3 jarige merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLunatic

3 jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:01

Ik rijd sinds kort een 3 jarige friese merrie. Ze moet echt nog heel veel leren,
ze is nog maar net onder het zadel en ik heb haar nu ongeveer 6x gereden.
Ze wil niet goed door de hoeken, springt soms zomaar opzij, is schrikkerig enz.
Hoe kan ik haar wel goed door die hoeken laten lopen zonder dat ze zo vervelend doet?

Anoniem

Re: 3 jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:05

"Vervelend"? Verward

Het dier is nog maar 3. En nog maar nèt beleerd. Wat verwacht je nou?

Ga lekker grondwerken met haar, wandelen, vriendschap sluiten en een band opbouwen.

xLunatic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:08

Ja dat snap ik ook wel Knipoog En ik heb ook wel geduld met haar..
maar ze gaat écht noooit door die hoeken heen en dat moet ze toch leren.
Ik bedoel gewoon ; hoe kan ik haar dat het beste leren?

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:11

Inderdaad , 3 jaar is nog heel jong en dan kun je echt verwachten dat ie zo iets doet
Ik zou de pony eerst goed leren kennen en aan de longe voorbereiden... Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:11

Ik sluit me helemaal met JoviBan aan.
3 jaar , dat is nog maar een pubertje, daar kun je niet van verwachten dat ze zich perfect gaan gedragen, daar zijn ze veel te jong voor, dat komt nog wel!
Doe even iets anders met haar, gewoon een tijdje "onserieus aanmodderen."
Over dat niet door de hoeken: verstand komt met de jaren, na een tijdje zal ze dit niet meer doen, en doet ze dit wel ga je gewoon oefenen met haar, aan het haltster door de hoeken, en later erop, steeds meer opbouwen.
Dat komt nog helemaal goed, geduld is een goede zaak ja.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:12

Echt door de hoeken rijden is voor een jong paard nog erg lastig. Ik rond met een jong paard de hoeken juist altijd met opzet een beetje af zodat hij er wat makkelijker doorheen loopt. Het echte scherpe hoeken rijden komt later wel.

xLunatic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:13

Volgens mij heb ik het er allemaal wat vaag neergezet.
het gaat me niet om scherpe hoeken, maar ze maakt er gewoon voltes van.
Volte bij B & E etc. Tuurlijk snap ik wel dat ze nog jong is,
dat niet alles direct perfect gaat en dat ik het bereik met veel oefenen.
Wel kan ze aan de teugel lopen, is ze mak aan de longe enz.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:16

xLunatic schreef:
Ja dat snap ik ook wel Knipoog En ik heb ook wel geduld met haar..
maar ze gaat écht noooit door die hoeken heen en dat moet ze toch leren.
Ik bedoel gewoon ; hoe kan ik haar dat het beste leren?

Wouw!!! Je hebt er al 6x op gereden.......... Poeh, poeh!!
Paard moet eerst nog in balans komen onder het zadel man!!! Op eigen benen leren lopen....

De beste oefening is in dit geval voor jou! Geduld...... Grondwerk en vertouwen kweken, een band opbouwen......

Succes!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:32

xLunatic schreef:
Volgens mij heb ik het er allemaal wat vaag neergezet.
het gaat me niet om scherpe hoeken, maar ze maakt er gewoon voltes van.
Volte bij B & E etc. Tuurlijk snap ik wel dat ze nog jong is,
dat niet alles direct perfect gaat en dat ik het bereik met veel oefenen.
Wel kan ze aan de teugel lopen, is ze mak aan de longe enz.

mag ik vragen hoeveel jonge paarden je al in heb gereden? blijkbaar heb je daar niet veel kaas van gegeten.

je zegt; ze loopt al wel aan de teugel. waarom wil je in godsnaam een 3-jarig paard waar je 6x op heb gezeten aan de teugel rijden Verward laat het paard eerst lekker op der eigen benen lopen, lekker spelender wijs er een stuur op rijden enzo.
ik krijg (als ik je berichten zo lees) echt het idee dat het paard niet als een 3-jarig paard gereden word.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:53

