U`Blingh @ klieren in de les (Jade)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

U`Blingh @ klieren in de les (Jade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:02

Al een paar weken zijn we een beetje aan het klooien dat ik hem er noiet lekker doorheen krijg, dat hij het bit vooral rechts vastpakt. Het gaat gewoon laatste tijd niet zo lekker, vandaag lesje afgesproken in de hoop het op te lossen. resultaat: Het was letterlijk een les om te janken.
Toch zaten er wel mooie stukken tussen ondanks zijn klierige gedrag en ik die maar niet pover mijn angst heen kom. Morgen weer een les afgesproken want het moet gewoon klaar zijn Knipoog
Afbeelding
Het begon al goed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Staking
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was vooral een overgangen les, ik kon niet normaal ene volte rijden zonder dat ie dit deed http://s143.photobucket.com/albums/r160 ... ril030.flv Ik heb dus ook niet gegaloppeerd omdat ik gewoon zat te janken..

Opmerkingen/kritiek/commentaar je mag het allemaal geven als je het maar een beetje op ene vriendelijke manier zegt want zit nu echt in een dipje. Verdrietig

Arjette

Re: U`Blingh @ klieren in de les (Jade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:07

Ik weet niet precies wat de problemen zijn met rijden, maar wat ik in het filmpje zie valt eerlijk gezegd wel mee (maar misschien is dat juist maar het begin?). Het lijkt mij dat je wat strenger op mag treden en al wanneer je merkt dat ie wat uit wil halen hem gelijk aan het werk zet. In het filmpje kon je ook goed zien dat ie op een gegeven moment (nog voordat ie ging staken) niet echt meer wilde. Op dat moment moet je hem gelijk aanpakken en flink doorrijden! Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem gehad en streng en consequent zijn is de enige oplossing!

Ik vind jullie wel een leuke combinatie en de foto's zien er goed uit, alleen probeer wat minder gespannen te zitten. Ik hoop voor je dat je snel weer uit je dipje komt! Ach gut
Laatst bijgewerkt door Arjette op 01-04-07 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:08

Het ziet er een beetje gespannen, uit en ik heb net ook in een dipje gezeten, en begin er nu uit te komen.
Ik ga geen commentaar geven, want daar ga je je alleen nog ellender door voelen. (teminste had ik wel)
Mijn enige tip is zet gewoon door dan komt het wel goed. Knipoog

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:08

Ten eerste, wat een onwijs leuke pony Haha!
Je zal het wel niet willen horen op dit moment, maar ik vind 'm toch leuk.
Een dip hebben we allemaal wel eens, en weet je wat het leuke ervan is, je komt er altijd beter uit, want je hebt weer geleerd hoe je moet handelen in bepaalde situatie's.
Dat je bang bent (hoor ik ook op het filmpje geloof ik), is wel vervelend, maar zo te horen helpt je instructrise je goed.
Misschien is het een idee om tijdelijk alleen even te rijden als er iemand bij is die je kan helpen, en dat je de overige dagen gewoon lekker gaat longeren/wandelen/in de bak spelen, zodat je er niet 'alleen' voor staat als hij zo vervelend gaat doen met rijden.
Ik vind het knap dat je er ondanks je angst toch op gaat zitten, en ik weet zeker dat het wel weer goed komt.
Succes en ik ben benieuwd naar de volgende foto's Lachen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:09

Ondanks de foutjes ziet het er nog wel redelijk goed uit hoor!! En dat staken, dat ken ik! Charly heeft het 6 weken lang gedaan!! En ik zat ook soms gewoon bijna te janken op hem!! Probeer hem dan ook eerst voorwaarts te rijden, en ga daarna pas aan het neerwaarts werken! Lachen Want op sommige foto's lijkt het ook wel dat je hem naar beneden duwt als t ware. Waardoor hij misschien ook geen kant op kan.
Succes er iig mee!! Setje staat wel heel gaaf *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:10

@ Arjette
Ik weet dat ik strenger en consequenter moet zijn en als ik het zie denk ik idd van: Oh het valt wel mee. Maar op het moment dat ik erop zit en dat het gebeurt durf ik gewoon niet meer (letterlijk verstijfd van angst)
Daardoor zit ik dus ook gespannen, het hangt natuurlijk allemaal samen..

