Bij inrijden wat voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Bij inrijden wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 10:01

Ik ben benieuwd wat voor bit het beste is bij het inrijden?
Graag met goede argumenten antwoorden Knipoog

Mij lijkt een dubbelgebroken bustrens een goed bitje,
Bustrens, omdat daar de mondhoeken niet vast kunnen gaan zitten in het bit.
Dubbelgebroken omdat wanneer je een snelle ophouding (bijvoorbeeld bij schrikken) het bit in zijn gehemelte kan drukken.

Nu graag jullie meningen..

ChristinaW

Re: Bij inrijden wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:07

De bitten waar wij mee rijden zijn K&K aurigan bitten, dubbelgebroken water- of bustrens.
Deze gebruiken wij ook voor het inrijden van paarden. Beide zijn ze erg geschikt, ook omdat ze zacht zijn voor de mond. Met sommige watertrensjes kunnen idd de mondhoeken bekneld raken. Je kunt in dat geval altijd bitringen erom heen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:31

De eerste keren dat ik op een jong paard ga zitten gebruik ik uberhaupt geen bit. Teugeltjes aan het halster, is genoeg.

Als de rust en ontspanning, en de knopjes harder/zachter/links en rechts erop zitten, dan komt er een bit bij. En dan ligt het aan het paard wat die het prettigst vindt. Ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken. Is kwestie van even kijken waar ze het fijnst op reageren. Het ene paard vindt het prettiger op de tong te dragen, de ander juist niet en liever op de lagen en mondhoeken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:08

Een onderzoek uitgevoerd door het maandblad 'Bit' (2006) geeft aan dat een enkelgebroken bit bijna 'dierenmishandeling' is en dus beter gekozen kan worden voor een dubbelgebroken bit.

Daarnaast stond ook in dat onderzoek dat een paard een dier is dat normaliter zijn mond gesloten houdt en daardoor een dunner bit het paard minder in de weg zit. Veel ruiters/amazones hebben het idee dat een dunner bit scherper is dan een dik bit, maar volgens mij: wordt de scherpte van het bit bepaald door de hand van de ruiter.

Ik snap je keus voor een bustrens, in verband met het knellen. Naar mijn mening is dat bij een watertrens (eventueel met bitringen tegen beknellen) het mondgedeelte het meest onafhankelijk kan draaien van de ringen, waardoor dit het meest soepele bit is en dat lijkt mij dan ook het beste.

Succes ermee!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:26

had eerst een enkel gebroken bitje erin. had ik gekregen van de eigenaar van stal( ervaren ruiter) daarna toen hij onder het zadel liep overgegaan op dubbel gebroken omdat de enek te scherp was. daarna overgegaan op enkel met rubber bekleed liep hij super op. maar werd op den duur te zwaar op de hand rij nu sinds paar weken weer (op advies van instructriese) weer met buddel gebroken en hij loopt er lekker op.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:03

Ik heb een 'gewone' watertrens gebruikt toen ik m'n pony in ging rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:04

ik ook een gewone water trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:07

En wat voor watertrens dan?? Lachen

Ik gebruik zelf nooit meer een enkelgebroken bit, vind het echt niks

Persoonlijk gebruik ik meestal een dubbelgebroken bit
Water of bustrens maakt me weinig uit Lachen

Maar soms gebruik ik ook een ongebroken trens
Bij paarden met een klein mondje of laag gehemelte

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:10

Idd, een dubbel gebroken bit.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:03

Ik rij momenteel met een ongebroken watertrens, heb hiervoor met een dubbel en enkel gebroken watertrens gereden.
Ik ben eigenlijk nog steeds zoekende, ieder paard is anders en vind dus ook een ander bit lekkerder.
[paard] doet het tot op heden erg fijn op haar ongebroken watertrens maar ook dit zou weer kunnen veranderen.