Mijn paard is nu een jaar onder het zadel en heeft ook een half jaar stilgestaan. Hij gaat ook niet netjes door de hoeken en snijd ze vaak af. Er zit gewoon veel werk in, hij mist een hoop spieren nog en zulke wendingen en voltes zijn gewoon nog moeilijk voor hem. Als je dat nu gek vind, dan ben je niet toe aan zo'n jong paard en heb je dringend begeleiding nodig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:06

Voor ze door de hoeken kan lopen moet ze eerst sterker worden en meer in balans komen. In een hoek moet ze nl. meer gewicht overnemen op het binnenachterbeen en dat is nog te zwaar dus dat probeert ze te voorkomen.

Als de reactie voorwaarts op je been er goed is en je hebt tempocontrole, kun je voorzichtig werken aan de reactie voor je binnenbeen door voltes spiraalsgewijs openen, de derde hoefslag te pakken en haar een pasje voorwaarts zijwaarts te zetten naar de hoefslag (daar trekt een jong paard makkelijk naar toe).

Maar het is in het begin veel belangrijker om gewoon sterk te worden door kilometers te maken, dus veel lange rechte lijnen (kun je naar buiten op een rustig stuk? dat is ideaal, wordt ze ook nog een stuk makker van).

Heb je les met dit paard? Ze bedoelt het nl. niet vervelend, maar ze snapt vaak niet wat je bedoeld of kan het lichamelijk nog niet aan. Rij met duidelijke hulpen maar behandel haar toegeeflijk. Ze is nog een kleuter, laat haar fouten maken zonder boos te worden.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:44

Mijn pony wou op het begin ook nooit door de hoeken.
Maar je moet het rustig op bouwen want ze hebben hun evenwicht nog niet helemaal natuurlijk.
En als je goed door de hoeken wil ja nu nog niet super aan gaan werken hoor maar elke keer binnenbeen en heel klein beetje stelling aanvragen .
Als ze dat straks onder de knie heeft dan gaan ze er steeds makkelijker door de hoeken.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:49

Misschien moet je is met een ander paard erbij rijden.. Als je bijvoorbeeld met een vriendje of vriendinnejte ervan in de bak rijd die ewl door de hoek heen gaat moet je daar gewoon achter aan rijden... En dan gaat je paard er de volgende keer miscshien wel langs.. Een paard is een kudde dier dus misschien dat dit kan helpen. Natuurlijk moet ze nog heel wat leren maar in iedergeval een ideetje. Succes ermee Knipoog

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:59

Idd in het begin nog gewoon laten rond lopen en met je teugels proberen werken nog niet verwachten dat ze al op je benen gaat reageren ofzo want daar snapt ze nu toch nog niets van dus allebei gebruiken maar vooral teugelhulpen en zolang ze looopt is het nog goed. Mijn ondertussen 4 jarige was/is soms ook zo.
En aan de hand ook op de hoefslag lopen en de lange lijnen ook goed de hoeken sturen als zij naar links wil moet jij naar rechts gaan zodat ze weet wie er beslist nar waar ze moet. En zoals tinka zegt er eens met een ander paard voor rijden dan volgen ze meestal wel een beetjes. Succes verder

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:01

ze is inderdaad nog heel jong.. je kan hier denk ik het beste een ervaren iemand bij halen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:07

Goed en veel les nemen en je vooral niet druk maken over die hoeken, dat komt vanzelf wel. Leer het paard eerst maar in balans lopen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:43

Ik rij nu ook net een friese ruin is van bijna 3 en half,tuurlijk wil ie de bochten nog niet diep doorlopen ik richt me daar ook totaal niet op.
Het beste is haar op eigen benen te laten lopen en ruimte van voren te geven,lekker uitschuiven die nek aan de teugel is iets wat pas veel later hoeft.Veel afwisselingen figuren die ruim zijn rijden etc etc dan word ze vanzelf beter bestuurbaar en door de hoeken te rijden.Ook kun je haar aan de longe leren wijken voor druk ,maar vooral goed les nemen iemand erbij die ervaring heeft met jonge paarden ,dan komt alles vanzelf!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:46

Ik krijg hierbij zeer ernstig het gevoel dat deze dame niet of nauwelijks ervaring heeft met het inrijden van paarden. Oftewel: laat het mooi door iemand anders doen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:51

Nouks schreef:
Ik krijg hierbij zeer ernstig het gevoel dat deze dame niet of nauwelijks ervaring heeft met het inrijden van paarden. Oftewel: laat het mooi door iemand anders doen.

