Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam_kl

Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:43

Gister was het dan weer zo ver....Skafti moest aan de bak.

Even eerst dit: Skafti is een jonge ruin van 5 jaar en nu ongeveer 8/9 maand onder het zadel. In de bak rijden vind hij moeilijk, maar het gaat steeds beter, daarom rijden we meestal 15 tot 20 minuten in de bak en rijden we nog een stukje buiten.

Skafti is een vijfganger en loopt nu nog heerlijk te wisselen in de gangen. In de draf zit ik verlicht om hem meer ruimte te geven en zo hem niet te snel in tolt te laten vallen, ook de galop zit ik vanwege dezelfde rede verlicht.

Mijn commentaar:

- Mijn houding: Bagger. Ik heb de laatste tijd veel last van mijn rug en het lijkt wel of ik me in de meest onmogelijke posities zet. Vooral in de tolt moet ik eraan denken mijn benen naar achter te leggen. Verder: Handen recht op!
- Het lopen van Skafti: hij is nog jong, het hoeft nog niet perfect.

Commentaar is welkom, graag zelfs! Mits het onderbouwd is natuurlijk.

Waahh een fotograaf:

Afbeelding

Even lekker los stappen: (eeuhh doe ik auditie voor aardappelzak?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna lekker draven, waarin hij ook wisselt van gang...hij weet soms nog niet zo wat hij nou met zijn benen aan moet:

Afbeelding

lekker ruim:

Afbeelding

Hoe zat dat nou ook alweer met die benen?

Afbeelding

En we beginnen met de tolt, wat hij lastig vind.... Ik zit ook wat achterover om meer gewicht op de achterhand te zetten, als extra steuntje voor hem.

Afbeelding

arg....mijn benen

Afbeelding

ja hoor ik kan ze nog verder naar voren steken!

Afbeelding

Afbeelding

En dan is het tijd om weer even lekker te stappen:

Braaaaf skafti, nog iets te opgekropt

Afbeelding

Juist!

Afbeelding

En als laats nog even een galopje! (mirjam je tenen!)

Afbeelding

Over Skaft ben ik dik tevreden, over mij.....hard werken aan mijn houding!

Laten jullie berichtje achter?

Havanna__

Re: Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:45

Volgens mij is je grootste probleem dat je een beetje ingezakt zit. Als je hieraan werkt wordt denk ik het probleem met je benen en tenen ook minder.

Wel een leuk paardje hoor Haha!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:50

Zadel kan naar mijn idee wel wat naar achteren? (kan het eigenlijk niet zo goed zien)
Je bent dus lekker bezig om aan zijn gangen te werken, prima!
Je houding nog wat verbeteren, zoals gezegd: wat minder ingezakt.

Leuke IJsco heb je Haha!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:58

Leuke ijslander, Je zit vind ik echt bagger recht op tenen stuk naar binnen handen lager bij sommige foto's niet te ver naar achterleunen. wel heel mooi ijsje Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:01

Je kan ook zeggen; je kan iets meer achterover gaan zitten in draf, dat staat wat netter. De tenen kunnen inderdaad ook naar binnen en af en toe moet je op je handen letten dat ze niet te ver naar boven gaan. Ik vind dat je een hele leuke ijslander hebt.

Je zit is bagger vind ik nou ook weer overdreven...

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:05

Handen gedragen houden! Lijkt of je ze af en toe op je zadel legt. Verder misschien beugels een gaatje korter, waardoor je je onderbenen wat meer onder je lichaam houdt?
En je zadel licht aan de voorkant hoger dan aan de achterkant, ik denk dat je daarom snel achter/onderuit gezakt gaat zitten, en je benen naar voren steekt, omdat je zadel ook vrij plat is aan de achterkant.

Wel een erg mooie ijslander! Leuk koppie heeft'ie ! Knipoog Lachen

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:06

Handen houd ze volgens mij op dat moment (hij tölt daar) wat hoger zodat hij wat meer oprichting heeft.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:09

Ik zie geen dressuur Clown
Het is wel een super leuk diertje hoor!
En jij moet je beugels wat korter doen, dan zal je houding ook verbeteren! Vele plezier samen!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:12

@ Marlies22

Een IJslanderzadel is speciaal zo gemaakt. Het ligt niet verkeerd maar de zit is naar achteren omdat je zo het gewicht beter kunt verdelen over de achterhand zodat je paard makkelijker kan tolten.\

@ Lcharlotte

De beugels zijn juist goed zo Knipoog Zo hoor je te zitten in een IJslanderzadel Lachen

@ TS

Leuke IJslander, alleen je benen Nagelbijten / Gniffelen haha probeer daar echt op te letten. Je benen moeten gewoon stil blijven liggen bij het tolten en niet naar voren steken Knipoog

Goed dat je je paard zoveel vrijheid geeft in draf! Als ik ga draven met Skessa en ik ga lichtrijden dan begint ze te schweinepassen waardoor ik maar gewoon door zit Knipoog

Vind dat hij netjes loopt, ga zo door en let op je benen Lachen

en...waar heb je dat hoofdstel gekocht? Vind hem echt heel mooi! Kwijl

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:22

Noppes schreef:
Handen houd ze volgens mij op dat moment (hij tölt daar) wat hoger zodat hij wat meer oprichting heeft.

