mijn pony luisterd niet meer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

mijn pony luisterd niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 14:24

help! mijn pony luisterd niet meer

dit doet hij allemaal:
- als ik met korte teugel rijd gaat hij bokken en stijgeren
- als ik met langere teugels rijd gaat hij rennen
- de rem is kapot
- het gas doet het te goed
- auto's zijn ineens eng
- fietsers ook
- bijten vind hij ook leuk en trekt zich niets van de corrigering aan
- als ik onder het rijden een tikje met de zweep geef is het rennen en bokken en vliegen

ik heb geen bak thuis dus is het allemaal wat moeilijker op alles op te lossen ik heb alleeen op een half uur afstand een bak dus daar ga ik ook niet altijd naar toe
de pony is pas 3 dus daar kan het ook aanliggen maar ik hooop dat jullie een paar tips hebben

Liesje_Lover

Re: mijn pony luisterd niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:28

Heb je les? Het lijkt me handig om dit met je instructrische uit te vogelen.. is hij net 3? Lijkt me ook een beetje jong verder.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:31

Liesje_Lover schreef:
Heb je les? Het lijkt me handig om dit met je instructrische uit te vogelen.. is hij net 3? Lijkt me ook een beetje jong verder.

Daar ben ik het indd mee eens. Heb je hem laten opleiden door een ervaren iemand? 3 jaar is indderdaad best nog jong.

Groetjes.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:33

ik denk dat je verkeerd bent begonnen met je 3-jarige hij moet alles nog leren
mijne heeft ook een etter periode maar dat komt omdat hij je gaat uittesten
misschien doet die van jou dat ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:40

De eerste vraag die bij mij opkomt is:
Hoeveel ervaring heb jij met het begeleidend trainen van een jong paard?
Dit KLINKT* als een typisch geval van staking a.g.v. verkeerd rijden (lees: miscommunicatie door gebrek aan ervaring).
Het klinkt misschien hard, maar ipv aan te geven wat jouw pony allemaal verkeerd doet, zou ik maar eens bij mezelf nadenken wat jijzelf allemaal verkeerd doet. Een pony weerspiegelt alleen hetgeen wat van hem gevraagd of verlangd wordt.

Simpel voorbeeld: Waarom een pony van 3 een tik met de zweep geven tijdens het rijden?

Mijn advies: zoek een ervaren instructeur/ice die jou verder kan helpen met JOUW problemen, zodat de pony in iedergeval beter zal begrijpen wat jij van hem verlangt

*Ik kan niet door de pc heen kijken hoe de situatie daadwerkelijk zich afspeelt als zoiets zich voordoet. Maar zoals je het nu beschrijft is dit mijn advies

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:42

Een driejarige en al zo'n portfolio aan problemen? Heb je hem soms zelf ingereden? Hoeveel ervaring heb jij met inrijden van paarden?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:49

Cassidy schreef:
Een driejarige en al zo'n portfolio aan problemen? Heb je hem soms zelf ingereden? Hoeveel ervaring heb jij met inrijden van paarden?

jaa.. ik sta hier ook van te kijken... wat een lijst met problemen zeg !
waneer is hij/zij hier mee begonnen? en waneer is hij/zij beleerd?

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:54

Verward Frusty Dat is idd wel erg veel. Toch maar les nemen misschien!? En als die pas 3 is kan je ( of iemand anders ik weet het niet ) hem misschien te vroeg of fout in hebben gereden? Misschien is hij nog aan het puberen?

Yritja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:58

Cassidy schreef:

Zou ik ook graag willen weten voordat ik conclusie's trek

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:11

nog aan het puberen? volgens mij komt de pubertijd rond het 5e jaar... Maar dat terzijde, ik zou ook eens kijken of hij wel goed ingereden is en misschien zelf een paar stappen terug doen (met behulp van iemand die ervaring heeft) hij is pas 3!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:15

Yritja schreef:
Cassidy schreef:

Zou ik ook graag willen weten voordat ik conclusie's trek

Idd ben benieuwd

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:42

Ik schrik ook van de lijst met problemen.
Persoonlijk vind ik dat, als ik op een jong paard begin, in eerste instantie ALLE reacie GOED is. Dus als ik been geef en hij gaat keihard rennen, is dat goed, hij reageert namelijk. En dat is al heel knap. Het is een kwestie van rijtechniek om dan de hulpen zo 'af te stellen' dat je na een tijdje ook nog de juiste reactie krijgt.

