Sjors & Sjimmie vrijspringen! [shetlander's]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_annetjj

Sjors & Sjimmie vrijspringen! [shetlander's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 01:00

Maak kennis met:

Afbeelding
Sjors

Afbeelding
Sjimmie

Afbeelding
En mijn kleine grote hulp, Chantal.

Ik ben vandaag weer bezig geweest met Sjors en Sjimmie,
Chantal een meisje van 11 die helemaal stapel paardengek is gaat zo nu en dan mee,
en we zijn met zijn 4e lekker in de weer geweest!

Eerst was Sjimmie aan de beurt:
Afbeelding
Longeren

Afbeelding
Chantal kan ook al aardig longeren

Afbeelding
Sjimmie over de sprong Pling

Afbeelding
Hij vliegt er overheen

Filmpje: (het hoogste wat Sjimm heeft gesprongen vandaag)
Klik

Toen was Sjors aan de beurt:
Afbeelding
Longeren

Afbeelding
Snoekduik over de sprong Tong uitsteken

Afbeelding
Sjorsje kan het wel! (vind ik zelf erg mooie foto!)

Filmpje: (het hoogste wat Sjors heeft gesprongen vandaag)
Klik

Ik vond dat het prima ging, Ik, Chantal, en de pony's hebben veel plezier gehad!
Commentaar en tip's zijn natuurlijk welkom, maar hou het lief Haha!

Gr. Anne

patsur

Re: Sjors & Sjimmie vrijspringen! [shetlander's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 01:04

hm, ik zal het zo subtiel mogelijk brengen.

Ik vind het best wel onveilig wat jullie aan het doen zijn, longeren met een omheining van prikkeldraad, een longeerlijn die bestaat uit 2 aan elkaar geknoopte halstertouwen.. Een sprong die niet veilig is..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 01:09

Ik sluit mij volledig aan bij patsur. Vooral die hindernis in combinatie met het prikkeldraad hek vind ik erg gevaarlijk wat als je pony weigerd? of de andere kant in het prikkeldraad springt?

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 01:16

Tja, aangezien ik mijn longeerlijn uitgeleend had, moest ik toch even snel wat verzinnen,
ik denk niet dat het voor een keertje kwaat kan hoor Knipoog

Ik zou idd de spong veder van het hek af kunnen zetten,
de balk kan er wel gewoon afvallen hoor,
maar idd, de sprong veder van het hek af!
dankje

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:46

ik vind het er ook niet echt prettig uitzien, om de punten die hier boven al worden genoemt.
Maar 1 keertje longeren met twee aan elkaar geknoopte halster touwen, had wel flink fout kunnen gaan.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:58

Het ziet er misschien niet al te veilig uit.
Maar ik verzorgde ook altijd bij een boertje daar was het spul wat we hadden ook minimaal, er was prikkeldraad omheining ik longeerde met 2 aan elkaar geknoopte halstertouwen en als ik sprong waren het kratjes met daarop een balk (van die palen die je in de grond steekt). Als ik daar foto's van had gemaakt en die op bokt had gezegd had ook iedereen geschreeuwd: ONVEILIG! En moet je niet doen en etc. etc.

Maar niet iedereen heeft altijd een houten of schrikdraad omheining, daarnaast heeft niet iedereen het juiste spring matriaal en de juiste longeerlijn of andere spullen. Wat nou als je bv. zo'n paardje verzorgt en je mag de spullen zelf niet van ej ouders kopen, en de eigenaar zegt dat je het zo maar moet oplossen? Dan kan je toch neit anders?

Ik vind het verder goed uitzien hoor! Lachen Ze springen ook leuk Knipoog Ga zo door! Haha!
Ik geef als tip ook mee: Hindernis in het vervolg wat verder zetten Knipoog

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:00

Ik vind het er heel leuk uitzien! Haha!
De hindernis staat bij dat prikkeldraad wel gevaarlijk, dus denk daar de volgende keer aan! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:03

Oeeh leuke shetjes Lachen Ik vind het niets uit makne hoor die touwen, als ze maar goed vast zitten Knipoog De hindernis vind ik ook niet onveilig hoor.. Hij kan er zo afvallen, Verder heb ik wel een tip die je al hebt gehoord, zet het iets verder van het prikkeldraad.. Knipoog Leuke shetjes Lovers

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:56

BellyBel schreef:
Maar ik verzorgde ook altijd bij een boertje daar was het spul wat we hadden ook minimaal, er was prikkeldraad omheining ik longeerde met 2 aan elkaar geknoopte halstertouwen en als ik sprong waren het kratjes met daarop een balk (van die palen die je in de grond steekt). Als ik daar foto's van had gemaakt en die op bokt had gezegd had ook iedereen geschreeuwd: ONVEILIG! En moet je niet doen en etc. etc.

