Hoe krijg ik voor het eerst een bitje in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Hoe krijg ik voor het eerst een bitje in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:22

Ik weet niet of deze topic hier goed staat en ik kan ook geen vergelijkbare topic vinden, dus vandaar deze:
Ik ben op het moment een pony aan het trainen bij ons op stal.
Nu vraag ik me af hoe ik het beste voor het eerst een bitje kan indoen. Ze zal hem uiteraard niet vanzelf in haar mond nemen Bloos .
Hoe hebben jullie dat gedaan? Iemand Tips????

Thanks, Risje

Anoniem

Re: Hoe krijg ik voor het eerst een bitje in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:24

Hoe kun je nu een paard gaan trainen als je deze simpele dingen nog niet weet?

Gewoon net als bij een ander paard.
Als hij zijn mond niet opend stop je een vinger in het tandloze stukje.
Maar zo doe je dat ook bij een ouder paard die zijn mond niet opend....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:25

Citaat:
Hoe kun je nu een paard gaan trainen als je deze simpele dingen nog niet weet?

Daar ben ik het helemaal mee eens.
De rest legt Runningkawa al uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:28

Het klinkt misschien erg bot, wat het niet bedoeld is, maar dat was wel het eerste wat ik dacht...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:30

heb het vorige week bij de 3 jarige hengst van een vriendin van mij gedaan dacht ook dit word vechten maar hielt hem voor zijn mond (wat appelstroo op heb bitje gedaan en hij hapte er meteen na en het zat Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:33

Ik ben het met RK eens ( op alle punten Knipoog ).
Appelstroop is inderdaad een goed idee en voor de rest wil het wel eens helpen om het bit aan een stuk los te maken van het bakstuk ( maar meestal is dat niet nodig ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:34

Dat werkt goed als ze het eng vinden dat je de oren er door frut.
Maar gezien ze dat (nog) niet zegt had ik dat nog niet geantwoord Tong uitsteken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:36

Nee, inderdaad. Maar ik heb het idee dat TS sowieso beter niet alleen aan de gang kan gaan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:38

Dat bitje is wel 't minste waar je je druk om hoeft te maken met een jong paard. Nagelbijten / Gniffelen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:38

Hier was ik dus al bang voor.
Wat een ongelovelijke poedersuiker site is dit zeg. Waar is deze site voor??????????????? Om elkaar te helpen dacht.
Elke topic die ik open word er zo gereageerd.
Er zitten echt een paar hele irritanten mensen bij op bokt die op alles en nog wat te zeiken hebben!!!!!!!!!

Bedankt o0eefje0o, daar heb ik wat aan Knipoog

Graag een slotje..........

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:44

is niete cht vervelend bedoel volgens mij hoor, worden juist goede tips gegeven, en is idd vrij vreemd dat je dit niet weet, maar ja, ik weet ook niet alles, en is fijn om even na te checken, of andreen mss op andere manier doen
Tips heb je al gekregen
eerst gewoon voorhouden, doet ze mond niet open, duim achter in mondhoek steken. iets lekkers op bitje doen werkt ook vaker Aan 1 kant loshalen ben ik niet zo`n voorstander van, maar als niet lukt kan je dat ook altijd nog proberen. laat paardje rustig aan het bit wennen, en zet niet gelijk te strak, laat lekker opo knabbelen en goed belonen, en niet te lang inhouden, of met bit en al uur op stal zetten ( wat ik ook vaker hoor wat mensen doen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:44

je hebt wel een erg grote mond terwijl je erg zinnig advies krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:52

Risje80 schreef:
Hier was ik dus al bang voor.
Wat een ongelovelijke poedersuiker site is dit zeg. Waar is deze site voor??????????????? Om elkaar te helpen dacht.
Elke topic die ik open word er zo gereageerd.
Er zitten echt een paar hele irritanten mensen bij op bokt die op alles en nog wat te zeiken hebben!!!!!!!!!

Bedankt o0eefje0o, daar heb ik wat aan Knipoog

Graag een slotje..........

Nou ik heb even gekeken welke topics jij geopend hebt, en dat is dus gewoon niet waar. Je krijgt steeds prima adviezen. Overigens ook in dit topic weer. Alleen al omdat deze vraag gesteld moet worden, geeft aan dat je onvoldoende kennis hebt om dit zonder hulp aan te gaan pakken. Daar is helemaal niets mis mee; mensen waarschuwen je alleen maar in het belang van het paard, en om jou aan te geven dat je misschien beter deskundige hulp kunt gebruiken. Als je een paar keer met een deskundige erbij een jong paardje beleerd hebt, kun je het daarna misschien zelf. Is toch alleen maar hartstikke leuk, om zo te leren?
Niet zo aangebrand doen als je eens niet een door jou gewenst antwoord krijgt hoor!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:56

Denk er wel aan dat je als ´trainer´ wel aardig wat handigheid moet hebben voordat je ermee aan de slag gaat. Als het paard het bit toch maar raar vindt en bv gaat hoofd schudden, is de kans groot dat het bit per ongeluk tegen de tanden van het paard aan stoten. Zoals je wel kunt indenken is dat vast geen prettige ervaring voor het paard. Eenmaal een nare ervaring met het bit, kan er voor zorgen dat de volgende keer het bit indoen nog meer problemen oplevert. Het is geen computerspelletje waarbij je zonder consequenties vele malen kunt proberen. eenmaal een nare ervaring blijft altijd hangen bij een paard en zou zonde zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:30

idd er zitten mensen op bokt die op alles zeiken, maar ben ze in dit topic nog niet tegen gekomen Lachen
Er zijn ook mensen die aan gebrand reageren op bokt Bloos

