Draak op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Draak op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:13

Mijn (verzorg)pony is een draak op buitenrit. Niet altijd, alleen in een groep. Ik ben vanmiddag weer eens op buitenrit geweest in een groep (3 andere paarden), voor het eerst sinds een tijdje en dat ging niet goed. Hoewel we bijna alleen maar gestapt hadden, droop het zweet eraf toen we terug kwamen op de club. De pony in kwestie verzorg ik sinds 4 jaar. Vroeger was buitenrijden onmogelijk, ze sloeg alleen maar op hol. We hebben veel geoefend en inmiddels slaat ze niet meer op hol. Wel is ze ongelofelijk gespannen in een groep en kan ze alleen maar dribbelen. Ze kent maar 2 gangen, drippelstap en rengalop. Rustig stappen lukt alleen maar als de andere paarden niet in het zicht zijn, zodra de groep er is schiet ze elke keer in draf. Alleen op buitenrit gaat prima, dan is ze rustig en dribbelt ze niet. Hoe meer paarden, hoe gekker ze wordt, lijkt de vuistregel te zijn. Alleen op buitenrit mag ik echter niet van mijn ouders, dus moet er wel iemand mee. Hoe krijg ik mijn paard weer rustig mee in een groep, zonder dat ze zo gestresst en gespannen is? Ik ben het beu om de hele rit te moeten trekken, omdat ze er anders vandoor vliegt. Zodra ik de teugels maar iets laat vieren, is ze er vandoor. Zo is buitenrijden niet ontspannend meer. Weet iemand een oplossing hiervoor?

_Christine

Re: Draak op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:15

Ga gewoon met iemand samen die een heel rustig & relaxed paard heeft. Gewoon alleen stappen en steeds meer opbouwen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:02

zo veel mogelijk naar buiten, met 1 of meerdere andere paarden, veel doen, dan wordt ze vanzelf rustiger en leert ze dat het niet alleen om crossen gaat.. Natuurlijk in deze buitenritten niet gaan crossen maar rustig aan doen..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:41

Ik rij minstens 1x per week buiten en dat is echt niet alleen maar gecross. Haar vorige verzorger crosste alleen maar buiten, maar om het na 4 jaar nog steeds op de vorige verzorger te steken, lijkt me niet helemaal fair.

Met 1 ander paard naar buiten lukt nog wel eens en hoewel het dan ook vaak om uitstappen gaat, lukt dat absoluut niet. Buiten uitstappen is onmogelijk, omdat ze na 10 minuten buiten net zo nat is als anderhalf uur in de bak.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:45

Gewoon heel veel tegen haar praten! ik heb ook een verzorg paardje die alles wat we tegen komen eng vint en zo.. en dan weg wilt.. maar als ik gewoon tegen hem praat is hij al een stuk rustiger!en voral veel belonen als ze iets goed doet!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:58

Nou ja, opzich vind ze het niet vreselijk eng op buitenrit met een groep, niet meer dan normaal in ieder geval. Niet dat ze dan zo dol is op bruggetjes, maar dan gaan we er in ieder geval niet bijna achterstevoren over heen, zoals vandaag Tong uitsteken

Ik zou zo graag willen dat ze ophield met dat eindeloze gedribbel, maar ik krijg het echt niet voor elkaar, hoe rustig en ontspannen ik zelf ook ben. Als ik teveel trek, gaat ze allerlei dingen doen als schouderbinnenwaarts en op de plaats galopperen. Dat doet ze in de bak in ieder geval niet Tong uitsteken

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:09

Haha dat klinkt als onze Iranda toen we net met haar naar buiten gingen... Wat hielp waren idd stapritjes met 1 ander paard, dan langzaam wat rustige drafjes en als ze te heet werd, even terug naar stap en weer ontspannen, en dan weer proberen. In draf ook proberen naar beneden te rijden, dus niet 'hoofd omhoog en hollen!'. Ze doet het nu al een heel stuk beter buiten, ook in de groep (alleen van galop buiten wordt ze erg heet, daar wordt nog aan gewerkt Tong uitsteken). Maar vanwege dat drukke rijd ik nog steeds het liefst niet met teveel andere paarden met haar buiten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:13

