manier. Hoe dunner de benen hoe makkelijke ik kan zitten en vooral mijn benen kan terug leggen. Echter krijg ik nu ook dikkere kuiten en das niet echt bevorderlijk voor de maat van mijn laarzen. Ik hoop dat op die plek ook nog wat omvang kwijt raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:49

Ik ga vaak hardlopen en ik fiets iedere dag naar school Vork

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:54

"" vroeger" ging ik hardlopend of fietsend naar het paard , daarbij deed ik aan tennis , race fietsen (hobby matig) , (zee)zeilen
tegenwoordig houd ik tuin bij en ben blij dat ik uberhaubt nog kan lopen (mijn ljif/ gezondheid kan niet meer sporten..) geestelijk doe ik wel nog
"oefeningen"

een goede lichamelijke en geesteljke balans is zeker wel bevoordelijk voor paardrijden
goede conditie ook , sterk zjin is wel handig bij het mesten of als er hoor ed komt maar verder nergens voor nodig Knipoog op kracht win je het toch nooit Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:57

nickyu schreef:
een goede lichamelijke en geesteljke balans is zeker wel bevoordelijk voor paardrijden

Ja, een goede geestelijke balans is inderdaad net zo belangrijk als een goede fysieke balans.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:36

Ir111 schreef:
nickyu schreef:

Ja, een goede geestelijke balans is inderdaad net zo belangrijk als een goede fysieke balans.

Dat is zeker waar jah. Ik merk het zelf ook: als ik een x mn dag nie heb, kan ik ze beter laten staan, want dan verklooi ik meer dan dat ik goed maak. Ondanks dat je je best doet er niks van te laten merken. De ruin van mij is zo MEGA gevoelig voor alles! Dan heb je op een slechte dag gewoon echt een probleem. Maarja, daar ben ik ook mee bezig! (kost me nog meer tijd, zodat ik nog minder tijd heb voor sporten)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:37

ik ga ook 2 tot 3 keer in de week hardlopen, ga vanmiddag ook weer ff en dan een half uurtje, wel met tussenpozen.
Ook puur omdat ik moeite met mezelf krijg.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:44

Ik rijd bijna elke dag paard, eerst ging ik meestal op de fiets naar het paard waardoor er met mijn conditie niks mis was en ik dus ook niet snel moe was. Nu ik aan het studeren ben en een enorm rotrooster heb kan ik veel minder op de fiets en daardoor merk ik wel dat mijn conditie enorm achteruit gaat. Toch maar weer meer gaan fietsen denk ik!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:47

Ik ben sinds het nieuwe jaar aan mijn conditie gaan werken. Ik jog 1 of 2 keer per week, en pak vaker de fiets. Niet per se voor het paardrijden, maar ik merk wel dat het helpt. Moet zeggen dat ik zelf versteld sta over het verschil. In het algemeen ook, door een beetje meer bewegen zit ik gewoon stúkken lekkerder in mijn vel. Lichamelijk en geestelijk.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:51

ik sport eigenlijk niet meer naast paardrijden, ik heb heel lang atletiek gedaan (NK) maar het begon me te vervelen dus ben gestopt. ik heb wel 2 uur per week gym, dan doe ik wel gewoon goed mee, dus het is wel een beetje sport he Knipoog