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:11

leuke combinatie, prachtig paard! vanwaar die spanning? Als t niet gekker wordt als op t filmpje is t nog wel te doen toch? Inderdaad zeer waarschijnlijk een kwestie van uitproberen. Je zag t op t filmpje idd al aankomen, dus meteen heel streng optreden als je het aanvoelt komen voordat het daadwerkelijk gebeurt, Hij probeert je waarschijnlijk gewoon een beetje uit en nu moet je even duidelijk laten zien dat jij de baas bent!
Als dit ineens is begonnen, is het trouwens misschien een idee om de tandarts er voor de zekerheid even bij te halen om problemen daar uit te sluiten. En evt een dierenarts om rug te laten checken?
Maar t lijkt mij gewoon een uitprobeerfase. Kom je wel weer overheen joh! Even doorzetten en hem herinneren aan het feit dat jij de baas bent. Niet in de put gaan zitten hoor, met zo'n mooi paardje! succes!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:11

Jade staat erg leuk. En ooit gaat die dip over. Ach gut

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:13

VeraA heeft idd wel een heel goede suggestie, Probeer ook ns gewoon leuk lol te maken met je paard, dus idd een dagje vrij of lekker naar buiten of lekker spelen in de bak, zodat je ook even lekker kan genieten van je paardje en er met een blij gevoel weer opstapt in het bijzijn van je instructrice en dan komt het helemaal goed!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:16

het ziet er lang zo erg niet uit als jij zegt dat t is...maar rot dat t rijden zo minder leuk is
hoop dat jullie snel uit je dip komen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:16

Wat een lieve reacties allemaal! Doet me goed om te lezen!!

Vanwaar die spanning, tsja eerlijk gezegd weet ik het zelf ook niet. Op sommige momenten gaat het harstikke goed maar de laatste tijd was hij ook erg bokkerig (dat is nu weer over). Nu dit weer, de tandarts moet idd eens langskomen.
Blingh is trouwens een paard..
Doordat ik doordeweeks stage loop in Middelburg wordt hij dan gereden door mijn zusje en bijrijdster. Het is niet ideaal maar ik moet 10 weken stage lopen en dit was de enige oplossing.
We hebben na de les wel lekker buiten uitgestapt en dan leeft hij ook helemaal op..

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:17

Blingh schreef:
@ Arjette
Ik weet dat ik strenger en consequenter moet zijn en als ik het zie denk ik idd van: Oh het valt wel mee. Maar op het moment dat ik erop zit en dat het gebeurt durf ik gewoon niet meer (letterlijk verstijfd van angst)
Daardoor zit ik dus ook gespannen, het hangt natuurlijk allemaal samen..

Ja, ik weet precies wat je bedoelt, heb het zelf ook gehad... Het is juist de kunst om die vicieuze cirkel waar je inzit te doorbreken. Probeer te onthouden dat juist doordat je alles rustig wil houden om de staking uit de weg wilt gaan zeg maar juist de dingen meestal erger maakt doordat je de leiding over laat aan je paard. Je zult eigenlijk een keer al je moed moeten verzamelen en hem op zo'n moment flink aan het werk zetten en wat ook helpt is om te gaan herkennen wanneer hij z'n aandacht verliest en andere dingen wil gaan ondernemen, zodat je hem voor kunt zijn en op die punten al aan kunt pakken (dus eigenlijk wannneer hij het nog niet echt verwacht)

Nog een tip trouwens (die bij mij wel wat hielp Knipoog ) probeer je angst om te zetten in boosheid, dus i.p.v. 'ojee als ie dat maar niet gaat doen' omzetten in 'en nou gaat ie doen wat ik zeg!' (zonder fysiek geweld natuurlijk Knipoog ) dat wil ook nog wel eens helpen.
Het zal niet in een keer goed gaan en het zal nog wel een poos duren voordat je er weer met de volste vertrouwen op zit, maar houd vertrouwen in jezelf dan moet het goed komen!
Laatst bijgewerkt door Arjette op 01-04-07 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:17

Misschien heeft je paard wel last van zijn rug of hij heeft iets met zijn tanden? Het kan natuurlijk ook gewoon uittesten zijn, probeer creatief te blijven.