Wat jij daar beschrijft, heb ik gisteren dus gedaan. Alleen maar stap en heel even een stukje draf. Daarna zag ze eruit alsof ik haar in rengalop 3x het bos doorgejaagd had Boos!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:19

Dat had Irantje in het begin ook... Maar het went echt vanzelf. Misschien kun je haar eerst in de bak even rijden, dan is ze al moe en heeft ze minder oog voor alle enge dingen. Of na het rijden stappen aan de hand?

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:34

Ik had ook zo 1 die niet kon stappen en alleen maar in rengalop en dribbelen kon. Ik liet hem dan ook maar wat dribbelen was mijn stres weg en hij deed ook wat ie wou;)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 19:15

Iranda schreef:
Dat had Irantje in het begin ook... Maar het went echt vanzelf. Misschien kun je haar eerst in de bak even rijden, dan is ze al moe en heeft ze minder oog voor alle enge dingen. Of na het rijden stappen aan de hand?

Dat is opzich geen slecht idee, maar voordat mevrouw moe is, zijn we al anderhalf uur verder Clown Om dat nog uitgebreidt een buitenrit te gaan maken met een grote groep gaat misschien wel wat ver.

Had vandaag mooie plannen voor een buitenrit, maar niemand wou mee Huilen Zo kan ik natuurlijk niet oefenen Bloos

Dekloktikt schreef:
Ik had ook zo 1 die niet kon stappen en alleen maar in rengalop en dribbelen kon. Ik liet hem dan ook maar wat dribbelen was mijn stres weg en hij deed ook wat ie wou;)

Wat laten dribbelen lijkt me niet echt dé oplossing. Het is juist de bedoeling dat ze ophoudt met dribbelen, want dribbelen is verre van ontspannend. Bovendien ziet het er niet zo fijn uit, als het paard druipt van het zweet terwijl ik nog niets heb gedaan Clown

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:20

Kun je niet een wat vlotter tempo vinden waar je pony toch in kan ontspannen? Want als je haar de hele tijd in moet houden in stap, kan ze haar stress niet kwijt, terwijl flink door laten lopen ontspannend kan werken. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je maar moet gaan racen! En vlotte draf lijkt mij beter. En wat al gezegd is: zo vaak mogelijk oefenen; helaas dat het soms lastig is om mensen te vinden die mee gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:22

Een moeilijk probleem! Kun je haar houden in draf? Zoja, zet dan gelijk een flink voorwaartse draf in, als je zelf sterk genoeg rijdt kan ze haast niet wegrennen. Probeer de druk in je handen niet te hoog te laten worden, probeer echt naar de ontspanning te rijden.

Wil je toch even stappen, dan ga je heel consequent moeten zijn! Geef een ophouding tot ze vertraagt en laat haar voorwaarts stappen, blijf steeds herbeginnen. Probeer zelf echt zwaar en diep te zitten en probeer die stap eruit te duwen als het ware, liever even overdrijven. Wees zeker niet bang om je been eraan te houden! Dribbelen is vaak een teken van een paard dat absoluut niet aan je hulpen is. Helpt het als je op kop gaat anders?

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:25

Kun je niet gewoon iemand laten meelopen/fietsen? Of word je pony daar ook druk van?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 19:27

Een ontspannen, vlotte draf kent ze niet. Een draf gaat meestal 2 passen langzaam en daarna steeds sneller. Binnen 5 passen zit ze in galop. Om haar in draf te houden moet ik heel veel moeite doen, wat gepaard gaat met veel getrek aan de teugels. Ontspannen draven zit er niet in. Eigenlijk is ze alleen soms in stap ontspannen, als je nog niet gedraafd hebt en je alleen bent. Een losse teugel is in draf en galop niet mogelijk, want dan vliegt ze er vandoor.