Maar niet iedereen heeft altijd een houten of schrikdraad omheining, daarnaast heeft niet iedereen het juiste spring matriaal en de juiste longeerlijn of andere spullen. Wat nou als je bv. zo'n paardje verzorgt en je mag de spullen zelf niet van ej ouders kopen, en de eigenaar zegt dat je het zo maar moet oplossen? Dan kan je toch neit anders?

Ik vind het verder goed uitzien hoor! Lachen Ze springen ook leuk Knipoog Ga zo door! Haha!

Maar toch moet het in alle gevallen veilig zijn als je het materiaal hiervoor niet hebt is het jammer maar dan spring je toch liever niet.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:00

Wat een coole shets, ze kunnen ook nog aardig springen, helemaal top. misschien kun je voor de volgende keer een ronde paal opzoeken, dat is iets veiliger. En voor de rest, als je niet anders hebt, dan kan het niet anders. Ik vindt het er leuk uit zien(Y)

Edit: en van dat prikkeldraad, de beide ppony's zitten aan een longeerlijn. ls opzij springen of er vandoor gaan zitten ze vast en kunnen ze dus niet opzij in het prikkeldraad springen. Daar de TS dus wel aan gedacht.

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:07

Ik sluit me bij iedereeen aan, maar wil nog wel een punt opbrengen.
Doe eens wat aan je land! Ruim al die bakstenen en oliebol op, lijkt me niet relaxed om daar op te landen, dan wel te draven of iets...10 minuten werk Knipoog

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:13

niet iedereen heeft nu eenmaal mooi springmateriaal, maar zolang de plank eraf kan vallen is daar niks mis mee, de touwen aan elkaar geknoopt moet kunnen met shetjes als je ze maar goed vast knoopt Vork je zou inderdaad wel de hindernis wat verder van het prikkeldraad af kunnen zetten...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:01

miss_annetjj schreef:
Tja, aangezien ik mijn longeerlijn uitgeleend had, moest ik toch even snel wat verzinnen,

dankje

De plank die ik zie liggen, valt er niet zomaar af als de pony hem per ongeluk aantikt. Het moet eerst een aardig stukje meeschuiven voordat het ook echt op de grond ligt.

En over 1 keertje; het hoeft maar nèt even fout te gaan tijdens die ene keer!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:11

patsur schreef:
miss_annetjj schreef:

dankje

De plank die ik zie liggen, valt er niet zomaar af als de pony hem per ongeluk aantikt. Het moet eerst een aardig stukje meeschuiven voordat het ook echt op de grond ligt.

En over 1 keertje; het hoeft maar nèt even fout te gaan tijdens die ene keer!

Maak je toch niet zo druk.. niet iedereen beschikt over hindernismateriaal of een mooi omheinde rijbak. Een plank kan prima, je zegt wel 'hij moet eerst een aardig stukje meeschuiven voordat hij valt' maar zie deze 2 situatie's:
1.) paard tikt ietsjes aan, de plank schuift mee; dat is genoeg om ruimte te maken voor het paard aangezien hij toch maar heel zachtjes aantikt
2.) het paard tikt hard aan, de plank valt.
Dus onveilig? nee Knipoog

Alleen dat prikkeldraad had anders gekund, dus TS: volgende keer de hindernis iets verder van het hekwerk af Lachen

Verder ziet het er prima uit; ze springen lekker hoor! Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:16

Over het longeren met twee halstetouwen aan elkaar:
Het is misschien niet veilig, maar soms moet je.
Ik heb mijn pony op concours een keer met twee halstertouwen gelongeerd, omdat hij zo fris was dat ik er niet op kon komen. Eerst even longeren was de enige oplossing, maar had geen longeerlijn mee. Dan moet je toch wat, ookal hoort het natuurlijk niet zo...
(Ik had de touwen wel op een iets andere manier aan elkaar geknoopt, zodat ze zeker weten goed aan elkaar zaten)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:11

appelbolfan schreef:
Maak je toch niet zo druk.. niet iedereen beschikt over hindernismateriaal of een mooi omheinde rijbak. Een plank kan prima, je zegt wel 'hij moet eerst een aardig stukje meeschuiven voordat hij valt' maar zie deze 2 situatie's:
1.) paard tikt ietsjes aan, de plank schuift mee; dat is genoeg om ruimte te maken voor het paard aangezien hij toch maar heel zachtjes aantikt
2.) het paard tikt hard aan, de plank valt.
Dus onveilig? nee Knipoog

