Hoeken/bochten galopperen lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Hoeken/bochten galopperen lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 11:16

Hey,

Ik ben nu samen met 'Prof-hulp' een pony aan het 'door-longeren'. Maar nu stuiteren wij op het volgende: In de hoeken of bochten wil/kan (?) deze pony moeilijk tot niet galopperen. Zowel bij het longeren, als bij het rijden gebeurt dit. Deze pony is nu al 5 jaar geleden ingereden. De 'Prof-hulp' waar ik over sprak had dit probleem ook tijdens het rijden. En dit is nooit helemaal opgelost geraakt.

Ik heb deze merrie ook een eind gereden, en dit is (weeral) maar deels verholpen geweest. De hoeken lukten (moeizaam, maar het ging steeds beter.) maar de bochten gingen nog steeds niet. T'is te zeggen, af en toe lukte het. Maar dat was de minderheid.

We hebben het rijden altijd rustig aan gedaan, stap voor stap. Niets overhaasten, en rekening houden met haar conditie. Nu is het wel zo dat deze pony op dit moment weinig tot geen conditie geeft. We verwachten niet van haar dat ze nu drie ronden of zelfs twee ronden gaat galopperen. We longeren rustig aan, (we laten haar meer stappen dan draven/galopperen) maar na een week zou die galop er nu toch ook wel eens bij kunnen. Ze moet van ons geen 30 seconden galopperen. Maar een galopje zou er nu toch stilaan mogen bij komen.

Maar vanaf ze de bocht bereikt, lukt het haar niet meer om door te galopperen, Wellicht is het voor haar moeilijk om dit te doen, maar ook dit moet ze leren. We zijn nu samen aan het kijken voor een oplossing. Maar als iemand hier tips geeft zou ik ze graag willen horen, of als iemand weet waar dit aan ligt.

Alvast bedankt. Groeten,
Soet.

elsie1

Re: Hoeken/bochten galopperen lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:37

ik denk eerder dat ze met uw voeten rammelt doordat ze nooit echt veel heeft moeten doorzetten. Makzuchtig.

Ik zou dit longeerwerk opdrijven en het niet meer vragen maar toch min of meer verplichten op een aanvaardbare manier welliswaar Knipoog . Vraag niet te veel in één keer maar toch elke keer iets meer. Je zal dan waarschijnlijk ook allerlei andere problemen gaan krijgen en die je dan ook moet trachten op te lossen. Maar zo blijf je bezig met u te ammuseren en leer jij en je paard wel bij.

succes

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 18:12

Ik denk niet dat ze met onze voeten rammelt
Makzucht is ze zeker niet.. we zien duidelijk dat ze moeite doet, En ik weet niet waar staat dat ze nooit heeft moeten doorzetten? Met veel hulpmiddelen lukte dit af en toe. Maar als die hulpmiddelen verdwijnen word het te moeilijk. En onze bedoeling is niet om alles op te dringen en dan te stuiteren op andere problemen.

Mijn vraag was eerder hoe we dit gaan oplossen, of waar dit aan kan liggen. Waarom zouden we deze pony verplichten als het haar niet lukt? En als het haar niet lukt, kunnen we het haar niet verplichten. (Vergelijking: Als je baby niet kan lopen, zal ze niet gaan lopen omdat je haar verplicht)

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:56

ik zou eerst je pony dan maar eens laten nakijken naar haar rug ...want niet kunnen daar geloof ik niet zo heel goed in bij een paard die helemaal in orde is ....(niet naar jou bedoeld hoor Haha! ) maar dan geloof ik dat paard nie Lachen...dan zou ik ook denken dat het koppigheid is of iets dergelijks...

dus naar aanleiding van jou zeggen dat het haar niet lukt of dat ze het niet kan zou ik dr eerst maar eens even hoed na laten kijken en daarna verder zien Lachen

succes Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 12:42

Haar gebit is in orde, de rug is nagekeken, en verder zien we geen manekementen.. Dus het lijkt mij niet dat het daar aan ligt...

