Buiten omhoog en achteruit; hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Buiten omhoog en achteruit; hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:33

Ik wilde julie vragen om wat tips en advies over de volgende kwestie:

Als ik met mijn paard op buitenrit ga, dan gaat het even goed en na een tijdje heeft hij het ineens gehad en gaat die alleen nog maar omhoog en in zijn achteruit. Als ik dan been geef of hem straf wordt hij alleen maar bozer en gaat hij erger in verzet. Dus probeer ik het in rust op te lossen, maar dit werkt ook niet. Ook draait hij tijdens het stijgeren om en probeert die dan richting huis te rennen. Ik houd hem dan in en dan krijg je een paar gekke sprongen.

Meestal stap ik af en probeer ik hem aan de hand vooruit te krijgen. Ligt aan zijn bui of dit lukt. Soms loopt die zo mee en geeft die zich over en de andere keer gaat die alleen nog maar hoger stijgeren.. Vandaag weer een tijd bezig geweest terwijl iemand anders hem aan de hand vast had. Maar ook dan krijgt hij het op een gegeven moment in zijn bol en gaat hij omhoog. In de bak vertoont hij dit gedrag helemaal niet en ook in de verdere omgang is het een heel lief en eerlijk paard.

Er is nooit echt een reden dat hij ineens niet meer wil. Ook geeft hij niks om het verkeer, alleen een traktor oid vind hij vaak nog wel spannend. Een half jaar geleden vertoonde hij dit gedrag ook, maar als ik dan even doorzette gaf die het op en kon ik heerlijk buiten rijden (in mijn eentje). Maar de laatste tijd blijft hij vervelend doen en geeft hij zich niet gewonnen. Dus dan maak ik meestal mijn rondje aan de hand af, want ik ga echt niet terug!

Ook heb ik het met een ander paard geprobeerd, maar als hij niet meer wil, wil het andere paard ook niet en gaan ze samen vervelend lopen doen.

Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben. En dan vooral voor dat stijgergedeeltje, aangezien dit soms best gevaarlijke situaties op kan leveren. Daarom heb ik ook besloten om voorlopig niet meer buiten te rijden, totdat ik er een oplossing voor heb gevonden..

henkb

Re: Buiten omhoog en achteruit; hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:46

Ik denk dat hij iets geleerd heeft ...... namelijk zijn zin krijgen. Probeer in ieder geval zo weinig mogelijk met de rem er op te rijden, dus altijd voorwaarts. Van afstand is het verder moeilijk praten....

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:49

Ik heb hetzelfde probleem met mijn verzorgpony, alleen gaat het nu weer de goede kant op. Gewoon niet opgeven, hij moet vooral niet zijn zin krijgen. Want dan blijft hij doorgaan. Hij geeft tegenwoordig steeds vlugger toe, en laatst zijn we zelfs zonder stijgeren ect het bos ingekomen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:51

heeeel herkenbaar
Zweepje meenemen en niet opgeven. Niet afstappen, en tik geven als hij gaat vervelen,
Op rustige stukje srijdne, waar niemand last van je heeft als je de weg blokkeerd als paard moeilijk gaat doen, Xo heb je alle tidj om door te zetten, en je paard duidelijk te maken dat niet werkt om zo te verzetten

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:52

Lynn_Nikita schreef:
heeeel herkenbaar
Zweepje meenemen en niet opgeven. Niet afstappen, en tik geven als hij gaat vervelen,
Op rustige stukje srijdne, waar niemand last van je heeft als je de weg blokkeerd als paard moeilijk gaat doen, Xo heb je alle tidj om door te zetten, en je paard duidelijk te maken dat niet werkt om zo te verzetten

Ben ik het helemaal mee eens, je haalt de woorden uit mijn mond.
En bij mijn pony werkt het, hij begint eindelijk door te krijgen dat heet geen zin meer heeft, omdat ik toch niet opgeef

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:55

Poe, lijkt me best gevaarlijk.

