Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Maar vanwege dat drukke rijd ik nog steeds het liefst niet met teveel andere paarden met haar buiten. 

Iranda schreef:Dat had Irantje in het begin ook... Maar het went echt vanzelf. Misschien kun je haar eerst in de bak even rijden, dan is ze al moe en heeft ze minder oog voor alle enge dingen. Of na het rijden stappen aan de hand?
Om dat nog uitgebreidt een buitenrit te gaan maken met een grote groep gaat misschien wel wat ver.
Zo kan ik natuurlijk niet oefenen
Dekloktikt schreef:Ik had ook zo 1 die niet kon stappen en alleen maar in rengalop en dribbelen kon. Ik liet hem dan ook maar wat dribbelen was mijn stres weg en hij deed ook wat ie wou;)

op). Op het bit reageert ze in de bak erg goed, maar buiten ben ik er niet zo kapot van. Het duurt vaak lang om haar terug te krijgen. Op de kop gaan? *vraagteken*

Narya schreef:Schriktrainingen vind ik opzich een mooi principe, maar het paard schrikt al van een beetje water, een paraplu of een plastic stoel. De plastic stoelen heb ik wel eens in de bak gezet, maar aan een paraplu in de bak durf ik niet te beginnen. Vandaag buiten lag er namelijk een paraplu en die waaide weg. Het paard schrok zich een ongeluk en sprong een meter opzij. Daar sta ik niet graag naast en ik zit er eigenlijk ook liever niet op als dat gebeurd. Ik ben een beetje een watje, wat dat betreft

poes schreef:Zet ze dan aan een longe zodat ze een stukje van je kan wegspringen? Wrs voelt ze dat jij geen vertrouwen genoeg hebt en heb je daardoor ook problemen.
Op de kop gaan: is voorop lopen
Aan de longeerlijn vind ik wel een goed idee, dan loop ik in ieder geval niet de kans dat ze van de schrik een meter opzij springt en mij erbij meeneemt
Met wat voor soort dingen zou je kunnen beginnen als je een schriktraining wilt doen? Ik heb hier op bokt wel eens gezien dat iemand een zijl meenam op een paard, maar dat lijkt me niet zo geschikt voor een paard dat al bang is als iemand een stoel verschuift
VeerenAshley schreef:Juist omdat ze zo snel schrikt moet je die trainingen doen! Het lijkt me voor jou en haarzelf ook een stuk veiliger als ze aan die enge dingen gewend is, en volgens mij kun je 9 van de 10 paarden leren dat ze niet meteen op de loop moeten voor een paraplu hoewel zo'n gek ding natuurlijk altijd wel wat spannend is. En als ze je omver springt, moet je misschien eens wat grondwerk gaan doen, want een paard zal niet een dier dat hoger in rang staat onderstebove springen.

). Een paraplu is dan wel het engste dat er wel eens langskomt. Het vervelende is alleen dat je er weer hulp voor nodig hebt, en die is er niet echt. Iedereen is eigenlijk vooral met de eigen knol bezig en niet met elkaar. Een paraplu in de bak leggen is ook weer niet ideaal, met een zuchtje wind staat het paard aan de andere kant van de bak
Mja, toch eens kijken of er iemand is die wil helpen.
.....als ik dat doe dan is ie weg. Ik moet altijd goed opletten waar ik mijn benen leg of druk.....hij staat op zulke momenten zeeeer scherp aan de hulpen. Daar proffiteer ik van....als hij gaat dribbelen dan doe ik dressuur oefeningen vb. wijken van links naar rechts, appuyeren, traver, renver, schoudervoor, schouderbinnen.... en nu het laatste waar we mee bezig zijn is de spaanse draf vanuit dat dribbelen. Als hij dan zelf kiest om te gaan stappen dan laat ik hem NIET stappen maar nog even doorgaan en dan stappen, gaat ie weer dribbelen terug deze oefeningen. Maar het is idd wel zo dat het soms andere ruiters ergerd wanneer er zo'n paard mee gaat op wandeling. Je moet stalen zenuwen hebben. Ik ga er wel vanuit dat dribbelen niet aanstekelijk is voor andere paarden, tenzij zij zelf ook niet 100 procent gehoorzamen. Als mijn haflinger gat dribbelen dan doet hij dit sterk verzameld en hij dribbelt trager dan als hij zou stappen.
. Mijn paarden werden knettergek, het was mijn man die beginnende menner is en de paarden niet de baas kon doordat de volbloed haflinger zich hard maakte in de mond. Ineens in een bocht ging het voorste span stilstaan zonder een teken. Vier koetsen achter elkaar waren op elkaar ingereden. Wij hebben dan die gasten voorbij gegaan en het probleem was opgelost en er waren nochtans ook andere koetsen weer voor ons maar die hadden een mooi tempo.