Ik ken het probleem, dat heb ik ook met mijn tinker.
En ik doe eigenlijk precies hetzelfde wat jij doet, veel afwisseling.
Mijn schema ziet er zo uit, misschien heb je er wat aan 
Zaterdag: 30 min. les, erg intensief met alles 
Zondag: een stapritje in het bos van zo'n 20 min. tegen de spierpijn
Maandag: rust, hij mag wel even in de bak spelen als hij wil,.. meestal rolt hij alleen en wil er weer uit
Dinsdag: zo'n 10 min. losgooien, en dan nog 10 min. aan de longeerlijn.
Woensdag: zie maandag
Donderdag: 20 min. rijden, en dan is het meestal veel overgangen rijden, en dus nog niet echt bezig met stelling etc. Dat doe ik alleen in de les.
Vrijdag: Als ik s'middags vrij ben ga ik meestal even wandelen, en anders rust.
Hij staat ook van s'morgens half 8 tot s'avonds donker wordt op de wei, en in winte ronbeperkt ruwvoer en hij krijgt 1 1/4 brok, en 1/4 musli, en wat wortelen,..
Maar als ik soms 2 dagen achter elkaar rijd wil hij ook niet voorruit, maar als ik dan 1 dag rijd, en andere dag wil losgooien wil hij wel, dus ik dacht mis. is het dan spierpijn, of heeft hij last van de rug, toen heb ik de DA gebeld, en die zij dat het wel een soort van spierpijn kan zijn omdat ze met losgooien hele andere spieren gebruiken dan met rijden, dus hebben die spieren even rust nodig.. Hij adviseerde ook veel afwisseling zodat ze alle spieren gaan gebruiken, en dan gewoon aankijken wat hij aankan.
Wel merkte ik verschil op wat voor tijde ik reed, als ik s'ochtend reed dan was hij veel luier dan als ik s'avonds reed. nu rijd ik aan het einde van de middag,.
Misschien kan het daar aan liggen, omdat je dan bijv. 1e dag in de avond rijd, en dan 2e dag in de ochtend, dan hebben die spieren dus veel minder tijd gehad om te herstellen,.. Dus misschien kan je op vaste tijden rijden,...
Iig succes ermee 
(beetje lang verhaal geworden)