ik groen en mijn paardje ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maudy_89

ik groen en mijn paardje ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 14:32

hoi hoi ik heb even jullie mening nodig

ik heb een hele lieve merrie v uniform en ze is 5 bijna 6 en ze is nog redelijk groen we gaan over 2 weken onze eerste proef rijden

maaaar ik ben zelf ook net pas toe aan de b, nou is mijn vraag vinden jullie het verstandig dat ik dit paard rijd (ik krijg heel goede begeleiding). want ik zie zoveel meningen over je moet een ervaren ruiter het paard laten rijden bla bla ik vind dat ik het niet slecht doe en dat er niks mis mee is om met mijn paardje samen groter te groeien zeg maar ???

Armani88

Re: ik groen en mijn paardje ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:35

als je de juiste begeleiding krijgt is het togh goed dat jullie samen groeien, maar om danover 2 weken aleen proefje te rijden, waarom ga je neit eerst wat beter oefenen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 14:37

ik ben al een heel jaar naar de b toe aan het werken en ik heb een goede proef onder de knie daar is niks mis mee

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:39

het wordt vaak ook wel gezegd dat het niet zo verstandig is en dat is het meestal ook, maar ik heb zelf anderhalf jaar geleden een groen paard van 5 gekocht (ben zelf nu bijna 16) en heb er behoorlijk wat mee te voorduren gehad... maar dankzij goede begeleiding (nu nog steeds) gaat het heel goed met hem.. hij is nu 6jaar en loopt op M niveau...
dus het hoeft niet bij uitstek zo te zijn dat als je zelf groen bent je geen groen paard kan beleren... het zal alleen wel een stuk moeilijker gaan, en je zal veel begeleiding nodig hebben

succes ermee..!

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 14:39

Liessjee schreef:
het wordt vaak ook wel gezegd dat het niet zo verstandig is en dat is het meestal ook, maar ik heb zelf anderhalf jaar geleden een groen paard van 5 gekocht (ben zelf nu bijna 16) en heb er behoorlijk wat mee te voorduren gehad... maar dankzij goede begeleiding (nu nog steeds) gaat het heel goed met hem.. hij is nu 6jaar en loopt op M niveau...
dus het hoeft niet bij uitstek zo te zijn dat als je zelf groen bent je geen groen paard kan beleren... het zal alleen wel een stuk moeilijker gaan, en je zal veel begeleiding nodig hebben

succes ermee..!

dank je Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:41

Het ligt ook een beetje aan het karakter van het paard.. als het een lief rustig en welwillend paard is, je veel les neemt en niet de behoefte hebt om zo snel mogelijk naar het Z te rijden kan het prima!

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:46

ja klopt ook wel, maar ligt er ook aan wat je zelf wilt bereiken..mijn paard is moeilijk te rijden, maar ik wil gewoon hogerop met hem, en als je dat in je hoofd houdt en goede begeleiding heb komt het allemaal goed..
maar dan moet je dat ook wel echt gan doen Knipoog

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:21

odetteke schreef:
Het ligt ook een beetje aan het karakter van het paard.. als het een lief rustig en welwillend paard is, je veel les neemt en niet de behoefte hebt om zo snel mogelijk naar het Z te rijden kan het prima!

ik hoef absoluut niet zo in het z ofzo maar bijv als ze moelijk doet met de galop (ze vind het dragend galloperen moelijk) dan bokt ze wel eens dan rijd mijn instructeur haar door die periode heen omdat ik erg bang ben (is dit erg ??) maar ze is met alles super werkwillig enzo echt waar het is net een hondje dat alles zo gemakkelijk oppakt alleen als het wat zwaarder word voor haar geeft ze wel eens een bokje van owwwww het is zo moelijk (jullie snappen me wel denk ik) en dan probeer ik het samen met mijn instructuer op te lossen dan zegt ie bijv gewoon een keer boos worden en doordrijven want ze moet naar jou hulpen luisteren enzo

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:24

ja daar moet je wel goed overheen komen, ik ben namelijk absoluut niet bang voor mijn paard, ondanks ik wel eens vliegende door de bak ga...
daar moet je echt mee uitkijken want vallen zul je van zo'n jong en onervaren paard toch wel doen dus...
succes..

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:27

Liessjee schreef:
ja daar moet je wel goed overheen komen, ik ben namelijk absoluut niet bang voor mijn paard, ondanks ik wel eens vliegende door de bak ga...
daar moet je echt mee uitkijken want vallen zul je van zo'n jong en onervaren paard toch wel doen dus...
succes..

ik ben al eens gevallen Lachen maar het is niet zozeer dat ik niet durf te galloperen maar het feit dat ik zeker weet dat ze gaat bokken maakt me angstig, maar met de galop gaat het overigens super nu mooi dragend en verzamelt enzo

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:36

Wat wij er van vinden doet er helemaal niet toe want je hebt dit paard al en zo te horen gaat het best goed tussen jullie.