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:45

is dit allebei de kanten op of alleen 1 kant?
Wat doet ze wel of juist niet? stopt ze valt ze terug in draf? valt ze naar binnen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 13:43

Aan 1 kant lukt het beter.
Of ze valt terug in draf, of ze trekt naar buiten toe, of ze draaid haar hoofd naar binnen en achterste naar buiten. (ze doet wel atlijd een poging om te galopperen, maar vanaf de bocht lukt het haar niet meer..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:26

Spoiler:
klein upje

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:14

Als ze in draf zit gaat ze dan ook langzamer of sneller in de bochten/hoeken?
Misschien is ze wat stijf?
Dan veel voltes, slangenvoltes, wendingen, enz. rijden.. Lachen
Op de grote volte en die verkleinen en vergroten.. (in stap, en later in draf.. )
En als ze wat losser is lukt de galop in een bocht/hoek haar misschien ook al wat beter..? Lachen

Veel succes iig!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 08:22

De draf kan ze zo rap en zo traag als wij zelf willen, we proberen haar inderdaad zo los mogelijk te maken.
Bedankt Knipoog

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:23

toch klinkt het een beetje alsof ze eronderuit wil komen. ALs ze wat stijf is , is dat ook begrijpelijk. Ze gaan dan hun spieren voelen en een paard begrijpt niet dat hij er beter van wordt als hij of zij daar doorheen geholpen moet worden om soepeler en losser te worden.

Ik zou het liefst als je de mogelijkhied hebt onder begeleiding met dubbele longe gaan werken. Het is heel belangrijk dat ze de binnen schouder niet laat vallen en haar binnen achterbeen er goed onder zet zodat "de motor"van achteruit beter gaat draaien. Ze zal dus van voren iets losser moeten laten en dan wordt het vanzelf makkelijker voor haar. Het is erg moeilijk uitleggen zo.
je kan ook eerst prberen in de draf en stap met een passoa teugel werken NIET IN DE GALOP daar is ze nog lang niet aan toe. Ze moet eerst sterker in de achter hand worden lossen van voren en begrijpen (en dat is ook heel belangrijk dat ze het begrijpt dat het op die manier veel makkeliker gaat) dan kan je pas verder

hoop dat je het snapt

succes

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 12:42

Het is best duidelijke uitleg hoor Lachen Bedankt Knipoog
We hebben er inderdaad ook al aangedacht om haar variëring tegeven met een dubbele longe dus dat is helemaal geen verkeerd idee, ik bespreek het even.
Volgens mij zal die passoa erg moeilijk gaan, afgezien van het feit dat die in een kleine maat erg moeilijk te vinden zijn.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:03

dan maak je die pessoa toch zelf. Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:07

Misschien komt ze wat kracht te kort om door te zetten. Je zegt dat ze weinig tot geen conditie heeft, maar misschien heeft ze juist wat meer spier nodig om door te komen. Geef haar nog wat tijd, niets overhaasten. Aan de longe lekker laten werken met eventueel wat balkjes.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:38

Die balkjes lijken me inderdaad erg goed, om de spieren wat te laten ontwikkelen, stom dat ik daar zelf niet aan dacht. En inderdaad ik denk ook dat het komt omdat ze kracht tekort komt om over die bocht heen te gaan. Ze is nooit in super vorm geweest, en als dat er dan begon op te lijken waren er weer redenen om er mee te stoppen.

Nu ben ik vooral bezig met het door laten draven, lekker stappen en weer (schijn)overgangen te maken. Galopperen heb ik vandaag niet gedaan, verder geloof ik weinig van 'koppig' bij 'koppig' hangt altijd een reden vast, en afgezien van het feit dat ze haar bit lekker acpecteert, en graag moeite wil doen voor het werken denk ik niet dat het is omdat ze niet 'wil'

Verder ga ik niet gaan prutsen met hulpmiddels zelf maken, want zo een crea bea ben ik niet, en uiteraard zal het (imo) ook te merken zijn dat hij zelf is gemaakt, toch bedankt voor de tip!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:14

Heb nt alle antwoorden bekeken, maar mss in de bochten juist extra doordrijven, eventueel klein tikje van de zweep ofwel stem verheffen. Volgens mij komt ze wat kracht tekort, alhoewel elk paard kan galopperen ookal komen ze wat kracht tekort en zo voor een rondje, moet dat eigenlijk wel lukken.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:29

Het zou leuk zijn moest ze haar iets van die zweep aantrekken Nagelbijten / Gniffelen Maar jammergenoeg niet. Lachen

Trouwens, ook als ze los is (gewoon in de weide oid.) en in volle rengalop/galop zit te koersen gaat ze even in draf bij de bochten?!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:57