Kun je niet met een groepje naar buiten? Vaak gedragen ze zich dan wel beter. Dan kun je het langzaam weer afbouwen (het aantal mede-ruiters)

Is hij in de bak wel goed aan de hulpen? Anders zou je daar ook aan kunnen werken.

Ik zou idd niet meer naar buiten gaan alleen, want zo hou je het probleem in stand. Een paard is altijd sterker, daarom moet jij slimmer zijn.

Succes!!

Wij gingen vaak naar buiten na een pittige training. Even een half uur alleen stappen. Ze zijn dan vaak moe, en hebben geen zin meer in streken, of geven sneller op. Misschien ook een tip!?

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:56

Dit zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn oude lease-paard. Ze had bij de mede-lease-er geleerd dat die dan afstapte en dat probeerde ze bij mij ook uit! Gewoon doorzetten! Inderdaad zweepje mee en NIET atstappen! Geduld hebben en consequent zijn zijn de sleutelwoorden! Vork
Succes!!!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:01

Als hij alleen maar achteruit wil lopen, laat hem dan achteruit lopen in de richting die jij op wilt gaan (weg van stal dus). Meestal geven ze dan wel snel op, en anders laat je hem lekker een paar 100 meter achteruit lopen, dat kan geen kwaad Clown .
Jij moet iig niet opgeven, hij moet de kant op die jij op wilt, als je hem laat winnen zal het alleen maar erger worden.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:11

Nee ik ga ook altijd kostte wat het kost mijn rondje afmaken haha.
Ik stap af, omdat hij op een gegeven moment té hoog gaat steigeren en dan op dat moment moeite heeft om zijn evenwicht te bewaren. Dus is de kans groot dat hij achterover klapt en dat moeten we al helemaal niet hebben.

Andere paarden zou ook zeker wel helpen, alleen hebik daar op het moment nog geen beschikking over. Op het moment kan ik alleen met dat ene paard naar buiten en dat schiet ook niet echt op.

In de bak regeert hij ontzettend goed op mijn hulpen. Ook heeft hij in de bak nog nooit gesteigert en doet hij altijd netjes wat ik van hem vraag.

Bedankt voor de tips!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:15

Ik ga dit even volgen, ik rij namelijk een paardje dat het af en toe ook waagt. Hij gaat vooral in zijn achteruit, heel snel richting de gracht natuurlijk Knipoog Op zo'n moment heb ik ook wel even schrik dat ie steigert en we samen de gracht inkukelen... Mijn reactie is altijd: eerst maar zien dat hij weer vooruit gaat en dan sturen, maar de volgende keer ga ik eens proberen om zijn kont gewoon weer richting de weg te zetten.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:15

henkb schreef:
Ik denk dat hij iets geleerd heeft ...... namelijk zijn zin krijgen. Probeer in ieder geval zo weinig mogelijk met de rem er op te rijden, dus altijd voorwaarts. Van afstand is het verder moeilijk praten....

Ik heb hem op dit gebied expres juist nooit zijn zin gegeven. Altijd het rondje afmaken wat ik in mijn hoofd had, erop of aan de hand.

@ Lynn_Nikita : Als ik hem een tik geef wordt hij alleen maar bozer en werkt het averechts. In het begin heb ik hem ook flink op zijn kop gegeven,maar het werkte gewoon niet. Dus ik ben nu even op zoek naar een andere methode. Nu zijn we al het goede gedrag aan het belonen en het slechte aan het negeren. Hij steigert dan iig niet zo ontzettend hoog, dus dat is voor mij al een hele verbetering.

