trudydejong schreef:Wat betreft de pessoa, was dit misschien niet de juiste manier. Maar de bak was wel afgezet op 20 meter. Ik stond namelijk achter de 20 meter grens, vandaar dat het jullie niet opvalt.
Ik vat jullie tips absoluut niet kwaad op en ik zal hier ook zeker dingen van meenemen. Echter was er bij deze dame, in deze situatie nu even geen andere methode. En dus vandaar vandaag zo gedaan. En het was zeker niet negatief!
Bedankt voor jullie tips!!!
Fijn dat je het zo positief oppakt. wat mij betreft was het ook positief bedoeld.
De bak afzetten op 20 meter is echt nog te groot. Ik zal een manier omschrijven hoe je een goede longeercirkel kunt maken:
Je prikt een schrikdraadpaaltje op de plek waar je gaat staan. Je doet de lus van de longeerlijn om dat paaltje. Je neemt het uiteinde van de longeerlijn (bij een 8 meter longeerlijn kort je het uiteinde ongeveer 1 meter in, bij een zeven of zes meter lijn neem je gewoon het uiteinde) en je loopt met de lijn op volle lengte een cirkel om het paaltje en je zet prikpaaltjes in de grond. Vervolgens doe je er roodwit lint doorheen (bij welkoop verkrijgbaar, kost geen drol). Zo heb je de juiste afmeting voor een cirkel. Het helpt echt...probeer het maar eens.
Nog een kleine tip met het bit. Als je het op de manier doet zoals ik heb beschreven, dan kun je gebruik maken van het feit dat je vingers wel in de mond gaan. Je hebt dan bijv. het bit aan 1 kant los. Je houdt het naast de mondhoeken en je stopt aan de andere kant je vingers er in bij de lagen. Als ze haar mond opent voor je vingers, druk je gauw het bit er in waarbij je wel oplet dat het niet tegen haar tanden komt. Dit is even een handigheidje. Als je het doet volgens de tweede manier die ik aangaf, dan doe je 1 vinger van de hand die het halster vasthoudt in de mond en dan floep het bit er achteraan...ook een handigheidje.
Zelfs bij de meest lastige paarden die ik heb gedaan (met al een hele berg negatieve ervaringen, dus extra moeilijk) heb je het op deze manier echt zo voor elkaar. Door er toch nog stroop aan te doen, beloon je direct, ze vinden het lekker en gaan het bit daarmee associëren. Het is de eerste keren dus niet zo dat ze het bit vanzelf inhappen als er stroop op zit. Ze moeten eerst de ervaring hebben dat dat gekke koude ding in hun mond lekker zoet is. Pas daarna zal het bit steeds meer welkom zijn in hun mond.
Succes!