Idd ,maar ik ook niet maar met een goed instructrice en veel geduld moet het wel mogelijk zijn tog?Het gaat mij prima af krijg huiswerk mee 1 keer per week zelf oefenen 2 keer soms 1 keer met hulp van instructrice,alleen als je geen geduld heb en er geen geld aan wil spenderen jah dan kun je het beter door een ander laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:47

Tuurlijk, met goede begeleiding kom je ook heel ver. Maar als je na zes keer roept dat je driejarige "nooit door de hoeken wil" heb je geloof ik te weinig geduld om het zelf te doen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:17

ja daar ben ik het helemaal mee eens,het toeval wil dat ik nu ook 6 keer heb gereden en dat niet eens in me is opgekomen,ben allang blij dat ie durft te lopen en lekker zeker is.
Maar goed hopelijk heeft ze genoeg tips om het anders aan te pakken ,ik wens je succes met geduld kom je er wel

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:01

Wij Whitepanther en martine vinden het een beetje belachelijk dat jullie dit meisje meteen aanvallen... ze vraagt om hulp en moet je jullie reacties eens horen dit gaat toch nergens over en al zou ze niet veel ervaring met het beleren van paarden hebben volgens mij hebben we dat allemaal een keer voor het eerst moeten doen..... Toch??!!
Wees tenminste blij dat ze andere mensen om hulp vraagt hoe ze dit op moet lossen er zijn ook mensen die vragen niks en slaan hun paard gewoon door de hoeken heen!! Nou sorry hoor maar dan heb ik meer respect voor dit meisje die tenminste durft toe te geven dat ze niet weet wat ze der mee aan moet en om hulp vraagt. Je kan ook gewoon normaal op haar vraag reageren met een antwoord.... Jullie doen allemaal alsof ze dit paard van het land gehaald heeft en er zonder ook maar een keer mee te longeren of wat dan ook erop gesprongen is, maar dat weten jullie helemaal niet dus oordeel niet zo snel en reageer gewoon normaal!!

En Luna gewoon een beetje rustig aan doen met der die hoeken komt vanzelf wel dat is nu gewoon nog een beetje moelijk voor haar.... Veel suc6 Lien en Tien

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:54

Het is heel belangrijk dat je je jonge paardje niet naar buiten trekt 'om de hoek toch maar te kunnen rijden'.
Werk met je binnenbeen en geef duidelijk de richting met je binnenteugel aan (hand van de hals weg). Contact houden met buitenteugel.
Dat ze de hoeken nog afsnijdt is niet erg, dat komt nog wel (al duurt het maanden). Dat ze naar binnenvalt is op dit ogenblik ook geen groot probleem, zolang ze maar naar binnengesteld is. Dus liever de hoeken niet nemen, maar wel in de juiste buiging, dan de hoeken in 90° nemen, maar met een paard dat naar buiten kijkt.
Verder cirkels openen en sluiten (de spiralen van hierboven). Langzaam maar zeker zal ze beter richting hoek rijden.

Veel succes!

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:12

Het is echt een trekje voor jonge paardendat ze niet zo gemakkelijk de hoek inlopen, ze hebben nog geen goed balans. Ik zou goed je buitenteugel erbij houden en je binnenbeen als je der door de hoek wilt rijden, maar vraag eerst een klein beetje e dan met stappen meer, want direct correct de hoek in gaan is meteen een grote stap voor zo''n jong paard

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:10

Wilde je zeggen dat je geduld hebt?
Nou met 6 keer verwacht ik vrij weinig van een paard..