Kijk dus wat je paard aangeeft wat hij/zij prettig vind.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:03

Een dun licht bitje Lachen

BubbleGumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:04

Ik lees ook even mee ,
Voor mij komt de tijd ook over een tijdje Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:28

Ik heb zelf toch de beste ervaringen, met een dunne, dubbelgebroken D-trens, daar zit zo'n fijn koperen rolletje in het midden. De meeste paarden die ik ken, vinden dat koper erg fijn. Overigens kan een dubbelgebroken bit ook niet in het verhemelte prikken (dat veroorzaakt soms ook slaan met het hoofd). En doordat een dubbelgebroken bit wat beweeglijker is in combinatie met het koper, hebben de paarden wat meer de neiging om ermee te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:33

laat ik het liever van 1 metaal hebben...
Zoekfunctie over mijn mening daarover staat er vol van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:40

Welk metaal?

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:41

Wat vinden jullie van een scholingbit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:43

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:46

Dat klopt, ik heb gekeken op Divoza en ik bedoelde eigenlijk een africhtingstrens.

Ik heb een paard met kleine mond en rijd hem met een enkelgebroken watertrens. Ik heb niet de indruk dat dit het bit voor hem is, iemand advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:49

Dubbelgebroken of ongebroken Lachen

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:52

je bedoeld het africhtingstrens? Die dan dubbel. Voor mijn paard gebruik ik een enkelgebroken watertrens, maar hij kotm niet in de goede verbinden (de achter of voor), daarnaast sluit hij zijn mond niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:53

Ja , het scholingsbit met de tongboog is idd te streng, ik vind hem te dwingend al zijn er ook paarden die dat een fijn bit vinden. Ik vind aurigan ook een prettig materiaal. Maar ben geen fan van rvs (omdat het nergens naar smaakt), tenzij er een koperen rolletje inzit (dan is die smaak er wel weer). Ik ben altijd een voorstander geweest van: zoek een bit wat zo fijn mogelijk is voor het paard. Een paard zal een bit wat hij/zij prettig vindt, gemakkelijker aannemen. Scheelt een hoop gedoe.
Ik heb ooit een merrie, die een vreselijke hekel had aan rvs bitten, en gebroken bitten, een tijd gereden op een rubberen ongebroken trens. Ze vond het een fijn bit, en ontspande weer in kaak en rug, ze was daarna een stuk fijner te rijden. Ik was geen fan van rubber, maar zij vond het geweldig. En daar ging het om.

Edit: @ RK: jouw link verklaart wel waarom 2 metalen niet zo goed is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:55

Aurigan argentaan is idd fijn.
RVS ook, maar blijkt idd minder smaak aan te zitten.
Dubbelgebroken vind ik sowieso fijner dan enkel, maar dan dus wel van 1 soort metaal (waarom zie link hierboven)
Rubber vind ik overigens ook niet fijn, kunststof dan weer wel Lachen

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:57

Hoe doen jullie dat? Telkens een nieuw bit kopen of zou het ook mogelijk zijn om te proberen..... Zijn niet allemaal even goedkoop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:00

Bij het inrijden van een paard zou ik geen watertrens gebruiken, maar een bustrens.
En in mijn geval eentje van sweet iron, dat roest en smaakt zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:00

Ik heb een paar dubbelgebroken trenzen van in de tijd dat ik meer paarden reed Lachen
En ik heb 1 ongebroken trens.
En nog van heel vroeger de enkelgebroken trens, maar die komt de kast nooit meer uit.

En dat is alles wat ik gebruik.
Dus koop niet steeds een ander bit Lachen

Ik heb mijn jonkie pas voor het eerst een bit ingedaan
En bij dubbelgebroken was hij steeds aan het rommelen, frutste zelfs zijn tong over het bit.
Ik deed de ongebroken in en hij stond netjes met zijn mondje dicht.

Ook hij heeft maar een klein mondje en dat was duidelijk te merken aan zijn reactie Lachen