Ik denk dat jij er geen rekening mee houdt dat de pony nog jong is en ze jou niet begrijpt. Als jij je pony iedere keer dat hij een, in jou ogen, foute reactie geeft, straft, wordt hij zo onzeker dat hij zal gaan protesteren. In plaats van hem telkens te straffen als hij iets niet goed doet, kan je hem beter belonen als hij iets goed doet, of als hij iets doet dat lijkt op wat hij zou moeten doen. Zorg dat de pony het leuk vind om te rijden, dat hij weet dat als hij zijn best doet om jou te begrijpen dat hij daarvoor niet op zijn kop krijgt.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 18:01

XxSultanxX schreef:
Cassidy schreef:

jaa.. ik sta hier ook van te kijken... wat een lijst met problemen zeg !
waneer is hij/zij hier mee begonnen? en waneer is hij/zij beleerd?

ik heb hem niet zelf ingereden ik heb 4 jaar rijervaring hij is hier 3 weken geleden mee begonnen en hij is een half jaar geleden ingereden

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:43

heb je wel les??? ik heb ook een jong paard en die probeert me ook wel eens uit , maar dit is echt raar wat jou paard doet...
heb je hem al laten nakijken door de DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:46

4 jaar is ook maar weinig voor zo'n jong paard...zeker als dat voornamelijk manege les is

Ga aub met spoed! goede les halen
Anders komen er nog wel engere dingen op je lijstje te staan

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:47

runningkawa schreef:
4 jaar is ook maar weinig voor zo'n jong paard...zeker als dat voornamelijk manege les is

waar zie jij dat het paard 4 is? en dat ze manege les met hem krijgt???

of lees ik daar nou overheen ? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:49

ze zegt dat ze 4 jaar rijd, dus dat is een feit Tong uitsteken

En als dat 4 jaar manegeles is, dan is het zeker te weinig voor een jong dier zonder begeleiding te rijden
Of ze 4 jaar manege les heeft gehad, bednek ik zelf, geen feit, maar gezien de meeste op de manege beginnen.
Mocht het anders zijn hoor ik het wel Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:50

de pony is dus op 2,5 jarige leeftijd ingereden?? misschien rugproblemen ofzo laat nakijken door DA
het is ook niet echt handig zo'n paardje te kopen als je geen bak in de buurt hebt je had beter iets meer ervaren paard kunnen nemen maar ik kan vanuit hier niet zien wat jou kwaliteiten zijn.

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:51

volgens mij zegt RK dat ze 4 jaar rijervaring nog wel erg weinig vind om op een jong paard te gaan rijden, vooral als ze daarvoor alleen maar in manegelessen reed.

edit: ze was me al voor

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:56

Ik zou maar heel snel les gaan nemen! Vork Haha!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:58

runningkawa schreef:

helemaal mee eens! Vork

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:42

Laat er iemand anders even bijkomen, dit kan jij waarschijnlijk niet zelf oplossen wanneer je het al zo ver hebt laten komen, klinkt erg hard, maar strax verongeluk je er nog mee, wanneer je zo doorgaat helemaal.
Ik kan je nu wel allemaal tips gaan geven, maar dat heeft waarschijnlijk niet veel nut, laat het eerst even aan een goed en ervaren iemand over en ga dann samen met diegene aan het werk ermee.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:46

nu gaat waarschijnlijk heel bokt over je heen met hetzelfde advies.en waarschijnlijk gaan er een hoop zeggen dat je onbekwaam ben waardoor jij je gaat verdedigen en dit topic 30 pagina's lang word.lieverd neem les en zoek hulp bij iemand want met alleen internet tips kom je er niet het probleem is te groot.succes

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:01

Misschien moet je je pony even een paar maanden met rust laten en dan opnieuw beginnen? Misschien is je pony gewoon nog niet klaar voor al dat werk en moet hij nog even jong zijn en lekker niets hoeven te doen. Je hebt nog genoeg jaren voor je om met hem te gaan rijden.
En zoals andere al zeiden, 4 jaar is idd een beetje weinig ervaring voor een jong paard.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:08

@Yucome: dat valt soms te bezien, die 4 jaar dat je weinig ervaring hebt. Ik wil niet zeggen dat ik alles van paarden weet, maar in die 3 1/2 jaar dat ik nu intensief met paarden bezig ben, heeft mij gezorgd dat ik er redelijk wat vanaf weet en weet hoe ik moet handelen. Heb dan ook wel weer bijna alles meegemaakt met paarden die mensen in soms wel tien jaar niet eens meemaken Haha!..