Zelfs in de weide? Ja, dan is het volgens mij duidelijk kracht te kort of iets medisch mss, ik zou nt weten wat maar vind het toch wel heel erg raar.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 14:02

Medisch is er niets aan de hand, wellicht heeft ze kracht te kort. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze vijf jaar geleden ook kracht te kort had, want toen is ze toch best veel gereden..
Stilletjes aan opbouwen lijkt me het beste denk ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:16

Als ze het in de wei ook heeft, lijkt het me een evenwichtskwestie. Lijkt me wel erg sterk als ze dan ook kracht te kort komt, wat met ruitergewicht e.d. wel mogelijk kan zijn...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:00

Maar doet ze het ook wanneer je haar los gooit in de bak? Dus zonder gewicht van een ruiter. Ik vind het wel een beetje vreemd dat je pony altijd bij elke bocht terug gaat in draf als ze galoppeert.
Mijn paarden worden pas sinds een paar maanden intensiever onder het zadel gereden (daarvoor alleen mee gemend en nooit ruiter op de rug gehad). En mijn beide tuigpaarden kunnen op een volte 15meter galopperen (zonder ruiter gewicht) en in de bak galopperen onder het zadel.
Ik weet geen oplossing voor je probleem, maar vreemd is het wel!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:20

Ik ken een haflinger die onder het zadel ook geen bochten kan nemen. Normaal zou hij het moeten kunnen, hij kan het in vrijheid. Van niet willen is er niet echt spake, hij wil echt wel veel voor je doen. Ik vermoed dat hij zelf denkt dat hij niet niet kan. Hij gelooft niet dat hij er zal geraken en dan valt hij maar terug in draf. Hem pushen hebben we al geprobeerd en dan maakt hij nogal rare sprongen en valt dan toch stil.
Er is iemand die hem een beetje te veel gedwongen heeft, dus heeft hij eventjes slechte ervaringen met galopperen. Nu laten we het hem enkel op de rechte lijn doen en op wandeling. Later gaan we er weer eens aan proberen werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:28

Om te beginnen denk ik zomaar dat het paard erg stijf is, en dat er toch iets in de rug niet goed zit.
Door wie is de rug nagekeken? Een Osteopaat kan dingen zien en voelen die een gewone DA niet kan zien. Verder kan het geen kwaad om ook aan de hand te proberen dit paard wat leniger te krijgen met behulp van rek en strekoefeningen (dit bij voorkeur na het werk). Snoepje bij de heup houden en van het paard vragen dat hij het daar pakt, als hij er niet in eerste instantie bij kan, maak je het makkelijker. Snoepje tussen de benen houden, zodat het paard met zijn hoofd tussen de benen door het snoepje moet pakken. Aan de hand wat grondwerk meenemen, zijgangen langs het hek, klein cirkeltje om je heen, achterwaarts.
Alleen met longeren ga je dit probleem niet oplossen.
Als lichamelijke ongemakken uitgesloten kunnen worden (op de stijfheid na), ga rijden, veel voltes openen en sluiten, ook voltes 10 meter meenemen, ook onder het zadel zijgangen langs het hek meenemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:16

Hoe doet het paard het op lange rechte paden in het bos? Ook dat kan mogelijk de spieren beter opbouwen voor de galop.

Toch heb ik ook zo mijn twijfels over de gezondheid van het paard, asl deze echt geen bocht in galop kan.

Hoe is de balans en het evenwicht normaal gesproken in draf, kan het paard dan wel soepel 10 meter voltes aan bv of merk je dan ook al duidelijk dat evenwicht en balans mist?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:24

ThaGirl schreef:
Maar doet ze het ook wanneer je haar los gooit in de bak? Dus zonder gewicht van een ruiter. Ik vind het wel een beetje vreemd dat je pony altijd bij elke bocht terug gaat in draf als ze galoppeert.
Mijn paarden worden pas sinds een paar maanden intensiever onder het zadel gereden (daarvoor alleen mee gemend en nooit ruiter op de rug gehad). En mijn beide tuigpaarden kunnen op een volte 15meter galopperen (zonder ruiter gewicht) en in de bak galopperen onder het zadel.
Ik weet geen oplossing voor je probleem, maar vreemd is het wel!

Tip die je hieruit af kunt leiden, paard los laten in de bak.