Bedankt voor de tips!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:20

Die van mij heeft precies hetzelfde!! Verschrikkelijk hoog en maar achteruit!
En ook ik ga er dan naast lopen... Kan je dus helaas niet helpen!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:32

Mijn vorige paard deed dat ook, ik heb 1 oplossing; hij wil achteruit? Dan GAAT hij achteruit!
Afstijgen en ongeveer 400-500 meter achteruit laten lopen, misschien even een lang touw eraan doen om hem bij je te houden als hij toch wil gaan stijgeren.. Maar echt zoo ver achteruit laten lopen, als hij niet meer wil; tik op de voorbenen, hij MOET en Zal achteruit! Dit was de enige manier om het bij mijn vorige paard eruit te krijgen.. Het is een lastig probleem maar liever 1x goed aanpakken dan steeds met een vervelend paard weer terug moeten..

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:34

mijn paard flikte dit van de week ook in 1x.... Zo in eens omdraaien en der vandoor gaan, heb hem weer omgedraaid en een flinke klapperd met de zweep gegeven en hij heeft het nog niet weer gedaan... (klinkt mischien wel gemeen maar zulke fratsen wil ik niet hebben)

dus mijn advies net zoals iedereen hier aanpakken, loopt ie achteruit net zoals Casca zegt laat hem maar mooie achter uit lopen net zolang tot ie niet meer wil Lachen

suc 6

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:10

dit is heel herkenbaar. Haha! Ik heb ook zo'n paard en de ene keer loopt hij braaf zijn rondje.
Mijn vader fietst wel altijd mee en die heeft een lijn mee zodat hij hem vast kan klikken als hij gaat staken.

Ik heb ook nog nooit naar huis gegaan maar ik kan hem net als jij niet flink straffen want dan gaat hij
omhoog of zo gigantisch bokken dat je eraf ligt. Hij is ook wel eens achteruit richting sloot gegaan. Boos!
Ik heb hem wel eens onwijs afgestraft maar dan wel vanaf de grond. Afgestapt en toen een paar flinke
roeien met de zweep gegeven en daarna lopend het rondje afgemaakt.

Ik ga deze zomer proberen om met hem naar het bos te gaan zodat hij eerst in de trailer gaat en op heel
ander terrein is. Ik ga ook nog eens met een ander paard om te kijken of dat wel werkt.

Ik heb dus echt geen oplossing voor je. Het blijft altijd heel gevaarlijk langs de weg als ze dit soort
kuren gaan vertonen. Als je wel op het asfalt terecht komt en je paard rent langs de weg.

Misschien zou je die van jou ook eens door iemand aan de hengstenketting mee kunnen laten nemen als je erop zit.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 09:25

Bedankt allemaal !
Met deze tips ga ik het binnenkort nog maar eens proberen met iemand erbij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:29

Weet je waarom hij dit doet? Is het angst? Onzekerheid? Wil hij niet alleen op pad?

Met een ander paard erbij dat zeker weten doorloopt wil vaak wel helpen Lachen.

Voel je aankomen dat hij wil gaan steigeren en achteruit lopen? Anders kun je hem nog voor proberen te zijn door snel een overgang naar een andere gang te maken, of juist stil te zetten zonder enige druk, of desnoods 180 graden draaien en dan achterwaarts (maar dus wel achterwaarts in de richting die jij wilt).

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:33

Probeer eens héél boos te worden. En niet boos in de zin van schoppen en slaan.. maar.. ontzettend hard roepen tegen hem... "ga gvd vooruit, stomme bok".. Haha!
Of weet ik veel wat jij zegt tegen je paard als hij niet luistert.
De grootste stijgeraar van stal (inmiddels ruin) was hiervan onder de indruk na vele lieve pogingen en ook meppen..
Vervolgens ga je gewoon rustig draven, net alsof er niks aan de hand is en pas ná het draven, als jij het aangeeft dat je wilt stappen, beloon je je paard en stap je rustig verder.
Succes.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:36

Misschien ook een optie om wat grondwerk te gaan doen in de bak. Of obstakeltraining en jij erop..
Kan je misschien iets aan zijn manier van reageren veranderen/aanleren, het altijd voorwaarts oplossen en laten zien aan je paard dat jij de leider bent en hij op jou kan vertrouwen, dat stijgeren nergens nodig voor is. Dit is uiteraard niet in 1 keer opgelost. Doodeng, als paarden beginnen te stijgeren. Ik ben daar ook niet zo'n held mee...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:41

