Zitles: zinvol of zinloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zitles: zinvol of zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:07

Na een hernia-operatie zit ik als een zoutzak op mijn paard. Ik probeer er wel op te letten en ik zit ook idd al beter, maar zoals ik vroegah kon zitten lukt me nog niet (val voorover, beweeg weinig in mijn heupen, doorzitten lukt slecht). Van mijn rug heb ik eigenlijk nauwelijks last meer, dus in theorie zou ik weer een goede zit moeten kunnen krijgen, waarbij ik mijn paard ook minder stoor.

Wie van jullie heeft zitlessen gevolgd en vond je het zinvol of juist niet? Heeft het bepaalde problemen zoals bijvoorbeeld onderbenen niet stil kunnen houden opgelost?
Sommige mensen zitten van nature heel netjes, hebben die ook nog baat bij een zitles aan de longe of zelfs op een balansbal?
Wat zijn jullie ervaringen? Zal ik zitlessen gaan volgen of gewoon door-oefenen?

Smartiej

Re: Zitles: zinvol of zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:08

hmm, ik volg dit ook eventjes Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:53

Ik volg nu sinds een paard weken centered riding lessen. Na jaren op de manege was mijn houding barslecht en nu heb ik al na 3 lessen het gevoel dat ik meer heb geleerd dan in de afgelopen 5 jaar. Het mooie is ook; op het moment dat ik goed zit, loopt mijn paard ook stukken beter. In plaats van te hinderen, heb ik nu manieren gevonden om hem te helpen, ondersteunen en corrigeren. Ik zou het zeker iedereen aanraden, en dan het liefst nog op regelmatige basis, want kleine foutjes sluipen er snel in.

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:00

zeker zinvol! Dat vind ik althans. Zoals voor alles geldt: oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Het voordeel van een zitles vind ik ook dat je even niet op je paard hoeft te letten maar alleen aan je houding werkt. Dan pak je de aanwijzingen net even wat sneller op, ook tijdens je gewone lessen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:29

Fitnessen met aandacht voor je (lage) rugspieren wil ook wel eens helpen. Lachen

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:35

Ik heb altijd al een slordige zit gehad, deels ook door rugproblemen ging ik me zetten zodat het voor mij gemakkelijk is. Maar dat zag er niet uit. Nu heb ik een paar maand geleden iemand aangesproken om zitles te volgen en het is de beste beslissing in jaren! In het begin was het behoorlijk lastig, ik zat helemaal vast, mijn rug deed pijn. Maar na veel les en oefenen ben ik echt tevreden. Mijn zit is zoveel beter, mijn rugpijn is er ook veel door verbeterd en het rijden gaat ook een stuk beter.
Ik zou zeggen: ZEKER DOEN, niet twijfelen, je kan er alleen maar baat van hebben. En zeker in het begin: een beetje doorbijten!

veel succes

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:36

Ik vind dat zitles idd altijd goed is. Bij ons op de vereniging moesten de gene die op de paarden van de vereniging wedstrijden reden verplicht elke week een half uur zitles volgen. Heb daar nog steeds profijt van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:01

Ja zeer zinvol! Ik heb het jarenlang iedere week gedaan en heb{als zeg ik het zelf} een prima zit nu. Vooral als je het zonder beugels en teugels doet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:51

Ik denk dat het nooit verkeerd is. Alleen heb ik het weleens met mijn instructrice besproken en toen kwamen we tot de conclusie dat bv zitles aan de longe voor mij niet zo'n uitkomst zou zijn. Ik kan namelijk wel netjes zitten als ik alleen maar hoef te zitten en niet hoef paard te rijden. Op de momenten dat mijn paard (dat volgens iedereen vrij moeilijk zit) écht fijn loopt, super aan het been, super door zijn lijf, simpel in de aanleuning. En hij blijft zo ook lopen als ik een half rondje niks doen, kan ik dat halve rondje wel bv mijn onderbenen stil houden.
Ik kan dus beter tijdens het rijden mijn zit goed in de gaten proberen te houden en zorgen dat mijn paard fijn loopt want dan kan ik fijner zitten.
Ben momenteel ook aan het kijken naar een ander zadel, dat kan ook echt je zit verbeteren. Merkte het al op een tweedehands proefzadel (dat net niet goed op m'n paard lag) dat ik daarmee mijn onderbenen al een stuk stiller kon houden, uitgestrekte draf beter uit kon zitten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:21

Nou, als ik eerst een gewone draf netjes uit kan zitten komt die uitgestrekte draf later wel Tong uitsteken

Gloriantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:34

Ik zou zitles nemen Ja

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:36

Is zeker zinvol!
Ik heb paar jaar geleden ook een zitles gehad!
Had meegedaan aan de zitcompetie, en was door naar de
regio-finale!
We kregen toen een zitles, en je leert er echt van!
Heb het toen ook vaker gedaan, en mijn zit is echt beter geworden!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:02

Zinvol? Ongetwijfeld Ja.

