Hoe kun je, je onderbenen stilhouden, en voeten recht.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m0niiek_

Hoe kun je, je onderbenen stilhouden, en voeten recht.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:46

Hai, ik wou vragen of jullie mij kunnen helpen.. ik wil heel graag mijn onderbenen stil houden en niet de hele tijd wapperen en mijn voeten steken helemaal naar buiten dat is gewoonniet mooi maar het lukt gewoon niet om die recht te houden,? kunnen jullie mij helpen?

groejtes m0niiek_

Elisa2

Re: Hoe kun je, je onderbenen stilhouden, en voeten recht.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:18

Veel zonder beugels rijden,dat verbetert je zit

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:02

Inderdaad, ik moet er ook nog goed op oefenen hoor maar zonder beugels rijden helpt heel goed! Lachen

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:06

Misschien helpt het als je van die inzet blokjes in de stijgbeugels doet? Die zijn voor een paar euries bij de meeste ruitersport zaken al te krijgen. Doordat ze schuin zijn wordt je voetstand al een flink stuk gecorrigeerd.

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:10

Ik zie ook wel eens dat ze met een touwtje de beugels aan de singel vastmaken, op deze manier kan je niet anders dan je benen stil houden !

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:14

Ja, idd. Met touwtjes je beugels aan de singel vast maken. Is eerst niet zo fijn, aangezien je been heen anders getrokken wordt, maar werkt wel goed..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:33

Aangezien tijdens mijn 1e 9 jaar paardrijden bij mij ook niet op mijn 'kapstokken' is gelet heb ik er nog steeds moeite mee, maar verbeteringen zijn zichtbaar.
Inderdaad rijden zonder beugels is een goede optie, maar ook heel simpel: zitlessen: een longeersingel met dekje eronder en iemand anders die longeert en jij voert allerlei gekke houdingen uit: tenen aanraken met je vingers e.d.
Wat bij mij ook goed werkt is: steeds als je stapt (dan kon ik in ieder geval mijn gedachten er het beste bijhouden) proberen er aan te denken en dan je voeten naar binnen te stellen, als je dat vaak genoeg doet dan verbeterd het ook al een stuk.
De bungel-benen worden ook het beste verholpen door bovenstaand, maar: denk er wel aan dat je benen mee moeten bewegen in de bewegingen van het paard, omdat je alleen dan het paard niet belemmerd in zijn bewegingen.
Schuine beugelblokjes zijn ook een goede optie. Touwtjes aan je beugels is mij afgeraden, maar reden kan ik me niet meer zo herinneren.

m0niiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 15:28

Okee dankjewel voor de reacties, maar ik heb al zzoveel geprobeert maar lukt gwn niet ..

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:37

het is ook heel moeilijk om door te zetten..ik had daar ook heel veel moeite mee.
ik heb touwtjes aan me singels vast gemaakt, dit was ik al heel snel beu Bloos
toch moest ik van mezelf doorzetten en heb ik de touwtjes nog strakker aangetrokken. ik zou zelf eigenlijk ook geen oplossingen meer weten, alleen kan je nog zonder zadel rijden want dan moet je ook je benen stil houden wil je kunnen blijven zitten. Knipoog
succes ermee Haha!

Muiltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:24

je kan ook oefenen met zonderzadel rijden....
en natuurlijk heel veel oefenen

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:54

zonder zadel werkt bij mij wel een beetje

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:57

Zam schreef:
Ik zie ook wel eens dat ze met een touwtje de beugels aan de singel vastmaken, op deze manier kan je niet anders dan je benen stil houden !

Dit is dus echt gevaarlijk!!!
Hier kun je echt mee verongelukken!!!!

Verder geeft het een valse steun waardoor je zonder de riempjes je benen helemaal niet meer stil kunt houden!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:59

gewoon je benen lang houden, niet teveel je hak uit willen drukken. Ook je tenen niet naar binnen maar gewoon recht naar voren. Je tenen naar binnen spannen bepaalde spieren in je kuit dat is onnodig.
Dus telkens bedenken dat je tenen naar voren wijzen. Je moet zoals je op je paard zit ook op de grond kunnen staan Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:05

Misschien even kijken naar de rest van je houding? Hoe het komt dat je onderbenen en voeten niet goed liggen?

m0niiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:39

ja dat weet ik niet precies het lukt gewoon niet :S

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:43

Als je alleen je voeten naar binnen draait, krijg je last van je enkels. Wanneer je je knieën in het zadel draait (als het ware met x-benen op je paard gaan zitten) zullen en je voeten recht hangen en mijn beenligging werd veel stiller Ja

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:49

Je beugels een gaatje langer doen wil ook wel eens helpen voor je houding. Ik heb een paar weken terug op advies van mijn man mijn beugels een gaatje langer gedaan (terwijl ik dacht dat ze al giga lang waren), en ik merk nu echt dat ik beter zit. Met name als ik goed de druk op mijn beugels houd zit ik gewoon veel stiller dan voorheen.

Een methode om je been in zijn geheel naar binnen gedraaid tegen het zadel te krijgen is je been naar buiten te steken, vervolgens naar achteren te trekken, tegen het zadel leggen en op zijn plek schuiven. Je draait dan zeg maar heel je been vanuit je heup naar binnen waardoor ook je tenen naar binnen gedraaid worden.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 06:15

heel veel zonder beugels rijden heeft bij mij erg geholpen! ik zou dit eens proberen als ik jou was Knipoog

m0niiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:17

okee dankjeewel! Knipoog

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:20

Symmetry, een groot succes in Engeland; Een handig hulpmiddel bij het rijden voor het stilhouden van de onderbeen en het naar beneden houden van de hakken.

Met klitteband vast te maken en bij momenten dat het noodzakelijk is zal het klitteband makkelijk los gaan. Zie ook bij paardendrogist.nl onder 'Voor de ruiter' en dan onder 'Rij-Accessoires'. Nieuwprijs €16,50.

[EDIT]Wil niet zeggen dat ik het gebruik ofzo hoor. Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van kapstokjes oid. Zonder beugels rijden helpt, maar niet voor het stilhouden van je onderbenen enzo.

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:21

Ik schud,vooral in Draf,ook veel met mijn benen.
Is het waar dat veel zonder beugels rijden helpt?.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:23

MissDan schreef:
Ik schud,vooral in Draf,ook veel met mijn benen.
Is het waar dat veel zonder beugels rijden helpt?.

Zie reactie van mij hierboven... Je oefent alleen het blijven zitten, dus voor je beenhouding maakt 't niets uit.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:24

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:25

*heeft een idee!

Probeer je hakken meer naar buiten te draaien, zodat je je tenen naar binnen draait en niet constant drijft, je ze van de buik afhoud. Handig Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:42

Je moet sowieso ontspannen in je heupen zijn. Gespannen zijn in je heupen en onderrug heeft kapstokjes en dus flapperende onderbenen tot gevolg. Je bekken iets achterover kantelen (veel mensen zitten nl met een holle rug op het paard) zodat je een rechte rug hebt, zorgt ervoor dat je je heupen en bekken kunt ontspannen en dus je onderbenen stil kunt houden en je voeten recht. Je moet niet je onderbenen krampachtig stil proberen te houden en je tenen heel fanatiek naar binnen draaien, dit heeft alleen nog meer spanning tot gevolg, je zou het probleem verergeren. Ontspan in je heupen en laat je onderbeen als een natte dweil tegen het paard aanliggen, terwijl je in je heupen soepel met de beweging meegaat. Bovenlichaam rechtop houden.