Oprichting moet vanachter gekomen, niet van voren ....Juist als je je handen hoger gaat houden ( wat in mijn beleving echt een vaag fabeltje is in ijslanderwereld ), heeft een paard meestal de neiging om te gaan hangen en zijn rug weg te drukken..... Tenminste, dit is mijn bevinding tot nu toe... Lachen

Verder zie ik ook voorbij komen : Ik hang meer naar achter, om meer gewicht op de achterhand te plaatsen. Het enige wat je doet is je bovenlichaam achter de loodlijn plaatsen, waardoor je bekken kantelt ( wat je ook weer terug ziet in je benen die vrolijk naar voren wijzen Lachen ) en je je paard niet meer juist kunt ondersteunen. En dat is juist wat Skati nodig heeft denk ik, ondersteuning omdat jezelf al aangeeft dat hij weinig balans in zijn gangen heeft.
Siebje geeft wat dat betreft een prima uitleg over de lengte van je zadel, je gaat dus met heel je zit een stukje naar achter...en niet enkel je bovenlichaam.

Wat er prettig uitziet is dat vanaf de foto te zien je je paard ruimte geeft van voren tijdens het draven ! Heel netjes ! Vijfgangers die wat moeite hebben met de draf, vinden dit vaak helemaal moeilijk als je veel aanleuning hebt. Zo maak je het jezelf en Skati veel makkelijker Lachen

Klinkt een beetje betweterig allemaal hierboven, maar zo is het uiteraard niet bedoeld , iedergeval niet negatief ! Want ik vind het heel leuk om te zien dat je zo serieus aan de slag bent met je jonge IJslander !

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:24

Citaat:
Oprichting moet vanachter gekomen, niet van voren ....Juist als je je handen hoger gaat houden ( wat in mijn beleving echt een vaag fabeltje is in ijslanderwereld ), heeft een paard meestal de neiging om te gaan hangen en zijn rug weg te drukken..... Tenminste, dit is mijn bevinding tot nu toe...

Ben het hier helemaal mee eens! Ik dacht eerst ook dat je je handen flink hoog moest houden omdat er plaatjes in het boek stonden dat ijslanders hun hoofd hoog moeten houden. Mijn IJslander drukt dan ook haar rug weg.

Ben nu bezig met haar te laten tolten terwijl ze gewoon nageeflijk loopt en ik merk een wereld van verschil! Lachen

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:31

het hoofd moet naar boven de achter hand eronder dan gaat die beter tolten, ijslanders zijn van nature zo dat als je je handen hoger zet dat ze de tolt houding aannemen en je zo weg kan tolten, ik ben er een aan t rijden die niets kende, maar als ik dat doe, ookal heb ik weinig druk. Hij doet verder niets met zn rug, maarja, dat is natuurlijk per paard weer verschillend

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:37

Het is juist niet goed om je paard in de tolt te "trekken" door je handen hoog te doen. Een ijslander kan zo nooit goed tolten met zijn hoofd omhoog. Bovendien vind ik het plaatje er ook niet mooi uit zien, erg gespannen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:49

wat je benen/voeten betref, zou ik zeggen, trek eens laarzen aan. Dat scheelt vaak ook, teminste dat zie ik in mijn omgeving.
Heb je eigelijk wel les ( lees daar misschien overheen)
Misschien voor jou en je paardje wel zo prettig.
Vind hem trouwens wel onwijs leuk.
Succes

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:55

Waarom 2 topics Nagelbijten / Gniffelen

Maarja, Je houding.. moet nog veel aan gesleuteld worden..
Verder heb ik niet zo veel verstand van ijsjes, maar wel een mooi beestje Knipoog