Alleen dat prikkeldraad had anders gekund, dus TS: volgende keer de hindernis iets verder van het hekwerk af Lachen

Verder ziet het er prima uit; ze springen lekker hoor! Knipoog

Ben het niet met je eens. Het paard kan zich lelijk verstappen aan zo'n plank die eerst nog 20cm mee moet schuiven om vervolgens te vallen.

bembem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:11

Stel je allemaal niet aan longeere met twee aanelkaar geknoopte touwen is zoiezo niet veilig want dan zou het met een longerlijn ook onveilig zijn dus stel je niet aan en ik bedoel oke langs dat prikeldraad is onveilig maar dat hoeft heus niet iedereen te zegge dat snapt ze ook wel naar 1 keer. Leuke shetlanders kunne goed springen succes

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:22

BellyBel schreef:

helemaal mee eens, niet iedereen heeft de mogelijkheid om het allemaal perfect voor elkaar te hebben.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 09:44

Bedankt allemaal,
Ik snap dat er beter spring materiaal bestaat, maarja, niet iedereen beschikt over echt spring materiaal.

En die longeerlijn, ik kon niet anders, mijn longeerlijn had ik uitgeleend,
en de touwen zaten echt goed aan elkaar.

Het is nu ook wel duidelijk dat die sprong veder van het hek af moet Knipoog
zal het volgende keer gelijk doen.

@Malouuu
Werkhoven ken ik toevallig wel Tong uitsteken
woon er vlakbij, in een dorpje naar Wijk bij duurstede, Rijswijk.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:48

ik snap niet wat er nou onveilig is aan 2 aan elkaar geknoopte halstertouwtjes die dan als longeerlijn dienen.

ontopic: leuke shets!

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:20

Dankje! Haha!
Het enige wat ik kan bedenken wat er gevaarlijk aan zou moeten zijn is dat de knoop eruit gaat.
Maar aangezien de lijn bijna nooit strak staat, en de lijnen goed aan elkaar zitten,
zie ik dat nog niet gebeuren..

Maaargoed Haha!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:51

Ik zie ook niet echt het gevaar van 2 aan elkaar geknoopte halstertouwen hoor Verward zolang de knoop maar niet los kan schieten.

Het gevaar over het prikkeldraad is al genoeg genoemd Lachen
Die plank valt er volgens mij met het minste tikje al af, vooal omdat er kleine baksteentjes onder zitten die toch niet zo stabiel zijn. ik zou inderdaad alleen in het vervolg kijken of je een mooi rond balkje kunt vinden, ik denk namelijk dat er aan zo'n plank rottige splinters kunnen zitten, toch een scherpe rand als ze er tegen aan komen.

En inderdaad, mij viel ook meteen op dat er een hoop bakstenen in het bakje liggen. Zou rot zijn als je shetjes zich daar aan zouden bezeren.

Maar los daarvan zijn jullie volgens mij hardstikke leuk met de shetjes bezig! Ze lijken in ieder geval lol te hebben in het springen.

Alleen over het longeren van het meisje. zou het niet handiger zijn als ze de lijn in de andere hand vast houdt... kleinigheidje, maar viel me op.... meestal hou je de lijn vooral ook vast met de hand in de richting waarin je paard loopt zodat je met een eventuele zweep een driehoek kunt vormen. Verders is ze leuk bezig!

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:15

Naast de wei van de pony's staat een heel groot oud huis,
en daar omheen allemaal ingestorte schuurtjes (of wat het ook geweest zijn)
Het is daar een grote rotzooi. Vork

Maar je hebt gelijk, ik ga binnekort alle stenen en andere ouwe troep uit de wei en het bakje halen.

En ik ga opzoek naar een paar ronde balken en miss ander materiaal waar de balken op liggen.

Dit was voor het meisje (Chantal) de eerste keer dat ze heeft gelongeerd,
dus ik heb heel eerlijk gezecht niet goed gelet op hoe ze de longeerlijn (in dit geval 2 halstertouwen) vast had. Bloos
Volgende keer zal ik het haar laten zien enz.

Dankje

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:57

Ik vind het er leuk en lief uitzien, al die rommel en bladiebla dat is al 10000x gezegd dus daar geef ik geen commetaar over Knipoog
Ziet er leuk uit!
En je shetjes vinden het ook gweldig. Blijf zo doorgaan!

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 13:00

Dankje Haha!