Maar een onervaren ruiter met een groen paard vind ik geen goed idee als je echt wat wilt bereiken.

Want hoe je het ook wend of keert zo wel je paard als jij hebben objectief gezien nog niets bereikt in een jaar.

Aangezien zowel jij als je paard nog niet eens op B niveau lopen.
Officieel wedstrjid niveau dan.

Nu zullen er vast veel mensen zijn die zeggen maar ik heb wel een goede band met mijn paard en ik hoef niet zo nodig op wedstrijd. Helemaal prima als zowel jij als je paard er plezier in hebben maar op een ervaren paard zal een onervaren ruiter gewoon sneller en meer bereiken.

Stel dat dit paard door onvoorziene omstandigheden ooit verkocht moet worden als hij 12 is.
een 12 jarig Z paard zal een stuk beter verkopen dan een 12 jarig paard wat is blijven steken in de L omdat zijn ruiter te onervaren was om hem hoger te kunnen rijden.
Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat jij zal blijven steken op dat niveau maar die kans is nu ook weer niet ondenkbeeldig.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:45

ze is een half jaar overbelast geweest we hebben haar ook zo gekocht (ja erg stom maar ik was verkocht aub verwijt me dit niet) dus we hebben haar na een tijdje laten keuren wat bleek ze heeft een hart afwijking (een litteken op de hartklep) een verborgen gebrek maar ze kan er gewoon nog mee de topsport in enzo dus ik kan haar zoiezo niet kwijt ofja voor een prikkie dus wat je zegt is voor mij niet van toepassing zij is gewoon mijn lust en leven en we begrijpen elkaar ik weet niet of je dit met je paardje hebt maar dat is zo een onbeschrijvelijk mooi en goed gevoel ik doe haar nooit meer weg voor geen 100000000 € nooit meer

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:51

Meid ik heb het idee dat jij er wel gaat komen met je paard!
Goede instructie en doorzettingsvermogen moet je hebben en ik denk zo dat jij dat wel hebt! En het geeft zodirekt, als je verder bent en je eerste winstpuntje haalt, heel veel voldoening om te weten dat je het zelf allemaal hebt gedaan!

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:52

aerdenhout1 schreef:
Meid ik heb het idee dat jij er wel gaat komen met je paard!
Goede instructie en doorzettingsvermogen moet je hebben en ik denk zo dat jij dat wel hebt! En het geeft zodirekt, als je verder bent en je eerste winstpuntje haalt, heel veel voldoening om te weten dat je het zelf allemaal hebt gedaan!

dank u dank u dit maakt me zo vrolijk he Hyper!

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 16:01

maar ik voel me soms zo klote he ik sta op een hoge dressuurstal zeg maar met 8 anderen en ik hoor ze soms zo zeggen van wat moet die meid met dat geweldige paard ze kan niet rijden bla bla dat doet zo pijn he terwijl het al super goed gaat ja soms over de rechte lijn wat zwabberig enzo en nog een beetje zoeken naar het bit enzo die kleine schoonheids dingetjes noem ik het maar mijn instructeur zecht het hoeft niet mooi te zijn (nog niet) als het maar goed uitgevoerd wordt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:06

EEEEH..... jaloers misschien??? En in de toekomst een gezelliger stal zoeken????

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:24

Wat bedoel je met groen? Dat je geen wedstrijdervaring hebt???

Ik ben ook tegen "groen op groen" omdat ik dat meestal tot teleurstellingen zie leiden. Maar ik bedoel daar mee: een ruiter die echt nog de beginselen onder de knie moet krijgen en een paard dat net zadelmak is en meer nog niet. Dat is geen combinatie...een groene ruiter kan niet leren rijden op een groen paard.
Jouw paard is zes. Ik kan niet opmaken uit je verhaal dat hij net zadelmak is en ik ga daar dan ook niet van uit. Dus waarschijnlijk rij je al langer en ga je nu voor het eerst wedstrijden rijden. Dat kan best. Je hoeft niet persé met een Z paard te starten vind ik als beginnend wedstrijdruiter.
Zal mezelf eens als voorbeeld gebruiken. Ik heb jaren op een fokkerij/handelsstal gereden. Als kind maakte ik daar de pony's zadelmak onder begeleiding. Later vanaf mijn 13e ongeveer de paarden. Pas toen ik 16 was, kwam het er van om wedstrijden te gaan rijden. Ik was dus ook nog groen op de wedstrijden, in die zin dat ik daar geen ervaring mee had...maar rijden kon ik wel. Dus ikk kwam gewoon met een 4 jarige in het parcours (nadat ik een winstpuntje had in de dressuur natuurlijk).
Dus tja...dat kan best.
En ik ben nu 22 jaar later, voor het eerst M dressuur. Want altijd als de paarden op een bepaald niveau waren (L), dan werden ze verkocht of gedekt en kreeg ik weer nieuwe jonge paarden. Nu heb ik een eigen paard waar ik verder mee wil komen en ook eens aan de Z dressuur wil proberen te proeven. Ben al aardig op weg....wie weet....

joey88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:16

als je een goede begleiding krijgt en het blijft goed gaan kan je toch makkelijk een B proef rijden? je moet gewoon plezier hebben als het proefje niet lukt pech volgende keer beter.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:18

Ik begon ook met mijn paard toen hij 3 was. En toen kon ik ook nog bijna niks. Gewoon goede begeleiding nemen en dan komt alles goed.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:41

Dat ligt aan jullie beiden, denk ik.
Over het algemeen is het prettig als een ruiter nets iets meer kan dan het paard, maar dat hoeft geen reden tot succes te zijn, andersom natuurlijk ook niet.