Het paard is opzich wel goed aan de hulpen, zeker de beenhulpen reageert ze snel (misschien wel iets té snel Clown op). Op het bit reageert ze in de bak erg goed, maar buiten ben ik er niet zo kapot van. Het duurt vaak lang om haar terug te krijgen. Op de kop gaan? *vraagteken*

Iemand mee laten fietsen kan, daar reageert ze minder op dan op een ander paard, maar meer dan dat ze alleen is. Alleen, vind maar eens iemand die een uurtje of 2 naast een paard wil fietsen Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:33

Probeer het rustig op te bouwen.. Ga eerst 5 minuten naar buiten (even uitstappen). Gaat je paard dribbelen, maak je dan lang en zwaar. Wanneer je paard dan gaat stappen, gelijk belonen. Als je paard 'controleerbaar' is, dan kun je het gaan uitbouwen. Verder kun je misschien wat schriktrainingen doen in de bak. Succes met je paardje. Mocht je nog wat willen weten kun je met uiteraard pb-en.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 19:38

Er is in principe prima op buiten te rijden, we rijden 4 jaar zonder al te veel problemen buiten, alleen die groep, dat blijft nog een probleem. We gaan niet zo vaak met een grote groep naar buiten, maar ik merk toch wel dat de anderen het vervelend vinden dat mijn paard zo opgefokt is. Andere paarden reageren daar natuurlijk ook op.

Schriktrainingen vind ik opzich een mooi principe, maar het paard schrikt al van een beetje water, een paraplu of een plastic stoel. De plastic stoelen heb ik wel eens in de bak gezet, maar aan een paraplu in de bak durf ik niet te beginnen. Vandaag buiten lag er namelijk een paraplu en die waaide weg. Het paard schrok zich een ongeluk en sprong een meter opzij. Daar sta ik niet graag naast en ik zit er eigenlijk ook liever niet op als dat gebeurd. Ik ben een beetje een watje, wat dat betreft Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:52

Zet ze dan aan een longe zodat ze een stukje van je kan wegspringen? Wrs voelt ze dat jij geen vertrouwen genoeg hebt en heb je daardoor ook problemen.
Op de kop gaan: is voorop lopen Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:12

Narya schreef:
Schriktrainingen vind ik opzich een mooi principe, maar het paard schrikt al van een beetje water, een paraplu of een plastic stoel. De plastic stoelen heb ik wel eens in de bak gezet, maar aan een paraplu in de bak durf ik niet te beginnen. Vandaag buiten lag er namelijk een paraplu en die waaide weg. Het paard schrok zich een ongeluk en sprong een meter opzij. Daar sta ik niet graag naast en ik zit er eigenlijk ook liever niet op als dat gebeurd. Ik ben een beetje een watje, wat dat betreft Knipoog

Juist omdat ze zo snel schrikt moet je die trainingen doen! Het lijkt me voor jou en haarzelf ook een stuk veiliger als ze aan die enge dingen gewend is, en volgens mij kun je 9 van de 10 paarden leren dat ze niet meteen op de loop moeten voor een paraplu hoewel zo'n gek ding natuurlijk altijd wel wat spannend is. En als ze je omver springt, moet je misschien eens wat grondwerk gaan doen, want een paard zal niet een dier dat hoger in rang staat onderstebove springen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:15