Mooi paard trouwens Knipoog, en er zitten echt ook nog wel mooie stukken tussen geniet daar ook even van zou ik zeggen Lachen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:18

Goed dat je meer lessen plant nu het slechter gaat, goede hulp erbij is erg belangrijk. Hopelijk gaat het dan binnenkort beter.
Ik vind het staken erg meevallen op het filmpje, maar iedereen vind natuurlijk iets sneller erg dan een ander, ik snap best dat jij dit als niet prettig ervaart.
Wel zit je af en toe wat gespannen te paard, of is dat en moment opname?
Veel succes ermee, het gaat vast binnenkort weer beter Ach gut

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:24

Cimmy, ik vind het er echt niet slecht uit zien meid! Ach gut
Ik denk ook dat Blingh moet wennen aan dat hij jou minder ziet vanwege je stage. Je mag inderdaad wat strenger zijn als ie zo probeert te staken, misschien is ie een beetje aan het puberen?
Je setje staat echt super Lovers!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:25

Het is een heel leuk paard! Persoonlijk zou ik dit paard met veel meer lengtebuiging proberen te rijden! Voorwaarts neerwaarts, ontspanning dus, en van daar uit pas gaan inbuigen. Het vasthouden aan de rechterkant komt door het vastzitten op links. Hij wil niet naar rechts inbuigen omdat hij dan zijn linkerkant langer moet maken en dat waarschijnlijk zeer doet.
Geen idee natuurlijk of je dat van je instructrice ook al hoort, maar anders iemand zoeken die weet hoe je een vast paard weer los kan krijgen. Nogmaals jullie zijn een hele leuke combinatie en met de juiste hulp moet je er zeker kunnen komen! En ik heb het idee dat je de goede instructeur (trice ) nog niet hebt gevonden.

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:25

Ik herken je probleem heel goed. Ben vorige zomer zelfs uitgebeld op westrijd, en dat is niet gebruikelijk voor een dressuurproef.
Ik zou aanraden om ervoor te zorgen dat hij zowieso zijn hoofd er niet uit kan duwen, want dan ben je de controle kwijt. Dit kan doormiddel van aan martingaal.
Wat bij mij heeft geholpen is het volgende. Op het moment dat hij gaat staken zet je hem helemaal stil, laat rustig nageven en zorg dat ie zijn koppie laat zakken. Op het moment dat is nageeft rijd je rustig voorwaarts.
Zorg er altijd voor dat ie voorwaarts blijft lopen en ga zelf niet te veel nadenken.
Eens flink boos worden werkt niet bij elk paard, soms maak je het alleen maar erger. Probeer een paar dingen uit en misschien is er iets dat werkt. Veel succes en het komt goed hoor. De aanhouder wint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:29

aerdenhout1 schreef:
Het is een heel leuk paard! Persoonlijk zou ik dit paard met veel meer lengtebuiging proberen te rijden! Voorwaarts neerwaarts, ontspanning dus, en van daar uit pas gaan inbuigen. Het vasthouden aan de rechterkant komt door het vastzitten op links. Hij wil niet naar rechts inbuigen omdat hij dan zijn linkerkant langer moet maken en dat waarschijnlijk zeer doet.
Geen idee natuurlijk of je dat van je instructrice ook al hoort, maar anders iemand zoeken die weet hoe je een vast paard weer los kan krijgen. Nogmaals jullie zijn een hele leuke combinatie en met de juiste hulp moet je er zeker kunnen komen! En ik heb het idee dat je de goede instructeur (trice ) nog niet hebt gevonden.

In eerste instantie denk ik heel hard nee bij jouw berichtje. Ben juist heel tevreden over mijn instructrice! Maar over het rechts vastpakken links vastzitten heb ik nooit over nagedacht. het klinkt allemaal heel logisch, zal het er morgen eens over hebben.. Knipoog

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:30

hoi cimmy
ten eerste vind ik het er hellemaal niet slecht uitzien..
En je setje is hellemaal toppie
jullie hebben denk ik gewoon een dip en daar kom je wel overheen neem dat maar van mij aan.
Spreek uit ervaring Knipoog
Leuk filmpje. ik zou zeggen pak blingh goed aan en dan komt het hellemaal goed
en blingh is een supper leuk beesie
gr esther

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:35

Vraag dan meteen eens waarom hij niet meer lengte mag hebben in zijn hals. Neus in het zand, dus over de rug proberen te rijden is toch de basis voor elk paard. Kan je dat niet rijden, en ten alle tijden terug pakken, is er ergens iets niet helemaal goed in je africhting.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:39

Is er niet een reden dat je paard zo doet? Stel dat je hem nu hard aanpakt en goed consequent bent, en je paard door de pijn/angst of wat dan maar ook heen bijt? Daar ben je niet blij mee, lijkt me.... Laat eens een osteopaat komen en laat je verrassen door de klachten die je paard kan hebben.