Mijn paard was Z dress en ik M, maar ik heb er een hele kluif aan gehad om met hem samen te werken, mede door zn karakter.
Nu heb ik een groene haflinger die nagenoeg niks kan, maar ondanks mn rijervaring heb ik echt hulp en begeleiding nodig, dus tja het zegt niet altijd zoveel.

Als je goede begeleiding hebt die jullie beide kan sturen, zie ik niet in, waarom het niet zou gaan.

Succes!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:44

maudy_89 schreef:
maar ik voel me soms zo stinkmodder he ik sta op een hoge dressuurstal zeg maar met 8 anderen en ik hoor ze soms zo zeggen van wat moet die meid met dat geweldige paard ze kan niet rijden bla bla dat doet zo pijn he terwijl het al super goed gaat ja soms over de rechte lijn wat zwabberig enzo en nog een beetje zoeken naar het bit enzo die kleine schoonheids dingetjes noem ik het maar mijn instructeur zecht het hoeft niet mooi te zijn (nog niet) als het maar goed uitgevoerd wordt

Ik denk dat jij veel van je paard gaat leren, zodra jezelf rijtechnisch verbeterd en jullie elkaar begrijpen en misschien wel kunnen opvangen, zullen die hoge dressurpiefjes nog weleens raar staan te kijken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:49

Ik ben groen begonnen op mijn groene pony..
En kan nu (al zeg ik het zelf) wel goed rijden.
Je leert er veel van!
En je leert het gewoon met vallen en opstaan hé..
Met goede begeleiding is het alleen maar goed, omdat je je paardje minder snel kan overvragen!!

En je instructrice heeft gelijk hoor! Je hoeft toch binnen 2 jaar nog geen anky te zijn! Die meiden moeten hun mond maar houden, als ze zeggen dat je niet kunt rijden. Dat léér je wel! Iedereen heeft het moeten leren!
Ik ben zelf begonnen op mn 12e/13e.. Op een pony van 3 jaar. Moet je het commentaar eens horen wat ik heb gehad!
Maar kan nu álles met haar!!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:56

ik kan ook niet geweldig goed rijden en ben bezig met mijn pony in te rijden. zolang je goede begeleiding hebt, lukt het wel. Het duurt natuurlijk allemaal iets langer, dan bij iemand met ervaring, maar als het voor je plezier is ...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:38

maudy_89 schreef:
maar ik voel me soms zo stinkmodder he ik sta op een hoge dressuurstal zeg maar met 8 anderen en ik hoor ze soms zo zeggen van wat moet die meid met dat geweldige paard ze kan niet rijden bla bla dat doet zo pijn he terwijl het al super goed gaat ja soms over de rechte lijn wat zwabberig enzo en nog een beetje zoeken naar het bit enzo die kleine schoonheids dingetjes noem ik het maar mijn instructeur zecht het hoeft niet mooi te zijn (nog niet) als het maar goed uitgevoerd wordt

Dit zegt meer over die acht anderen dan over jou. Bedenk het volgende: De beste ruiters zitten op de barkruk!

Er wordt vaak gezegd: die haalt nooit uit het paard, wat er in zit, wat zonde etc.. Ik vind dat zo'n onzin. Als je er plezier uit haalt voor mens en paard...dan haal je het belangrijkste er uit. De prestaties zijn van onderschikt belang. Zodra het presteren belangrijker wordt dan het plezier...dan zit er danig iets scheef. Het is immers hobby. En hobby=plezier.

Let op: ik heb het hier dus niet over professionele ruiters en ruiters die op stallen werken waarbij prestaties van de paarden belangrijk zijn voor verkoopresultaten etc. (ik heb zelf op zo'n stal gewerkt, dan is het echt anders, al had ik altijd wel plezier).
In deze gevallen zijn de prestaties wel degelijk van belang: of om je doel te bereiken op de Olympische Spelen, of om de paarden zo duur mogelijk te verkopen...

Maar bij het grootste gros van de mensen met paarden op pensionstallen is het gewoon hobby...en dan mogen prestaties nooit belangrijker worden dan het plezier, vind ik.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:39

als je goeie begeleiding hebt is er toch niets mis mee, ik denk dat je gewoon lekker door moet gaan zoals je dat nu ook doet, dan komt het vast allemaal goed Lachen Succes met je wedstrijd