Dus als ik het goed begrijp is ze heel rustig en hanteerbaar wanneer je alleen buiten rijd, maar heel erg nerveus als je met meerdere paarden naar buiten gaat? Maakt de positie in de groep nog iets uit? Misschien wordt ze rustig achteraan of juist voorop? Helpt het als je haar eerst aan het werk hebt gezet en daarna pas naar buiten gaat? Als jullie toch alleen gaan stappen kan je misschien een paar keer oefenen dat je er zelf naast loopt met een halster en haar af en toe wat laat grazen als ze druk wordt. Op een een of andere manier moet het leuk voor de pony worden in plaats van een stress situatie. Veel naar buiten gaan en oefenen en de juiste positie in de groep vinden is denk ik het enige wat je kunt doen.Daarnaast probeer toch niet te veel te trekken aan de teugels hoe moeilijk dat ook is. Dus probeer te werken met ophoudingen en niet constante druk. Heel veel succes!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 11:06

poes schreef:
Zet ze dan aan een longe zodat ze een stukje van je kan wegspringen? Wrs voelt ze dat jij geen vertrouwen genoeg hebt en heb je daardoor ook problemen.
Op de kop gaan: is voorop lopen Knipoog

Dat had ik zelf wel kunnen bedenken, wat je met op kop gaan bedoelde Clown Aan de longeerlijn vind ik wel een goed idee, dan loop ik in ieder geval niet de kans dat ze van de schrik een meter opzij springt en mij erbij meeneemt Bloos Met wat voor soort dingen zou je kunnen beginnen als je een schriktraining wilt doen? Ik heb hier op bokt wel eens gezien dat iemand een zijl meenam op een paard, maar dat lijkt me niet zo geschikt voor een paard dat al bang is als iemand een stoel verschuift Knipoog

VeerenAshley schreef:
Juist omdat ze zo snel schrikt moet je die trainingen doen! Het lijkt me voor jou en haarzelf ook een stuk veiliger als ze aan die enge dingen gewend is, en volgens mij kun je 9 van de 10 paarden leren dat ze niet meteen op de loop moeten voor een paraplu hoewel zo'n gek ding natuurlijk altijd wel wat spannend is. En als ze je omver springt, moet je misschien eens wat grondwerk gaan doen, want een paard zal niet een dier dat hoger in rang staat onderstebove springen.

Ik ben een tijdje terug al begonnen met grondwerk, hoewel ik dat nog best moeilijk vind. De simpele oefeningetjes lukken wel, maar zodra het moeilijker wordt, gaat het niet meer zo soepel. Ik vind het bijvoorbeeld erg leuk als ze achter mij aan loopt en stopt wanneer ik stop. De ene dag gaat het perfect en loopt ze als een hondje achter mij aan, maar de volgende dag schenkt ze mij geen aandacht. Het wisselt dus een beetje per dag of het wel of niet werkt. Ik probeer het leiderschap wel over te nemen, maar ik ben eigenlijk een beetje te lief, waardoor het paard af en toe een loopje met me neemt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:18

Je kunt schriktraining net zo inrichten als je zelf wilt. Leg een paar dingen in de piste (stoel met mss een doekje over, een paraplu, een kinderwagen, wat je maar op stal kunt vinden). Laat haar er langs stappen, laat iemand eens de paraplu opheffen, eens openen, enz. Het is belangrijk dat je stap voor stap gaat! Wanneer je te snel gaat, gaat ze stressen en wordt ze alleen maar angstiger. Dus een beetje met een keer.Reageert ze er goed op dat iemand de paraplu opneemt? Belonen en verderstappen en iets anders gaan doen. Laat haar kijken maar maak ook duidelijk dat ze wel bij jou moet blijven.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 14:02

Zoveel is er niet op stal te vinden dat er eng is (gelukkig Tong uitsteken). Een paraplu is dan wel het engste dat er wel eens langskomt. Het vervelende is alleen dat je er weer hulp voor nodig hebt, en die is er niet echt. Iedereen is eigenlijk vooral met de eigen knol bezig en niet met elkaar. Een paraplu in de bak leggen is ook weer niet ideaal, met een zuchtje wind staat het paard aan de andere kant van de bak Tong uitsteken Mja, toch eens kijken of er iemand is die wil helpen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:13

