Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
coolpaard schreef:eum ze is 3 jaar en nu een maand goed onder het zadel ik heb nog geen galop gedaan want ze bokt vrij veel dus ik wacht nog even ermee maar daar werk ik nu wel naar toe maar dus ik kan beter nu gaan rijden en dan als er iemand mij les geeft dan wijken enzo aanleren?

Vronie schreef:Meiden, haar fries is al lang 3 en wordt dit jaar al 4, dus waar maken jullie je druk om?
Ze rijd heel netjes, en ze heeft het haar paard goed aangeleerd
Alleen ik denk dat ze gewoon om tips vraagt, om te weten wat voor oefeningen iedereen met een bijna 4 jarige doet? 
1natascha schreef:Hallo Elsie
Ik wou een topic openen en daarin vragen hoe ik mijn oudere (10jr) paard het achterwaarts kan aanleren, vanaf de grond gaat het prima, alleen deed ik dat altijd zonder stem commando maar op de parelli manier
(met vinger heen en weer, geen reactie pols etc.)
IK ga in ieder geval nu proberen een stem commando aan te leren zoals back up en ga dit dan ook vragen als ik op zn rug zit.
" achterwaarts, dit is ook belangrijk van een paard te leren vanaf het begin. Wij zien heel veel dat
zelfs oudere paarden het achterwaarts gaan niet kunnen. Doe dit wel heel voorzichtig en wel eerst
de commando aanleren aan de hand en niet erop. Als u dan toch erop zit en het paard kent het
commando, dan is het heel belangrijk van maximaal maar drie passen achterwaarts te laten gaan en
zeer goed te belonen. Lichte knedende druk op beide teugel, stemcommando en vooral je gewicht
iets naar voren te plaatsen. Vraag dit maximaal twee keer per rijbeurt."
licht knedende druk. check
stemcommando ga ik mee oef.
maar je zegt je gewicht naar voren plaatsen? dat deed ik juist andersom gewicht naar achter verplaatsen. waarom naar voren?
En wat ik ook doe is mn benen iets aanleggen, is dat goed of juist te verwarrend voor een paard wat dit niet kent?
En natuurlijk goed belonen. hopelijk als t lukt check.
Groetjes