Ik geef je toch advies?
Maar heb daarbij idd een vraag, dat klopt Ja
Een hele normale vraag als je met zoiets al in de knoop zit Lachen

Want als je zoiets simpels al niet weet, hoe wil je dan verder gaan met de rest?
En nee, dat is niet gemeen bedoeld, maar ben daar gewoon benieuwd naar Ja

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:07

Sorry, ik kamp nogal met mn stemmingswisselingen. (waarschijnlijk nog een restverschijnsel uit mn postnatale depressie)
Ik zit heel veel alleen thuis met kinderen (man werkt veel in buitenland) en dan zoek ik een beetje gezelligheid, en dan zit ik er niet op te wachten om neergehaald te worden.

Ik zal eerst eens wat vertellen over de pony. Dat is een merrie kruising tussen tinker en fjord. Ze is super mak, hebben al verschillende kinderen op gezeten.
Ze hebben mij gevraagd of ik haar onder het zadel wil brengen. Vroeger heb ik een aantal welshjes ingereden. Maas das alweer een tijd geleden.
Ik heb ook nog geen problemen met het inbrengen van een bit, omdat ik het nog niet gedaan heb bij haar. Maar ik wil het wel graag op een vriendelijke manier doen. Mocht ze het bit niet pakken dan kan ik meteen jullie tips opvolgen, want ik ben niet iemand die het dan gelijk opgeeft en het dan maar een andere keer nog probeert.
Ik kan beter voorbereid zijn.
Misschien dat jullie nu de situatie beter in kaart hebben en het hier dus niet betreft over een super de lux en duur rijpaard. Is maar een kinderpony Haha! .

Mijn eigen paardje laat ik inrijden door een profesioneel iemand.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:11

je kan haar een snoepje geven of wat anders lekkers als ze dat aanpakt tegelijk het bitje mee erin. je kan ook op 1 hand leggen het bitje met een snoepje(ofzo) zodra ze het snoepje willen pakken pakken ze het bitje me en kan je het zo indoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:17

Risje80 schreef:
Misschien dat jullie nu de situatie beter in kaart hebben en het hier dus niet betreft over een super de lux en duur rijpaard. Is maar een kinderpony Haha! .

Ik zal wel een vreselijke trut zijn, maar daar maak ik persoonlijk geen onderscheid tussen.

De snoepjestip van ikke20 is een goede, en een bitje insmeren met stroop of honing maakt het ook errrreg welkom doorgaans Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:18

die opmerking verbaasde me ook. Als iemand met alleen dure rijpaarden dat had gezegd was heel bokt over hem/haar heen gevallen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:19

Risje80 schreef:

Mijn eigen paardje laat ik inrijden door een profesioneel iemand.

Dit laatste begrijp ik niet helemaal. Het hangt toch niet van het prijskaartje of de bloedlijn van het paard af of je hem/haar goed beleert? Kinderpony's hebben evengoed recht op een goede begeleiding. Of sus je jezelf met de gedachte dat mocht het niet goed gaan, dat het "maar een kinderpony" is.
Sorry, ik begrijp je verhaal maar dit zinnetje schiet me even in het verkeerde keelgat Knipoog

Verder, zoals al gezegd is, appelstroop aan het bitje wil wel eens werken, en zorgen dat het bit niet tegen de voortanden aankomt, dat kan nl pijn doen. Probeer je vinger eens op de lagen te leggen, wellicht dat ie zijn mond vanzelf opendoet en dan schuif je het bit er zo in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:19

En ik dacht, laat ik er maar niets van zeggen...had ik het weer gedaan Lachen
Maar voor mij ook geen verschil.
Een paard is een paard en dat paard zelf weet niet of hij duur is of niet Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:22

En daarbij; juist kidnerpony's zouden een goede begeleiding/opvoeding moeten krijgen. Als er namelijk iets misgaat en de pony loopt een trauma op of wordt dwars of weetikveel, dan ben je nog verder van huis, want zet er dan maar eens op een veilige manier een kind op.
Maargoed, ik zaag er vast teveel over door, misschien bedoelde je het niet zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:25

Ik sluit me aan bij Zwartwitje; JUIST kinderpony's moeten een goede start krijgen want er wordt behoorlijk wat van gevraagd qua betrouwbaarheid en acceptatievermogen...

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:27

Nu houd het voor mij echt op.
Wat ik er alleen mee wilde zeggen is dat deze pony makkelijk te rijden is, doordat deze al super mak is en veel kent.

Maar ik laat me hier verder niet de grond in stampen. Van mij mag er nu echt een slotje op. Ik kom hier in ieder gaval niet meer Boos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:30

Haal even diep adem en lees het eens rustig, je hebt het wsl erg ongelukkig geformuleerd. Juist een kinderpony waar straks jouw kinderen veilig en vertrouwd mee willen spelen, wil je toch een prima start geven. En dan is het echt geen schande om er ervaren hulp bij te vragen. Je pony kan al wel veel kennen maar goed zadelmak maken en alles wat er bijhoort is wel essentieel voor de rest van hun 'loopbaan'.