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:08

Had per ongeluk ook al in je andere topic gereageerd, maar denk dat die wel verwijderd gaat worden (?)
Het ziet er leuk uit! Maar toch een vraagje.....is het niet makkelijker om je paard eerst de drie basis gangen goed aan te leren en vervolgens bezig te gaan met de tolt? Ik heb altijd begrepen dat IJslanders nadat ze de basis kennen 'ingetolt' worden. Bovendien heb je voor Tolt toch een behoorlijke mate van verzameling nodig, die je nu nog niet kunt hebben?
Geen kritiek hoor, heb niet echt veel verstand van gangenpaarden, maar vroeg me dit dus af...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:32

je hebt wel gelijk Knipoog

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:49

wat een coolee ijscoooo Lachen
rijd zelf ook op ijslanders en eg hij loopt heel goed aan de teugel (vinden ze moelijk ijslanders zijn vaak wat stijf vooral 5-gangers)
je zit niet echt mooi nee, maar ik heb wel wat tips..Tong uitsteken
houd je handen hoger en tenen naar binnen....dan ga je vanzelf al wat minder onderuitgezakt zitten.. maar je moet natuurlijk wel je rug iets verder oplichten en iets holler maken.op de 1e foto zit je scheef of zitten je beugels ongelijk (is niet echt goed te zien) als het het geval is dat je beugels ongelijk zijn zou ik daar maar snel iets aan doe want dat kan een groot probleem zijn... het naar voren steken van je benen in de tolt is heel normaal, het ziet er voor mensen die geen ervaring hebben met ijslanders miss wat maf uit maar het hoort wel zo..
maar in de tolt steken je tenen echt 45 graden naar buiten...dat moet anders kunnen maar dat is te verhelpen hoor Knipoog

het zadel moet (vooral bij ijslanders) een heel stuk naar achter.
en in de draf hoef je niet zo ver naar voren (deed ik eerst ook) als je je teugels in de draf gewoon wat langer houd dan bij tolt dan krijg je hem ook door naar achter te zitten in draf.in de tolt vind ik dat je het best netjes doet hoor...
hopenlijk kan je wat met dit advies (en ook met dat van de andere)

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:56

Siebjelover schreef:
Het is juist niet goed om je paard in de tolt te "trekken" door je handen hoog te doen. Een ijslander kan zo nooit goed tolten met zijn hoofd omhoog. Bovendien vind ik het plaatje er ook niet mooi uit zien, erg gespannen.

dat is juist wel goed...
MAAR TREKKEN INDERDAAD NIET.. een ijslander kan alleen maar tolten met zn hooft omhoog...anders kan die het gewoon eg nie..:S

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:02

Nou...ik zou zeggen: tegenwoordig willen ze op ijslanderwedstrijden de tolt zien waarbij het paard nageeflijk loopt...

en ik denk dat die juryleden het wel zullen weten. Mijn paard loopt ook heel goed in tolt als ze nageeflijk loopt. Daar hoeft ze echt niet voor naar de maan te kijken!

En je ziet dat dit paard ook taktzuiver loopt in een goede tolt en een goede balans heeft! Lachen

hier het bewijs...foto komt van http://www.icelandic-horses.co.uk

Afbeelding

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:08

Oeoe, mooooiiii Haha!..
Ik ben een mega ijslanderfan..
Heb zelf een ijslander x welsh Lachen
Iedereen heeft eigenlijk alles al gezegd. Het enige wat ik nog wil zeggen :

Supergave ijslander heb je Haha! echt een mooi beestje..

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:11

leuk beestje, je houding is nie te best neemaar dat gaf je zelf al aan. misschien helpt het als je je handen iets hoger draagt ! en waar zijn je chaps?!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:15

Siebjelover schreef:
Nou...ik zou zeggen: tegenwoordig willen ze op ijslanderwedstrijden de tolt zien waarbij het paard nageeflijk loopt...

en ik denk dat die juryleden het wel zullen weten. Mijn paard loopt ook heel goed in tolt als ze nageeflijk loopt. Daar hoeft ze echt niet voor naar de maan te kijken!

En je ziet dat dit paard ook taktzuiver loopt in een goede tolt en een goede balans heeft! Lachen

hier het bewijs...foto komt van http://www.icelandic-horses.co.uk

Afbeelding

dat klopt maar dat paard heeft het hoofd ook omhoog ik bedoel natuurlijk niet helemaal dat hij zijn rug bijna breekt maar hij moet wel meer omhoog kijken dan in draf en dat bedoelde ik eigenlijk snappie Tong uitsteken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:17

Ik snap het...Knipoog was ook bedoeld om det TS duidelijk te maken dat ze haar paard niet zo moet trekken. Het toltplaatje ziet er erg ongelukkig uit en het paard loopt erg gespannen, waardoor je nooit een goede tolt kunt ontwikkelen! Knipoog

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:24

oooh mirjam!! wat is het een prachtbeest Lachen gaan we zeker nog veel buitenritjes mee maken ofniet!!