ik heb ook een soortgelijk ponny (haflinger) die op buitenrit meer een volbloed is dan een koudbloed. Alleen, is hij veel rustiger maar toch altijd voorwaarts. Het enige verschil is wel dat hij niet schrikkerig is, gelukkig want anders was ik al dood. Hij wordt juist nerveus en gaat gaan dribbelen als het tempo te laag ligt en dan pas moet ik echt goed onder controle blijven houden.
Ik laat liever zo'n ponny als de mijne goed voorwaarts lopen en ik ga nooit mee in een groep die vooruit wil gaan. Want dan wordt ie knettergek, hij ontspant zich zeker niet. Als wij goed voorwaarts gaan, hem laten werken dan is ie gelukkig en ontspannen en hoef ik geen getrek te doen. Dit wil niet zeggen dat wij altijd crossen zeker niet. Maar wanneer we een mooie landschap(aardewegeltjes) hebben dan gaan we niet stappen. Haha!

Ik heb hem nu een jaar of vier en we zijn nog steeds bezig van hem kalm te houden op wandeling en het lukt niet echt maar ik geef ook niet toe, alleen als ik dat wil. Hij is er ook nog nooit vandoor gegaan met mij erop, nochtans heeft hij niet veel nodig. Er wordt hier aangegeven dat zo'n dribbelpaarden meestal niet goed aan de hulpen staan en dat je je benen moet sluiten Haha! .....als ik dat doe dan is ie weg. Ik moet altijd goed opletten waar ik mijn benen leg of druk.....hij staat op zulke momenten zeeeer scherp aan de hulpen. Daar proffiteer ik van....als hij gaat dribbelen dan doe ik dressuur oefeningen vb. wijken van links naar rechts, appuyeren, traver, renver, schoudervoor, schouderbinnen.... en nu het laatste waar we mee bezig zijn is de spaanse draf vanuit dat dribbelen. Als hij dan zelf kiest om te gaan stappen dan laat ik hem NIET stappen maar nog even doorgaan en dan stappen, gaat ie weer dribbelen terug deze oefeningen. Maar het is idd wel zo dat het soms andere ruiters ergerd wanneer er zo'n paard mee gaat op wandeling. Je moet stalen zenuwen hebben. Ik ga er wel vanuit dat dribbelen niet aanstekelijk is voor andere paarden, tenzij zij zelf ook niet 100 procent gehoorzamen. Als mijn haflinger gat dribbelen dan doet hij dit sterk verzameld en hij dribbelt trager dan als hij zou stappen.

Ik geef een vb wat we zondag voorhadden als we met ons dubbelspan een koetsentocht meededen. Een mooie rit in bos en zandwegels ook langs de polderstraten enzo. Maar we hadden er een paar koetsen voor ons die slenterden echt slenteren, ze gingen draven op de straten en stappen in de zandwegels Gestoord . Mijn paarden werden knettergek, het was mijn man die beginnende menner is en de paarden niet de baas kon doordat de volbloed haflinger zich hard maakte in de mond. Ineens in een bocht ging het voorste span stilstaan zonder een teken. Vier koetsen achter elkaar waren op elkaar ingereden. Wij hebben dan die gasten voorbij gegaan en het probleem was opgelost en er waren nochtans ook andere koetsen weer voor ons maar die hadden een mooi tempo.

Het is bijna onmogelijk het uit je paard te krijgen, het kan beteren met altijd heel rustig te gaan wandelen maar ik weet zeker dat er een dag komt dat je het tempo opdrijft en opdrijft en dat je terug komt zoals het was. Ik heb alles geprobeerd en hij blijft het doen. In de koets doet hij het wel minder. Ik maak er mij niet meer druk in want hij heeft zoveel andere goeie eigenschappen dat dit niet opweegt.

Dus kort, hou hem bezig tijdens die wandelingen. Meer voorwaarts en terug nemen is beter dan ophouden en te moeten vechten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:04

Dus in plaats van stappen, zou ik de haar gewoon moeten laten draven?