Even voor de duidelijkheid: dit is géén aanval, en ook denk ik niet dat je je paard expres pijn doet. Mijn opmerking over de osteopaath is niet omdat ik denk dat je je paard pijn doet, maar omdat praktisch elk paard wel iets heeft dat soms vast zit en het altijd goed is om je paard af en toe na te laten kijken, om grote problemen te voorkomen. Je paard kliert niet zomaar, omdat hij dat leuk vindt....

Mijn paard had/heeft dat ook. Zij is in de vernieling geholpen door mensen die niet wilden inzien dat ze er verschrikkelijk aan toe was. Als zij in paniek raakte van een zadel (een duidelijk signaal van haar kant: PIJN!!!!), kreeg ze een klap en werd ze met 3 man sterk tóch opgezadelt. Onder het mom: niet zeuren, rotknol. Dat is waarom ik zo fel reageer.

Ik suggereer niet dat jouw paard dat heeft, maar sluit het alsjeblieft uit, voor je hem hard gaat aanpakken!

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:47

Ik vind het er erg gespannen uitzien.
Op de eerste foto kantelt hij helemaal, jammer, want het is een leuk paard om te zien! Ik ga met aerdenhout1 mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:00

De Osteophaat is even denken, volgens mij November geweest. Omdat Blingh een krampbeentje heeft heb ik haar speciaal laten komen. Osteopaat zei toen dat Blingh juist heel los zat maar zal haar idd eens bellen pom wat advies te vragen..

Blingh kropt zichzelf vaak helemaal op dan maakt hij zich helemaal gek en zet hij die nek erop. Als je dan been geeft gaat hij dus datgene doen wat ik zo `eng` vindt. Het is ech een viceuze cirkel zeg..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:58

aerdenhout1 schreef:
Vraag dan meteen eens waarom hij niet meer lengte mag hebben in zijn hals. Neus in het zand, dus over de rug proberen te rijden is toch de basis voor elk paard. Kan je dat niet rijden, en ten alle tijden terug pakken, is er ergens iets niet helemaal goed in je africhting.

Afgod

Helemaal mee eens, nu nog simpel op te lossen, Het is trouwens makkelijk te zien of je paard scheef is, op de volte moeten zijn buitenbenen sporen en het binnenbeen onder de massa Knipoog
Zulk gedrag komt gewoon 9 van de 10 keer door spanning in de rug, wat ook ontstaat door scheefheid.

Ik zou beginnen met de voorkant met rust te laten en alleen op ontspanning te rijden en recht te maken, precies zoals aerdenhout zegt Knipoog
Jullie zijn een leuke combi, dus even een stapje terug en dat goed bevestigen Knipoog

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:04

Blingh schreef:
Blingh kropt zichzelf vaak helemaal op dan maakt hij zich helemaal gek en zet hij die nek erop. Als je dan been geeft gaat hij dus datgene doen wat ik zo `eng` vindt. Het is ech een viceuze cirkel zeg..

Mijn paard heeft ook een handje ervan om haar nek erop te zetten, en alles vast te zetten. Precies wat jouw paard ook doet. Je hebt dan het idee dat bij het minste geringste ze ervandoor gaat, en niks meer helpt. Ze maakt zich dan sterk, en het is net een bommetje.
Bij haar helpt het beste als je trots ontspannen rechtop gaat zitten alsof je de hele wereld aankan. Ondertussen geef ik kleine ophoudingen en probeer zo ontspannen mogelijk verder te rijden. Ze loopt dan nog wel flink te dribbelen, maar de ontspanning komt wel terug.

Meestal heeft ze snel door dat haar geklier niet werkt en onspant ze vrij snel. Daarna kan je weer gewoon verder rijden.
Het is idd vrij eng als ze zo doen, maar als jij je vastzet reageren ze nog heftiger.

Ik kan me ook wel vinden in wat Splinter en aerdenhout zeggen. Denk dat ze daar een goed punt mee hebben. Al kan ik me goed indenken dat als je verkrampt op je paard zit, hem met zn neus over de grond laten lopen het laatste is waar je je prettig bij voelt.

Succes met blingh!