....als je paard achterwaards wil, doen...zet em met zn kont in de richting waar jij heen wil en lopen!...hup in zn achteruit, pest m maar een beetje....op een gegeven moment wil die echt wel weer voorwaard, pak je hem op en ga je weer verder..schoppen en slaan werken niet..paardje raakt er alleen maar helemaal over de zuiger van met alle gevaarlijke situaties van dien...

ben benieuwd!
Gr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:51

Eerst een kreet van een oude instructeur van mij : Een paard dat arbeid kliert niet.

Zijn er niet een aantal bakoefeningen die je ook buiten met hem kan doen? En verder maak het rotgedrag inderdaad controleerbaar voor jouw en heel zwaar voor hem door bv het te blijven vragen totdat jij het genoeg vindt, of door er een heel zware oefening direct achteraan te vragen en alleen dan te vragen. bv als je de ruimte hebt na het steigeren onmiddelijk een paar rondjes longeren, maar in die paar rondjes moet hij dan wel hijgen van inspanning, laat hem dan bij je komen (rustpunt!) en op adem komen. Daarna hetzelfde de andere kant op, weer rustpunt en dan opstappen en verder rijden. Verder inderdaad het goede gedrag belonen en niet boos worden/blijven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:58

Mijn merrie deed dit vroeger ook.
Dan waren we leuk aan het wandelen en plots gaat ze op de rem en ging dan nog alleen maar naar achter/omhoog.
Ik had vanalles geprobeerd:
-Mijn zin proberen door te drijven. Paard blijven aansporen tot ze weer voorwaarts zou gaan. Dit was geen succes. Hoe harder ik probeerde hoe sterker zij doorging met dit achterwaarts/omhoog. En uiteindelijk eindigde het altijd zodat ik moest afstappen. (ook voor mijn eigen veiligheid, aangezien ook mijn paard geregeld doorslaat met steigeren.)
- Omgekeerde psychologie: Indien er de ruimte voor was en paard besloot achterwaarts te gaan, moest ze van mij nog 50 meter langer achterwaarts. Als ze dan weer stil stond, was ze snel genoeg om weer vooruit te gaan. Werkte wel even, maar na een keer of 3 was het effect daarvan ook verdwenen. (En gaat alleen als ze niet teveel omhoog gaan)
-Uiteindelijk: Gewoon niets doen. Als paard stil ging staan, een beetje lekker gaan zitten, teugels losgooien, genieten van het uitzicht en wachten tot het paard ontspant en dan eens voorzichtig sugereren of we niet voorwaarts kunnen?
Weigert ze, gewoon weer in 'niets-doen-mode' en later nog eens opnieuw proberen.
In het begin kon dat lang duren. (tot een half uur Tong uitsteken ) Maar mijn paard is een beetje een zenuwachtig typetje en lang op 1 plek staan bevalt haar niet zo, en de wachttijd werd hoe langer hoe korter.
En nu heb ik haar al zo ver dat wanneer ze stil wil gaan staan, het genoeg is dat ik aanstalten maak om er comfortabel bij te gaan zitten, dan gaat ze meteen weer voorwaarts. Soms probeert ze zich dan nog om te draaien, maar dat straf ik eigenlijk niet af. Want het is wel een voorwaartse beweging (weliswaar de verkeerde kant uit) Dus dan laat ik haar 1 à 2 passen draaien naar de kant die ze wil en terwijl ze in die voorwaartse beweging zit, stuur ik haar (zonder teveel druk!) weer de kant uit die ik wil.
De combinatie van deze twee dingen werkt echt heel goed voor ons. We staan nog zelden langer dan een paar seconden stil en gaan altijd de kant uit die ik wil, zonder gesteiger of achterwaarts willen gaan. (Ik denk dat het ondertussen al een jaar geleden is, dat ze nog gesteigerd heeft Haha! ) Maar ik moet wel blijven opletten dat ik wanneer zij in protest gaat, ik zeker geen druk ga gebruiken. Want dan is het weer dat straatje zonder einde van vroeger.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:35