Ik herken het probleem, na mijn twee rugoperaties ivm een gebroken wervel liet ik niet genoeg los in de rug en heb toen mezelf maar hard aangepakt met veel ritjes zonder zadel of trainingen zonder beugels (kon geen zitles-instructeur vinden). Tijdens de revalidatie heb ik overigens tien maanden in een beugel gelopen/ geleefd - dus recht zitten was geen probleem - bij mij was het echt de spanning in de rug. Veel zwemmen en fitnessen (voor kracht & souplesse) en daarna rustig beginnen met eerst voltige en dus ritjes zonder zadel waren voor mij heel nuttig.

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:04

ik vind het ook zeker te weten zinvol Lachen

oefening kan nooit kwaad Haha!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:06

Ook ik denk dat het erg zinvol zal zijn! Hierdoor krijg je niet alleen een betere houding, ook dus een betere zit, waardoor je eventuele klappen van een bok oid beter op kunt vangen! Ik heb zelf ook rugproblemen, en ken het gevoel dus door en door!
Dus zeker doen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:08

Ze zeggen dat het goed voor je zit is om zonder zadel te gaan rijden Haha! . Ik denk dat het zinvol is Ja

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:10

Ze zeggen ook dat als je zonder zadel rijdt je met je zitbeenknobbels in de rug van het paard duwt en dit voor je paard niet prettig is. Wat nou waar is weet ik eigenlijk niet. Mijn paard heeft toch een veel te hoge schoft om er zonder zadel op te gaan zitten.
Geregeld zonder beugels rijden is wel altijd goed. Tijdje terug (en "vroeger") deed ik dat best vaak. Hoop dat ik bij mijn nieuwe zadel de beugels er weer makkelijk af krijg, dan ga ik het ook weer doen. Wat vinden jullie van je beugels over je zadel gooien (voor bij de schoft/schouder)? Heb het een paar keer geprobeerd maar heb het idee dat mijn paard daar echt niet blij van wordt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:15

ik heb jaren terug zitles gehad en was hier in het begin niet over te spreken, maar nadat de lessen vorderden ging ik zelf beter zitten. ondanks dat ik van mezelf al redelijk netjes zit, zag ik en omstanders toch duidelijke verbetering. Ik vind ongeacht of je al netjes zit of niet zitles voor iedereen zinvol kan zijn.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:18

Zeker zinvol! Lachen
Je leert o.a. jezelf beter te ontspannen en ook je paard gaat door een goede zit veel beter je hulpen opvolgen.
Kortom als het niet zou werken dan ben je er iig niet op achteruit gegaan!

paardenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:08

Ikdenk dat zitles altijd zin heeft ook voor de doorgewinterde ruiter,baat het niet dan schaadt het niet.
Geef les aan kinderen met weinig spierspanning of weinig lichaamsbalans.Op aanraden van de fysio,komen ze voor zitlessen en hebben er erg veel baat bij.Ik hoop dat je iemand vindt die je daarbij kan helpen ,sucses het zou jammer zijn als je je sport op moest geven! Toy toy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:05

Zeer zinvol zou ik zeggen!

Mits je iemand hebt die dit ook echt goed kan geven!
Heb verschillende methodes gezien en ondervonden en hier zat voor mij wel degeleijk verschil in qua functionaliteit.

Kwaad kan het zeker niet.
Bewust wording van je houding kan ook zeer goed door fitness zoals hiervoor ook al genoemd werd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:11

Ik ben best fit op het moment, doe meer aan sport dan voor mijn operatie. Hardlopen, wandelen, grondoefeningen voor mijn spieren. Daarom: ik zou eigenlijk goed moeten kunnen zitten. Ik span mijn spieren waarschijnlijk teveel om mijn rug te ontlasten.
Ik ben bezig met zitles voor de vereniging te organiseren, als ik 8 mensen bij elkaar krijg kan het uit. Ik ben benieuwd.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:01

zinvol

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:31

Volgens mij is het zeker zinvol. Maar een voorwaarde moet wel zijn dat ze je niet eindeloos rondjes laten rijden aan de longe, zoals velen wel hieronder verstaan, en dan nog eens op een hard, doorgereden, vaste rug-paard. Nee, liever eerst op een zitbal, bok, en dan pas op een paard die toch wat soepel is in de rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:57

Programma is s'ochtends op de trampoline, zitbal e.d. en dan pas op het paard.