He, herkenbaar! Heb ook zo'n angsthaas, boos worden en zweep erop resulteert in levensgevaarlijk gedrag en schiet ik dus niks mee op. Met belonen en bla bla overigens ook niet, want dan staan we in not ime thuis. Ik stap ook af, want als ze eenmaal zover is en ik beweeg dan staat ze overeind. Stilstaan en afwachten werkt niet (draait om en probeert huiswaarts te keren, terugdraaien in de richting geeft super zijwaarte gangen), achterwaarts laten gaan geeft ook steigeracties, pfff. Enige wat helpt is een ander paard mee (dat wel durft, want zodra die dan stopt, stopt zij ook!)

Ben gelukkig niet de enige met dit probleem lees ik. Ik heb nog geen echte oplossing gevonden, ga binnenkort veel met een stalgenoot op pad denk ik misschien dat ze dan een beetje hart krijgt! Heb het nog nooit zo extreem meegemaakt als bij dit paard, de meeste kan je toch inderdaad gewoon aan het werk zetten (wijken, voltetjes, zigzaggen, overgangen), maar dat is allemaal aan dovemansoren (HELP IK STA IN DE GROTE BOZE BUITENWERELD!) en ze raakt alleen maar meer opgefokt.

Ik blijf dit volgen!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:46

Ik wil hier ook even op reageren aangezien ik reacties zie dat er met een zweepje gereden moet worden en absoluut niet afgestapt mag worden. Ik heb ook zo'n paard. Aan de fiets durft hij bijna alles,maar hij kan zomaar ineens achterop springen, maar hij zal echt niet in zijn eentje de straat opgaan. Zelfs met een ander paard kan dit resulteren in het gedrag wat de TS al beschrijft. De niets-doen-methode werkt alleen met een ander paard erbij die ook halthoud, anders gaat hij gewoon in zijn achteruit. En dan nog in een tempo ook. Drijven resulteert in een stijgerpartij. Ik vind het risico te groot om dit soort dingen op straat eruit te krijgen. Daarvoor ben ik te kostbaar Knipoog

In de bak en in de omgang is het een braaf paard en luisterd hij voorbeeldig. Paard is heel sociaal. Weet ook wie de baas is. Maar op 1 of andere manier is het buiten een totaal ander paard. Zodra de rem erop gaat, drijf ik hem aan of ik verhef mijn stem, en dan begint het gedonder. Ik kom niet verder dan 100m van mijn huis. Het heeft niets met angst te maken, alleen groot verkeer, is een ramp... als ik hem na de rem stil laat staan,neemt hij daar zijn voordeel van. Hij gaat dan in zijn achteruit.

Dus ja... nog steeds geen oplossing..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:55

Nou, je beschrijft mijn paard. In de bak is ze altijd braaf, maar buiten! En exact hetzelfde als bij jou dus (we zijn niet alleen Knipoog)
Ik stap tegenwoordig ook af, ze wordt echt staatsgevaarlijk. Ik heb het geprobeerd hoor, ik heb nog nooit echt nog nooit moeilijkheden gehad met andere paarden om buiten te rijden, dus ik dacht, ik zal jouw wel eens even leren voorwaarts te gaan! Maar helaas, deze dame wordt serieus gevaarlijk en zover wil ik niet gaan. Misschien dat als een dappere kerel er op stapt dat het wel gaat, maar vooralsnog ben ik geen dappere kerel (hoewel ik niet direct bang ben, maar zodra ze die acties begint wordt ik ook wel voorzichtig).

Ben benieuwd hoe je zoiets zou kunnen oplossen, alleen lukt het volgens mij echt niet (ik bedoel, in je eentje).